Visa fullständig version : Är mjölk farligt?
fffffffff
2005-10-16, 10:03
Tja jag är en kille på 15 år som dricker rätt mycket mjölk, ca 1 liter per dag. Min pappa säger att det är farligt att dricka så mycket mjölk, hans doktor har sagt det. Är det sant att mjölk kan vara farligt om man dricker runt 1 liter per dag?
Herkulez
2005-10-16, 10:08
nej 1liter om dagen är inte farligt.
King Grub
2005-10-16, 10:13
En liter mjölk ger mer än det rekommenderade dagliga intaget av kalcium, men det är under den övre tolererbara gränsen, och innehåller din kost inte stora mängder kalcium i övrigt, är det säkert ingen fara. I övrigt är mjölk bara en bra del av ett bra kostupplägg (om man inte är laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker, förstås).
fffffffff
2005-10-16, 10:16
Okej men vad skulle kunna hända om man låg över den tolererbara gränsen och t.e.x drack 2 liter mjölk om dagen + att man åt väldigt många råvaror som innehåller bra med kalcium?
King Grub
2005-10-16, 10:21
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51818&highlight=prostatacancer
Zerohero
2005-10-16, 10:22
Mjölk är nyttigt men i stora mängder så kan det bli lite onyttigt också men inte farligt. Men 1l är inget att oroa sig för, men att häll nu inte i dig allt på en gång för då kan det nog bli en rejäl insulintopp.
edit:lite sent ute
stefannn
2005-10-16, 10:30
vilka mängder pratar vi om för att komma över den tolererbara gränsen??
King Grub
2005-10-16, 10:34
Food and Nutrition Board of the Institute of Medicine i USA har satt en övre tolererbar gräns vid 2500 mg per dag, och rekommenderar att män inte får i sig mer än 1000-1200 mg per dag, då ett eventuellt samband mellan ett högt intag av kalcium och ökad risk för prostatacancer inte är klarlagt. RDI är 800 mg och 1 L mjölk ger 1200 mg.
Med risk för att sprida vidare hörsägen har jag hört att ett högt mjölkintag (alltså under en längre period) medför höga nivåer av A-vitamin vilket i sin tur innebär benskörhet. Lustigt va, mjölk ger benskörhet. Om det nu inte är en myt, någon får gärna slå hål på den om så är fallet.
Googlade lite själv och det jag skrev ovan verkar vara en halvsanning. Men i vilket fall, att ta det lugnt med mycket mjölk om man stoppar i sig vitamintabletter kan nog vara en bra idé.
http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/Crosslink.jsp?d=1946&a=4065
Baskagge
2005-10-16, 13:27
Det var en dokumentär om just vitamintillskott i somras, de tog upp bland annat A-vitamin och benskörhet. Jag har för mig att de kom fram till att den omfattande benskörheten i Sverige beror till stor del på att vi får i oss mycket A-vitamin från mjölk bland annat. Någon kanske vet vad dokumentären heter? Jag skulle gärna se den igen.
Benrangel_88
2005-10-16, 14:44
Jag dricker ungefär 5-6 glas (33 cl) per dag med mjölk kanske ska slta med det då :S
Benrangel_88
2005-10-16, 14:45
Gör det för proteinens skull nån som vet nått lätt (och inte för dyrt) sätt att få i sig proteiner vid varje måltid hm?
Har säkert druckit 2l mjölk om dagen i flera år. Kommer inte sluta med det heller.
Kanske skulle skära ner lite på mjölken jag som ligger på 3-4l om dagen :)
Bara det att jag blir oerhört törstig när jag äter.
Är nog ett bättre alternativ att dricka Fun Light då antar jag.
King Grub
2005-10-16, 14:56
Vatten är bättre än Fun Light, om du inte vill byta ett möjligt cancerframkallande ämne mot andra vars långtidspåverkan inte är kända.
Det har du iofs rätt i.
Får la bli mer vatten och mindre mjölk.
Hur mycket kalcium ger 2l minimjölk och 1kg kvarg?
Baskagge
2005-10-16, 15:00
3-4 liter? Vad fan, ni är galna. Har ni en egen kossa hemma också eller? Mjölk hämmar tydligen järnupptaget så uppenbarligen är det inte så bra att dricka mjölk till maten.
