handdator

Visa fullständig version : Hjälp med fettminskning?!

Querer
2005-10-18, 08:17
Registrerade mig här i hopp om att få tips om effektiv fettminskning. Tycker att både mina mat och träningsvanor är bra men ändå händer ingenting.
Träningsschema:
Måndag: Kickboxning
Tisdag: Push (styrketräning)
Onsdag: Morgonpromenad*
Torsdag: Core + Step-up
Fredag: Vila
Lördag: Morgonpromenad* + 30 min styrka på överkropp och underkropp (för att kompensera coren)
Söndag: Morgonpromenad* + Annan aktivitet (cykling, långpromenad, jogging, simmning)

*Morgonpromenad = 30-60 min.
** Övriga pass 60 min

Typisk mat för en dag:
Frukost: 1,5 dl lättfil med 2 dl frukt, grönt te, frukt, knäckemacka med skinka.
Mellamål: Frukt
Lunch: Sallad eller soppa
Mellamål: 2 Frukter
Kvällsmat: Kött, grönsaker, tsatsiki gjord på lättfil.
Mellamål: Keso med mandarin (supergott)

Skriver in på liknande hälsovakten så jag vet att jag gör av med mer än vad jag förbrukar men tycker inte att fettet försvinner för det.

Någon som har något tips? Blir så himla omotiverad hela tiden.

King Grub
2005-10-18, 08:19
Du äter för lite i förhållande till din träningsmängd, och baserar din kost på i sammanhanget rätt dåliga livsmedel (tre mål i rad med bara frukt, sallad och frukt igen är inte bra) och äter alldeles för lite protein och, vad det ser ut, fett. Du sänker din ämnesomsättning.

Querer
2005-10-18, 08:32
Hmm.. aldrig tänkt så. Men det är ju därför jag frågade här. Något förslag på hur jag ska äta då?? Vill ha tips från er som håll erpå med sånt hära och inte en massa "experter".

Tacksam för svar!

King Grub
2005-10-18, 08:54
Jag har sammanställt några små tips här:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Daniel-san
2005-10-18, 21:31
Du äter för lite i förhållande till din träningsmängd, och baserar din kost på i sammanhanget rätt dåliga livsmedel (tre mål i rad med bara frukt, sallad och frukt igen är inte bra) och äter alldeles för lite protein och, vad det ser ut, fett. Du sänker din ämnesomsättning.

Vilka delar ingår i att han sänker sin ämnesomsättning, och hur stor negativ effekt får det teoretiskt på fettförlusten? Jag föreställer mig att så länge träningsmängden är konstant, vardaglig aktivitet hyfsat densamma och kaloriunderskottet på plats kommer fettförlusten ändå att ske? Och om energiunderskottet finns på plats men fettförbränningen får stryka på foten för muskelförluster, skulle väl den faktiska viktnedgången bli ännu större?
Skulle vara kul att höra lite kring siffror på sänkt ämnesomsättning, om det finns några konkreta!

Fredrik_
2005-10-19, 06:56
Här är en bild som ska illustrera vad som händer vid en tokdiet när kalorinivån dras ner till extremt låga nivåer (från en artikel av Lonnie Lowery som jag hittat på t-nation.com). Enligt Lonnie är bilden baserad på forskningsresultat, om än gamla sådana. Tycker den översta kurvan är mest intressant där man ser hur det faktiskta resultatet avviker från det "förväntade" beräknade: