handdator

Visa fullständig version : Kilona försvinner, men jag är kvar. :/

hobbs
2005-10-22, 05:24
Började äta nyttigt och promenera till jobbet för någon månad sen och det har gått bra, om man bara ser till det att kilona försvunnit. Går väl ner ungefär 1kg i veckan, men jag har inte märkt något på magen än? Benen kanske är något smalare och skatebrallorna sitter numera ännu längre ner än vad de brukar.. :)

Skall det vara såhär? När kommer jag märka skillnad på midjemåttet, som för övrigt ligger på 101cm? Jag tycker att jag äter bra, vilket innebär lax, tonfisk eller kyckling tillsammans med ris eller potatis och massa ärtor, majs och annat.

Totalt har jag gått ner mellan fem och tio kilo, har inte benkoll för jag försöker hålla det hela på en lite amatörmässig nivå, i och med att jag är en jäkla amatör och inte vill ta mig vatten över huvudet, men det har jag kanske gjort ändå!?

Problemet är alltså inte att jag går ner för lite, utan att jag inte märker var jag blir mindre..

Mvh J.

Sverker
2005-10-22, 05:36
Titta i spegeln. Fettet behöver just inte försvinna från midjan det första det gör, utan det försvinner kanske först över rumpan eller halsen/ansiktet. Först på sista av brukar gälla för kroppsfettet.

Ta några bilder med kameran och plocka fram bilderna varje månad. Med 1 kg per vecka kommer du se tydliga resultat.
Midjan kommer att bli mindre :thumbup:

MissG
2005-10-22, 05:49
När du inte känner att magen ger med sig måste du lägga in tvåan växel. Dvs, börja tänka på vad du äter. Om du inte redan gör det.
Man går bara ner ett visst mått genom att börja röra på sig. Vill man fortsätta tappa/trimma sin kropp, bör man träna och tänka på vad man äter. Men det är nog precis som Sverker säger, du tappar men ser det inte, för visst känner du dig mer "fast" om magen??

Har själv haft samma problem. Fick hjälp av en PT för att få rätt på allt inom träning och kost (även om jag redan hade bra koll själv).

hobbs
2005-10-22, 05:56
Haha, vad är ni för människor egentligen!? Tack för ofattbart snabba svar. :bow:

Jo, jag känner mig kanske lite fastare nu, men är rädd att det bara är inbillning.. Finns det nån risk att jag förbränner muskler? Är nojjig att jag skall misslyckas med ännu ett projekt. Planen var att börja träna när jag känner mig lite mer smidig och bekväm.. :em: Kanske får börja tidigare med det.

Mvh J.

Edit. Sverker.. Min kamera skulle börja gråta blod om jag tvingade den att ta bilder på mig.

Sverker
2005-10-22, 06:13
Edit. Sverker.. Min kamera skulle börja gråta blod om jag tvingade den att ta bilder på mig.

De där bilderna blir en sak endast mellan dig och din kamera :D

Förlorar muskler ?

1 kg per vecka är en rätt kraftig viktnedgång. Fortsätter du i den farten ökar risken att kroppen upplever svält och offrar muskelmassa.
Idealet är ca 0.5 kg viktnedgång per vecka. Då är musskelförlusten minimal.

hobbs
2005-10-22, 06:28
1 kg per vecka är en rätt kraftig viktnedgång. Fortsätter du i den farten ökar risken att kroppen upplever svält och offrar muskelmassa.
Idealet är ca 0.5 kg viktnedgång per vecka. Då är musskelförlusten minimal.

Finns det något varningstecken för om man skulle äta alldeles för lite? Just nu tycker jag det funkar jättebra med kosten, klart jag är lite hungrig på morgonen när jag går till jobbet innan frukost, sen lite hungrig innan lunch, men absolut inte att jag svälter mig, men kroppen kanske tror annorlunda?

Mvh J.

hattfan
2005-10-31, 01:31
Finns det något varningstecken för om man skulle äta alldeles för lite? Just nu tycker jag det funkar jättebra med kosten, klart jag är lite hungrig på morgonen när jag går till jobbet innan frukost, sen lite hungrig innan lunch, men absolut inte att jag svälter mig, men kroppen kanske tror annorlunda?

Mvh J.

Nu ska jag inte hävda att jag är det minsta kunnig men av det jag har läst här på forumet och på från diverse litteratur så borde du satsa på en "stenålderskost" som står att läsa om lite överallt här på forumet...

Men som någon hade så vackert uttryckt sig här på kollo, "oroa dig inte, stress har katabol effekt".

1 kg i veckan är superbra ju :thumbup: keep it up, men bli inte avskräckt om du en vecka inte alls skulle gå ner i vikt...

*yourock*

mangemani
2005-10-31, 01:40
för mej är det nästan tvärtom,det syns att jag har gått ner,men likt tamefan så tjurar vågen på på samma vikt hela tiden.

TrasMannen
2005-10-31, 08:09
för mej är det nästan tvärtom,det syns att jag har gått ner,men likt tamefan så tjurar vågen på på samma vikt hela tiden.

Skall du tävla i en lägre vikt lr?

Naesetgrabb
2005-10-31, 17:40

Tänk på att muskler väger mer än fett. Samt att de gånger du vägt dig har du kanske haft mkt vätska i kroppen. Andra faktorer såsom hur mkt du ätit timmarna/dagen innan kan spela in. :)

JoelR
2005-11-02, 22:11
Testa att mäta midjan!