Logga in

Visa fullständig version : hjälp..vågen står still

fiddeli
2005-10-21, 17:44
jag är tjej och 30 år och har gått ner från 64,9 till 62,8...vill nå min målvikt på 58 kilo. jag står TVÄRSTILL på vågen. jag skulle behöva hjälp/tips om jag ska lägga om min kost..har börjat träna mycket kanske en orsak till att vågen inte rör sig?

jag kör spinning 2-3 dgr/veckan
styrketr. 2-3 dgr/veckan (hela kroppen) aldrig spinning o gym samma dag
går 1 tim varje dag..varannan vecka på morgonen före frukost(jobbar 2skift)annars på kvällen. inga prom. på "spinningdagar"
Lördag brukar va träningsfri

min kost:
F:allbran m lättmjölk 1ägg färskp apelsinjuice och kaffe
M:naturdiet eller makrill+äpple eller fullkornsbröd med keso
L:1 kycklingfile,fullkornsris + wokgrönsaker alt stekt köttfärs (lägger i ett durkslag efter stekning och låter fettet rinna av) fullkornsris + wokgrönsaker.
M:naturdiet eller makrill+äpple eller fullkornsbröd med keso
Middag:naturdiet
kväll:makrill+frukt eller proteindrink
dricker minst 1,5 liter vatten om dan

Lördagar äter jag va jag vill! :eating:

om det inte verka bra...ge mig gärna förslag på en "dagsmeny".
det funkar bäst när jag har ett "schema" att planera efter...lättare att sköta kosten då.

det kanske bara behövs en liten justering för att det ska börja hända saker på vågen?

agahowa22
2005-10-21, 18:21
naturdiet som middag vet ja inte om ja skulle ta bättre att äta vanlig mat istället =)

Rataxes
2005-10-21, 18:30
Vad innebär "Lördagar äter jag va jag vill"? Om du äter så att du hamnar på ett energiöverskott på flera tusen kcal på en dag kan det vara tillräckligt för att ta ut det energiunderskott du samlar på dig under resten av veckan så att du i slutändan inte hamnar på energiminus. Testa att ta bort ätardagen, eller åtminstone hålla igen lite så att du inte hamnar på något stort energiöverskott den dagen, och se om det händer något.

fiddeli
2005-10-21, 18:36
Alltså jag överäter inte...men äter godis och helt enkelt det jag är sugen på.
Jag "frossar" inte bara för att det är ätardag.

fiddeli
2005-10-21, 18:40
om jag nån helg partar till på lördan...så blir det ju lite si och så med söndagskosten.alltid sugen på fett "dagen efter". Fast då brukar jag välja kebab med bröd eller bara kebabsallad

agahowa22
2005-10-21, 18:55
Om du inte läst Deff guiden (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881) kan det vara ett tips :)

Helena B
2005-10-21, 19:35
Pga av att du tränar en del så kan vågen stå still för att du omvandlar fett till muskler. Använd måttbandet så ser du om du går ner i cm.

King Grub
2005-10-21, 19:51
du omvandlar fett till muskler.

Hoppas det var bildligt talat, inte bokstavligt.

Rataxes
2005-10-21, 20:23
om jag nån helg partar till på lördan...så blir det ju lite si och så med söndagskosten.alltid sugen på fett "dagen efter". Fast då brukar jag välja kebab med bröd eller bara kebabsallad
Lite mer information kan hjälpa. Hur lång tid tog det att gå ner från 64,9 till 62,8? Hur länge har vikten stått stilla? Hur ofta väger du dig?

Vågen är en ganska intetsägande metod för att se om du bränner fett eller inte om man väger sig för sällan eller under för kort period. Dagsvikten kan variera med ett par kilo beroende på hur mycket vatten, mat och avföring kroppen håller för tillfället. Om du upplever att vikten har stått stilla i en eller två veckor så behöver det inte betyda att du inte bränner fett, utan kanske bara att denna dagliga viktvariation lurar dig.

Det betyder också att man inte kan vara säker på att en viktnedgång på 2 kg innebär att man ligger på något betydligt energiunderskott - man kan tappa så mycket i vikt utan att ligga på energiunderskott eller bränna fett. Men du kan ju köra på med samma schema i ett några veckor till och se om du inte märker någon förändring vare sig i spegeln eller på vågen. Står det fortfarande stilla, så kanske man kan börja misstänka att du har överskattat energiförbrukningen (eller grovt underskattat hur mycket du får i dig på helgerna) och börja med att promenera några timmar extra i veckan eller sänka kaloriintaget lite.

Helena B
2005-10-22, 14:42
Hoppas det var bildligt talat, inte bokstavligt.

Yes sir :hbang:

userfriendly
2005-10-22, 15:26
låter lite som mig... pröva att vila några dagar, äta lite mer kolhydrater osen kör igen :cool:

User Name
2005-10-22, 17:15
Jag har råkat ut för ungefär samma sak, att vikten står still eller t.o.m. att vågen visar något kilo extra. Men jag funderar på om det inte kan vara så att jag äter för lite? Innan så gick vikten ner sakta men säkert, men utöver mina dagliga promenader så har jag spelat en del innebandy, cyklat och sprungit (3-4ggr/vecka) samtidigt som matintaget varit ungefär samma som tidigare. Tänkte prova att äta lite mer, det kanske gör skillnad?

userfriendly
2005-10-22, 17:45
Jag har råkat ut för ungefär samma sak, att vikten står still eller t.o.m. att vågen visar något kilo extra. Men jag funderar på om det inte kan vara så att jag äter för lite? Innan så gick vikten ner sakta men säkert, men utöver mina dagliga promenader så har jag spelat en del innebandy, cyklat och sprungit (3-4ggr/vecka) samtidigt som matintaget varit ungefär samma som tidigare. Tänkte prova att äta lite mer, det kanske gör skillnad?

precis, tror att kroppen drar ner förbränningen som tusan... ät mer o vila ett tag..

Mr. Moose
2005-10-22, 17:50
Vikten spelar ingen roll. När du tittar i speglen, ser du resultat? Blir "bilringen" mindre? Om du precis startat träna kanske du lägger på muskler samtidigt du tappar fett, lyckost!

Glöm vikten, klä av dig o se på dig själv kritiskt i spegeln. Det är där du ser om dieten går bra eller "mindre bra".

Claes

Philippp
2005-10-22, 19:21
precis som grabbarna sa så när du ligger på energi underskott så drar ju kroppen ner förbränningen, ät som ett svin en dag i veckan iaf så att kroppen 'luras' att förbränna mer.

mangemani
2005-10-23, 18:10
på dessa ätar dagar,räcker det om man ökar portionerna istället för att lägga sej på +kcal?så fort jag går över så jag hamnar på +kcal så går jag upp minst 2 kilo(jag skämtar inte),min kropp verkar vara hur känslig som helst på något kostigt sätt.
så,räcker det om man äter stora portioner istället för att käka mindre portioner under dessa dagar för att "lura" kroppen?

Juliette
2005-10-23, 18:42
på dessa ätar dagar,räcker det om man ökar portionerna istället för att lägga sej på +kcal?så fort jag går över så jag hamnar på +kcal så går jag upp minst 2 kilo(jag skämtar inte),min kropp verkar vara hur känslig som helst på något kostigt sätt.
så,räcker det om man äter stora portioner istället för att käka mindre portioner under dessa dagar för att "lura" kroppen?

På mina ätardagar brukar jag öka fettmängden med bra fetter, ex ta lite extra olivolja på zuccinin, eller extra vetegroddsolja på morötterna.. Kan tillägga att jag äter väldigt lite fett i veckorna (har ätardag en av dagarna på helgen) Kan oxå tillägga att jag brukar ibland unna mig bröd till frukost på min ätardag, äter inget bröd alls i veckan annars.

Väldigt sällan svullar jag i pizza, godis etc, men det händer på någon ätardag då och då (kanske en gång i mån när jag tänker efter)

Detta funkar bra för mig, men alla är ju olika. Hoppas du hittar nåt som funkar för dig. :0)

mangemani
2005-10-23, 18:50
På mina ätardagar brukar jag öka fettmängden med bra fetter, ex ta lite extra olivolja på zuccinin, eller extra vetegroddsolja på morötterna.. Kan tillägga att jag äter väldigt lite fett i veckorna (har ätardag en av dagarna på helgen) Kan oxå tillägga att jag brukar ibland unna mig bröd till frukost på min ätardag, äter inget bröd alls i veckan annars.

Väldigt sällan svullar jag i pizza, godis etc, men det händer på någon ätardag då och då (kanske en gång i mån när jag tänker efter)

Detta funkar bra för mig, men alla är ju olika. Hoppas du hittar nåt som funkar för dig. :0)

hmm,intressant faktiskt.
men ligger du då på plus kcal eller ligger du på samma kcal mängd men gör denna ändring i kosten bara?

Juliette
2005-10-23, 20:46
hmm,intressant faktiskt.
men ligger du då på plus kcal eller ligger du på samma kcal mängd men gör denna ändring i kosten bara?

Det blir pluskalorier, för jag drar inte in på något annat. Jo brödet till frukost förresten, det byter jag ju bara ut, äter havregrynsgröt annars, och de kalorierna är ju ungefär samma. Så det blir mer fettkalorier än annars. Tar inte mycket mer kolhydrater än annars, för när jag äter för mycket av dem så triggas ett godissug upp i mig och jag vill bara ha mer och mer.. plus att jag blir trött, och kan även som du skrev i en tidigare tråd plötsligt gå upp två kilo. Brukar även tillåta mig att frossa i mina favvo-proteinbars (kan bli fyra stycken en ätardag) Jag personligen mår inte bra av att äta socker, så jag försöker undvika det helt, även på ätardagen. En del tycker att jag är överdriven med det, men jag mår verkligen mycket bättre när jag skippar sockret helt, är ju också mycket kolhydrater i det. Har inte koll på exakt hur mycket mer jag äter, men ska from i morgon använda mig av hälsovakten, då kan jag se lite ungefär hur mycket det blir. Kan återkomma till dig om hur det gått efter ett tag om du vill? Berätta gärna hur det går för dig :0)

mangemani
2005-10-23, 23:21
Det blir pluskalorier, för jag drar inte in på något annat. Jo brödet till frukost förresten, det byter jag ju bara ut, äter havregrynsgröt annars, och de kalorierna är ju ungefär samma. Så det blir mer fettkalorier än annars. Tar inte mycket mer kolhydrater än annars, för när jag äter för mycket av dem så triggas ett godissug upp i mig och jag vill bara ha mer och mer.. plus att jag blir trött, och kan även som du skrev i en tidigare tråd plötsligt gå upp två kilo. Brukar även tillåta mig att frossa i mina favvo-proteinbars (kan bli fyra stycken en ätardag) Jag personligen mår inte bra av att äta socker, så jag försöker undvika det helt, även på ätardagen. En del tycker att jag är överdriven med det, men jag mår verkligen mycket bättre när jag skippar sockret helt, är ju också mycket kolhydrater i det. Har inte koll på exakt hur mycket mer jag äter, men ska from i morgon använda mig av hälsovakten, då kan jag se lite ungefär hur mycket det blir. Kan återkomma till dig om hur det gått efter ett tag om du vill? Berätta gärna hur det går för dig :0)

vad jag har hört så har fett(oavsett vilken sort man äter)lättare att lagras som fett,men inte vet jag,det kanske är om man käkar höga fett mängder varenda dag...men jag ska försöka mej på det du säger,alltså att öka det omättade fettintaget på dessa dagar,se vart det hela bär av:).

använder mej också av hälsovakten,har gjort det nått år nu och den är rätt så bra måste jag säga,finns inte en matprodukt med så kan man tex skriva in den varan samt att man kan ändra och ha sej.

berätta gärna hur det har gått för dej,alltid roligt att höra om framgångar samt att man kanske kan snappa upp nått litet nyttigt råd:).

för mej går det mycket långsamt,pendlar mellan 2 kilon hela tiden,kan liksom inte gå upp eller ner i vikt utan det pendlar mellan 2 kilon.
dom i min omgivning säger att det synns att jag har gått ner samt att jag själv har märkt att kläderna börjar bli lite hängiga,men vågen,som sagt,pendlar mellan 2 kilon hela tiden.
kan vara det som jag fruktar och som jag 1 gång redan har upplevt,dvs att musklerna försvinner och att fettet växer,men då skulle jag ju inte kunna öka i styrka på gymmet(vilket jag har gjort)...jaja,jag ger det hela 2 månader till,pendlar jag fortfarande mellan 2 kilon då,ja då vet jag faktiskt inte vad jag ska göra.