Visa fullständig version : det här med morgonpromenad
stefannn
2005-10-23, 13:48
jo undra bara på morgonen bränner man ju mer fett om man inte äter nån frukost ..vet ju allt det där men .. frågas .. har man högre förbränning på morgonen alltså tar det fler kalorier om jag går på fastande mage än om jag ätit nåt ??
jo undra bara på morgonen bränner man ju mer fett om man inte äter nån frukost ..vet ju allt det där men .. frågas .. har man högre förbränning på morgonen alltså tar det fler kalorier om jag går på fastande mage än om jag ätit nåt ??
Går inte fler kcal. Men mer kcal tas från fett på morgonen!
stefannn
2005-10-23, 13:52
Går inte fler kcal. Men mer kcal tas från fett på morgonen!
'vilket det ändå gör när jag ligger på underskotts intag
King Grub
2005-10-23, 13:54
Nej, har du ätit frukost innan morgonaktiviteten kommer en större andel av energin att tas från kolhydrat under aktiviteten, oavsett om du ligger på underskott totalt eller inte. Äter du frukost innan ökar också proteinnedbrytningen efter aktiviteten, medan den minskar om du utför aktiviteten på fastande mage.
Cerberus
2005-10-23, 15:47
King Grub, vi säger om jag går en kvällspromenad på kvällen, ca 3-4 timmar efter senaste måltid, hur mkt fett bränner jag procentuellt då? Jag menar ibland kanske man inte orkar gå en morgonpromenad och då kanske man kan gå en på kvällen? Vad kan jag göra för att maximera fettförbränningen vid en kvällspromenad?
Hade tänkte skapa en ny tråd, men denna fråga kanske passar temat lite:
Har det någon långsiktig betydelse för hur förbrukningen av fett och kolhydrater fördelar sig beroende på om man försöker utföra cardio på fastande mage så ofta som möjligt jämfört med om man inte tar hänsyn till det alls, eller är det bara för den kortsiktiga omsättningen av glykogen som det har betydelse? (dvs att det bara är intressant att maximera fettförbränningen under cardion för att spara kolhydrater till någon annan aktivitet som man har samma dag eller tidigt nästa dag).
Är det inte så att det, sett ur ett längre tidsperspektiv, jämnar ut sig för att förbrukningen fett/kolhydrater under vila påverkas av hur sammansättningen av det som förbrukas under cardio ser ut? Dvs att om man förbrukar mer kolhydrater under ett cardiopass så får man även ökad glykogeninlagring och minskad fettinlagring av efterföljande mål, så att det på sikt jämnar ut sig?
Vad jag vill komma fram till är att om en person under en tid skapar ett energiunderskott på 75000 kcal så borde väl detta rimligtvis motsvara ungefär 10 kgs fettförlust oavsett om man har försökt maximera fettförbränningen under sin cardioträning eller inte. Eller är det troligt att det kan bli betydande skillnader i hur stor del av det totala underskottet som utgörs av glykogen och protein beroende på om man kör sin cardio innan frukost, eller senare på dagen?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.