Visa fullständig version : ersätta sweet chili
Jag gillar sweet chili, men vill minimera kolhydraterna. Vad kan man ersätta sweet chili med? Vad är era favoritkryddor och -såser?
userfriendly
2005-10-23, 19:35
Jag gillar sweet chili, men vill minimera kolhydraterna. Vad kan man ersätta sweet chili med? Vad är era favoritkryddor och -såser?
jag brukar köra med honung + sambal + svartpeppar.. ger ju kolhydrater oxå tyvärr men det e lite nyttigare ;) kan säkert spädas ut me vatten
Hur mycket använder du egentligen? Jag tar bara högst en matsked och det gör väl inget? (Fast sweet chilisås lär ju vara 90% socker eller något)
Edit: Jag brukar nästan aldrig använda såser. Men har du att blanda ut sweet chilisåsen med yoghurt? Det är skitgott
Fettecke
2005-10-24, 11:56
köp ren chili och blanda med kvarg eller nått sånt... gott...
sitter med en flaska Rana Hot Sauce, ren chilisås i handen, enligt innehållsförtäckningen så ger en servering på 5ml; 0 cal, 0g fat, 0g protein, 0 g Kolh.
Mumma!
testa och blanda med sötningsmedel, själv föredrar jag stark!
Rana hot sauce it is. Ska göra en raid på Ica senare idag. Ska se om jag hittar något annat kul, rapport kommer.
Jag proppar inte i mig sweet chili i parti och minut, men 35 gram blir det lätt till woken, och det innebär nästan 20 gram kolisar. Om man vill hålla dagsintaget under 100 g är varje gram viktigt. :(
Krossade tomater, lök, vitlök, chili, svartpeppar, olivolja plus lite extra chili.
Värm lök och vitlök i oljan, häll i resten och koka länge.
Frys in i islådor och sen slänger man ner en kub i matlådan eller om resultatet blir lite väl starkt så använder man någon eller några kuber för att fjutta på en vanlig köttfärsås etc.
Jag gör en egen sweetchilisås. Kollade lite vad det innehöll och gjorde min egen på ca en halv burk sambal Oelek, ca 1 dl äppelcidervinäger funkar nog med typ vitvinsvinäger också(inte för mycket för då blir det så rinnande, man får testa sig fram), 1 vitlök för att jag tycker om vitlök och sedan sötningsmedel. Hur mycket beror på hur söt man vill ha den men jag använder kanske 1/2 dl. Blir en kanongod sås. Man får testa hur mycket av alla ingredienser man behöver lite efter smaksak. Jag mäter aldrig utan häller bara i allt i en skål.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.