Visa fullständig version : 1 tonfiskburk innan läggdags
Har inget långsamt utsöndrande proteintillskott så undrar jag om det är bra att bara ta en vanlig tonfiskburk i vatten innan läggdags (170 g och 25% protein).. Finns det någon nackdel med det och ska man isåfall ta ngt tillsammans med denna?
King Grub
2005-10-18, 20:36
Tonfisk är en utmärkt proteinkälla. Att äta tonfisk på burk varje dag är kanske inte att rekommendera på grund av eventuellt höga kvicksilverhalter.
Vad du skall äta till är helt upp till dig: någon bra fettkälla och kolhydrat om du vill. Du kan äta tonfisk som en del av en vanlig måltid, vad klockan än är, eller tonfisk som den är.
Men jag är under deff och vill dra ner på kollisar sådär sent iaf.. varierar ju kosten med protein under dagen men ja tänkte just på kvällsmålet nu
King Grub
2005-10-18, 20:49
Ja, jag svarade ju på det. Det är upp till dig.
finns det någon annan proteinkälla som också är långsamt, billigt och lika bra i matväg som tonfisk?
King Grub
2005-10-18, 20:57
Allt i form av kött, fisk, fågel, ägg, skaldjur, keso, kesella, kvarg, ost, mjukost. Priserna varierar förstås.
Allt i form av kött, fisk, fågel, ägg, skaldjur, keso, kesella, kvarg, ost, mjukost. Priserna varierar förstås.
kanske lite fel forum, men efter som du skrev det nu och jag har undrat ett tag. Vad är Kvarg?
Sedan tänkte jag höra vilka som är de bästa fettkällorna? Fetfisk vet jag redan men tycker inte fisk är någon direkt höjdare.. *spy*
H.Emanuel
2005-10-19, 14:05
kanske lite fel forum, men efter som du skrev det nu och jag har undrat ett tag. Vad är Kvarg?
Tillexempel Kesella Light, finns i matvarubutikernas mjölkdiskar. Smakar f-n, men många blandar i tex Funlight. Kvarg kan också köpas på Lidl
Kaboffastar
2005-10-19, 14:48
Sedan tänkte jag höra vilka som är de bästa fettkällorna? Fetfisk vet jag redan men tycker inte fisk är någon direkt höjdare.. *spy*
Alla sorters nötter.
Drick en liter mjölk! Långsamt protein och lite vitaminer oxå. Minimjölk t ex. Tar du sedan ett kokt ägg till också så får du en fin synergieffekt som höjer BVt i proteinet...
Kaboffastar
2005-10-19, 18:30
Drick en liter mjölk! Långsamt protein och lite vitaminer oxå. Minimjölk t ex. Tar du sedan ett kokt ägg till också så får du en fin synergieffekt som höjer BVt i proteinet...
synergieffekt ?
BVt ?
:D *innocent*
Vad är Kvarg?
Kvarg är detsamma som kesella.
Nötter är som sagt jättebra fettkällor, då naturella utan salt.
Jag hade inte rek. dig tonfisk varje dag, utan kanske en dag i veckan - makrill är ett bra alternativ - den i konserv med tomatsås är ju supergod på en grov macka!
synergieffekt ?
BVt ?
:D *innocent*
Jo, proteinet i ägg tas upp bättre i kombination med proteinet i mjölk (eller tvärtom). Där har du synergieffekten. BV, Biologiskt Värde, är ett mått på hur proteinet tas upp i kroppen. Ex: Bara Äggvita=BV 91, Helt ägg=BV 100 och helt ägg+mjölk=typ 120. Index 100. Alltså måste du käka exempelvis 135 gram äggvita för att samma proteinmängd ska tas upp i kroppen som om du äter 100 gram ägg och mjölk. (Ungefärliga värden).
Hepp! :thumbup:
Varför inte äta tonfisk varje dag ? Har ju fan käkat det varje dag en bra tid nu .... :(
King Grub
2005-10-19, 19:39
Varför inte äta tonfisk varje dag ? Har ju fan käkat det varje dag en bra tid nu .... :(
Därför att tonfisk kan innehålla mycket tungmetaller som kvicksilver.
http://www.nrdc.org/health/effects/mercury/tuna.asp
Ryska_raketen
2005-10-19, 19:39
samma här. snittar väl 2 per dag. ibland mer , ibland mindre.
Så det blir ungefär samma effekt om du slänger i dig tex kokt torsk med samma proteinmängd som med tonfisken innan läggdags??? Tonfisk verkar trots allt vara billigast i förhållande till den höga proteinhalten, finns det något som ligger "på samma nivå" på det planet? (ekonomisk synvinkel)
Dricka massa mjölk.. SJukt billigt!
snickers
2005-10-20, 16:39
Dricka massa mjölk.. SJukt billigt!
hehe, skulle inte det leda till en minst sagt överdriven konsumtion?
hehe, skulle inte det leda till en minst sagt överdriven konsumtion?
1 liter mjölk innehåller 34g protein, mängd fett varierar med vilken sort man väljer såklart :-)
Behöver kanske inte svepa hela paketet på en gång men sprida ut det över dagen så borde en liter gå ner extremt lätt (subjektiv åsikt ;))
Har en följdfråga då när vi hamna inne på ämnet mjölk:
Vad är ADI på kalcium? dvs vågar man dricka 2 liter mjölk om dagen?
snickers
2005-10-20, 17:34
undrar samma sak. dricker mkt mjölk..
King Grub
2005-10-20, 18:01
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=53702&highlight=kalcium
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51818&highlight=kalcium
Så det blir ungefär samma effekt om du slänger i dig tex kokt torsk med samma proteinmängd som med tonfisken innan läggdags??? Tonfisk verkar trots allt vara billigast i förhållande till den höga proteinhalten, finns det något som ligger "på samma nivå" på det planet? (ekonomisk synvinkel)
Alaskapollock är en billig och bra fisk - fiskas i rena vatten också så vitt jag vet! Då det finns många rapporterar om rovfiske på torsk så är det även ur denna synpunkt bra att välja pollock.
/Per
Jo, proteinet i ägg tas upp bättre i kombination med proteinet i mjölk (eller tvärtom). Där har du synergieffekten. BV, Biologiskt Värde, är ett mått på hur proteinet tas upp i kroppen. Ex: Bara Äggvita=BV 91, Helt ägg=BV 100 och helt ägg+mjölk=typ 120. Index 100. Alltså måste du käka exempelvis 135 gram äggvita för att samma proteinmängd ska tas upp i kroppen som om du äter 100 gram ägg och mjölk. (Ungefärliga värden).
Hepp! :thumbup:
hmm...intressant...ja brukar äta 5 råa ägg innan ja går och lägger mig och mjölk...men har hört att man bara tar upp halva ägget om det är råt..så har därför slutat eftersom det då inte blir så billigt:(
King Grub
2005-10-28, 16:08
Dessutom är det risk för smitta, så det är nog ett bra val att välja bort råa ägg. Varför inte tillaga dom - så blir det lika billigt som du trodde att det var, du kan tillgodogöra dig 90% av proteinet i stället för 50%, och slipper riskera salmonella och fågelinfluensa (även om det senare inte är vetenskapligt bevisat att det smittar genom mat).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.