Visa fullständig version : Aftonbladet - lite roligt
http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm/story/0,2789,716425,00.html
aftonbladets "kurs" i feministisk självförsvar... vad är det för fel på den vanliga? *grr27*
hahaha, va ? alltså när ska dem starta up självförsvar för oss killar ? vi får minst lika mkt spö och det är även om vi går i grupp...
ajja stora pojkar gråter inte . vi får helt änkelt hållkäft och vara jämnstälda..
Som vanligt är ordet feminism ett rött skynke.
Denna typ av självförsvarskurser startade under feministisk flagg. Om jag inte minns fel var Petra Östergren en av de första instruktörerna.
Det skiljer sig från kampsportbetonat självförsvar på flera punkter. Det är få och ganska enkla grepp som syftar till att kunna ta sig ur grepp. Man behöver inte träna i år för att få ett hum om det, utan många går bara en kurs på tio gånger. Det viktigaste tycker jag dock är att man lär sig ta plats och inte smyga längs husvägarna, vara tydlig med sitt nej, våga höja rösten. Många tjejer blir kanske inte bättre på att slåss efter en kurs i feministiskt självförsvar, men de känner sig lite modigare, lite stärkta.
Visst ska killar också få lära sig försvara sig. Vem blir den första att starta den kursen?
som jag uppfattar det så är skillnaden helt enkelt mer brutala slag, paja ögat eller liknande våldtäktsmannen t ex. undrar dock hur många som kan sätta den klockrent och lyckas fly, för om det misslyckas så tror jag inte våldtäktsmannen blir något gladare av att du försökt krossa luftstrupen på honom eller liknande.
hahaha, va ? alltså när ska dem starta up självförsvar för oss killar ? vi får minst lika mkt spö och det är även om vi går i grupp...
ajja stora pojkar gråter inte . vi får helt änkelt hållkäft och vara jämnstälda..
Varför ska ansvaret för kurser för killar ligga på feministerna? Varför ska andra hela tiden göra, varför inte göra det själv om du tycker att behovet finns?
Det bästa självförsvaret för kvinnor är att gifta sig.
Alltså tjejer enligt mig ska inte få lära sig brutala slag .. helt onödigt .. efter som att dem kommer bli mountade ( någon trycker ner dem på backen å sätter sig på dem) hur ska dem då slå sig fria ?
Lär alla tjejer att ta sig ut från den positionen så kommer dem klara sig mkt bättre än att dem lär sig slå brutalt..
Lärt min flickvänn att ta sig ut och försvara sig mountade samt lite brutalare slag och sparkar mkt bättre :D
( btw vet att d funkar hon råka slå sönder läppen på mig när jag skrämde henne ;P och hon är inte stark )
Varför ska ansvaret för kurser för killar ligga på feministerna? Varför ska andra hela tiden göra, varför inte göra det själv om du tycker att behovet finns?
Haha nej men tycker bara att om dem är smarta så¨startar dem en "självförsvars kurs" inte en "självförsvars kurs för kvinnor"
efter som att det är väl jämnstäldhet dem är ute efter ?
Du hämtar din kunskap i vad tjejerna får lära sig genom denna korta rtikel i Aftonblaskan gissar jag? För de instruktörer jag känner lär alla ut främst hur man har störst chans att ta sig ur hotfulla/våldsamma situationer. Där ingår scenariot med en person som sitter/ligger ovanpå.
Jämställdhet är inte prio för självförsvarsinstruktörer. Det är att tjejer ska våga försvara sig.
Giftermål är inte speciellt säkert. Överfallsvåldtäkter är i minoritet. Det säkraste för en kvinna är att inte umgås med män. :booty:
Du hämtar din kunskap i vad tjejerna får lära sig genom denna korta rtikel i Aftonblaskan gissar jag? För de instruktörer jag känner lär alla ut främst hur man har störst chans att ta sig ur hotfulla/våldsamma situationer. Där ingår scenariot med en person som sitter/ligger ovanpå.
Jämställdhet är inte prio för självförsvarsinstruktörer. Det är att tjejer ska våga försvara sig.
Giftermål är inte speciellt säkert. Överfallsvåldtäkter är i minoritet. Det säkraste för en kvinna är att inte umgås med män. :booty:
ja jag måste erkänna att jag inte vet så mycket sa mest vad jag tyckte var viktigt :) om dem lär ut sånt tycker jag det bara e bra :) har inget emot att tjejerna lär sig försvar :)
Ser inga problem med själv kursen. Precis som vilken annan självförsvarskurs som helst. Men ordvalet! *whatever*
Feministiskt självförsvar? Måste man vara feminist för att medverka? Kan en kille som är feminist vara med? Kan inte feminister försvara sig på samma sätt som tjejer som inte är feminister?
Nej, självförsvar för kvinnor hade varit bättre..
Men det är ju just överfallsvåldtäkter och liknande situationer de lär sig att försvara sig mot. Handlar nog mindre om självförsvarsknep och självförtroende och mer om andra faktorer vid tex "relationsvåldtäkter".
Så, att gifta sig, och gå ut med sin kopplade man är nog det allra bästa för att slippa överfallsvåldtäkter, då dessa oftast drabbar ensamma kvinnor utomhus (Oavsett om hon i andra fall umgås med män eller inte).
Så, det är nog hög tid för dig att gifta dig (och bli hemmafru!)
Vi får hoppas för din skull att hon inte gått den där kursen ...
hon värkar lite agressiv .. ;)
Men det är ju just överfallsvåldtäkter och liknande situationer de lär sig att försvara sig mot.
