Visa fullständig version : Kladdig choklad-proteinbomb!!
latsdragaren
2005-10-17, 20:54
CHOKLADIG PROTEINKAKA ca 3 port.
Sojaprotein 70% 4 msk rågade (40gr)
Vassleprotein med vaniljsmak 1 dl knappt (30 gr)
Ägg 1-2 st (80 gr)
Vetemjöl 2.2 msk (20 gr)
Kakaopulver 2,5 msk (15gr)
Vanillinsocker 10 gr
Bakpulver 2 tsk (10gr)
Blanda de torra ingredienserna. Rör ner ägg plus vatten tills en tjock/seg konsistens.
Häll upp i en liten bakplåtspappers klädd ugnsform ca 15x15 - 20x20 cm...
Grädda i mitten av ugnen på 150 grader ca 15-25 min beroende på hur kladdig du vill ha den.
Akta så den ej blir helt torr inuti, godast när den är torr runt om och klaadig i mitten,
testaa med provsticka då å då.
Servera med 150 gr kesella 1% ihoprörd med ca 20-30 gr vaniljprottepulver och ev vanillinsocker. Och med
massor av färska eller lätt tinade jordgubbar!! Mmm!
Näringsvärde totalt, kaka+sås+bär.
893 kcal
111.6 g protte
23.1 g fett
57.9 gr kolh
(14.7 gr fiber)
Går det bra med bara vasslepulver istället för sojapritein?
Ser riktigt gott ut!
userfriendly
2005-10-18, 06:39
sojaprotte gör att allt smakar välling.. man kan nog baka den med chokladproten oxå :D
ska göra detta på lördag innan jag börjar äta ;)
osen ska jag försöka göra egen risifrutti med vaniljprotein, kvarg, ris osen sylt :naughty:
userfriendly
2005-10-18, 06:44
sojaprotte gör att allt smakar välling.. man kan nog baka den med chokladproten oxå :D
osen ska jag försöka göra egen risifrutti med vaniljprotein, kvarg, ris osen sylt :naughty:
vart kommer 23g fett ifrån..två ägg ger väl typ 16g? kesella = 2,5g... choklad iof ;) kör nog med chokladprotein då ist... (bry er inte om mig jag försöker bara hålla nere på fettet)
latsdragaren
2005-10-18, 07:41
min erfarenhet är att bara vassle gör att kakan aldrig blir fast utan bara vattnig å rinnig, men du kan ju testa å rapportera gärna resultatet! sojaproteinet ger fin och fast konsistens och god smak i kakan. :)
fettet kommer från sojaproteinet som innehåller 13 gr/100gr pulver.
tycker att det ser ut som hallon och inte jordgubbar *screwy*
Helena B
2005-10-18, 18:09
tycker att det ser ut som hallon och inte jordgubbar *screwy*
:bow: Jo
latsdragaren
2005-10-18, 21:26
yepp det ska vara hallon, men jordgubbar funkar nog lika fint :thumbup:
Julius Caesar
2005-10-18, 21:27
CHOKLADIG PROTEINKAKA ca 3 port.
Sojaprotein 70% 4 msk rågade (40gr)
Vassleprotein med vaniljsmak 1 dl knappt (30 gr)
Ägg 1-2 st (80 gr)
Vetemjöl 2.2 msk (20 gr)
Kakaopulver 2,5 msk (15gr)
Vanillinsocker 10 gr
Bakpulver 2 tsk (10gr)
Blanda de torra ingredienserna. Rör ner ägg plus vatten tills en tjock/seg konsistens.
Häll upp i en liten bakplåtspappers klädd ugnsform ca 15x15 - 20x20 cm...
Grädda i mitten av ugnen på 150 grader ca 15-25 min beroende på hur kladdig du vill ha den.
Akta så den ej blir helt torr inuti, godast när den är torr runt om och klaadig i mitten,
testaa med provsticka då å då.
Servera med 150 gr kesella 1% ihoprörd med ca 20-30 gr vaniljprottepulver och ev vanillinsocker. Och med
massor av färska eller lätt tinade jordgubbar!! Mmm!
Näringsvärde totalt, kaka+sås+bär.
893 kcal
111.6 g protte
23.1 g fett
57.9 gr kolh
(14.7 gr fiber)
Ser ju hur smarrig ut som helst!!! Måste prova denna snarast :-P
Några frågor bara; sojaprotein 70% köper man den i en vanlig matvaruaffär? vasslepulvret med vaniljsmak, funkar det med typ vilket prottepulver som helst (med vassle då förstås)? Eller kan man kanske t.o.m ta 70g (istället för 30+40g) av prottepulver och hoppa över sojaproteinen, och få lika smaskigt resultat?
Kanske dumma frågor, men vill gärna ha svar, så jag kan börja baka snarast.
vildängel
2005-10-19, 01:09
Blir inte vasslet förstört i ugnen?
userfriendly
2005-10-19, 06:46
kom på att man inte behöver ha i sojaprotein alls ju, ha i mer mjöl ist (på lööööördag) ;) tycker soja ger en lite vällingaktig smak
latsdragaren
2005-10-19, 08:09
Ser ju hur smarrig ut som helst!!! Måste prova denna snarast :-P
Några frågor bara; sojaprotein 70% köper man den i en vanlig matvaruaffär? vasslepulvret med vaniljsmak, funkar det med typ vilket prottepulver som helst (med vassle då förstås)? Eller kan man kanske t.o.m ta 70g (istället för 30+40g) av prottepulver och hoppa över sojaproteinen, och få lika smaskigt resultat?
Kanske dumma frågor, men vill gärna ha svar, så jag kan börja baka snarast.
70% sojaprotte finns på Hälsokost å Budo&Fitness, märket heter Naturell. Du kan även använda det i vanlig livsmedelsbutik, delvis sojamjöl som innehåller mindre protte å mer fett.
Som sagt att bara ta vassle är inte att rekommendera, men du kan ju testa blanda hälften med ett kaseinprotein, risken är bara att kakan aldrig tar ihop, utan blir vattnig å grynig. Viktigt är ju oxå att vasslepulvret är riktigt gott, t ex Multipowers vaniljpulver, mmmm! :eating:
Lycka till!
Gjorde precis min egen version av den här, bytte ut sojaproteinet mot mjöl och använde chokladprotein istället.
Såsen gjorde jag på 250g kesella, fryst mango, 15g proteinpulver "wildberries", lite vaniljsocker och mjölk för önskad konsistens - supergott :thumbup:
Lite hallon till såsen också, mmmmm :)
Tyckte att själva kakan blev lite torr och smaklös, det kletiga i mitten var godast när det stelnat lite. Men tillsammans med såsen var det supergott! :eating:
Nästan gång ska jag prova att lägga i lite bitar av mörk choklad, och inte ha kakan i ugnen så länge så att det blir ännu mer kladd :D
Det där risifruttireceptet får du allt ta o slänga upp...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.