Logga in

Visa fullständig version : Samarbetsproblem - hur göra?

wintersnowdrift
2005-10-20, 17:58
Hur hanterar man egentligen grupparbeten med person/-er som man absolut inte går ihop med? Nu snackar vi personkemi à la nitroglycerin, typ. Ett exempel ur verkligheten:

Idag på min psykologilektion skulle vi göra ett mindre grupparbete. Läraren delade in klassen enligt siffermetoden ("du där grupp 1, nästa person grupp 2 osv..") och ödet placerade mig i en grupp om fem personer, varav en som jag bara inte tål :devil:. Vi kan kalla personen för X.

X är en av de mest arroganta människor jag någonsin träffat - vet alltid bäst, kan inte kompromissa, vill inte diskutera uppgiften utan allt ska ske på X vis (detta är ju givetvis min personliga uppfattning, jag är medveten om att X antagligen skulle beskriva mig på samma sätt...).

Ni förstår säkert att gruppdynamiken blir rätt så kass - både jag och X är ganska "dominanta", och övriga gruppen tyckte nog att det var jobbigt när vi ständigt var i luven på varandra. Hur i hela fridens dagar löser man situationen? Jag försöker bita ihop och vara diplomatiskt, men det är verkligen inte lätt när man stör sig så enormt på en människa.

Lyckligtvis är just detta grupparbete snart över, och jag slipper X för denna gång. Men jag befarar att det finns fler personer som X där ute i den "riktiga världen", typ arbetslivet, och då måste man klara av att samarbeta om jag förstått saken rätt. Så ge mig lite tips, ni mer mer livserfarenhet än jag!

//Kristin

Kwon
2005-10-20, 18:02
Jaså, är du en dominant person Winterpants? :)

Det kunde jag inte tro vid första anblicken, där ser man!

Ja, vill varken X eller du kompromissa blir det svårt!

Du får väl tala med handledaren och berätta hur det ligger till, antingen flyttar du till en annan grupp eller gör ett eget arbete!

kimonque
2005-10-20, 18:04
en aftonbladet länk :)

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,689339,00.html

Runda Grodan
2005-10-20, 18:04
Kick him in the nuts! *grr*

Zakath
2005-10-20, 18:05
Åh sånt där är jobbigt :(

Tyvärr verkar jag ha nästan precis lika mycket livserfarenhet som dig, jag går iaf också en psykologikurs tredje året i gymnasiet ;)

Personligen har det nog aldrig hänt att jag verkligen stört mig på någon såpass mycket, men det beror ju på situationen, varför inte låta de andra gruppen bestämma eller rösta för det bästa tillvägagångssättet? Att öppet bråka i gruppen löser oftast ingenting, jag vet inte om det går, men kan inte hela gruppen diskutera?

Kwon
2005-10-20, 18:07
en aftonbladet länk :)

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,689339,00.html

NICE!

Din länk skickade mig vidare hit!

http://www.aftonbladet.se/vss/mode/story/0,2789,711636,00.html

Dumleman
2005-10-20, 18:07
X är en av de mest arroganta människor jag någonsin träffat - vet alltid bäst, kan inte kompromissa, vill inte diskutera uppgiften utan allt ska ske på X vis (detta är ju givetvis min personliga uppfattning, jag är medveten om att X antagligen skulle beskriva mig på samma sätt...).
Ja ni är nog för lika varandra :booty:. Nej men jag har ytterst svårt att förstå sådana här problem. Om X inte sköter sig och drar sitt strå till stacken så snacka med läraren, det kommer inte att drabba hela gruppen. Om X är allmänt otrevliga mot övriga i gruppen, dissa/ignorera X eller tala klarspråk med X. Sen glöm allt du anser att X är och börja om på ny kula, ge X en chans till.

