handdator

Visa fullständig version : Kyckling...

Frazze
2002-07-12, 23:03
hm. på gränsen till pinsam fråga, får skylla på att jag inte ens är vuxen. Bara ett litet oförstående barn...

men... Hur rensar med på enklast sätt en kyckling(hel, grillad)?
Knappast som jag gör nu iaf, då jag börjar att äta direkt utifrån och går inåt, alltså bara bryter bort eftersom:).
Har en toeri att man klyver den i mitten och på så sätt enkelt får isär allt...

Aja...Som alltid-tacksam för svar.

(i övrigt föredrar jag kycklingfilé)

Munter
2002-07-12, 23:19
Jag köper ungefär 200 grillade kycklingar per år och kvalificerar mig därför som erfaren kycklingskalare :D Skär den mitt i tu, plocka bort filébiten (bröstet) och sen tar man området kring benet/låret, där finns det oftast mest kött. Har man väl tagit de områdena grundligt så är det mest bara massa smågval kvar.

Åse Columbus
2002-07-13, 00:31
Lärde mig att nacka och stycka kycklingar vid ung ålder....

Först skär av vingarna vid leden......
sedan låren (inkl Ben) sedan skär du mitt i leden mellan lår o ben....
sedan bryter du av över rygg..tar kniven och skär ner mellan revbenens framsida.....
när du har ryggen fri så lägger du den på bröstet och sätter kniven mitt i bröstbenet och klyver den mitt i ..
rakt ner mot revbenens nedre del.......

ni fattar?

sedan steker man delarna med kryddor i rapsolja...bryner dem och sedan in i ugnen och ungsbakar tills dem är klara ca 20 minuter senare...

en pinne ner i bröstfilen ska sjunka genom som i smör...

Åse:smokin:

Munter
2002-07-13, 07:49
kryddor, olivolja...vilket lyx!

Karl Alfred
2002-07-13, 23:25
Du behöver ingen kniv för att rensa en grillad kyckling. Ner med tummarna vid sida av det lång längsgående bröst benet och riv loss. Använd händerna och slit loss köttet från alla delar av kycklingen. Du får väl se den första som övningskyckling. Nästa gång blir det säkert snyggare. Se upp för det lilla Y-formade bröst benet som kan lossna och ligga inbäddat i köttet

Massivf
2002-07-15, 13:09
Ehurmmm...
Jag har sett Åse kirra kyckling mer än en gång, låt mig säga så här.... Man vill inte var i närheten när hon är arg och samtidigt har en kniv i näven...*hehe*
Från det kycklingen tas ur kylskåpet så tar det 1 - 2 minuter sedan ligger det kirugiskt skurna bitar i pannan, kryddade och klara.
Jag brukar smyga ut på gården eller balkongen när det nalkas kyckling...*rädd*

//M:laugh:

Åse Columbus
2002-07-15, 13:43
hehe!!!!!!!!!!!!

U got that one right!!!!

http://www.uniquehardware.co.uk/server-smilies/contrib/dvv/eplus2.gif

Åse:angel: