Visa fullständig version : Keso
Benrangel_88
2005-10-17, 14:26
Skulle egentligen ha kvarg men lidl hade ingen så tog keso istället som inehåller ungefär samma protein halt ligger nått g+ bara. Fetthalten är dock på 4% är det för mycket? Äter aldrig smör numera eller annat onyttigt. *flex*
King Grub
2005-10-17, 14:28
Mjölkfett är inte det bästa, men om det är för mycket beror helt på vad du äter i övrigt och hur mycket keso du äter. Keso 4% kan absolut ingå som en del i en bra kost.
Benrangel_88
2005-10-17, 14:33
Mjölkfett är inte det bästa, men om det är för mycket beror helt på vad du äter i övrigt och hur mycket keso du äter. Keso 4% kan absolut ingå som en del i en bra kost. HUr mycket keso bör jag ta till varje måltid då om jag vill ha i mig 5 g proteiner per måltid?
Keson ligger på 12 g pro. per 100 g.
Jag är 1.86 lång & väger 73 kg
hur mycket proteiner ska jag försöka få i mig per måltid?
Jag äter 5-6 måltider om dagen. Varav 2 st är riktig middag. :bow:
LÄR MIG!
King Grub
2005-10-17, 14:42
Du bör nog inte basera varje mål på keso.
Varför vill du ha 5 gram protein per mål? Det låter mäkta lite. Sikta på minst en 150 gram protein per dag, alla källor inräknade, och sprid ut mängden någorlunda jämnt, med lite mer efter träning kanske i form av ett par mål med bara någon timmes mellanrum.
Eftersom du vet att keso ger 12 gram protein per 100 gram, borde lite enkel mellanstadiematematik lösa problemet med hur mycket du behöver per gång för att få den mängd du vill ha.
Benrangel_88
2005-10-17, 15:07
Du bör nog inte basera varje mål på keso.
Varför vill du ha 5 gram protein per mål? Det låter mäkta lite. Sikta på minst en 150 gram protein per dag, alla källor inräknade, och sprid ut mängden någorlunda jämnt, med lite mer efter träning kanske i form av ett par mål med bara någon timmes mellanrum.
Eftersom du vet att keso ger 12 gram protein per 100 gram, borde lite enkel mellanstadiematematik lösa problemet med hur mycket du behöver per gång för att få den mängd du vill ha.
HAHA nä jag menar att jag vill få 5 g som komplement till min måltid från keson resten av proteinet får jag från brödet och kalkonpålägget, vet du något annat lätt sätt att få i sig protein genom kost? Okej om vi säger att jag vill ha mig 150 g per dag. Menas det at det ska vara jämnfördelat under hela dagen då lr? För jag brukar få i mig rätt mycket under mina middagar. Så en 24 g per måltid då?
Tack för din hjälp! Du är lätt kunnigast på hela forumet. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :bow:
Benrangel_88
2005-10-17, 15:11
Förresten eh vad kan man blanda keson med? Testade yoggi nyss men de va skitäckligt *spy*
King Grub
2005-10-17, 15:14
vet du något annat lätt sätt att få i sig protein genom kost?
Kött, fisk, inälvsmat, fågel, ägg, skaldjur, mjölk, bönor, linser. Även allt vegetabiliskt protein från t ex pasta, havre, bröd, o s v räknas, om du äter det som en del av en måltid.
Okej om vi säger att jag vill ha mig 150 g per dag. Menas det at det ska vara jämnfördelat under hela dagen då lr?
Någorlunda, men det gör inget om det är 50 gram ena målet och 20 nästa heller. Hellre några gram för mycket än för lite. Huvudmålen blir ju oftast även mer proteinrika.
Förresten eh vad kan man blanda keson med?
Ha det som pålägg på macka :eating:
Benrangel_88
2005-10-17, 15:23
vet du något annat lätt sätt att få i sig protein genom kost?
Kött, fisk, inälvsmat, fågel, ägg, skaldjur, mjölk, bönor, linser. Även allt vegetabiliskt protein från t ex pasta, havre, bröd, o s v räknas, om du äter det som en del av en måltid.
Okej om vi säger att jag vill ha mig 150 g per dag. Menas det at det ska vara jämnfördelat under hela dagen då lr?
Någorlunda, men det gör inget om det är 50 gram ena målet och 20 nästa heller. Hellre några gram för mycket än för lite. Huvudmålen blir ju oftast även mer proteinrika.
Ok sensei :bow: Jag lär mig nya saker hela tiden här.
Eh.. kan jag äta havregrynsgröt 2 portioner varje dag
eller det kanske inte är så bra? *yourock*
Benrangel_88
2005-10-17, 15:26
Ha det som pålägg på macka :eating:
Haha jo det skulle man ju kunna silly me *flex*
KAn man inte grydda den oxå med nått för den är neutral. *popcorn*
King Grub
2005-10-17, 15:34
Eh.. kan jag äta havregrynsgröt 2 portioner varje dag
Jajamen.
Benrangel_88
2005-10-17, 15:39
Jajamen.
Ok ..... wooooho! Tack så mycket nu har jag bara en fråga till.
Jag har gått rätt så långt från ursprungsfrågan men what the heck.
Jag äter nudlar ofta, är det nått jag bör fortsätta med eller är det
kanske inte så nyttigt? *rolleyes*
King Grub
2005-10-17, 15:40
Nudlar är näringsfattigt vetemjöl som förvisso har lågt GI, men det beror på att dom innehåller massor av mindre bra fett.
Benrangel_88
2005-10-17, 15:57
Nudlar är näringsfattigt vetemjöl som förvisso har lågt GI, men det beror på att dom innehåller massor av mindre bra fett.
Ok då ska jag sluta äta det. :thumbup:
King Grub
2005-10-17, 16:24
Du kan äta allt, men inte alltid.
Är inte det olika från nudlar till nudlar? Typ glasnudlar innehåller ju 0% fett.
Angående keso och kryddning, ta skinka, keso och fransk salladskrydda på. Fungerar riktigt bra.
de nudlar jag har hemma innehåller 2g protein, 13g kolisar och 4g fett. det lät ju inte dåligt om man nu känner sig väldigt hungrig?
//Gustav
King Grub
2005-10-17, 18:19
Förutsätter att det är vanliga snabbnudlar det handlar om. Men visst finns det olika sorters nudlar; risnudlar är ju inte direkt vetemjölsbaserade, t ex.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.