Nej (eller, det beror på vad du menar med "liknande situationer". En make som håller ner sin hustru?).
Nej.
Nitrometan
2005-10-20, 12:49
Som vanligt är ordet feminism ett rött skynke.
Denna typ av självförsvarskurser startade under feministisk flagg. Om jag inte minns fel var Petra Östergren en av de första instruktörerna.
Det skiljer sig från kampsportbetonat självförsvar på flera punkter. Det är få och ganska enkla grepp som syftar till att kunna ta sig ur grepp. Man behöver inte träna i år för att få ett hum om det, utan många går bara en kurs på tio gånger. Det viktigaste tycker jag dock är att man lär sig ta plats och inte smyga längs husvägarna, vara tydlig med sitt nej, våga höja rösten. Många tjejer blir kanske inte bättre på att slåss efter en kurs i feministiskt självförsvar, men de känner sig lite modigare, lite stärkta.
Visst ska killar också få lära sig försvara sig. Vem blir den första att starta den kursen?
GRRRRR!! Feminism! :devil: :D
Visst hade Petra Östergren såna kurser förr. Men kallades de feministiska då?
Spela roll.
På din beskrivning låter det lite som den civila versionen av Krav Maga.
Whatever. Självförtroende, att kunna skrika högt och springa fort är bra grejer. Hoppas att de inte lär ut att "söka konfrontation" i olika situationer på de kurserna utan fokusera på att identifiera situationen och ta sig därifrån.
GRRRRR!! Feminism! :devil: :D
Visst hade Petra Östergren såna kurser förr. Men kallades de feministiska då?
Spela roll.
På din beskrivning låter det lite som den civila versionen av Krav Maga.
Whatever. Självförtroende, att kunna skrika högt och springa fort är bra grejer. Hoppas att de inte lär ut att "söka konfrontation" i olika situationer på de kurserna utan fokusera på att identifiera situationen och ta sig därifrån.
Haha, nä, det är ingen hemlig feministisk kvinnoseparatistisk gerillarörelse som söker överfalla och kastrera alla intet ont anande män. Jag lovar. *innocent*
Ja alla dessa jobbiga feminister *spy*
Haha, nä, det är ingen hemlig feministisk kvinnoseparatistisk gerillarörelse som söker överfalla och kastrera alla intet ont anande män. Jag lovar. *innocent*
Vars håller ni den då?
alltså jag börjar fan bli orolig.
en dag kommer det stå en kvinna med automatvapen utanför dörren och ta med mig till ett tåg där dem har låst in en massa andra män och sen köra i väg till en okänd plats och döda Tjocka ,fula, svaga ,sjuka och bara ha kvar fertila män som kvinnorna kan para sig med för att dem ska kunna fortsätta överleva...
bara ha kvar fertila män som kvinnorna kan para sig med för att dem ska kunna fortsätta överleva...
Inte behövs män för reproduktionen heller? Det finns metoder för att undvika det.
Var vi är? Vi är överallt. Be afraid, be very afraid... Moahahaha... :devil:
Inte behövs män för reproduktionen heller? Det finns metoder för att undvika det.
haha är ni inte snälla små flickor tar vi tillbaka rösträtten .....
;) haha driver bara med dig
Nitrometan
2005-10-20, 13:11
Präxis.
Men jag är rätt mjuk och gossig som en gosenalle ungefär. Man kanske kan ha mig istället för en gosenalle? :confused:
Präxis.
Men jag är rätt mjuk och gossig som en gosenalle ungefär. Man kanske kan ha mig istället för en gosenalle? :confused:
Nja, just nu tar kvinnor över läkaryrket, för att sedan gå vidare till plastikkirurgi. Då vet vi alla vilket gosigt resultat det kan bli. Vi kvinnor ska i vår kvinnovärld bara leka med våra bröst hela dagarna!
Nja, just nu tar kvinnor över läkaryrket, för att sedan gå vidare till plastikkirurgi. Då vet vi alla vilket gosigt resultat det kan bli. Vi kvinnor ska i vår kvinnovärld bara leka med våra bröst hela dagarna!
Men hur löser ni detta problem?
"HJÄLP EN SPINDEL TA BORT DEN"
ha! hela svergie stannar up en spindel vem ska ta bort den! den är så äcklig!
HAHAHAHAH ser ut o vara en hård instruktör :laugh: :laugh:
Dumleman
2005-10-20, 13:17
HAHAHAHAH ser ut o vara en hård ledare :laugh: :laugh:
Haha ja hon är ung vänster och feministisk kampsportare, säker vegan också. Deadly combination.
Haha ja hon är ung vänster och feministisk kampsportare, säker vegan också. Deadly combination.
:laugh: :laugh: :laugh:
Men hur löser ni detta problem?
"HJÄLP EN SPINDEL TA BORT DEN"
ha! hela svergie stannar up en spindel vem ska ta bort den! den är så äcklig!
Du menar som kvinnorna i den här tråden?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51281&highlight=fobi
Pudzianovski
2005-10-20, 13:21
Det är väl bra att de som vill får gå en kurs. Fattar inte problemet. *cry*
Nitrometan
2005-10-20, 13:31
Mmmm. Här passar det att citera Steve Martin: "jag skulle aldrig kunna vara kvinna, då skulle jag bara stanna hemma hela dagarna och leka med mina bröst." :D
Tur att jag har en snäll sambo som låter mig vara med och leka...
Pudzi: det är minis röda feministskynke som är problemet. Annars har du rätt. klart att det är bra att de som vill får gå en kurs.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.