Visa fullständig version : Träna efter ätardag?
Kan dte vara negativt att träna efter en ätardag? Jag tänkte lägga in ett av mina styrkepass på söndagar. På lördagar har jag ätardagar och äter oftast en hel del onyttigt. Är det på något sätt dåligt att träna efter en ätardag jämfört om man skulle tränat efter en vanlig dietdag? (Det är väl den näring man äter dagen innan som man använder till träningen dagen efter eller??)
WHITEFOLKS
2005-10-21, 22:29
Finns inga nackdelar med det, med största sannolikhet komma du ha veckans bästa pass dagen efter ätardagen. En annan ide är att ha ätardag efter veckans tyngsta pass så kroppen får bra chans att återhämta sig.
Själv har jag mitt benpass dagen efter en ätardag :thumbup:
Ok tack så mkt! En fråga till. Hur är det med timingen när man tränar? Om jag tex har en dag när jag kör styrka på förmiddagen efter frukost, kommer detta passet inte ge lika mkt som ett pass som man kör på eftermiddagen/kvällen när man fått i sig fler mål (frukost,lunch, mellanmål) En kompis till mig hade hört från en personlig tränare att det är bättre att köra ett pass senare på dagen än tidigt eftersom då har man laddat med fler mål? Är det så här?
ääh slumpa ätardagarna om du deffar :)
Ätardagar är bara bra för psyket om jag har uppfattat de rätt, och de e ju bara nonsence. Jag klarar iaf av att deffa utan några ätardagar dock blire ju nån godisbit här och där men de e iaf bättre än att proppa i sig alldeles för mkt under en dag.
Ätardagar är bara bra för psyket om jag har uppfattat de rätt, och de e ju bara nonsence. Jag klarar iaf av att deffa utan några ätardagar dock blire ju nån godisbit här och där men de e iaf bättre än att proppa i sig alldeles för mkt under en dag.
Jag har dock läst att ätardag är bra för förbränningen.
Kroppen vänjer sig vid att ligga på kcalminus och om du sedan chockar den så får den börja om från början igen.
Man bör i de flesta fall träna dagen efter en ätardag, levern behöver tömmas en del på glykogen så man får igång fettförbränningen igen.
Sen beror det helt på vilken diet man använder sig av hur och vad det är "bäst" att träna dagen efter.
Jag skulle för övrigt se till att träna under ätardagen också, det finns en dag i varje period då man har mycket energi och näringsämnen i kroppen så varför inte utnyttja detta för träning?
Ninjasmurf
2005-10-22, 08:50
du ska ju utnyttja både ätardagen(till styrka) och
"dan efter dan"... den ger skitmkt... kör mkt cardio o styrka ;)
/Userf.
Mr. Moose
2005-10-22, 13:42
Nja, inte riktigt. Vid kalori minus minskar kroppens leptin-nivå. Leptin styr till viss del fettfötrbränningen, låg leptinhalt=låg fett förbränning.
En ätardag höjer leptin nivån i kroppen och på så sätt speedar upp förbränningen.
Claes
En ätardag höjer leptin nivån i kroppen och på så sätt speedar upp förbränningen.
Claes
Under ätardagen och sen möjligtvis en dag till, sen är det som vanligt under dieten igen. Leptinnivån är alltså inte en avgörande anledning att ha en ätardag per vecka/tio dagar eller vilket intervall man nu har valt.
Är man intresserad av leptin så är "ätarveckor" något att fundera på under en lång diet.
Mr. Moose
2005-10-23, 07:35
Under ätardagen och sen möjligtvis en dag till, sen är det som vanligt under dieten igen. Leptinnivån är alltså inte en avgörande anledning att ha en ätardag per vecka/tio dagar eller vilket intervall man nu har valt.
Är man intresserad av leptin så är "ätarveckor" något att fundera på under en lång diet.
Nu kan det va så att jag minns helt fel, men. Jag läste en artikel på T-Nation om diet och leptin, enligt den var leptinhalten förhöjd upp till en vecka efter en seriös ätardag.
Ska se om jag kan hitta artiklen.
Claes
Mr. Moose
2005-10-23, 08:20
Hittade inte artikeln ifråga men några andra som sa att leptin halten sjunker snabbare än jag trodde.
Jag hade fel ang. tiden. Förlåt :bow: om jag har "lurat" någon till att äta :eating: för mycket.
Claes
King Grub
2005-10-23, 08:25
Problemet är nog att leptin är ett rätt oklart område. Det finns mycket teoriserande kring det, och ganska mycket djurstudier. Dom människostudier som är gjorda koncentrerar sig ofta på kraftigt överviktiga och/eller mäter skillnad mellan fasta och kronisk överätning. Jag tvivlar på att någon har finansierat en studie på effekten av temporär överätning på leptinnivåerna hos dietande idrottsmän, så det blir än så länge mycket teoriserande baserat på indirekt forskning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.