Visa fullständig version : bästa fördelningen prot/fett/kolh
Juliette
2005-10-23, 18:23
Hej!
Har just dammat av mitt gamla hälsovakten för att ha lite koll på hur jag verkligen äter under en tid framöver.
Den har dock helt annan uppfattning om hur mycket kolhydrater/fett/protein jag borde äta. Enligt den ska jag äta: 18,75% fett, 62,5% kolhydrat, 18,75% protein. Jag känner att det är för mycket kolhydrater och för lite protein för hur jag mår bra av att äta. Detssutom så äter jag 2 msk omegaolja (linfrö+jättenattljusolja) om dan, och när jag knappat in det så har jag redan överskridit min dagsranson av fett. Jag skulle behöva lite mer av fett tror jag också, för det är väl meningen att man ska skriva in kosttillskott också? Omegaoljan innehåller ju i princip bara fett, så den vill jag ju räkna in i dagsransonen. Äter även lecitin, men det har jag inte vågat skriva in ännu.. då skulle nog hela programmet explodera :0)
Hur ser era energifördelningar över en dag ut? (vet att jag säkert får massa olika svar, samt att det kanske redan finns massa trådar om detta, men skulle verkligen uppskatta svar ändå)
Kan tillägga att jag tränar styrketräning 3 ggr vecka, samt kondition 3ggr vecka.
King Grub
2005-10-23, 18:30
Yo!
Det finns ingen sådan fördelning som du "ska" hålla som passar alla. Jag kan tänka mig mycket stora intervall över näringsämnena som alla kan passa olika individer med olika behov.
Personligen föredrar jag gramberäkning: fördela mängden protein och mängden fett man vill äta, och sedan utgör kolhydrater resten av energiintaget.
Philippp
2005-10-23, 18:35
Hej!
Har just dammat av mitt gamla hälsovakten för att ha lite koll på hur jag verkligen äter under en tid framöver.
Den har dock helt annan uppfattning om hur mycket kolhydrater/fett/protein jag borde äta. Enligt den ska jag äta: 18,75% fett, 62,5% kolhydrat, 18,75% protein. Jag känner att det är för mycket kolhydrater och för lite protein för hur jag mår bra av att äta. Detssutom så äter jag 2 msk omegaolja (linfrö+jättenattljusolja) om dan, och när jag knappat in det så har jag redan överskridit min dagsranson av fett. Jag skulle behöva lite mer av fett tror jag också, för det är väl meningen att man ska skriva in kosttillskott också? Omegaoljan innehåller ju i princip bara fett, så den vill jag ju räkna in i dagsransonen. Äter även lecitin, men det har jag inte vågat skriva in ännu.. då skulle nog hela programmet explodera :0)
Hur ser era energifördelningar över en dag ut? (vet att jag säkert får massa olika svar, samt att det kanske redan finns massa trådar om detta, men skulle verkligen uppskatta svar ändå)
Kan tillägga att jag tränar styrketräning 3 ggr vecka, samt kondition 3ggr vecka.
Vilken eeeeeextrem % kolhydrat, den mängden kolhydrat som står där jämfört med den mängden protein (ca 2 gram ) du borde inta per dag skulle ändå lägga sig som fett antagligen.
Jag skulle säga 30 % fett 40 % kolhydrater 30 % protein, tycker det låter bra, men det gör nog inte alla
De gånger jag räknat har jag aldrig hamnat under 60% av energin från kolhydrater och det har inte drabbat mig särskilt. Lägg dig på de nivåer där du känner att du presterar bäst, kan träna hårdast och får mest utav träningspassen. Experimentera en tid.
Juliette
2005-10-23, 19:02
Yo!
Det finns ingen sådan fördelning som du "ska" hålla som passar alla. Jag kan tänka mig mycket stora intervall över näringsämnena som alla kan passa olika individer med olika behov.
Personligen föredrar jag gramberäkning: fördela mängden protein och mängden fett man vill äta, och sedan utgör kolhydrater resten av energiintaget.
Exakt vad jag tänkte, gillade inte vad Hälsovakten sa att jag skulle äta alls. Så det är bra att få lite olika tips.
Provade din fördelning, skrev i proteinet i gram, vilket blev 40% av dagsintaget, sen tog jag fettmängden som då blev 30% (och 49 g, låter det okej för en tjej 164cm/62kg?) och sen var det bara 30% (109g) kvar till kolisarna.
Ska testa detta ett tag och se hur det funkar.
Tack för hjälpen.
Lecithin ?
Nu blev jag nyfiken. Sojalecithin eller vad, och sedan varför ?
Juliette
2005-10-23, 19:23
Lecithin ?
Nu blev jag nyfiken. Sojalecithin eller vad, och sedan varför ?
Ja, som granulat. Jag tar det för bindväven, hjärnan, huden, blodcirkulationen, pms mm.. Ska även vara bra för hypoglykemi (som jag inte lider av, men är väldigt sockerkänslig) Hittade en länk när jag googlade lite snabbt.. man kanske kan hitta nån som är mer informativ, men den såg okej ut när jag kollade snabbt.. http://www.alternativmedicin.se/sok/Vit-022.html
Har inte tagit det så länge ännu (glömmer ofta att ta den, för den är i kylen hemma och äter bara middag hemma, och är så trött o vimsig på kvällen :-) Så jag kan inte säga än om det gett resultat..
Kan säga att jag försökte just knappa in det på hälsovakten, men den visste inte vad det var.
Vad kan du behöva på en dag ? 1 - 2 gram kanske. Räkna det som fett, blir inte helt rätt men nästan.
Juliette
2005-10-23, 19:31
Vad kan du behöva på en dag ? 1 - 2 gram kanske. Räkna det som fett, blir inte helt rätt men nästan.
Enligt de på hälsokosten ska jag ta 1-2 msk granulat. Står tyvärr inte på påsen hur energifördelningen är där.. trodde (tror) att det är i pricip rent fett.. Ska kolla upp det i veckan! Har inte tänkt på det innan, men har ju inte heller bokfört det innan heller.
Lecithinet du köper i granulat är troligen till 50 % rent fett från sojabönan. Det är fleromättat och bra fett. 10 % är olika enkla sockerater. De sista 40 % är olika fosfolipider främst fosfatidylkolin som du vill åt. Visst ger den energi precis som fett men den ger dig även kolin som du sedan använder på olika ställen i kroppen som vid nervimpulser.
Lecithin finns i flera olika livsmedel. Främst i ägg men även i nötter. Vi får i oss en del lecithin från havregryn också.
Juliette
2005-10-23, 20:19
Lecithinet du köper i granulat är troligen till 50 % rent fett från sojabönan. Det är fleromättat och bra fett. 10 % är olika enkla sockerater. De sista 40 % är olika fosfolipider främst fosfatidylkolin som du vill åt. Visst ger den energi precis som fett men den ger dig även kolin som du sedan använder på olika ställen i kroppen som vid nervimpulser.
Lecithin finns i flera olika livsmedel. Främst i ägg men även i nötter. Vi får i oss en del lecithin från havregryn också.
Ok, då får jag väga vad min lecitindos väger, sen skriva i halva den som fett, det borde väl vara rätt tänkt? Tror att det blir mer exakt än om jag skriver den i volymenhet eftersom jag tror den är lättare än olja.
Hur mycket lecitin finns i ägg resp havregryn? Äter ca 1 dl fiberberikade havregryn per dag, och nästan varje dag ett ägg också. (antar att lecitinet finns i gulan? äter ibland några extra vitor)
Tack för bra svar förresten :0)
Philippp
2005-10-23, 20:29
cirka 45 gram fett om dagen, låter ju rimligt också!
Äggula, blomkål, fisk, sojabönor, vete, jordnötter och vitkål innehåller lecithin.
Äggula innehåller då 8 % lecithin.
Sojabönor innehåller 2-3 % vegetabiliskt lethicin.
samt sololja då 2-3 % också.
