Visa fullständig version : Imorgon smäller det - Digitalövergången
Helena B
2005-10-17, 17:28
Japp imorgon ska digitalövergången ske här. Hoppas bara att det inte bli något fel så man inte kan se på tv, det vore ju katastrofalt "vaddå tvberoende" ;)
Några gotlänningar som kan berätta om det gick smärtfritt?
Du kanske borde ha bunkrat upp på proviant och förnödenheter?
Fast du kanske har kvar lite från Y2K-kraschförrådet :)
*Sätter på sig sin aluminiumhatt*
Hm, var du inte Gävlebo? Här var övergången den 10e. Och jodå, allt gick bra, men så har ju jag ingen egen antenn heller.
Helena B
2005-10-17, 17:36
Du kanske borde ha bunkrat upp på proviant och förnödenheter?
Fast du kanske har kvar lite från Y2K-kraschförrådet :)
*Sätter på sig sin aluminiumhatt*
Ouch gick det så illa för gotlänningarna ;) Bra att man har plockat på sig en massa tonfiskkonserver då :D
Det råder kaos här, krigszon, internet funkar till och från. Stora bodybuilders rånar matbutiker i ett kollektivt roidrage och kör mostmuscular mot den chanslösa poliskåren.
Helena B
2005-10-17, 17:39
Hm, var du inte Gävlebo? Här var övergången den 10e. Och jodå, allt gick bra, men så har ju jag ingen egen antenn heller.
Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Vad händer imorgon då *screwy* :D
Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Vad händer imorgon då *screwy* :D
Det är tisdag?
Helena B
2005-10-17, 17:58
Det är tisdag?
Ja jo ;) Men jag var så säker på att digitalövergången skulle ske den 18 oktober, har ju skrivit det i min almanacka ju...så missade jag det *grr27*
Men det verkade ju ha gått smärtfritt, lite för bra kanske...kanske borde vara redo för ett efterskalv :D
Ja jo ;) Men jag var så säker på att digitalövergången skulle ske den 18 oktober, har ju skrivit det i min almanacka ju...så missade jag det *grr27*
:D
Känns väldigt seriöst att anteckna en sån sak i almanackan, lite tvberoende är du kanske :)
Helena B
2005-10-17, 18:05
Känns väldigt seriöst att anteckna en sån sak i almanackan, lite tvberoende är du kanske :)
Var ju tvungen att ha backup så att någon kunde spela in alla bra program som är på tisdagar. All planering förgäves :D
Var ju tvungen att ha backup så att någon kunde spela in alla bra program som är på tisdagar. All planering förgäves :D
Hahaha, så skönt :D
Three pigs
2005-10-17, 19:03
Det råder kaos här, krigszon, internet funkar till och från. Stora bodybuilders rånar matbutiker i ett kollektivt roidrage och kör mostmuscular mot den chanslösa poliskåren.
hahaha, fick ett gott skratt där =)
Helena B
2005-11-01, 14:54
Måste bara fråga er som har gått över till digital. Min tv ställer om sitt format hela tiden när jag zappar över till Kanal 1, Tv 2 och 4:an. Jag måste alltså ställa om den till widescreen hela tiden. Varför gör den så?
Måste bara fråga er som har gått över till digital. Min tv ställer om sitt format hela tiden när jag zappar över till Kanal 1, Tv 2 och 4:an. Jag måste alltså ställa om den till widescreen hela tiden. Varför gör den så?
Är boxen inställd på att du har en 16:9 tv?
Helena B
2005-11-01, 15:08
Är boxen inställd på att du har en 16:9 tv?
Vilken box? Det marksända nätet har gått över till digital.
Vilken box? Det marksända nätet har gått över till digital.
Hmm ja precis, därför måste du ju ha någon box som gör om den digitala signalen till en analog signal för tvn :)
Helena B
2005-11-01, 15:59
Hmm ja precis, därför måste du ju ha någon box som gör om den digitala signalen till en analog signal för tvn :)
Äh nej, det är bara om man bor i hus och villa man behöver box.
Äh nej, det är bara om man bor i hus och villa man behöver box.
Isf ser du fortfarande analogt via kabeltv.
Helena B
2005-11-01, 16:17
Isf ser du fortfarande analogt via kabeltv.
Analogt? Nej hela Gävle har gått över från analog till digital och de som ser på tv via antenn behövde skaffa box. Men vi som bor i lägenhet behövde inte det men sändningarna av tv 1, kanal 2 och 4:an har ända gått över till digital. Jag undrar varför min tv beter sig som den gör efter övergången.
Analogt? Nej hela Gävle har gått över från analog till digital och de som ser på tv via antenn behövde skaffa box. Men vi som bor i lägenhet behövde inte det men sändningarna av tv 1, kanal 2 och 4:an har ända gått över till digital. Jag undrar varför min tv beter sig som den gör efter övergången.
Du har nog missuppfattat det lite. Du har en box, fast den är i källaren... Problemet med att tvn bytar format har nog att göra med att boxen i källaren skickar ut en 4:3 signal. I och med digitaltv så är det mer som sänds i widescreen, din tv ställer alltså om sig beroende på vad som sänds på tv, vilket nu borde vara oftare i widescreen.
Helena B
2005-11-01, 16:40
Du har nog missuppfattat det lite. Du har en box, fast den är i källaren... Problemet med att tvn bytar format har nog att göra med att boxen i källaren skickar ut en 4:3 signal. I och med digitaltv så är det mer som sänds i widescreen, din tv ställer alltså om sig beroende på vad som sänds på tv, vilket nu borde vara oftare i widescreen.
Har jag en box *rolleyes* Okej hur fixar jag problemet då? Ska jag ner i källaren och härja?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.