Visa fullständig version : Deffa, utan att tappa i prestation?
Jag ska genomföra en deff nu och för åtminstone 1 månad framåt. Jag är 173 cm lång, väger 81 kg och är 25 år gammal.
Det jag skulle behöva hjälp och tips om är hur jag ska lägga upp deffen för att inte bli orkeslös på mina träningspass. Som det ser ut nu kör jag 3-4 st innebandypass i högt tempo / vecka och dessutom 2 separata styrkepass.
Det jag är rädd för är att bli orkeslös och inte ha några krafter på innebandyträningarna, men framförallt innebandymatcherna.
En vanlig slappdag kommer jag att ligga på runt 1700-1800 kcal, detta är alltså under en dag då jag inte rör mig mer än från sängen till datorn ungefär.
Hur ska jag på dessa dagar kunna få i mig tillräckligt med kolhydrater och protein för att inte bli orkeslös på nästkommande dags innebandypass?
Är det smart att lägga en ätardag dagen innan match? För att på så sätt kunna kolhydratladda gärnet?
Har ni några tips och ideér ? *kissass*
agahowa22
2005-10-23, 01:08
Är det smart att lägga en ätardag dagen innan match? För att på så sätt kunna kolhydratladda gärnet?
det är nog inte en dålig ide men hur ofta har du macther kasnek inte är super om du har 2l r mer matcehr /vecka.
med lite koffein 60min innan macthen så får du nog en extra boost
:)
Jag har uppriktigt svårt att tänka mig att du kommer att kunna prestera bra innebandy på banan med 1800 kcal i kroppen :confused:
Det tar något dygn att fylla på med energi efter matcher och träningar och stryper du energiintaget på vilodagarna kommer du aldrig att vara fulladdad till matcherna :confused:
Att ha ätardag, dagen innan matchen, blir ( enligt mig ) en halvhjärtad satsning.
Ut och rör på dig ifall du nu måste slipa formen. Morgonpromenader eller en kort cykeltur på lunchen kan göra underverk för formen på längre sikt. Nu gäller det inte 1 månad utan 3 - 4 månader med en långsam viktnedgång.
Mitt förslag är att satsa fullt på innebandyn och ge järnet, alltid. Ät som du brukar och rör med på dig.
Philippp
2005-10-23, 11:56
testa något uppiggande lite koffein och andra energi grejer, men jag föreslår ändå att du kör på som vanligt på innebandyn och sen rör dig mer bara så att du bränner fler kcal.
Jag har uppriktigt svårt att tänka mig att du kommer att kunna prestera bra innebandy på banan med 1800 kcal i kroppen :confused:
Det tar något dygn att fylla på med energi efter matcher och träningar och stryper du energiintaget på vilodagarna kommer du aldrig att vara fulladdad till matcherna :confused:
Att ha ätardag, dagen innan matchen, blir ( enligt mig ) en halvhjärtad satsning.
Ut och rör på dig ifall du nu måste slipa formen. Morgonpromenader eller en kort cykeltur på lunchen kan göra underverk för formen på längre sikt. Nu gäller det inte 1 månad utan 3 - 4 månader med en långsam viktnedgång.
Mitt förslag är att satsa fullt på innebandyn och ge järnet, alltid. Ät som du brukar och rör med på dig.
Tack för svaret Sverker, men nu till någa fler funderingar:
Menar du att jag ska fortsätta ligga på ett energiöverskott som jag gör i dagsläget? Det går väl inte att tappa i vikt när man ligger på kaloriöverskott...?
Kan du förklara lite ytterliggare hur du menar är du snäll, är hemskt tacksam för svaret iaf men behöver lite mer förklaring :)
Inte den blekaste aning hur mycket du kan behöva i kalorier. Någonstans mellan 3000 till 3500 kan jag tänka mig med din aktivitesnivå och storlek.
1800 kcal blir rena svältransonen och gör dig bara orkeslös och irriterad. Bättre att aktivera dig lite på vilodagarna med morgonpromenader för att bränna fettet och bevara muskelglykogenet till innebandyn.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.