Mättade fettsyror - mer i animaliskt lecitin
Fleromättade fettsyror - mer i vegetabiliskt lecitin
Philippp
2005-10-23, 20:32
förresten ät inte för mycket äggula - 1 om dagen blir bra (då ökar inte risken för hjärt och kärl sjukdomar) - ^högt kolesterol värde
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1061&a=393560&previousRenderType=6
om du vill läsa mer varför du inte borde äta äggula så mycket.
Du kan ändra hur hälsovakten tycker att du ska fördela näringsämnena. Klicka på avancerat -> användarens rdi så kan du själv skriva i, i gram eller %, hur mycket du vill äta av kolh/fett/prot. Själv siktar jag på 1g fett/kg kroppsvikt (lite under faktiskt) och drygt 2g protein/kg kroppsvikt. Resten fyller jag upp med kolhydrater.
keffat_liv
2005-10-23, 20:48
förresten ät inte för mycket äggula - 1 om dagen blir bra (då ökar inte risken för hjärt och kärl sjukdomar) - ^högt kolesterol värde
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1061&a=393560&previousRenderType=6
om du vill läsa mer varför du inte borde äta äggula så mycket.
skitsnack f.ö.
Philippp
2005-10-23, 20:52
visa några referat då?
Philippp
2005-10-23, 20:56
hittade en "självläkande kostens" hemsida som talar väl om kolesterol http://www.ehdin.com/kosten.html
men utöver det så hittade jag säkert 50 hemsidor som talar illa om kolesterol, om inte kolesterol hade vart dåligt hade väl inte dem flesta idrottare tagit vartannat ägg utan gula?
Juliette
2005-10-23, 20:56
Du kan ändra hur hälsovakten tycker att du ska fördela näringsämnena. Klicka på avancerat -> användarens rdi så kan du själv skriva i, i gram eller %, hur mycket du vill äta av kolh/fett/prot. Själv siktar jag på 1g fett/kg kroppsvikt (lite under faktiskt) och drygt 2g protein/kg kroppsvikt. Resten fyller jag upp med kolhydrater.
Gjorde detta, då blev fördelningen protein 40%, fett 30%, kolhydrater 30% Ska testa ett tag och se hur det funkar.
Antar att du har hälsovakten? Jag vill lägga in egna recept, samt egna livsmedel, men hittar ingenstans för det? Vet du hur man lägger in detta och om det går? Ska maila dem imorgon och fråga, men tänkte om du eller någon annan visste? Så slipper jag vänta på att de ska maila tillbaka :0)
keffat_liv
2005-10-23, 20:58
hittade en "självläkande kostens" hemsida som talar väl om kolesterol http://www.ehdin.com/kosten.html
men utöver det så hittade jag säkert 50 hemsidor som talar illa om kolesterol, om inte kolesterol hade vart dåligt hade väl inte dem flesta idrottare tagit vartannat ägg utan gula?
jag har då inga studier som jag kan lägga fram bara så här och jag orkar verkliegn inte leta upp några heller. Grubben har säkert en massa studier... Dock så vet att det är så här och min farbror som har högt kolestrol blev t.o.m rådd att äta mer ägg.
King Grub
2005-10-23, 20:59
visa några referat då?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=12952&highlight=%E4gg+kolesterol
"There is little relationship between dietary cholesterol intake and cardiovascular mortality. In addition, it was pointed out that for most healthy individuals, endogenous synthesis of cholesterol by the liver adjusts to the level of dietary cholesterol intake. Educating health professionals about the relatively weak association between dietary cholesterol and the relatively strong association between serum cholesterol and saturated fat and trans fats helped keep consumers informed about healthy diets and ways to control blood cholesterol."
J Am Coll Nutr. 2004 Dec;23(6 Suppl):616S-620S.
"The egg - rich in proteins, unsaturated fatty acids, vitamins and minerals - should be part of our nutrition, and it is not justified to recommend a general limitation of egg intake."
Ther Umsch. 2005 Sep;62(9):611-3.
"...dietary cholesterol is not related to coronary heart disease incidence or mortality across or within populations."
J Am Coll Nutr. 2000 Oct;19(5 Suppl):540S-548S.
Philippp
2005-10-23, 21:01
gruben har alltid extremt massa referat, perfekt då är den myten dödad för min del, nu ska man bara övertyga alla andra att det är så.
Philippp
2005-10-23, 21:07
StatCounter - Free Web Tracker and Counter KOSTRÅD (optimal hälsa och maximala träningsresultat)
Näringsberäknade favoritrecept kommer snart!
Välj bland följande artiklar:
Kornris Ny 4 apr 2002
Sex värdefulla måltidsplaneringsprinciper Ny 20 sep 2002
Åtta tips för matdagboken Ny 7 okt 2002
Frön för toppformning Ny 7 okt 2002
Fiffiga frön för fettförlust Ny 27 okt 2002
Allt du behöver veta för att toppa och hålla formen i sommar Ny 3 nov 2002
Koffein, publicerad Ny 1 jan 2003
Koffein, avancerad inkl. referenser Ny 6 jan 2003
Frossat under Julen? - Läs vad det betyder för formen Ny 11 feb 2003
Fantastiska Fetter för Formen (förkortad) Ny 11 feb 2003
Fantastiska Fetter för Formen (fullängd) Ny 11 feb 2003
Mat för toppformningen (förkortad) Ny 16 aug 2003
Mat för toppformningen (fullängd) Ny 16 aug 2003
Onyttiga nötter? - En svårtknäckt myt (förkortad) Ny 22 nov 2003
Muskelbyggande och hälsofrämjande julgodis - finns det? (fullängd) Ny 22 nov 2003
Håll Nyårslöftet - bli en småätare Ny 8 februari 2004
Syra-bas balansen - matens bortglömda verktyg för formen, muskelmassan och hälsan Ny 15 februari 2004
Förbättra formen och prestationsförmågan med matens effekt på syra-bas balansen Ny 1 mars 2004
Anabola påskägg (förkortad) Ny 18 april 2004
Anabola påskägg (fullängd) Ny 18 april 2004
Låg-kolhydrat dieter - bluff eller succeé? (förkortad) Ny 13 juni 2004
Låg-kolhydrat dieter - bluff eller succeé? (fullängd) Ny 13 juni 2004
Tajma in muskeltillväxten med proteinintaget (förkortad) Ny 4 september 2004
Tajma in muskeltillväxten med proteinintaget (fullängd) Ny 4 september 2004
Mat för mer muskler Ny 4 december 2004
Ladda inför sommarvärmen (fullängd) Ny 30 juli 2005
Anabola påskägg
[Förkortad version, publicerad i B&K 4-04]
Lagom till påsk brukar ägg alltid få lite extra uppmärksamhet. Finns det någon sanning i att det är farligt att äta ägg för att de innehåller mycket kolesterol? Är ägg egentligen ett bra livsmedel för dig som tränar? Läs vidare så förstår du varför ägg är en naturens gåva för dig som tränar och vill bygga muskler.
Ägg har länge blivit smutskastade på grund av deras höga kolesterolhalt och den upplevda risken för av hjärt-kärlsjukdomar. Påståendet att intag av kolesterol skulle öka kolesterolhalten i blodet, och därmed risken för hjärt-kärlsjukdomar, kan knappast ha undgått någon. Ett ägg innehåller ca 250 mg kolesterol. Enligt rekommendationen bör intaget av kolesterol begränsas till max 300 mg per dag. Nya forskningsrön visar dock att intaget av kolesterol inte har någon betydande effekt på kolesterolhalten i blodet. Faktum är att intaget av mättat fett har större blodkolesterolhöjande effekt än intaget av kolesterol. Och som du ser i tabell 2 nedan, innehåller ägg, tvärtemot den allmänna uppfattningen, mer enkel- och fleromättat fett än mättat fett. Det är visat att den som äter mer än 4 stycken ägg i veckan har en signifikant lägre halt av kolesterol i blodet än den som äter mindre än 1 ägg i veckan. Detta dramatiseras i en fallbeskrivning av en 88 år gammal man som hade ätit 25 ägg om dagen de senaste 30 åren. Trots hans regelbundna intag av drygt 6250 mg kolesterol per dag (vilket är drygt 20 gånger mer än det högsta rekommenderade intaget), hade han helt normala kolesterolvärden, och dessutom en extremt smärt kropp för sin ålder. Därmed kan vi en gång för alla avliva mytem som säger att du ska begränsa konsumtionen av ägg till max 3 i veckan för att inte rubba blodfettprofilen.
http://www.mowifit.com/mat-04-04-01.htm
Philippp
2005-10-23, 21:12
förlåt för den extremt onödiga kopieringen, det var bara den sista delen som skulle vara med, mozilla jävlas med mig idag :P
Yo!
Har du lust att utveckla varför du använder gramberäkning hellre än energiprocent?
Sen vore det kul att veta om/hur du tycker att fördelningen fett och protein bör skilja sig för en inaktiv person jämfört med en motionär (typ 3 löppass/vecka).
King Grub
2005-10-24, 14:52
Därför att jag vet hur många gram protein jag vill ha i mig och hur många gram fett jag vill ha mig, baserat på min kroppsvikt. Då är resten kolhydrat, och den mängden styrs av min aktivitetsnivå, tills jag når det energiintag jag behöver i förhållande till min energiförbrukning.
Fördelningen av näringsämnen behöver inte förändras så mycket för en normalmotionär och en stillasittande person. Det är främst energibehovet som ökar, och att öka portionsstorlekarna något täcker det extra behovet utan problem.
Därför att jag vet hur många gram protein jag vill ha i mig och hur många gram fett jag vill ha mig, baserat på min kroppsvikt. Då är resten kolhydrat, och den mängden styrs av min aktivitetsnivå, tills jag når det energiintag jag behöver i förhållande till min energiförbrukning.
Fördelningen av näringsämnen behöver inte förändras så mycket för en normalmotionär och en stillasittande person. Det är främst energibehovet som ökar, och att öka portionsstorlekarna något täcker det extra behovet utan problem.
Tackar.
Följdfrågor: Är tjugo energiprocent fett per måltid ett bra riktvärde för en "välbalanserad" kost?
Hur har du räknat ut hur många gram protein och fett du behöver utifrån din kroppsvikt?
King Grub
2005-10-24, 16:43
20 energiprocent fett kan vara tillräckligt och det kan inte vara tillräckligt. Det beror på individens behov. 30% totalt av energin anses vara ett normalt lämpligt intag.
Vill man bygga maximalt med muskelmassa är mellan 2-3 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn att rekommendera enligt senaste forskning av dom främsta experterna. Fettmängden per dygn och kilo kroppsvikt man trivs bäst med är individuell - jag ligger någonstans runt 0.5 gram per kilo och dygn; det ger gott om plats för kolhydrat, och mycket kolhydrat passar mig utmärkt. Det är inte fel med 1 gram fett per kilo och dygn, eller ännu mer, men det är inte för mig.
20 energiprocent fett kan vara tillräckligt och det kan inte vara tillräckligt. Det beror på individens behov. 30% totalt av energin anses vara ett normalt lämpligt intag.
Vill man bygga maximalt med muskelmassa är mellan 2-3 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn att rekommendera enligt senaste forskning av dom främsta experterna. Fettmängden per dygn och kilo kroppsvikt man trivs bäst med är individuell - jag ligger någonstans runt 0.5 gram per kilo och dygn; det ger gott om plats för kolhydrat, och mycket kolhydrat passar mig utmärkt. Det är inte fel med 1 gram fett per kilo och dygn, eller ännu mer, men det är inte för mig.
Aha, naw am vithju. Tackar för svaret.
(Törs man slänga in en fråga vad hodor, hodor betyder?)
King Grub
2005-10-24, 17:24
Läs A Song of Ice and Fire av George Martin så vet du. :hbang:
Läs A Song of Ice and Fire av George Martin så vet du. :hbang:
George Martin, Beatlesproducenten?
King Grub
2005-10-24, 18:09
Ha. Nej.
http://www.fantasticfiction.co.uk/authors/George_R_R_Martin.htm
Nog off-topic nu. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.