handdator

Visa fullständig version : Någon som kört ifrån en fortkörningsbot?

Wopper
2005-10-17, 19:15
Häromdagen så hade jag extremt bråttom hem och körde rent för fort på motorvägen. Jag kör förbi en vit kombi och i den sitter givetvis två poliser. I backspeglen ser jag hur dom byter fil för att sätta efter. I denna stund susar tusen tankar genom huvudet. Fortsätta eller stanna, med diverse variationer.

Jag valde att fortsätta. Full gas och tro det eller ej men dom gav upp...
Av fort som f_n från motorvägen och in på småvägarna så fort dom var ur sikte.

Rätt val denna gång för jag har kortet kvar, men inget att rekomendera för det kunde gått illa nu när man tänker efter.

Idag hade dom förresten hastighetskontroll på nämda sträcka, kan det vara min fortkörnig som gjorde att dom valde den?

Yankeee
2005-10-17, 19:15
Vad har du för bil?

Wopper
2005-10-17, 19:17
Vad har du för bil?

Mc Kawazaki ZZR1200 så resurser finns:naughty:

Yankeee
2005-10-17, 19:17
Mc Kawazaki ZZR1200 så resurser finns:naughty:

Jaha, dåså :P

Med motorcykel hade jag gjort samma sak :)

Larsson
2005-10-17, 19:26
Tar inte polisen reg-nummer och gör en anmälan om vårdslöshet i trafik i sådana lägen?

Yankeee
2005-10-17, 19:27
Tar inte polisen reg-nummer och gör en anmälan om vårdslöshet i trafik i sådana lägen?

De vet ju med största sannolikhet inte vem som har kört.

Larsson
2005-10-17, 19:29
De vet ju med största sannolikhet inte vem som har kört.

Men var det inte prat förut om att om inte föraren kunde identifieras så var det ägaren till fordonet som fick boten. Det är väl så det funkar med fartkameror.

Yankeee
2005-10-17, 19:30
Men var det inte prat förut om att om inte föraren kunde identifieras så var det ägaren till fordonet som fick boten. Det är väl så det funkar med fartkameror.

Det var väl just bara prat?

Larsson
2005-10-17, 19:31
Det var väl just bara prat?

Det är mycket möjligt, vi får vänta till peter kommer och berättar vad som gäller.

Lillgrabben
2005-10-17, 19:36
Suck.

Tänka sig att det fortfarande finns folk som undrar varför det är så dyra försäkringspremier på de japanska plastraketerna.....

Du ska inget körkort ha, vore bra om farbror blå plockar det av dig. *grr*

Edit; du tänker inte på att du även riskerar andras liv om du försöker köra ifrån en poliskontroll?

Srednq
2005-10-17, 19:36
nummerskylten då?

Wopper
2005-10-17, 19:46
Suck.

Tänka sig att det fortfarande finns folk som undrar varför det är så dyra försäkringspremier på de japanska plastraketerna.....

Edit; du tänker inte på att du även riskerar andras liv om du försöker köra ifrån en poliskontroll?

För det första så kör jag väldigt sällan för fort.

För det andra så var det ingen poliskontroll

För det tredje så var det ett val i desperation, det är därför jag skrev att ingen bör göra om detta.

För det fjärde så var det ingen rusningstafik och på motorvägen är risken för att skada andra inte överhängande

För det femte så tycker även jag att folk som kör på det viset bör inget körkort ha, om man gör det till en vana

Förresten tror jag nog att de flesta hade tagit chansen att sticka i detta läge, kortet hade ju rykt vilket fall som, 170 eller 270 är sak samma. Kortet hade legat i dokumentförstöraren snabbare än en höna skiter vilket fall som.

ryssen
2005-10-17, 19:53
åker man hoj så är det mer regel än undantag att göra så *innocent*

dom kan inte sätta i efterhand även om dom har reg nr om man nu inte blir livrädd och erkänner när otäcka elake polisen kommer och ställer dig mot väggen.

var inte så länge sen jag råkade ut för det och hade den dispyten.

sen vet jag att en del vill döda mig nu när jag säjer att jag kört för fort men även dom duktiga här kör för fort garanterat ibland.

Tys0n
2005-10-17, 19:58
Suck.

palla med såna moralmänniskor som du

Helt rätt gjort , keep up :D

Jorgen
2005-10-17, 20:01
palla med såna moralmänniskor som du

Helt rätt gjort , keep up :D
Yepp.

Och du hade sagt precis samma sak om en galning hade kört över dina föräldrar när dom var ute och gick en dag. Eller hur?

axlpxl
2005-10-17, 20:14
Jag tycker inte du ska ha kvar ditt körkort och hoppas att du blir tagen, just av anledningen som Jorgen nämde, inte lika skoj om någon du kände hade blivit påkörd av en motorcykel i 270km/h.

Annars, FAN VAD COOLT! Det måste varit världens adrennalinkick? Hur kändes det? Och när vågade du släppa på gasen igen? Hur kändes det när du kom hem? Sov du gott den natten osv?

bolt
2005-10-17, 20:17
För det första så kör jag väldigt sällan för fort.

För det fjärde så var det ingen rusningstafik och på motorvägen är risken för att skada andra inte överhängande

Läs?

Eller brukar det vara mycket folk som går på motorvägen hos er?

Herkulez
2005-10-17, 20:18
Häromdagen så hade jag extremt bråttom hem och körde rent för fort på motorvägen. Jag kör förbi en vit kombi och i den sitter givetvis två poliser. I backspeglen ser jag hur dom byter fil för att sätta efter. I denna stund susar tusen tankar genom huvudet. Fortsätta eller stanna, med diverse variationer.

Rätt val denna gång för jag har kortet kvar, men inget att rekomendera för det kunde gått illa nu när man tänker efter.

Idag hade dom förresten hastighetskontroll på nämda sträcka, kan det vara min fortkörnig som gjorde att dom valde den?wow

abbe
2005-10-17, 20:22
Jodå, det har hänt ett par gånger. Givetvis inte nu sen jag blev "vuxen" men under de första körtkortsåren hade jag en mer aktiv körstil.

Vad jag kan minnas på rak arm så:
* Skulle hyra film helt för sent en kväll och mötte polisen i 185 km/h på landsvägen varpå de vände. Otroligt nog hittade de min bil utanför videobutiken (var inte så stor stad) men de var nog inte säkra för dom stod bara och kollade ett tag.
* Lånade morsans bil och passerade polisen när de stod på en mack i 170 km/h på ett industriområde (var på natten och jag tävlade mot en polare). Dom körde efter mig och jag svände in på en parkering på ett bostadsområde för att "parkera" så de inte skulle hitta mig. Naturligtvis fanns ingen parkering... och dom skrek ganska mkt men jag slapp böter.
* Mötte polismotorcykel på motortrafikled i 210 km/h på min motorcykel. Han vände, jag gasade.
* Passerade civilpolisbil men uniformerade män i på min motorcykel i 130km/h på 70-väg med tjej därbak. Eftersom det var fler bilar jag körde om gissade jag att dom inte hann se skylten och gav full gas. Dom hängde faktiskt med bra men efter en rondell såg jag inte dom mer.
* Passerade polisen innan en viadukt på bakhjulet i 140 km/h. Sirenerna på och full gas. Nu kan detta verka mkt dumt men det var natt och jag ville inte åka fast vilket resulterade i 210 km/h inne i staden.
* Körde till en kompis och tänkte inte på farten, tills jag såg blåljusen i spegeln och då höll jag 180 km/h. Jag visste inte var dom hade sett mig eller om jag hade blivit filmad så jag stannade och fick veta att jag levde. Givetvis hade jag inte tittat på hastighetsmätaren och bakhjulet ska se ut så. Slapp böter.
* Hade en hyrbil och tog ett par varv extra i rondellen en vinternatt, vilket inte polisen uppskattade. Jag såg inte dom men hann upp i 170 km/h när jag märkte att bilen bakom tog in på mig. Stannade och dom hade klockat mig till 160 km/h. Skrev ner det till 150 km/h och jag överklagade. I domstolen lyckades jag få ner det till 130 km/h och blev av med kortet i 2 månader.

Jag har blivit tagen dessto mer men det har mest varit "rutin". När jag ser tillbaks på den tiden idag kan det verka väldigt omoget men tror ni mig om jag säger att det bara var så där jag bodde. Dom flesta körde som jag.

Larsson
2005-10-17, 20:24
* Passerade civilpolisbil men uniformerade män i på min motorcykel i 130km/h på 70-väg med tjej därbak. Eftersom det var fler bilar jag körde om gissade jag att dom inte hann se skylten och gav full gas. Dom hängde faktiskt med bra men efter en rondell såg jag inte dom mer.

Så du körde alltså 130 på 70väg med en tjej därbak, och så kör du ifrån polisen också. Mycket märkligt.

Jense
2005-10-17, 20:26
Peter_N1 blir säkert gklad över att läsa denna tråd, ett gripande till i protokollet :D

Hnke
2005-10-17, 20:30
Peter_N1 blir säkert gklad över att läsa denna tråd, ett gripande till i protokollet :D

respect my authoritahhhh!

Dumleman
2005-10-17, 20:31
Jag tror tyvärr inte att erkännande på forum håller som bevis :).

abbe
2005-10-17, 20:31
Så du körde alltså 130 på 70väg med en tjej därbak, och så kör du ifrån polisen också. Mycket märkligt.
Tja, en motorcykel är snabbare än en bil, även med ett axkex därbak. Sen om du menar att det var dumt att ens försöka köra ifrån polisen i det läget så håller jag med dig.

Peter_N1 blir säkert gklad över att läsa denna tråd, ett gripande till i protokollet.
Som tur är tror jag inte detta håller i en rätt. Jag kommer säga att jag bara hittade på allt för att få internetpolare.

