Visa fullständig version : Varelserna dog av syre?
beckman88
2005-10-18, 09:45
Sitter i skolan på en naturvetenskapslektion och min lärare snackade om utdöenden på jorden. Han tog upp de självklara som meteoriten dom dödade dinosouriena. men sen sa han någon ytterst konstigt ; Ett annat utdöenden var ju när syret kom till jorden.
då undrar jag förstås: Hur kunde nästan alla varelser dö pga att syre kom ner till jorden?
Sitter i skolan på en naturvetenskapslektion och min lärare snackade om utdöenden på jorden. Han tog upp de självklara som meteoriten dom dödade dinosouriena. men sen sa han någon ytterst konstigt ; Ett annat utdöenden var ju när syret kom till jorden.
då undrar jag förstås: Hur kunde nästan alla varelser dö pga att syre kom ner till jorden?
En kombination av att inte använda syre i sin energiomsättning och att det är ett giftigt/oxiderande ämne? Det finns fler energicykler än den som förbränner kolföreningar i syre och dess komplement. (Tex kring olika svavelföreningar).
Arne Persson
2005-10-18, 09:49
Dom första organismerna var bl.a blågröna alger mm
Syre är faktiskt toxiskt för oss människor också.. om än nödvändigt. Ungefär som kvinnor för oss män.. can't live with em.. can't live without em.
beckman88
2005-10-18, 09:50
En kombination av att inte använda syre i sin energiomsättning och att det är ett giftigt/oxiderande ämne? Det finns fler energicykler än den som förbränner kolföreningar i syre och dess komplement. (Tex kring olika svavelföreningar).
Puhu tack jwzrd
datorjaevel
2005-10-18, 11:44
Syret kom ner till jorden? Syret skapades på jorden. Låter som en näve syremolekyler steg ner med ett rymdskepp och sköt ner de levande organismerna på jorden med sina fissionskanoner.
MasterChief
2005-10-18, 13:14
Det har ju förekommet flera stora massutrotningar i Jordens historia. Men det här med syret förstår jag inte. Den största utrotningen skedde mellan Perm och Trias och orsakade upp till 95% död av arterna. Vissa hävdar att en av de främsta orsakerna var att syrefattigt vatten steg upp från djupet, orsakat av en extrem istid, vilket ledde till massdöd. Alltså frånvaron av syre…
I tidernas begynnelse var livet inte beroende av syre, men att det skedde någon dramatiskt massdöd på grund av syretillförsel är inget jag har hört talas om. Det var väl snarare så att det skedde en adaption till ytan efterhand? Det var dock 15 år sen jag läste geologi.
Som sagt, syre får ju alltid att oxidera, och det kom ju antagligen när vi fick fler växter utan att ha (så många?) djur som kunde omvandla det tillbaka till koldioxid. (när en sak oxiderar förbränns den ju, så särskilt hälsosamt är det ju inte...)
Hade det bara varit någon eller ett par procent högre syreinnehåll i atmosfären hade den dessutom självantänt...
Intressant indeed :thumbup:
Sjukt att sånnthär lättare går in i min hjärna när de skrivs i kolos allmänforum än i en lärobok *screwy* :D
kalle_banan
2005-10-18, 15:32
de första havsdjuren tålde inte syrgas, och dog när de spolades upp på land, men tids nog mutared nån stackars krake och kunde överleva på land!
självklart bara en teori, men om det stämmer är vi ett misstag allihopa.
de första havsdjuren tålde inte syrgas, och dog när de spolades upp på land, men tids nog mutared nån stackars krake och kunde överleva på land!
Intressant definition på misstag.
Intressant definition på misstag.Du överlevde det ingen annan klarade! Du är sämst! :D
Nja, det är ju inte direkt korrekt. Eftersom fiskar etc använder syre som vi, de tar bara upp det på annat sätt, gälar istället för lungor.
Det handlar istället om att innan syret fanns så var alla bakterier etc anaeroba, det vill säga använde inte syre som bränsle. De använder andra saker som svavel(har jag för mig), när syret i atmosfären och vattnet steg så klarade ju sig inte dessa utan strök nog med i stora mängder. De som finns kvar hittar vi ju runt botten på haven,svavelkällor, i myrar, i våra tarmar och andra syrefattiga miljöer.
Jag tror också det faktum att de är anaeroba och inte lika effektiva som gör att de bildar så fina gaser och lukter som vi associerar med dessa miljöer.
Så om jag minns rätt så var inte svaret mer spännande än så, men och andra sidan så är detta ur minnet från biologin för typ 6 år sedan så om jag har fel så får någon kunnig rätta mig.
beckman88
2005-10-20, 12:51
Nja, det är ju inte direkt korrekt. Eftersom fiskar etc använder syre som vi, de tar bara upp det på annat sätt, gälar istället för lungor.
Det handlar istället om att innan syret fanns så var alla bakterier etc anaeroba, det vill säga använde inte syre som bränsle. De använder andra saker som svavel(har jag för mig), när syret i atmosfären och vattnet steg så klarade ju sig inte dessa utan strök nog med i stora mängder. De som finns kvar hittar vi ju runt botten på haven,svavelkällor, i myrar, i våra tarmar och andra syrefattiga miljöer.
Jag tror också det faktum att de är anaeroba och inte lika effektiva som gör att de bildar så fina gaser och lukter som vi associerar med dessa miljöer.
Så om jag minns rätt så var inte svaret mer spännande än så, men och andra sidan så är detta ur minnet från biologin för typ 6 år sedan så om jag har fel så får någon kunnig rätta mig.
Tycker du verkar ha fått med allt, tack killen.... Ska jag vara ärlig så behövde jag detta till en sak i skolan :D
Tycker du verkar ha fått med allt, tack killen.... Ska jag vara ärlig så behövde jag detta till en sak i skolan :D
Oväntat...
Det var ingen som trodde något annat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.