Visa fullständig version : Viktig fråga, del 1
Över en god bit software engineering träffades jag och några polare och av någon anledning började vi snacka om hur man uttalar vissa ord och lite sånt smått o gott. En polare, notera smålänning, frågar oss (en göteborgare och en boråsare) om vi uttalar schack som tjack. Därefter följde ju självklart lite peka finger, skratta och repetera proceduren.
Men nu undrar jag lite om vi gjort bort oss, finns det någon som uttalar schack med sh ljud dvs som i tjack (eller shit osv)?
Låter som ett uttal som skulle kunna komma från nån fisförnäm stockholmare. Jag har i alla fall aldrig hört någon i de södre regionerna uttala det [tjack].
Jag har i alla fall aldrig hört någon i de södre regionerna uttala det [tjack].
Detsamma gäller sthlm ;)
Bra, kan ta upp det imorgon igen då. tehheeh.
Fettecke
2005-10-18, 19:24
Bra, kan ta upp det imorgon igen då. tehheeh.
jag säger inte shack (såsom i shit och tjäna)... säger schack, är väll samma sak som stjärt, man säger väll fan inte "shärt"... utan... (för att förenkla) "schärt"
Över en god bit software engineering träffades jag och några polare och av någon anledning började vi snacka om hur man uttalar vissa ord och lite sånt smått o gott. En polare, notera smålänning, frågar oss (en göteborgare och en boråsare) om vi uttalar schack som tjack. Därefter följde ju självklart lite peka finger, skratta och repetera proceduren.
Men nu undrar jag lite om vi gjort bort oss, finns det någon som uttalar schack med sh ljud dvs som i tjack (eller shit osv)?
Fortsätt peka och skratta. En smålänning ska absolut inte utala schack som tjack. Att vi däremot är smartare än resten av världen och har reducerat "r" i det verbala språket är en annan sak.
Fatalist
2005-10-18, 20:19
Asså tjack uttalas inte shack :booty:
Tjack uttalas TJCH-ack.
God bless rikssvenska
Fortsätt peka och skratta. En smålänning ska absolut inte utala schack som tjack. Att vi däremot är smartare än resten av världen och har reducerat "r" i det verbala språket är en annan sak.
my bad kanske dålig förklaring. nej han undrade ifall vi (boråsare och göteborgare) uttalade schack som tjack. vette fan var han fått det ifrån.
Asså tjack uttalas inte shack :booty:
Tjack uttalas TJCH-ack.
God bless rikssvenska
tjch, ungefär samma ljud som i säg chicken på engelska, och då menar jag inte SVENGELSKA: shicken ?
Man behöver inte känna oro ifall en smålänning uttalar något annorlunda än man själv gör. Är det inte dom dom säger cyklen och nycklen? Det är diskvalificerande i allra högsta grad.
/skaparn - som på gott och ont slänger ur sig bred norrländska och nästan glömt endel ändelser totalt
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.