Jense
2005-10-17, 20:35
Tja, en motorcykel är snabbare än en bil, även med ett axkex därbak. Sen om du menar att det var dumt att ens försöka köra ifrån polisen i det läget så håller jag med dig.

Som tur är tror jag inte detta håller i en rätt. Jag kommer säga att jag bara hittade på allt för att få internetpolare.

som henke så vackert skrev: RESPECT MY AUTHORITAAAAAAAAAAA

tror inte peter bryr sig faktiskt

Wopper
2005-10-17, 20:39
Yepp.

Och du hade sagt precis samma sak om en galning hade kört över dina föräldrar när dom var ute och gick en dag. Eller hur?

Hade mina föräldrar varit ute och tagit en promenad på E6:an skulle jag låst in dom. Då är dom ganska farliga inte bara för sig själv utan även för andra.

iNCREDiBLE
2005-10-17, 20:43
Jag kommer säga att jag bara hittade på allt för att få internetpolare.

abbe: *yourock*

Jorgen
2005-10-17, 20:44
Hade mina föräldrar varit ute och tagit en promenad på E6:an skulle jag låst in dom. Då är dom ganska farliga inte bara för sig själv utan även för andra.
Jamen då så.
Ja, då tycker jag också att du gjorde helt rätt.

Bra jobbat. :thumbup:

Eller vänta nu.

Allan
2005-10-17, 20:48
När man varit på ett par begravningar för folk som trodde de var hejare på att köra fort, slutar man att imponeras av sånt där. Megatöntigt.

allan

Mass-Tech
2005-10-17, 20:50
När man varit på ett par begravningar för folk som trodde de var hejare på att köra fort, slutar man att imponeras av sånt där. Megatöntigt.

allan
Håller med har förlorat två vänner på detta onödiga sett.

Krokodil
2005-10-17, 20:52
Min frus kusin körde ihjäl sig på mc för ett par veckor sedan.

Mago
2005-10-17, 21:12
Själv stannade jag och blev av med korten när jag körde hoj.
129km/h på 90-väg, raksträcka och det var i omkörning.
Jag ångrar väl lite i efterhand att jag stannade.
Onödigt dyrt och jobbigt att ta om 2 körkort och betala böter för en sån harmlös sak kan jag tycka. Men, men.. :)

Herkulez
2005-10-17, 21:13
Min frus kusin körde ihjäl sig på mc för ett par veckor sedan.beklagar =/

reinholdsson
2005-10-17, 21:17
Själv stannade jag och blev av med korten när jag körde hoj.
129km/h på 90-väg, raksträcka och det var i omkörning.
Jag ångrar väl lite i efterhand att jag stannade.
Onödigt dyrt och jobbigt att ta om 2 körkort och betala böter för en sån harmlös sak kan jag tycka. Men, men.. :)

Ja, men såhär i efterhand måste det ju kännas bra att du tog konsekvenserna för ditt handlande?

Lillgrabben
2005-10-17, 21:23
Det var en 22-åring här i Skellefteå som körde ihjäl sig med hojen för ett par veckor sedan också.

Han hade kört lite väl fort på en 70 väg & en bilist hade inte uppmärksammat hans "otroligt snabba" framfart utan körde ut på vägen & skulle åka iväg. Killen hade utan att bromsa kört rakt in i framförvarande bil, flög tillsammans med sin hoj ( en stor 1000 cc) ca 60 meter, åkte av vägen & fortsatte en bit in i skogen. Edit; det påstås att han hade kört en bra bit över 100.

Grabben jobbade på ett köpcenterbygge här i stan & hans arbetskompisar hade skojat i fikakuren då han åkt iväg att han skulle nog inte bli gammal om han fortsatte med hojåkandet.... De visste nog inte hur rätt de hade just då... Han skulle ställa bort hojen helgen efter, men klarade sig inte så länge..

Till saken hör att den där killen hade för ett par år sedan varit med i en liknande smäll då han i en jävla fart hade kört in i en husvagn bakifrån. Den gången hade det gått bra & han vaknade till sans inne i husvagnens främre "sovkoj" UTAN EN SKRÅMA!

Plastraketer & unga grabbar går i de allra flesta fall inte bra ihop. Det är nog tyvärr ett obestridligt faktum.

snelhest
2005-10-17, 21:27
Plastraketer & unga grabbar går i de allra flesta fall inte bra ihop. Det är nog tyvärr ett obestridligt faktum.
mer brudar till oss andra

Lillgrabben
2005-10-17, 21:28
mer brudar till oss andra

Allt ont för något gott med sig! ;)

ryssen
2005-10-17, 21:29
förvånad över hur jävla duktiga många här inne är. synd man inte ser så många i verkligheten *slap*

Krokodil
2005-10-17, 21:30
beklagar =/
Tack!

Jag gick och köpte en egen hoj i samma veva... smart av mig! :thumbup:

Peter-N1
2005-10-17, 21:33
Ja, vad ska man säga. Alla har rätt att göra sina egna val.
Mina val innebär dock aldrig att jag spelar med andras liv.

Folk som spelar med andras liv för egen vinning skull, står inte högt i kurs hos mig.
Speciellt inte dom som t.o.m. har mage att skryta om det på ett forum.

Det är nog allt jag har att säga i den här tråden.

ryssen
2005-10-17, 21:39
Ja, vad ska man säga. Alla har rätt att göra sina egna val.
Mina val innebär dock aldrig att jag spelar med andras liv.

Folk som spelar med andras liv för egen vinning skull, står inte högt i kurs hos mig.
Speciellt inte dom som t.o.m. har mage att skryta om det på ett forum.

Det är nog allt jag har att säga i den här tråden.

jag skryter inte om att. jag erkänner mina brister. ;)

Zakath
2005-10-17, 21:46

allan

Har lyckligtvis aldrig upplevt det, men håller med fullständigt!

Pudzianovski
2005-10-17, 21:52
Jag håller med Lillgrabben. Han är så vis. :D

Mago
2005-10-17, 22:04
Ja, men såhär i efterhand måste det ju kännas bra att du tog konsekvenserna för ditt handlande?

Nja, kan jag väl inte direkt påstå.. Får väl hoppas att det gjorde mig mer mogen eller något i trafiken. Om det nu gjort mig det och räddat livet på mig så var det väl värt de 10k+ det kostade mig, plus tiden utan körkort, plus tiden jag fick lägga ner på att ta dem igen.

Men nog fan kör jag alldeles för jävla snabbt mest hela tiden på hojen nu också.

Garnax
2005-10-17, 23:59
Synd dom inte tog dig...

Varje gång jag ser en motorcyklist vråla förbi så säger jag eller
tänker jag:

Hoppas du kör ihjäl dig

Bättre dig än någon annan som heöt plötsligt står där och du
har ingen chans.

Du hade brottom?

Så brottom att det är värt ditt liv eller någon annans?

Det dör många MC förare per år, men jag menar har man brottom så...

HAR DU SÅ JÄVLA BROTTOM TILL NÅGIOT SÅ SE FÖR FAN TILL
ATT ÅKA TIDIGARE ISTÄLLET FÖR ATT RISKERA SKADOR PÅ DIG
SOM JAG FÅR BETALA, SKADOR PÅ DIN HOJ SOM ALLA FÖRSÄKRINGS
TAGARE FÅR BETALA, ELLER ANDRA MEDMÄNNISKOR VARS LIDANDE
DENNE MED OMGIVNING FÅR BETALA.

Garnax
2005-10-18, 00:00
Min frus kusin körde ihjäl sig på mc för ett par veckor sedan.

Mmm, mammas kusin (vad fan det nu blir till mig) körde ihjäl sig och
tjejen som satt back fick livshotande skador, men jag tror hon klarade
sig. Var i våras...

olwe
2005-10-18, 01:15
En gammal klasskompis körde ihjäl sig på sin hoj för ett litet tag sedan. Jag är inte den som brukar agera moralkärring men sådana händelser får en att tänka lite.

Speedzter
2005-10-18, 01:35
"Det är inte farten som dödar, det är den plötsliga avsaknaden av fart"

Blev för övrigt vittne till en intressant historia då en Spanpatrull hetsade till rejs på motorvägen varvid min bil var snabbare och de först efter att ha blivit besegrade slog på blåljusen och stannade oss. Vi övervägde att inte stanna, men det var aldrig aktuellt och tur var väl det för trots att det fanns 3 vittnen i Saaben och de bestämt hävdade att vi kört 230km/h slapp vi undan med ett "Ta det lugnt, ni vet aldrig vem som sitter i bilen bredvid ;)" O andra sidan framgick det väl att vi visste vad vi gjorde och att bilen var byggd för höga farter, men det ska väl i normala fall inte vara förmildrande omständigheter tycker man.

Enda gången jag faktiskt medvetet kört ifrån vad jag är ganska övertygad om var en polis var då jag hade motorvägens två filer helt för mig själv. Det kändes helt enkelt som att tills det att jag såg blåljus var det för oseriöst för att ge bort körkortet och någon risk för allmän säkerhet var jag inte. Ska tilläggas att det var ganska odramatiskt, bilen gjorde det man förväntade sig och trots att V70n pinnade på uppemot 240-250km/h så försvann den raskt i backspegeln lagom till en avfart där jag svängde av.

Generellt sett hävdar jag bestämt att många som kör fort vet vad de håller på med, däremot har var sak sin plats, och kör man fort så bör man göra det där det inte drabbar någon annan än en själv. Det händer att man kör fort, främst på motorväg, men då sker alla omkörningar i normalt trafiktempo och med marginaler så att ingen blir överraskad. Så resonerar i alla fall jag.