Fatalist
2005-10-20, 18:11
Hur hanterar man egentligen grupparbeten med person/-er som man absolut inte går ihop med? Nu snackar vi personkemi à la nitroglycerin, typ. Ett exempel ur verkligheten:

Idag på min psykologilektion skulle vi göra ett mindre grupparbete. Läraren delade in klassen enligt siffermetoden ("du där grupp 1, nästa person grupp 2 osv..") och ödet placerade mig i en grupp om fem personer, varav en som jag bara inte tål :devil:. Vi kan kalla personen för X.

Ni förstår säkert att gruppdynamiken blir rätt så kass - både jag och X är ganska "dominanta", och övriga gruppen tyckte nog att det var jobbigt när vi ständigt var i luven på varandra. Hur i hela fridens dagar löser man situationen? Jag försöker bita ihop och vara diplomatiskt, men det är verkligen inte lätt när man stör sig så enormt på en människa.

Lyckligtvis är just detta grupparbete snart över, och jag slipper X för denna gång. Men jag befarar att det finns fler personer som X där ute i den "riktiga världen", typ arbetslivet, och då måste man klara av att samarbeta om jag förstått saken rätt. Så ge mig lite tips, ni mer mer livserfarenhet än jag!

//Kristin

Mobba honom tills han inte pallar längre *slap*

Anmärk på ALLT han säger, märk ord! Även smågrejer!

tossefar
2005-10-20, 18:16
Jag brukade också ha problem att samarbeta med folk jag inte gillade. Sen fyllde jag 15.

Vad spelar det för roll vad du tycker om henne privat, ni ska väl bara samarbeta på skoltid?

Jense
2005-10-20, 18:18
Kick him in the nuts! *grr*

square in the nuts

Kwon
2005-10-20, 18:20
Saken är den, att jag tror Wintersnow engagerar sig i detta arbete och vill kunna ha en röst med om hur det skall göras/framföras etc, vilket denna X totalt nonchalerar, allt ska göras på X sätt.

Om Winter inte var så engagerad i ämnet/arbetet hade hon nog inte brytt sig.

Är det så Drifty?

Känner du att ni får VG så skitsamma, orka lägga ner energi på X. Låt arbetet gå längs spår X. Arbetet/ämnet kan väl inte vara så viktigt?

Det blir nog bara mer problem om ni inte kan komma överens, ni måste kompromissa alt någon måste backa.

Pingu
2005-10-20, 18:23
Hon skrev aldrig att det var en kille ...

Jakelol
2005-10-20, 18:23
Skit i dom och gör ett eget arbete det hade jag gjort.

^AzAzeL^
2005-10-20, 18:26
ne finns bara ett sätt att lösa detta problem och det är!

vem är starkast metoden så som vi alltid gör här på kollo.... *screwy*
bara ner på gymmet och visa vem som e bäst!

Kwon
2005-10-20, 18:27
Winter, om du VERKLIGEN brinner för detta ämne/arbete och vill ha en stor del i det, så backa ej! Visa vart Snowpants-skåpet skall stå och when everything fails...

Ge X en [PROPP].

-

Om Arbetet inte är superviktigt så låt X köra sitt race.

JJ
2005-10-20, 18:31
Jag brukar försöka att snabbt dela upp uppgiften så att man kan jobba lite på håll, men på något sätt måste ni komma överens. Kanske ett snack på tu man hand, det brukar vara lättare?

Yankeee
2005-10-20, 18:32
Såna som X finns det tyvärr överallt. Jag brukar oftast göra samma sak, men det beror ju lite på hur och hur ofta man träffas. Det gäller helt enkelt att få resten av gruppen att ogilla personen i fråga, för att sedan frysa ut honom / henne. Dock orkar jag inte skriva ner ett möjligt tillvägagångssätt eftersom att det tar en bra stund. Är du en "ledare" så vet du förmodligen hur du ska göra för att få folk på din sida, och hur du ska göra för att du själv ska framstå som den "gode" ;) Så svårt är det inte att manipulera människor.

Självklart finns det andra bättre sätt att lösa denna situation på, men det beror på hur du är som person och vad du vill åstakomma.

Känner att jag måste påpeka att detta endast är något man tar till i nödfall, självklart ska man kunna samarbeta med folk vars åsikter och handlingar inte överensstämmer med ens egna.