Vad gäller Polisflykt är det inget att rekommendera, speciellt inte om man sitter på 4 hjul istället för 2. Vill Polisen ha tag i dig får de tag i dig, punkt. Men bedömmer man situationen som riskfri för allmänheten gör man såklart valet själv, dock ska tilläggas att man inte är så tuff när man har det epilepsiframkallande blåblinket bakom sig, och den jagande har alltid övertaget.

FlexOnline
2005-10-18, 06:00
Suck.

Är du världens största tönt? *innocent* Du kan ju stanna o bli av med körkortet. Vem i helvete köper en sporthoj för att köra lungt? *screwy*

Jag har haft påhäng en gång i sommras, jag köde min CBR600RR...de kör mkt sällan efter, i tät trafik dessutom.

Lillgrabben
2005-10-18, 07:52
Är du världens största tönt? *innocent* Du kan ju stanna o bli av med körkortet. Vem i helvete köper en sporthoj för att köra lungt? *screwy*

Jag har haft påhäng en gång i sommras, jag köde min CBR600RR...de kör mkt sällan efter, i tät trafik dessutom.

Jahaja, nu är jag inte ute efter att kasta paj så du kan få roa dig med den sysselsättningen alldeles själv. Men du kanske känner dig träffad & visar din egen brist genom att kasta skit?

Jag kommer inte att bli av med kortet då jag inte kör som en idiot, körkortet är mig alldeles för kärt för att riskera att bli av med det. En annan sak som är mig kärt är mitt & ungarnas liv, skulle aldrig få för mig att riskera det för att åka lite snabbare. Det är ju iofs bara min åsikt men jag är ju en tönt tydligen!

rememberence
2005-10-18, 08:15
vad ska vi göra åt dom som åker för fort då?, sitta här och diskutera?...hmm, avancerat

Baan
2005-10-18, 08:25
"Det är inte farten som dödar, det är den plötsliga avsaknaden av fart"

Blev för övrigt vittne till en intressant historia då en Spanpatrull hetsade till rejs på motorvägen varvid min bil var snabbare och de först efter att ha blivit besegrade slog på blåljusen och stannade oss. Vi övervägde att inte stanna, men det var aldrig aktuellt och tur var väl det för trots att det fanns 3 vittnen i Saaben och de bestämt hävdade att vi kört 230km/h slapp vi undan med ett "Ta det lugnt, ni vet aldrig vem som sitter i bilen bredvid ;)" O andra sidan framgick det väl att vi visste vad vi gjorde och att bilen var byggd för höga farter, men det ska väl i normala fall inte vara förmildrande omständigheter tycker man.

Enda gången jag faktiskt medvetet kört ifrån vad jag är ganska övertygad om var en polis var då jag hade motorvägens två filer helt för mig själv. Det kändes helt enkelt som att tills det att jag såg blåljus var det för oseriöst för att ge bort körkortet och någon risk för allmän säkerhet var jag inte. Ska tilläggas att det var ganska odramatiskt, bilen gjorde det man förväntade sig och trots att V70n pinnade på uppemot 240-250km/h så försvann den raskt i backspegeln lagom till en avfart där jag svängde av.

Generellt sett hävdar jag bestämt att många som kör fort vet vad de håller på med, däremot har var sak sin plats, och kör man fort så bör man göra det där det inte drabbar någon annan än en själv. Det händer att man kör fort, främst på motorväg, men då sker alla omkörningar i normalt trafiktempo och med marginaler så att ingen blir överraskad. Så resonerar i alla fall jag.

Vad gäller Polisflykt är det inget att rekommendera, speciellt inte om man sitter på 4 hjul istället för 2. Vill Polisen ha tag i dig får de tag i dig, punkt. Men bedömmer man situationen som riskfri för allmänheten gör man såklart valet själv, dock ska tilläggas att man inte är så tuff när man har det epilepsiframkallande blåblinket bakom sig, och den jagande har alltid övertaget.

hmm man kan se det så här också, dom som åker 240-250 borde också ha djävligt bra koll på hur stor risken är att någon händer, med tanke på att ett liiiiiiiiiiiiiiitet misstag i den här farten har ganska stora konsekvenser. med andra ord även om du är formel1 förare så kommer någon gång koncentrationen brista och sen får dom plocka ens kroppsdelar i skogen i en radie på 1km

Herkulez
2005-10-18, 08:31

haha en cbr600, va hade dom för bil ifall dom inte kom ikapp en gammal 240 eller :laugh:

Action
2005-10-18, 08:47

Däremot blir jag irriterad när jag hör om dina fortkörningar.... Jag vill inte förlora en bra vän på det sättet. Ta det lugnt kompis. :love:

Herkulez
2005-10-18, 08:49
Däremot blir jag irriterad när jag hör om dina fortkörningar.... Jag vill inte förlora en bra vän på det sättet. Ta det lugnt kompis. :love:
lugnt, en cbr600 går inte fort nog för det, därför det brukar vara enbart tjejer som köper såna bågar.

hasse36
2005-10-18, 09:26
Men var det inte prat förut om att om inte föraren kunde identifieras så var det ägaren till fordonet som fick boten. Det är väl så det funkar med fartkameror.Föraransvar eller ägaransvar?
I dagsläget gäller strikt föraransvar. Det innebär att om man inte kan fastställa vem som kör den bil som kameran registrerat för hastighetsöverträdelse så avskrivs ärendet.

En utredning har tillsatts för att klarlägga om det är lämpligt att övergå från föraransvar till ägaransvar när det gäller vissa trafikbrott som kan registreras automatiskt, bland annat hastighetsöverträdelser. Om ägaransvar införs innebär det att den som äger den bil som registreras i en automatisk trafiksäkerhetskontroll bötfälls oavsett vem som kör bilen vid det tillfället. Utredningen ska vara klar den 15 oktober 2005.

Källa (http://www.vv.se/templates/page3____12381.aspx)

FlexOnline
2005-10-18, 09:33
lugnt, en cbr600 går inte fort nog för det, därför det brukar vara enbart tjejer som köper såna bågar.

Du din plufsiga fjolla.
Du har tydligen inte kört en cbr600rr, då skulle du inse att fartresurserna är tillräckliga *slap* iallafall i acc upp till 200. Sen e jag för fet för att den ska gå upp i 270, men att cruisa sthlm-gävle i 250 e inga problem *innocent*

Jag vet inte om jag orkar förnedra dig ännu mer, men du kör väl en minimoto? Jag la av med 3 hjulingen när jag var 2 år.

Action: Det e lungt my man! Man kan dö av många saker i livet, handlar mkt om tillfälligheter.

PS. Nu försöker jag inte vara cool på nåt sätt heller, bara säga att man köper inte en sporthoj, för att glida med den i lagliga hastigheter. Sen kan man ju vara smartare o ta ut hojjen på bankörningar så man inte riskerar nåt i trafiken, vilket är just det jag ska göra nästa säsong!

*popcorn*

Tricklev
2005-10-18, 09:45
Lillgrabben o company :thumbup:

Ska man köra fort finns det specialla banor för det, håll er där.

Herkulez
2005-10-18, 10:04
Du din plufsiga fjolla.
Du har tydligen inte kört en cbr600rr, då skulle du inse att fartresurserna är tillräckliga *slap* iallafall i acc upp till 200. Sen e jag för fet för att den ska gå upp i 270, men att cruisa sthlm-gävle i 250 e inga problem *innocent*

*
haha ja minimoton har ju samma fartresurser som din tjejhoj :laugh:

J.Saarela
2005-10-18, 10:13

600rr haha lillsyrran har en sån

J.Saarela
2005-10-18, 10:14

Glömde....är man man nog att köra fort,då ska man stanna och ta sitt straff.

Tricklev
2005-10-18, 10:15
600rr haha lillsyrran har en sån

Haha, så kommer det tillslut fram att herkulez hade en likadan efter allt gnäll :laugh: :laugh:

Herkulez
2005-10-18, 10:16
Haha, så kommer det tillslut fram att herkulez hade en likadan efter allt gnäll :laugh: :laugh:
:laugh: FUCK U

AngelLove
2005-10-18, 10:24
Värdera vad ditt handlande medför, visst är chansen/risken att något händer kanske försvinnande liten men så sa nog de flesta som kört ihjäl sig eller skadats allvarligt pga för höga hastigheter innan det hände dem med....
Men man måste ändå begrunda vad värsta tänkbara scenario är.

Ni som säger att hojjarna inte är byggda för meskörning, nej de är byggda för att köras fort som sören..
PÅ EN TÄVLINGSBANA MED LIKASINNADE PERSONER !!

Lillgrabben (och ni andra med liknande kommentarer): :bow: :thumbup:

Andyh
2005-10-18, 10:42
Håller med om att det är för jävligt med människor som utsätter andra för fara i trafiken. Jag blir riktigt förbannad varje gång man träffar på någon som ligger i långt utanför angiven hastighet. Jag anser att det är respektlöst att anse att man själv får sätta hastighetsbegränsningen. Så jag gör det enda rätta, heljusar och drar om den dj**la pensionären(självklart bara när det är säkert och aldrig över hastighetsbegränsningarna)

jwzrd
2005-10-18, 10:45

Hahaha! :laugh:

Speedzter
2005-10-18, 11:00
hmm man kan se det så här också, dom som åker 240-250 borde också ha djävligt bra koll på hur stor risken är att någon händer, med tanke på att ett liiiiiiiiiiiiiiitet misstag i den här farten har ganska stora konsekvenser. med andra ord även om du är formel1 förare så kommer någon gång koncentrationen brista och sen får dom plocka ens kroppsdelar i skogen i en radie på 1km

Jag ser din poäng, dock skulle jag nästan våga påstå att kör man regelbundet i sådana farter har man såpass mycket rutin att själva koncentrationsmomentet inte blir lika ansträngande. Att ligga i 200km/h under 20 mil är inte på något sätt krävande utav en rutinerad förare. MEN(!) kliver det ut en älg på motorvägen eller måste man av annan anledning stanna så finns det inga argument för att styrka att höghastighetskörning är ofarligt. Likaså om man får punktering (något som visserligen är relativt osannorlikt då man använder högprestandadäck och är mån om att däcket är i bra skick i normala fall) eller annat haveri. Marginalerna är mycket mindre i höga farter, det kommer man inte ifrån. Observera att jag nu pratar om snabb körning på motorväg där man har dubbla filer till sitt förfogande, säkerhetsräcke, en omgivning där alla träd och hårda objekt är bortrensade och vet att kurvorna kan tas i åtminstone 250km/h i en sportbil innan man behöver fundera på att använda sig av båda körfälten för att gena genom kurvan. Folk som kör tokfort på vanliga vägar får svara för sig, där är marginalerna betydligt mindre och riskerna 10 gånger högre. Spontant skulle jag vilja säga att ta det lugnt så länge ni bara har ett körfält, två ger nämligen betydligt större marginaler för både en själv och andra trafikanter.

Står fast vid att man inte ska försöka köra ifrån Polisen dock, om man inte känner sig otroligt modig och vet vad man pysslar med, smitning uppskattas nämligen inte ;) Så se till att du faktiskt komme rundan om du nu sticker :P

Larsson
2005-10-18, 11:20
Men även en rutinerad förare gör misstag, räcker med att du kör om en bil och det kommer en kastvind och motorcykeln börjar wobbla(stavning?). Så kan det vara kört.

Speedzter
2005-10-18, 11:23
Men det gills inte om man kör om i 300 blås, man får ju inte utsätta andra trafikanter för omkörningar som kan överaska dem, läs mitt första inlägg :)

Herkulez
2005-10-18, 11:43
äh egentligen har jag ingen rätt att gnälla för jag kommer säkert göra samma sak när jag köper båge nästa år

this is why
http://www.dumpalink.com/media/1129460844

emiste
2005-10-18, 13:08
äh egentligen har jag ingen rätt att gnälla för jag kommer säkert göra samma sak när jag köper båge nästa år

this is why
http://www.dumpalink.com/media/1129460844

Den filmen är underbar. :D Det är roligt att de visar hur det kan gå, både när det går rätt och fel i den. För det hör till, en som aldrig ramlat kan inte vara duktig. Man kan dock undra om han som ramlade på natten i vanliga kläder i scenen före minimoton i affären körde hoj nån mer gång...

Jense
2005-10-18, 13:10
Den filmen är underbar. :D Det är roligt att de visar hur det kan gå, både när det går rätt och fel i den. För det hör till, en som aldrig ramlat kan inte vara duktig. Man kan dock undra om han som ramlade på natten i vanliga kläder i scenen före minimoton i affären körde hoj nån mer gång...
garanterat

där finns två olika sorters mcförare, de som ramlat och de som kommer ramla

Jet
2005-10-18, 13:44
Sluta gnäll, alla kör för fort någongång, nä det är inte så bra alltid, men sånt händer.

Själv sålde jag racern pga. just att det är som att ha en Ferrari på två hjul, det går inte att köra lugnt, så är det.....

Now I´m just cruising

rememberence
2005-10-18, 13:54
Håller med om att det är för jävligt med människor som utsätter andra för fara i trafiken. Jag blir riktigt förbannad varje gång man träffar på någon som ligger i långt utanför angiven hastighet. Jag anser att det är respektlöst att anse att man själv får sätta hastighetsbegränsningen. Så jag gör det enda rätta, heljusar och drar om den dj**la pensionären(självklart bara när det är säkert och aldrig över hastighetsbegränsningarna)
det är ju mycket bra?!, om det är en förare som kör och har kontroll och du sätter på helljuset och förblindar honom så kan en olycka ske pga DIG!....dessutom, hur bra är det att du drar på och hänger efter personen, då kanske du skapar en olycka själv, idiot

Andyh
2005-10-18, 14:10
det är ju mycket bra?!, om det är en förare som kör och har kontroll och du sätter på helljuset och förblindar honom så kan en olycka ske pga DIG!....dessutom, hur bra är det att du drar på och hänger efter personen, då kanske du skapar en olycka själv, idiot

läs om, läs rätt. och inga personangrepp tack.

Peter-N1
2005-10-18, 14:13

Fasen, jag lovade att inte skriva ett inlägg til i den här debatten.

Vad det gäller att köra vårdslöst så är det många som sätter det i system. För då måste vi avbryta. Men tänka på 2 saker.
1. Är det värt att riskera andras människors liv för att komma undan när det är du själv som försatt dig i situationen?
2. Kör du vårdslöst kan det bli så att vi beslutar att du är t.o.m för farlig för att släppa. Då gör vi det som behövs för att stoppa dig.
Jag har varit med om att tryckt både bilar och motorcyklar.

Var med om en jagis förra veckan. Den började i norr om Uppsala någonstans. En patrull försökte stoppa en bil som drog. Han hade en snabb bil, men det krävs körskicklighet också (där brukar vi ligga bra till). Jag anslöt till jakten när den närmade sig Stockholm city.
Ska inte gå in på detaljer med det slutade med att föraren låg och skrek och grinade, med en 50 kgs polishund i vaden.

Så kan det gå :thumbup:

AngelLove
2005-10-18, 14:18
Sluta gnäll, alla kör för fort någongång, nä det är inte så bra alltid, men sånt händer.

Själv sålde jag racern pga. just att det är som att ha en Ferrari på två hjul, det går inte att köra lugnt, så är det.....

Now I´m just cruising

Visst kör alla för fort någongång eller har gjort det under sin tid som förare av något fordon. Allt annat är ju bara lögn.
Men det är skillnad på att hålla 130 på motorvägen eller 270 och att dra / smita ifrån polisen när dessa skall stoppa en eller om några galningar skrivit ligga i över 200km/h inne i tätbebyggda områden..

Att du har självinsikten att sälja hojen är ju både bra och tråkigt.
Bra eftersom du inte försätter dig själv eller andra för fara mer, tråkigt eftersom du förmodligen har lust/vilja att köra hoj men inte kan det pga att fartlusten inte kan åsidosättas.

Peter-N1
2005-10-18, 14:28
Nej jag vet. Det var jag som knarkade.

Var inte meningen att Quota dig. Tryckte på Quote utan att veta om det.

Peter-N1
2005-10-18, 14:31
Nej jag vet. Det var jag som knarkade.

Var inte meningen att Quota dig. Tryckte på Quote utan att veta om det.

Vad konstigt det blir när man svarar på ett inlägg som personen sen raderar :D

internethjälten
2005-10-18, 15:02
13 år : sprang ifrån polisen för första gången...

14-15 år : åkte ifrån polisen på moppe...

19 år : åkte ifrån polisen med bil (de ville inte utsätta tredje part för fara så de slutade följa efter)...

Vad är det som är så "tufft" med att köra ifrån snuten igentligen ? Det mest patetiska är väl GiS eller GR som är 30+ i åldern och sen säljer skiten på webben...

FlexOnline
2005-10-18, 15:02

Vad det gäller att köra vårdslöst så är det många som sätter det i system. För då måste vi avbryta. Men tänka på 2 saker.
1. Är det värt att riskera andras människors liv för att komma undan när det är du själv som försatt dig i situationen?
2. Kör du vårdslöst kan det bli så att vi beslutar att du är t.o.m för farlig för att släppa. Då gör vi det som behövs för att stoppa dig.

Var med om en jagis förra veckan. Den började i norr om Uppsala någonstans. En patrull försökte stoppa en bil som drog. Han hade en snabb bil, men det krävs körskicklighet också (där brukar vi ligga bra till). Jag anslöt till jakten när den närmade sig Stockholm city.
Ska inte gå in på detaljer med det slutade med att föraren låg och skrek och grinade, med en 50 kgs polishund i vaden.

Polis alltså. Vad tar du i bänkpress?

jwzrd
2005-10-18, 15:12
13 år : sprang ifrån polisen för första gången...

14-15 år : åkte ifrån polisen på moppe...

19 år : åkte ifrån polisen med bil (de ville inte utsätta tredje part för fara så de slutade följa efter)...

Vad är det som är så "tufft" med att köra ifrån snuten igentligen ? Det mest patetiska är väl GiS eller GR som är 30+ i åldern och sen säljer skiten på webben...

Du verkar onekligen bättre än både det mesta och de flesta. :thumbup:

Speedzter
2005-10-18, 15:33

Fan va rätt! Men ack så smärtsamt :)

Lite puckat att köra mellan Uppsala och Stockholm dock, från en större stad till en annan med ännu fler Poliser. Haha. Nog för att vägarna tillåter duktigt höga hastigheter och man med en snabb bil lämnar efterföljande Polispatrull bakom sig, men hur kort frammåt tänker man om man glömmer bort att frasen "Kan vi få lite asistans, närmar oss Stockholm nu" färdas utmärkt via radiovågor och att det finns både en och annan fartkompetent polis längre fram längs motorvägen redo att ansluta sig?

Nåväl :)

Förresten följde jag efter två av dina kollegor i somras från Uppsala->Stockholm, de höll mellan 170km/h och 190km/h hela vägen, utan blåljus och med mig hack i häl på 150-200m avstånd. Lite ajja bajja tyckte jag, men var för feg för att köra ikapp och tala konstaplarna till rätta :P De röjde trots allt vägen åt mig, hehe.

Spontan fundering:
Hur reagerar en Polis normalt om denne ser en bil i motgående riktning på motorvägen som håller hög fart? Förutsatt att det är bilfritt i övrigt? Är det något ni engagerar er i?

I vilket område tjänstegör du förresten? Uppsala?

/V

Peter-N1
2005-10-18, 16:00
Fan va rätt! Men ack så smärtsamt :)

Lite puckat att köra mellan Uppsala och Stockholm dock, från en större stad till en annan med ännu fler Poliser. Haha. Nog för att vägarna tillåter duktigt höga hastigheter och man med en snabb bil lämnar efterföljande Polispatrull bakom sig, men hur kort frammåt tänker man om man glömmer bort att frasen "Kan vi få lite asistans, närmar oss Stockholm nu" färdas utmärkt via radiovågor och att det finns både en och annan fartkompetent polis längre fram längs motorvägen redo att ansluta sig?

Nåväl :)

Förresten följde jag efter två av dina kollegor i somras från Uppsala->Stockholm, de höll mellan 170km/h och 190km/h hela vägen, utan blåljus och med mig hack i häl på 150-200m avstånd. Lite ajja bajja tyckte jag, men var för feg för att köra ikapp och tala konstaplarna till rätta :P De röjde trots allt vägen åt mig, hehe.

Spontan fundering:
Hur reagerar en Polis normalt om denne ser en bil i motgående riktning på motorvägen som håller hög fart? Förutsatt att det är bilfritt i övrigt? Är det något ni engagerar er i?

I vilket område tjänstegör du förresten? Uppsala?

/V

Var i Uppsala i somras och hämtade en LPT. Körde runt 190km/h till Stockholm igen utan sirener. Man behöver inte använda sirenerna för att bryta mot hastighetsbegränsningarna.

Om man skulle ha ingripit eller ej beror på flera saker. Svårt att ge något bra svar.

Jobbar i Stockholm.

Speedzter
2005-10-18, 16:20
Var i Uppsala i somras och hämtade en LPT. Körde runt 190km/h till Stockholm igen utan sirener. Man behöver inte använda sirenerna för att bryta mot hastighetsbegränsningarna.

Om man skulle ha ingripit eller ej beror på flera saker. Svårt att ge något bra svar.

Jobbar i Stockholm.

Oj, där ser man! Då har jag lärt mig något nytt :)
Vad står LPT för? :em:
Stockholm? Bäst att passa sig då :D

Peter-N1
2005-10-18, 16:57
Oj, där ser man! Då har jag lärt mig något nytt :)
Vad står LPT för? :em:
Stockholm? Bäst att passa sig då :D

Lagen om Psykiatrisk Tvångsvård

internethjälten
2005-10-18, 17:25
Du verkar onekligen bättre än både det mesta och de flesta. :thumbup:

Nejdå - men vissa ser det som en stor grej att dra
ifrån onkel tom.. -been there, done that !

Btw, tack för svaret om DogCrap i en tråd som Plit77
har inne i träningsjournalen :thumbup:

nicke

trasan
2005-10-18, 17:37
Klart det är oansvarigt, omoget, rent ut sagt förjävligt att köra snabbt. *screwy*

Men vem bryr sig ?

rememberence
2005-10-18, 17:39
Klart det är oansvarigt, omoget, rent ut sagt förjävligt att köra snabbt. *screwy*

Men vem bryr sig ?
du skulle inte ha skrivit det där

Yankeee
2005-10-18, 17:39
du skulle inte ha skrivit det där

Du skulle inte ha skrivit det där.

Jorgen
2005-10-18, 17:45

Men vem bryr sig ?
Moget.

Peter-N1
2005-10-18, 17:47

Men vem bryr sig ?

Många tror jag bryr sig. Här är väl några:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=353859
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=360916
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=309895
[http://www.utryckning.se/view_printer.asp?ID=84
http://www.utryckning.se/view.asp?ID=53

trasan
2005-10-18, 17:48
Väljer förarn själv att blåsa upp te 200 knyck så får han väl ta konsekvenserna om han kraschar. Även om det i många fall innebär det döden. Så länge föraren inte ifarosätter andra människor.
Men visst att köra om 140 på en kurvig och vältrafikerad landsväg är bara idiotiskt.

Tricklev
2005-10-18, 18:03
Väljer förarn själv att blåsa upp te 200 knyck så får han väl ta konsekvenserna om han kraschar. Även om det i många fall innebär det döden. Så länge föraren inte ifarosätter andra människor.
Men visst att köra om 140 på en kurvig och vältrafikerad landsväg är bara idiotiskt.

Om man inte vill riskera andras liv håller man sig på banor gjorda för att köra fort, ingen annanstans.

Allan
2005-10-18, 18:08

Så enkelt är det inte. Ett trafikdödsfall involverar en massa människor som garanterat hade valt nåt annat att göra den dagen om inte hojåkaren kraschat. Det är polis, ambulanspersonal, likvagnen, folk på sjukhus, obducenter.... Varje oväntat dödsfall blandar in en massa människor - ingen dör i tysthet liksom.
Till detta kan läggas att de här människorna med största sannolikhet kunnat göra något annat, och nyttigare, än att sopa ihop en död snubbe med dåligt omdöme. De pengar de kostar hade kunnat användas mer konstruktivt.
Inte någon gång kan jag tänka mig att en fortkörande hojåkare har fullständig kontroll på trafikomgivningen. Möjligen på avlyst bana.

allan

trasan
2005-10-18, 18:54
Så enkelt är det inte. Ett trafikdödsfall involverar en massa människor som garanterat hade valt nåt annat att göra den dagen om inte hojåkaren kraschat. Det är polis, ambulanspersonal, likvagnen, folk på sjukhus, obducenter.... Varje oväntat dödsfall blandar in en massa människor - ingen dör i tysthet liksom.
Till detta kan läggas att de här människorna med största sannolikhet kunnat göra något annat, och nyttigare, än att sopa ihop en död snubbe med dåligt omdöme. De pengar de kostar hade kunnat användas mer konstruktivt.
Inte någon gång kan jag tänka mig att en fortkörande hojåkare har fullständig kontroll på trafikomgivningen. Möjligen på avlyst bana.

allan

Visst det du skriver stämmer. Med att leva kommer även risken att dö. Hur många regler och förbud du än sätter upp för saker och ting så kommer folk att dö. Tänker man lite som du så kan man väl även förbjuda knivar i hemmet, tänk om man ramlar och får en i magen och dör? Eller varför inte förbjuda bilar helt när vi ändå är igång... hehe riktigt dålig jämförelse men d jag vill visa är att man inte kan tänka i dom banorna...

Hoppas inte gud straffar mig nu :MrT:

Jorgen
2005-10-18, 18:58
Visst det du skriver stämmer. Med att leva kommer även risken att dö. Hur många regler och förbud du än sätter upp för saker och ting så kommer folk att dö. Tänker man lite som du så kan man väl även förbjuda knivar i hemmet, tänk om man ramlar och får en i magen och dör? Eller varför inte förbjuda bilar helt när vi ändå är igång... hehe riktigt dålig jämförelse men d jag vill visa är att man inte kan tänka i dom banorna...

Hoppas inte gud straffar mig nu :MrT:
Dom jämförelserna var så dåliga att dom inte ens håller sig själva. *screwy*

delta_mats
2005-10-18, 19:46
Dom jämförelserna var så dåliga att dom inte ens håller sig själva. *screwy*

Men fattar ni inte att det är grymt coolt att köra fort? Sluta gnälla nu!

AngelLove
2005-10-19, 14:20
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,715616,00.html

Visst det är en länk till aftonbladet....

Killen det handlar om fick ta konsekvensen genom att bli totalförlamad och 6år senare tog han sitt liv på ett ställe i schweiz.

Hur tror ni som drar polisen, ligger långt över hastighetsgränser att denna killens familj kände sig när polis/sjukhus ringer dem och berättar vad som hänt och sedan när de vakar på sjukhus och därefter har en helförlamad människa att ta hand om och till sist när de säger farväl när han begår aktiv dödshjälp..................

Action
2005-10-19, 14:23
Jag har kört ifrån en fortkörningsbot en gång. Åkte fast i en kontroll i Norge vid en 50väg.. De stod bakom en buske precis bakom skylten, jag hade inte hunnit sänka hastigheten utan åkte i 60. Medförde 1600 norska i böter. Bara att ta emot böteslappen och åka därifrån.

Jag åkte därifrån och betalade aldrig boten. Finns inget som säger att man måste betala länderna emellan. ;)

Jet
2005-10-19, 21:21
Jag har kört ifrån en fortkörningsbot en gång. Åkte fast i en kontroll i Norge vid en 50väg.. De stod bakom en buske precis bakom skylten, jag hade inte hunnit sänka hastigheten utan åkte i 60. Medförde 1600 norska i böter. Bara att ta emot böteslappen och åka därifrån.

Jag åkte därifrån och betalade aldrig boten. Finns inget som säger att man måste betala länderna emellan. ;)

Danskarna lämnar till inkasso iallafall.....

Angel
2005-10-19, 21:33
jag blev ju av med kortet för någon månad sen, och mi första take när han stoppade mig va att smita...men ja satt i en 740 från 88......kände mina chanser inte va dom bästa...

delta_mats
2005-10-19, 21:36

Då måste det där om att betala på plats eller åka i finkan var en myt. För utlänningar i Norge alltså? Har hört det ett antal gånger nu och börjar ifrågasätta det mer och mer.

Rataxes
2005-10-19, 22:05
Kul att jämföra attityderna här med dom i rattfylletråden. Varför tycker vissa att det är mindre idiotiskt att köra för fort än att köra berusad?

Speedzter
2005-10-20, 02:03
Kul att jämföra attityderna här med dom i rattfylletråden. Varför tycker vissa att det är mindre idiotiskt att köra för fort än att köra berusad?

För att när man kör för fort är det en medveten handling där man hela tiden reglerar farten efter omständigheterna man upplever som riskmoment med hjälp av sunt förnuft kanske? Bra fråga faktiskt. Att ta beslutet att köra full är visserligen också en medveten handling, men man har så fort man rullat iväg inte samma kontroll över situationen. Man kan välja att gasa och bromsa, men inte att nyktra till när situationen kräver, dvs det är mer.. okontrollerat och riskfyllt. Sen kanske alla vet att när man är full så kör alla väldigt dåligt, de flesta som kör fort anser åtminstone att de klarar av det.

Trance
2005-10-20, 02:16
För att när man kör för fort är det en medveten handling där man hela tiden reglerar farten efter omständigheterna man upplever som riskmoment med hjälp av sunt förnuft kanske? Bra fråga faktiskt. Att ta beslutet att köra full är visserligen också en medveten handling, men man har så fort man rullat iväg inte samma kontroll över situationen. Man kan välja att gasa och bromsa, men inte att nyktra till när situationen kräver, dvs det är mer.. okontrollerat och riskfyllt. Sen kanske alla vet att när man är full så kör alla väldigt dåligt, de flesta som kör fort anser åtminstone att de klarar av det.

Fast det gör ju man inte som sagt.

Herkulez
2005-10-20, 05:41
hur bra du än kör så finns det ju andra sopor i trafiken som kan ställa till det för dig.

Grahn
2005-10-20, 05:56
Hmm verkar som om vissa jämför att tuffa på i tex 130 på motorvägen med ngn vansinnesbiljakt där man försöker dra ifrån polisen. Det är skillnad iaf för mig på att köra fort och köra fort....nästan varenda svensk kör ju för fort.

Fressten, ngn som fattar logiken med att diplomatskyltade bilar får köra som galningar? Blir folk de krockar med mindre döda eller är det mer fashionabelt att dödas av en diplomatskyltad bil?

Yes
2005-10-20, 06:35
jag blev ju av med kortet för någon månad sen, och mi första take när han stoppade mig va att smita...men ja satt i en 740 från 88......kände mina chanser inte va dom bästa...
Det är inte snabbast bil utan galnast förare som vinner. ;) :D

---

För egen del skulle nog inte ens tanken slå mig att försöka dra ifrån polisen. Det är för farligt och misslyckas man sitter man fan med skägget i brevlådan. Jag litar mer på min bländande charm istället. *kissass*

Action
2005-10-20, 07:08
Danskarna lämnar till inkasso iallafall.....

Kan ha något med EU att göra. Nu va detta några år sedan så det kan ha förändrats sedan dess.

Jet
2005-10-20, 07:41
Kan ha något med EU att göra. Nu va detta några år sedan så det kan ha förändrats sedan dess.

Utlänningar som får böter i Sverige blir inte krävda på pengar, eftersom svenskarna inte lämnar just till inkasso, medans iallafall danskarna gör just det.

Så det handlar nog mer om att svenskarna som vanligt inte tänker efter.

Davil
2005-10-20, 08:29
Oplanerat rödljusrace på en dubbelfilig 70väg i norra örebro mot en okänd M5:a. Svichade förbi en polisbil som genast började blinka blått och låta högt men eftersom bmw:n var bakom mig närmast polisbilen så stannade han medans jag åkte vidare.

Dumt ? Jo det var det väll kanske...

delta_mats
2005-10-20, 09:35
Skriv vad du har för bil då.

Davil
2005-10-20, 09:59
Skriv vad du har för bil då.
moddad Audi S2. M5:an var en E-34 dvs 315 eller 340hk beroende på årsmodell.

abbe
2005-10-20, 14:27
Fressten, ngn som fattar logiken med att diplomatskyltade bilar får köra som galningar? Blir folk de krockar med mindre döda eller är det mer fashionabelt att dödas av en diplomatskyltad bil?
Dom tycker att deras tid är för viktig för att vistas i en bil skulle jag tro. Alternativt så får dom i praktiken ändå inget straff så då kan man köra som man vill. En av gångerna jag var i Kina åkte jag med Peter Rosta (aka Peter Losta som han kallades där) som är Exportrådets kinachef. När vi hade ont om tid sa han till föraren att välja en "alternativ" väg, dvs på väggrenen till den 4-filiga motorvägen. Eftersom det var en diplomatbil så frågade jag vad som skulle hända om polisen såg oss. Det enda dom kunde göra var att rapportera det till Svenska UD men dom fick inte stoppa oss.

Han berättade även att om det brinner hemma hos honom så får ingen göra ngt om inte han säger till. Annars kan det vara så att ngn säger att det brinner och sen kutar in och snor viktiga handlingar. Han berättade även om ryska diplomater som var så fulla att dom körde in i diverse saker. Sen fick en bärgare komma och flytta bilen men polisen kunde inte göra ngt.

Nitrometan
2005-10-20, 14:36
Så här kan det gå...
http://thumbs.streetfire.net/23BA3E19-8624-43F0-8C1B-401F2B027652.jpg (http://videos.streetfire.net/Player.aspx?fileid=23BA3E19-8624-43F0-8C1B-401F2B027652)Click here to see Video (http://videos.streetfire.net/Player.aspx?fileid=23BA3E19-8624-43F0-8C1B-401F2B027652)

Ironbabe
2005-10-20, 16:28
Den där videon mådde jag fan illa av..Det är så lätt hänt när man tror att man är "king of the road"

stooffeee
2010-08-19, 18:13
Men även en rutinerad förare gör misstag, räcker med att du kör om en bil och det kommer en kastvind och motorcykeln börjar wobbla(stavning?). Så kan det vara kört.

Öhlins styrdämpare stavas lösningen :)

G_lund
2010-08-19, 18:19
Yepp.

Man går väl inte på motorvägen heller ;)

Men jag fattar vad du menar..

Pejij
2010-08-19, 18:31
Bra bump!

G_lund
2010-08-19, 18:33
Haha, wtf.

Jag blev lurad iaf :D

stooffeee
2010-08-19, 18:38
ljuug :)

hahavaffan
2010-08-19, 18:42
En polares farsa har rykte om sig att ha kört ifrån polisen x antal gånger i sin meckade 95 Aero. Det har vi skämtat gott åt många gånger :D Also, bra bump. 5 år!

tano
2010-08-19, 19:04
Blir alltid lika förundrad när man läser om folk som blivit fast av polisen och inte får böter. Men i dessa fall antar jag att polisen inte haft någon laser som mätt upp hastigheten, kan annars inte för mitt liv förstå varför man inte sätter böter/tar kort när någon kört alldeless för fort.

Sedan har jag varit med om att bilen jag åkte med blev fasttagen kl 3 på natten och då kört 11km/tim för fort på 90 väg. Midnattsol och ingen trafik, men där var det bara böter som gällde.
Det känns lite skumt. Klart de bara gör sitt jobb men inte en bil av de som körde den natten färdades långsammare än så. Är väl knappt någon i landet som inte skulle köra lite för snabbt vid den tiden under de förhållandena...

För mig känns det som lite felprioriterat, särskilt blåskontroller borde vara mycket mer prioriterat den tiden på dygnet.

Parabellum
2010-08-19, 19:17
När vi tar någon för fortkörning kan vi göra det med hjälp av laser eller dylik mätutrustning eller med hjälp av ett sk. efterföljande.

Ett efterföljande innebär helt enkelt att man kör efter den bil som kör fort eller vårdslöst en viss sträcka och tar den egna polisbilens hastighet och drar bort 15% som en säkerhetsmarginal. Sedan konfronterar man föraren med detta. Erkänner du eller förnekar du att du kört si och så för fort? Blir svaret "Nej, ni har fel" så tar man det till domstol.
En (nästan alltid två) polismäns ord väger bra mycket tyngre i domstol än en fortkörande Svenssons eller Mohammeds. Lika bra att erkänna med andra ord.

Efterföljande görs alltså oftast av vanliga ordningspolisbilar där det saknas mätutrustning.

Nu kommer vi till varför det inte tas fler farliga fortkörare och istället bötfälls Tano med sina 11 km/h för fort en lugn natt. Svaret är så enkelt som att det beror på dag, polisman, humör, arbetsbörda i övrigt m.m.

När en polispatrull som inte är trafikpoliser ska sätta dit fortkörare krävs det nästan alltid att det antingen inte finns något annat att göra just då, och/eller att fortkörningen innebär stor fara t ex mycket trafik, farliga korsningar m.m.

G_lund
2010-08-19, 19:23
När vi tar någon för fortkörning kan vi göra det med hjälp av laser eller dylik mätutrustning eller med hjälp av ett sk. efterföljande.

Så om ni ser ett fordon som kör alldeles för fort när ni står still vid ett rödljus eller liknande så kan ni bara ge böter i form av "vårdslöshet i trafik" eller liknande?

Parabellum
2010-08-19, 19:29
Så om ni ser ett fordon som kör alldeles för fort när ni står still vid ett rödljus eller liknande så kan ni bara ge böter i form av "vårdslöshet i trafik" eller liknande?

Det finns grundprinciper för allt polisarbete, som tillämpas väldigt mycket i trafikarbetet. Behovs- och proportionalitetsprincipen t ex.

Står vi still vid ett rödljus i en trafikerad korsning och ser att någon kör fort som fan, får vi ställa oss frågan: Är det värt risken att följa efter detta fordon i all denna trafik? Är det värt riskerna med att sätta igång larmanordningen (sirener och blåljus) och riskera många andra trafikanter?

Har man ett svar som lyder JA på dessa frågor tvekar man förhoppningsvis inte en sekund på att dra efter och kolla om allt står rätt till med körkortsinnehavarens mognad för att få vara ute i trafiken.

Vi ger inga böter för vårdslöshet i trafik, det ger eventuell domstol. Vi kan bara rapportera, och ge böter för fortkörningar som inte skall rapporteras som vårdslöshet i trafik, samt omhänderta körkortet i avvaktan på Transportstyrelsens beslut om att eventuellt återkalla körkortet helt.

G_lund
2010-08-19, 19:49
Okej, tack för ett bra svar på det :)

har själv alltid stoppat när man sett blåljus i backspegeln och jag har än så länge bara blivit orättvist behandlad en gång.
Resten av gångerna har jag blivit bemött väldigt trevligt och professionellt, både vid trafikförseelser där jag varit den som gjort fel och vid andra tillfällen där jag drabbats av idioter i samhället.

Nu när jag har chans att få svar passar jag på att fråga några frågor till om du har tid:

1.
När ni åker ut på ett larm i trafiken, är ni tvugna att skriva en rapport och ge böter om ni hittar den som gjort fel?
I det här fallet krockade jag med en bil i vinterhalkan.
Jag meddelade polisen vad som hänt, vart vi stod och sa att alla klarat sig, att jag ordnat bärgningsbil osv.
Efter detta ringer någon förbipasserande trafikant polisen så polis, räddningstjänst och ambulans dyker upp på plats.
När de kommer är papperna redan skrivna och min bil är på väg upp på en bärgningsbil.
Så trots att jag ringt till er och sagt vad som hänt, att ingen är skadad osv så får jag en böteslapp på x-antal tusen..
(Allt var mitt fel som låg för nära bakom, men jag hade ju ändå meddelat vad som hänt och pratat med de i den andra bilen?)

2.
Hur är det när ni utför laserkontroller, måste ni stå synligt med självlysande västar eller får ni stå skymda bakom en byggnad eller liknande?

Edit: Verkade som jag var väldigt irriterad i första frågan, så är inte fallet.
Jag är väldigt glad över att ni finns och har koll :thumbup:

Parabellum
2010-08-19, 20:09
1.
När ni åker ut på ett larm i trafiken, är ni tvugna att skriva en rapport och ge böter om ni hittar den som gjort fel?
I det här fallet krockade jag med en bil i vinterhalkan.
Jag meddelade polisen vad som hänt, vart vi stod och sa att alla klarat sig, att jag ordnat bärgningsbil osv.
Efter detta ringer någon förbipasserande trafikant polisen så polis, räddningstjänst och ambulans dyker upp på plats.
När de kommer är papperna redan skrivna och min bil är på väg upp på en bärgningsbil.
Så trots att jag ringt till er och sagt vad som hänt, att ingen är skadad osv så får jag en böteslapp på x-antal tusen..
(Allt var mitt fel som låg för nära bakom, men jag hade ju ändå meddelat vad som hänt och pratat med de i den andra bilen?)

Vad fick du penningböter för då? "Olycka" får man inga böter för så länge du inte har brutit mot lag eller förodning, vilket du har gjort av vad jag kan läsa.
Jag misstänker att du fick ~2000 kronor i penningböter (en ordningsbot) för något som heter "Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon"?
Självklart är vi tvungna att skriva rapport och vidta övriga åtgärder (i detta fallet utfärda en ordningsbot i trafiken) om det skett en olycka som du direkt har orsakat och det kommer inte att bli något domstolsärende av det hela.

I vissa fall kan man få rapporteftergift, dvs en "muntlig varning" i praktiken, och du går fri om du möter en snäll polisman och det handlar om väldigt små petitessbrott i trafiken eller i övrigt. Men när man orsakat trafikolycka kan man inte bara förbise det bara sådär.

2.
Hur är det när ni utför laserkontroller, måste ni stå synligt med självlysande västar eller får ni stå skymda bakom en byggnad eller liknande?

När man utför laserkontroller eller dylikt i trafiken är vi nästintill tvungna att bära reflexväst för både synligheten och säkerhetens skull. I vissa fall kan man självklart tumma på detta av rent polistaktiska skäl t ex.

G_lund
2010-08-19, 20:26
Vad fick du penningböter för då? "Olycka" får man inga böter för så länge du inte har brutit mot lag eller förodning, vilket du har gjort av vad jag kan läsa.
Jag misstänker att du fick ~2000 kronor i penningböter (en ordningsbot) för något som heter "Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon"?
Självklart är vi tvungna att skriva rapport och vidta övriga åtgärder (i detta fallet utfärda en ordningsbot i trafiken) om det skett en olycka som du direkt har orsakat och det kommer inte att bli något domstolsärende av det hela.

I vissa fall kan man få rapporteftergift, dvs en "muntlig varning" i praktiken, och du går fri om du möter en snäll polisman och det handlar om väldigt små petitessbrott i trafiken eller i övrigt. Men när man orsakat trafikolycka kan man inte bara förbise det bara sådär.

Ja exakt, böteslappen var på 2000 för ej anpassat avstånd.
Jag vet att jag gjorde fel och självklart ska man stå för det om man utsätter andra för fara i trafiken.

Det jag mest undrade över var hur ni gör med rapportering och bötesfällning.

Jag hade ju redan anmält att det var en trafikolycka vid den platsen och att ingen var skadad, men eftersom någon annan ringde in så kom ni till platsen ändå.
Polismannens utalande efteråt:
"Du har ju redan anmält att ingen skadat sig och du har fyllt i alla papper, tagit bilen från vägen för att inte störa trafiken osv.
Men eftersom jag är utringd på larm så måste jag ha med mej en rapport och en böteslapp när jag kommer tillbaka till stationen"

Men jag ser det så att om jag en annan gång ligger fastklämd i bilen så är jag nog ganska glad att en förbipasserande trafikant tar ansvar och ringer till er :)

CrazyJoeDavola
2010-08-19, 20:36
Med tanke på hur ofta polisen krockar vid utryckning och har ihjäl människor så kanske det är säkrast att de håller sig hemma i polishuset (ja jag vet att om alla kört lagligt så hade de inte behövt rycka ut)

Parabellum
2010-08-19, 20:37
Man skriver inte böter bara för att man är utringd på larm och man måste inte komma tillbaka till stationen med en böteslapp bara för att.

Polisens jobb som åkte ut på larmet var att utreda om något brott har skett, vilket fallet var. Brottet som skett råkade också vara förknippat med utfärdande av penningsböter.

Polisen skulle nog blivit inkopplat förr eller senare iallafall, då försäkringsbolaget säkert skulle krävt en polisanmälan pga körning bakifrån.

Tur att det löste sig hursomhelst *flex*

Parabellum
2010-08-19, 20:39
Med tanke på hur ofta polisen krockar vid utryckning och har ihjäl människor så kanske det är säkrast att de håller sig hemma i polishuset (ja jag vet att om alla kört lagligt så hade de inte behövt rycka ut)

Mycket moget utlåtande.
Jag antar att du skulle vara av samma inställning om din mor, syster eller flickvän eller pojkvän skulle vara i full gång att bli misshandlade, våldtagna eller rånade.

Utryckningskörning är hårt reglerat. Man får bara köra ut med blåljus och sirener när det gäller fara för liv och hälsa samt egendom av betydlig karaktär. När bilar kör fort och mot trafikregler sker alltid olyckor, förr eller senare, och oavsett om det är en polis (läs: en människa) som sitter bakom ratten eller en professionell rallyförare.

1911
2010-08-19, 21:24
Blir alltid lika förundrad när man läser om folk som blivit fast av polisen och inte får böter. Men i dessa fall antar jag att polisen inte haft någon laser som mätt upp hastigheten, kan annars inte för mitt liv förstå varför man inte sätter böter/tar kort när någon kört alldeless för fort.

Sedan har jag varit med om att bilen jag åkte med blev fasttagen kl 3 på natten och då kört 11km/tim för fort på 90 väg. Midnattsol och ingen trafik, men där var det bara böter som gällde.
Det känns lite skumt. Klart de bara gör sitt jobb men inte en bil av de som körde den natten färdades långsammare än så. Är väl knappt någon i landet som inte skulle köra lite för snabbt vid den tiden under de förhållandena...

För mig känns det som lite felprioriterat, särskilt blåskontroller borde vara mycket mer prioriterat den tiden på dygnet.

Sjukt! Jag blev omkörd av en polisbil när jag körde 135 på motorvägen en natt nu i sommar. De körde bara förbi. Det måste varit idiotpoliser som tog er. F.ö har jag raceat polisen en gång, med en normal Volvo V70. De hann helt enkelt inte vända bilen snabbt nog. Det var rätt spännande.

G_lund
2010-08-19, 21:31
Sjukt! Jag blev omkörd av en polisbil när jag körde 135 på motorvägen en natt nu i sommar. De körde bara förbi. Det måste varit idiotpoliser som tog er. F.ö har jag raceat polisen en gång, med en normal Volvo V70. De hann helt enkelt inte vända bilen snabbt nog. Det var rätt spännande.

De kanske hade bråttom till något annat?

Varför var det idiotpoliser?
Han körde för fort och han fick böter, om det var så att man fick köra 10km/h för fort på alla vägar utan att få böter så skulle ALLA göra det.
Parabellum nämnde tidigare att de skriver ner hastigheten 15% när de ligger bakom och jämför, jag tror även att en laser skriver ner hastigheten några km/h.
så 11km/h för fort kanske egentligen var 20km/h?
Du får ju tänka att de hastighetsbegränsningar som finns är till för att även en bil som nätt o jämt tagit sig igenom besikningen ska ha en chans att väja/bromsa. bara för att min bil har bättre väghållning, däck och bromsar än genomsnittet borde jag ju inte få köra fortare även om jag har kortare bromsträcka än en bil som kör lagligt t.ex.

1911
2010-08-20, 01:55
De kanske hade bråttom till något annat?

Varför var det idiotpoliser?
Han körde för fort och han fick böter, om det var så att man fick köra 10km/h för fort på alla vägar utan att få böter så skulle ALLA göra det.
Parabellum nämnde tidigare att de skriver ner hastigheten 15% när de ligger bakom och jämför, jag tror även att en laser skriver ner hastigheten några km/h.
så 11km/h för fort kanske egentligen var 20km/h?
Du får ju tänka att de hastighetsbegränsningar som finns är till för att även en bil som nätt o jämt tagit sig igenom besikningen ska ha en chans att väja/bromsa. bara för att min bil har bättre väghållning, däck och bromsar än genomsnittet borde jag ju inte få köra fortare även om jag har kortare bromsträcka än en bil som kör lagligt t.ex.