Pingu
2005-10-20, 18:32
Destro äldre man blir ju mer lär man sig att folk är olika och det är bara att acceptera det. Det kommer alltid att finnas någon granne, arbetskamrat och gymfolk som man inte går ihop med. Man behöver ju inte direkt bli bundis med en sådan men man ska väl vara människa nog att kunna prata/jobba eller träna i smma lokal som dom

wintersnowdrift
2005-10-20, 18:35
Åh sånt där är jobbigt :(

Tyvärr verkar jag ha nästan precis lika mycket livserfarenhet som dig, jag går iaf också en psykologikurs tredje året i gymnasiet ;)

Personligen har det nog aldrig hänt att jag verkligen stört mig på någon såpass mycket, men det beror ju på situationen, varför inte låta de andra gruppen bestämma eller rösta för det bästa tillvägagångssättet? Att öppet bråka i gruppen löser oftast ingenting, jag vet inte om det går, men kan inte hela gruppen diskutera?

Heh, det hela slutade med att X och en person till lämnade arbetsprocessen därhän och gick och snackade med sina polare istället (5 pers är ändå för många för ett arbete som det här...), och jag och de övriga tre diskuterade igenom de problem vi hade samt löste dem hur smidigt som helst :D.

//Kristin

Kwon
2005-10-20, 18:38
Heh, det hela slutade med att X och en person till lämnade arbetsprocessen därhän och gick och snackade med sina polare istället (5 pers är ändå för många för ett arbete som det här...), och jag och de övriga tre diskuterade igenom de problem vi hade samt löste dem hur smidigt som helst :D.

//Kristin

Du ser! Lyckligt slut! :)

Ibland är det bara att ta fram piskan Winter! Speciellt när det gäller ämnen som du brinner för permanent!

wintersnowdrift
2005-10-20, 18:39
Saken är den, att jag tror Wintersnow engagerar sig i detta arbete och vill kunna ha en röst med om hur det skall göras/framföras etc, vilket denna X totalt nonchalerar, allt ska göras på X sätt.

Om Winter inte var så engagerad i ämnet/arbetet hade hon nog inte brytt sig.

Är det så Drifty?

Känner du att ni får VG så skitsamma, orka lägga ner energi på X. Låt arbetet gå längs spår X. Arbetet/ämnet kan väl inte vara så viktigt?

Det blir nog bara mer problem om ni inte kan komma överens, ni måste kompromissa alt någon måste backa.

Jao, lite så är det väl. Men jag har i regel ganska svårt för att släppa över arbete till personer som jag inte "litar på" gör det bra - ska det stå mitt namn på ett papper så ska det banne mig hålla den kvalitet jag vill! (Jag är medveten om att detta är/kan vara ett problem, och jag jobbar på att bli mindre... dominant. I alla fall i skolan :D.)

//Kristin

Yankeee
2005-10-20, 18:39
Du ser! Lyckligt slut! :)

Ibland är det bara att ta fram piskan Winter! Speciellt när det gäller ämnen som du brinner för permanent!

aldrig för stunden naturligt bunden
med kärlek som cement?

DavidLeeRoth
2005-10-20, 18:41
We can not always run from our problems, it takes greater courage to accept our problems, then begins the solution and that is not as difficult as it sounds!

Kwon
2005-10-20, 18:41
med kärlek som cement?

You know it Bro! :)

Yo Jag brinner för det här i min permanent, naturligt bunden med kärlek som betong! höll vi på o larvade oss med förr när det var aktuellt.

kimonque
2005-10-20, 18:42
med kärlek som cement?

är det min tur nu? VINDEN HAR VÄNT :laugh:

Kwon
2005-10-20, 18:42
We can not always run from our problems, it takes greater courage to accept our problems, then begins the solution and that is not as difficult as it sounds!

Jojo, men ibland kan det vara sketasvårt, speciellt om två lika dominanta och envisa viljor är i konflikt.