Helvete, jobbar du på SVT? Detta var det mest politiskt korrekta jag läst på mycket länge. Du borde få medalj för din duktighet! Vilken jäkla samhällsmedborgare du är.

Och polisen borde göra bedömningar efter fall till fall. Att ta någon för att köra en aning för fort på en tom motorväg är fan idiotiskt. Det står jag fast vid.

billmaier
2010-08-20, 09:24
Själv har jag nog kört undan polisen ett antal gånger...

hultman
2010-08-20, 09:53
Jag har, trots runt 10.000 mils konstant fortkörande, aldrig blivit stoppad för något. Är vägen grön så är det standard med dubbla hastigheten :)

Nuthead
2010-08-20, 15:24
Själv har jag nog kört undan polisen ett antal gånger...

ett antal gånger och du är bara 19 år?

gl hf med att behålla körkortet

ceejay
2010-08-20, 16:38
Jag har, trots runt 10.000 mils konstant fortkörande, aldrig blivit stoppad för något. Är vägen grön så är det standard med dubbla hastigheten :)

Som det ska vara m.a.o :)

mojoo
2010-08-20, 18:41
Civilarna är överallt. Har blivit grymt noojjig. I början trodde jag:mörka rutor, 2 lampor under kofångaren samt 100 tals antenner=civilare. Men har lärt mig att de kan vara vilken skruttig bil som.

Har inte fått någon bot en men jag har själv funderat på vad jag instinktivt skulle göra om jag körde alldeles för fort när alla tankar ploppar upp i huvudet. 'Va fan ska farsan säga?' 'kanske jag måste ta om körkortet!' 'massa böter' 'dumt att köra ifrån polisen'

shadowfire
2010-08-20, 18:47
Mycket moget utlåtande.
Jag antar att du skulle vara av samma inställning om din mor, syster eller flickvän eller pojkvän skulle vara i full gång att bli misshandlade, våldtagna eller rånade.

Utryckningskörning är hårt reglerat. Man får bara köra ut med blåljus och sirener när det gäller fara för liv och hälsa samt egendom av betydlig karaktär. När bilar kör fort och mot trafikregler sker alltid olyckor, förr eller senare, och oavsett om det är en polis (läs: en människa) som sitter bakom ratten eller en professionell rallyförare.

Väl talat.

shadowfire
2010-08-20, 18:48

Hoppas du inte menar det på 50-väg utanför en skola bara för då förtjänar du ett antal spanska ryttare eller spikmatta.

shadowfire
2010-08-20, 18:53
Civilarna är överallt. Har blivit grymt noojjig. I början trodde jag:mörka rutor, 2 lampor under kofångaren samt 100 tals antenner=civilare. Men har lärt mig att de kan vara vilken skruttig bil som.

Har inte fått någon bot en men jag har själv funderat på vad jag instinktivt skulle göra om jag körde alldeles för fort när alla tankar ploppar upp i huvudet. 'Va fan ska farsan säga?' 'kanske jag måste ta om körkortet!' 'massa böter' 'dumt att köra ifrån polisen'

Lite kul, jag låg själv i hög hastighet och blev omkörd av en bil med tonade rutor och +3 antenner som körde förbi mig + bilen framför och svängde sedan in och lade sig framför och bromsade in (på boråsvägen, tvåfilig motorväg). Bilen sänkte då hastigheten rejält precis som om de väntade in mig.

Jag ringde en polare som fick kolla upp regnumret, men den var registrerad på en civilperson. Hade bra hög puls då jag körde om, men det satt en lönnfet snubbe med skägg och hellyhansentröjja där, så det var någon bonnaraggare bara :D .. bra med svettdroppar i pannan då jag körde förbi och förväntade mig blåskjortor =)

G_lund
2010-08-20, 20:17
Helvete, jobbar du på SVT? Detta var det mest politiskt korrekta jag läst på mycket länge. Du borde få medalj för din duktighet! Vilken jäkla samhällsmedborgare du är.

Och polisen borde göra bedömningar efter fall till fall. Att ta någon för att köra en aning för fort på en tom motorväg är fan idiotiskt. Det står jag fast vid.

Jag kan trösta dig med att jag arrangerar en hel del streetrace så jag tror inte jag är någon som skulle få medalj direkt ;)

Jag kan tycka det är väldigt onödigt att ge böter om man kör för fort på en väg utan andra trafikanter och där man har bra sikt.
Tyckte det var onödigt när jag fick böter av en civilpolis när jag gjorde omkörning på fel sida om en refug också eftersom det var fri sikt åt alla håll.
Men jag klagar inte på polisen för att de gör sitt jobb när de bötfäller personer som bryter mot lagen i trafiken, jag gjorde fel och då får man stå för det och inte lipa som du verkar göra.

von huff
2010-08-20, 20:35
Jag kör nästan alltid överhastighet men bara 20-25 över som mest för då ryker inte kortet.Jag saktar ner om det är barntäta områden men sådana finns det inte mycket av där jag kör.Jag ser sällan poliserna ute i trafiken och då jag har mött dem har jag inte kört hårt.

agazza
2010-08-20, 20:49
Pendlar till norge, över 800 mil i månaden och har aldrig ens varit nära på att tappa körkortet, man kan köra lite fortare där det går bra, bra sikt och lite bilar. Men att idiotköra borde straffas med spö och dryga böter.
I Norge är det 7600Nok för 15km över 60km/h. Där kör inte en jävel för fort kan jag säga.

Potatiskillen
2010-08-20, 20:53
Jag är raka motsatsen, kör typ 45-50 då det är 50.

Hur är det med fartkameror då, någon som har lyckats smita ifrån den?

tjabon
2010-08-20, 20:53

Idag hade dom förresten hastighetskontroll på nämda sträcka, kan det vara min fortkörnig som gjorde att dom valde den?

Oj, vad du är tuff !!

maximuscle
2010-08-20, 21:23
Oj, vad du är tuff !!

citera ett inlägg från 2005...*rolleyes*

Fastback
2010-08-20, 21:45
Jag kör nästan alltid överhastighet men bara 20-25 över som mest för då ryker inte kortet.Jag saktar ner om det är barntäta områden men sådana finns det inte mycket av där jag kör.Jag ser sällan poliserna ute i trafiken och då jag har mött dem har jag inte kört hårt.

+1 på den :)

Jazen
2010-08-20, 22:46
finns ingen anledning för dom o köra efter en mc på motorväg liksom =)

jag känner en som kört ifrån snuten med en m3a. Kan tillägga att han rattar väldigt bra, han körde om dom och precis som i ditt fall så åkte dom efter. Han valde att fortsätta för att bilen inte va påställd. Han fick inte höra nått alls efter det, antingen så hann dom inte se hans reg nr eller så sket dom väl bara i det.

mojoo
2010-08-20, 22:58
men de kan alltså sätta dit någon även om de bara har sett reg plåten alltså?

Larsa_wee
2010-08-20, 23:39
men de kan alltså sätta dit någon även om de bara har sett reg plåten alltså?

Lär väl kontakta Bilens ägare. men då dom ej har bevis på vem som körde så tror jag det inte blir så mkt. annat om dom får tag på personen osv. det lär vara så iaf.

hultman
2010-08-21, 09:28
Hoppas du inte menar det på 50-väg utanför en skola bara för då förtjänar du ett antal spanska ryttare eller spikmatta.

Nja. Jag kör sällan bil på sådana tider när barn är ute. Är nog inte ens möjligt att åka för fort på en femtioväg vid 4-5-6. Visst har man varit en trafikfara vid flera tillfällen, en gång var jag dessutom nära att köra på en idiot som sprang över en femtioväg, men tror faktiskt inte jag varit närmare en olycka än någon annan. Men den dagen kommer väl också...

just me
2010-08-21, 12:15
Hur är det med fartkameror då, någon som har lyckats smita ifrån den?

En kompis o jag blev fotade när vi skulle ner till Tyskland o bunkra... Vi körde hans tjänstebil ner o bilden kom till hans chef som blev ombed att uppge vem som kört bilen men det struntade han i sen har det inte hänt något mer...

mojoo
2010-08-21, 13:11
Fartkameror, fäll bara ner solskyddet så kan de inte ta fast er. De måste ha en bild på er. Vi fick hem ett brev och sa bara att personen i fråga inte hade kört bilen den dagen. Så enkelt var de. Själv blixtra de till på en 50 sträcka då jag körde i 65. Inget har kommit men de va för att bilen står på farsan tror jag. Skraj blev jag för de va på natten då jag skulle ta upp ett kort ur fickan så kortet måste sett roligt ut.

mojoo
2010-08-24, 16:15
Hahaha komiskt. Idag kom de ett trevligt brev från polisstyrelsen. Kl 00.46 sågs har din bil xxx registrerats med uppgift om hastighet, foto på förare samt registreringsnummer.

De va mitt i natten och jag skulle ta upp mobilen ur fickan, blir ju lätt att man råka trycka på gasen då. Så jag kunde inte fälla ner solskyddet men de blixtra till härligt när jag kom nära. Roligt kort måste det vara i alla fall. 65 på 50 väg skulle jag tro. Står inga siffror nu eller någon bild. Men blir att neka ändå, bilen står inte på mig

Kek
2010-08-24, 16:21
För mig att de har någon policy på att inte köra efter folk som kör "för" snabbt just pga olycksrisken som finns. Man bör nog va snabb med att komma av motorvägen och gömma sig lite då de antagligen kommer be någon annan polle ställa sig och haffa än längra fram.