Ingen av dom vill kompromissa eller backa ett steg.

Ibland kan jag vara på liknande sätt när det gäller vissa saker, it's my way or teh highway!!

DavidLeeRoth
2005-10-20, 18:48
Jojo, men ibland kan det vara sketasvårt, speciellt om två lika dominanta och envisa viljor är i konflikt.

Ingen av dom vill kompromissa eller backa ett steg.

Ibland kan jag vara på liknande sätt när det gäller vissa saker, it's my way or teh highway!!

Men det gäller att vara ödmjuk, även om personen i fråga inte alls är spelklar eller går ihop med en annan person måste man trots all acceptera varandra och ta in information från varandra, det vinner alla individer på!
You must try to empty your cup and the fill it with new knowledge!

martin_vbg
2005-10-20, 20:02
Men det gäller att vara ödmjuk, även om personen i fråga inte alls är spelklar eller går ihop med en annan person måste man trots all acceptera varandra och ta in information från varandra, det vinner alla individer på!
You must try to empty your cup and the fill it with new knowledge!

Mitt prjektarbete i gymnasiet gjorde jag ihop med en liknande person som X jag visste inte att personen X var en sån människa innan jag fick träffa den här personen lite oftare. Vi var fyra i gruppen och tillslut löste det sig genom att vi andra tre ignorerade den andra personen, det var kanske inte så juste men det verkade inte finnas någon annan utväg. Jag fick iaf. MVG :D

emmzan
2005-10-20, 20:07
Jao, lite så är det väl. Men jag har i regel ganska svårt för att släppa över arbete till personer som jag inte "litar på" gör det bra - ska det stå mitt namn på ett papper så ska det banne mig hålla den kvalitet jag vill! (Jag är medveten om att detta är/kan vara ett problem, och jag jobbar på att bli mindre... dominant. I alla fall i skolan :D.)

//Kristin

Den inställningen är ju bra om man är ensam om arbetet. Känner väldigt väl igen inställningen att det är svårt att släppa iväg arbete om man inte 100%igt litar på att det blir bra kvalité om man ska ha sitt namn på arbetet.

Dock är det ju svårt att ha bra definition på vad man anser vara tillräckligt bra kvalitét. Det sätt du vill skriva eller presentera något på är ju inte nödvändigtvis samma som din gruppkamrat vill göra det på. Om endera sättet är bättre än det andra är ju då frågan.. Jag har väldigt svårt att gilla vissa människors sätt att uttrycka sig i text t.ex och jag kan tycka det är "dåligt" skrivet medan examinatorn/läraren kan tycka båda sätten är helt okej.

Problemet med att kunna hitta en syntes mellan olika uttrycksätt och arbetssätt i en grupp kan ju vara ett helvete men det är väl det som är charmen med grupparbeten kanske. Själv brukar jag erbjuda mig att vara sammanställare och så ändrar jag i folks texter i efterhand för att få någorlunda likartad linje genom hela arbetet! :em:

Jax
2005-10-20, 20:09
Man biter ihop och slutför arbetet. Det lär hände många fler gånger i livet att du måste samarbeta med människor du inte passar ihop med. Det gäller att ha lite självkritik också. Ibland är man själv inte så jäkla lätt att samarbeta med. Man får helt enkelt inse att allt inte går att göra på det viset man själv vill. Något jag själv har väldigt svårt med, men det blir bättre och bättre. Nu inser jag åtminstonde att så är fallet, även om jag fortfarande alltid vill göra på mitt vis. Men det är ju självklart då mitt sätt alltid är det bästa.

Jax
2005-10-20, 20:13
Tillägg.
Ibland får man helt enkelt ta att det blir lite bråk. Fick ganska rejält dålig stämning i en grupp förra terminen under ett grupparbete. Berodde på att jag och en till i gruppen skällde ut de andra efter noter. Men va fan, det var det enda som fungerade. De var tvugna att skriva om allt sitt (deras tidigare text var i stort sett plagiat) och arbetet blev klart i tid. Hade vi försökt att gulla så hade det skitit sig.

wintersnowdrift
2005-10-20, 21:04
Den inställningen är ju bra om man är ensam om arbetet. Känner väldigt väl igen inställningen att det är svårt att släppa iväg arbete om man inte 100%igt litar på att det blir bra kvalité om man ska ha sitt namn på arbetet.

Dock är det ju svårt att ha bra definition på vad man anser vara tillräckligt bra kvalitét. Det sätt du vill skriva eller presentera något på är ju inte nödvändigtvis samma som din gruppkamrat vill göra det på. Om endera sättet är bättre än det andra är ju då frågan.. Jag har väldigt svårt att gilla vissa människors sätt att uttrycka sig i text t.ex och jag kan tycka det är "dåligt" skrivet medan examinatorn/läraren kan tycka båda sätten är helt okej.

Problemet med att kunna hitta en syntes mellan olika uttrycksätt och arbetssätt i en grupp kan ju vara ett helvete men det är väl det som är charmen med grupparbeten kanske. Själv brukar jag erbjuda mig att vara sammanställare och så ändrar jag i folks texter i efterhand för att få någorlunda likartad linje genom hela arbetet! :em:

Jo, det gäller ju att lära sig skilja mellan vad som är "bra för att det är på mitt sätt" och "allmängiltigt bra" så att säga. Jag är också redigerartypen, plus att jag är född "formuleringsfascist"; men det gäller mest mina egna texter. Jag kan sitta i timmar och fnula på den perfekta meningsbyggnaden osv - men då handlar det som sagt mest mina individuella arbeten; är det en gruppsammankomst försöker jag trycka tillbaka sådana impulser :).

//Kristin

wintersnowdrift
2005-10-20, 21:07
Man biter ihop och slutför arbetet. Det lär hände många fler gånger i livet att du måste samarbeta med människor du inte passar ihop med. Det gäller att ha lite självkritik också. Ibland är man själv inte så jäkla lätt att samarbeta med. Man får helt enkelt inse att allt inte går att göra på det viset man själv vill. Något jag själv har väldigt svårt med, men det blir bättre och bättre. Nu inser jag åtminstonde att så är fallet, även om jag fortfarande alltid vill göra på mitt vis. Men det är ju självklart då mitt sätt alltid är det bästa.

Jo, jag jobbar ständigt på självkritiken. Det har faktiskt hänt att jag bett människor om ursäkt när t.o.m. jag själv reagerat över att jag betett mig överlägset och "svinigt" mot dem. Då skäms man rätt rejält när samvetet sätter in :em:.

//Kristin

Edit: Fast i fallet X kommer jag INTE att komma med några avböner; X är helt enkelt arrogansen personifierad. Och den åsikten står jag för ;).

Kwon
2005-10-20, 21:20
Sätt hårt mot hårt när det gäller X Winterdrift!

Backa aldrig mer!

Hur länge skall du studera tillsammans med X?

Jax
2005-10-20, 21:55
Edit: Fast i fallet X kommer jag INTE att komma med några avböner; X är helt enkelt arrogansen personifierad. Och den åsikten står jag för ;).
X är en tönt. Det är inte lätt att vara ödmjuk när du vet att du vet bäst. ;)
Så jag håller med Kwon den gamle räven. Ge X en verbal omgång.

n1tro
2005-10-20, 22:48
Vet du vad ;) ? Ta det lugnt, låt personen få ha sin tid i rampljuset. Bry dig inte helt enkelt :D....

Griip
2005-10-21, 00:54
Ge X en [PROPP].

Kwon said it. Visa vem som dominerar vem.

Yes
2005-10-21, 03:18
Flyt med och ignorera personen. Sen sätter du dig på tvären när det inte finns tid till att tjaffsa. :thumbup:

Mr. Moose
2005-10-21, 06:45
Nu har glömt en sak, GRUPP-arbete. Det finns tre personer till i gruppen, vad tycker dom? Det är inte alltid den som skriker högst som har rätt.

Claes