King Grub
2005-10-16, 15:02
Hur mycket kalcium ger 2l minimjölk och 1kg kvarg?
3500 mg.
3500 mg.
Finns det några andra sjukdomar eller liknande som kan uppstå vid långvarigt (flera år) högt intag (~ 4000 mg kalcium/dag)?
King Grub
2005-10-16, 15:07
Aptitförlust, illamående, kräkningar, förstoppning, magsmärtor, torr mun, törst, överdriven urinproduktion, förvirring, delirium, koma och död.
Benrangel_88
2005-10-16, 15:10
Har säkert druckit 2l mjölk om dagen i flera år. Kommer inte sluta med det heller. Nismo är det du på bilden (avatarn) om de är gör du konditionsträning oxå eller deffar du bort fettet? Jag tänker så lugnt fortsätta me min mjäl då :P Jag dricker grönmjölk va dricker du :P
King Grub
2005-10-16, 15:14
"Calcium intake was an independent predictor of prostate cancer (relative risk (RR) = 1.91, 95 percent confidence interval (CI) 1.23-2.97 for intake > or = 1183 vs. < 825 mg/day), especially for metastatic tumors (RR = 2.64, 95 percent CI 1.24-5.61), controlling for age, family history of prostate cancer, smoking, and total energy and phosphorous intakes. High consumption of dairy products was associated with a 50 percent increased risk of prostate cancer."
Cancer Causes Control. 1998 Dec;9(6):559-66. Dairy products, calcium, phosphorous, vitamin D, and risk of prostate cancer (Sweden).
"In our CPS-II Nutrition Cohort, the association between high calcium intake and prostate cancer does not appear to be as strong as reported in previous prospective studies. In the Health Professionals Study, calcium intake (>=2000 mg/day) was strongly associated with prostate cancer risk, with RRs of 1.71, 2.97, and 4.57 for total, advanced, and metastatic prostate cancer. In addition, risk of prostate cancer was independently associated with both dietary and supplemental calcium and with milk intake."
Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention Vol. 12, 597-603, July 2003
Aptitförlust, illamående, kräkningar, förstoppning, magsmärtor, torr mun, törst, överdriven urinproduktion, förvirring, delirium, koma och död.
Haha, okej. Med 2l mjök plus 1kg kvarg samt övrig kost kommer jag nog upp i det. Borde kolla prostatan kanske :D
"Det kan ta lång tid innan prostatacancer ger några symtom. Tumören växer ofta långsamt och det kan ta tio till femton år innan den sprider sig eller ger symtom. Ibland kan den ha ett snabbare förlopp.
Ibland får mannen problem med att kissa eftersom den förstorade prostatakörteln påverkar urinröret. Symtomen är desamma som vid en godartad förstoring av prostatakörteln, vilket är något som hälften av alla män över 60 år känner av. Om tumören sprider sig utanför prostatakörteln kan patienten få ont och om cancern sprider sig till skelettet kan man få smärtor i ryggen och i bäckenet." http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3030
Nismo är det du på bilden (avatarn) om de är gör du konditionsträning oxå eller deffar du bort fettet? Jag tänker så lugnt fortsätta me min mjäl då :P Jag dricker grönmjölk va dricker du :PJa. Tränar konditionsträning ca 3ggr/vecka nuförtiden. Under deffen nästan varje dag. Jag drack mycket mellanmjölk för något år sedan, men har gått över till minimjölk pga. det mindre bra fettet. Ta övriga frågor per Pm ;)
"Calcium intake was an independent predictor of prostate cancer (relative risk (RR) = 1.91, 95 percent confidence interval (CI) 1.23-2.97 for intake > or = 1183 vs. < 825 mg/day), especially for metastatic tumors (RR = 2.64, 95 percent CI 1.24-5.61), controlling for age, family history of prostate cancer, smoking, and total energy and phosphorous intakes. High consumption of dairy products was associated with a 50 percent increased risk of prostate cancer."
Cancer Causes Control. 1998 Dec;9(6):559-66. Dairy products, calcium, phosphorous, vitamin D, and risk of prostate cancer (Sweden).
"In our CPS-II Nutrition Cohort, the association between high calcium intake and prostate cancer does not appear to be as strong as reported in previous prospective studies. In the Health Professionals Study, calcium intake (>=2000 mg/day) was strongly associated with prostate cancer risk, with RRs of 1.71, 2.97, and 4.57 for total, advanced, and metastatic prostate cancer. In addition, risk of prostate cancer was independently associated with both dietary and supplemental calcium and with milk intake."
Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention Vol. 12, 597-603, July 2003
Aj aj, jag kan knappt leva utan mejeriprodukter, och en ökad risk med 50% var mycket! Har du möjligen någon statistik på när prostatacancer inträder? Någon medelålder eller liknande? Hur vanligt är det att "unga" personer drabbas?
King Grub
2005-10-16, 15:28
Det är extremt ovanligt att utveckla upptäckbar prostatacancer för 40 års ålder. Efter 50 års ålder ökar risken dramatiskt. En 75-årig man löper 130 gånger större risk att drabbas än en 45-årig. Men grunderna för att både utveckla och förhindra cancern läggs i yngre ålder. Var sjätte man drabbas av prostatacancer, så det är ingen ovanlig cancerform.
http://www.prostatecancerfoundation.org/atf/cf/%7B705B3273-F2EF-4EF6-A653-E15C5D8BB6B1%7D/chart_riskfactors6_3.gif
Som många andra sjukdomar antar jag. Tack för informationen.
Värt att ta med i beräkningarna är vassledrinken efter träningen, innehåller mängder med kalcium!
Det kanske bör påpekas i sammanhanget att inget av ovanstående precis är något man lider av utan att man märker det, och kan justera för att häva förgiftningen. Samt att "förvirring, koma och död" inte är något förstahandssymptom som slår till som en blixt från klar himmel. ;)
Zerohero
2005-10-16, 20:34
Ingen har ännu nämt tydligen insulinutsöndringen. Mjölk har ju hemskt hög II, men om man dricker måttligt så är det väl inga problem och utspritt.
Själv brukar jag dricka min surmjölk(0,5l) en timme efter träningen då man har bättre insulinkönslighet så gör det inte liak mycket illa.
Har hört att magnesiumupptaget försämras kraftigt med ett rejält kalciumintag stämmer det? så man borde få i sig mera magnesium om man får i sig mycket kalcium.
shit aså drar man i sig 50g vassle per dag och lite mjölk till gröten på morgonen så är man ju redan uppe och över gränsen i kalcium, hur får ni det att gå ihop, blev nojig nu! Finns det nåt proteintillskott som inte innehåller kalcium? Eller lika mycket som typ whey 80...
Är det någon skillnad på kalcium i minimjölk och standard?
låter inte som en trevlig död :)
Fredrik_S
2005-11-22, 21:48
Det är extremt ovanligt att utveckla upptäckbar prostatacancer för 40 års ålder. Efter 50 års ålder ökar risken dramatiskt. En 75-årig man löper 130 gånger större risk att drabbas än en 45-årig. Men grunderna för att både utveckla och förhindra cancern läggs i yngre ålder. Var sjätte man drabbas av prostatacancer, så det är ingen ovanlig cancerform.
http://www.prostatecancerfoundation.org/atf/cf/%7B705B3273-F2EF-4EF6-A653-E15C5D8BB6B1%7D/chart_riskfactors6_3.gif
Du skriver var sjätte man är det inte bara var 80:onde vit man som drabbas?
1200 av 100 000
Kanske borde skära ner på mjölkdrickandet lite då :*(
King Grub
2005-11-22, 21:59
Du skriver var sjätte man är det inte bara var 80:onde vit man som drabbas?
1200 av 100 000
"About 1 man in 6 will be diagnosed with prostate cancer during his lifetime."
American Cancer Society Cancer Reference Information 2005.
Fredrik_S
2005-11-22, 22:01
ok men då är det väl en nolla för mycket i siffran på y axeln där det står 100 000
var sjätte stämer ju bra om det skulle vara 10 000
eller läser jag diagrammet fel?
Fredrik_S
2005-11-22, 22:12
År 2003 fick 9035 män i Sverige diagnosen prostatacancer. Det svarar mot cirka 200 män räknat på 100 000 män och därmed ligger Sverige mycket högt i ett internationellt perspektiv.
prostatacancer.nu
alltså 1 på 500 att få det om du är svensk.
om du nu dubblar risken så är den fortfarande tillräcklig låg tycker jag för att man inte ska oroa sig för just cancerrisken av sitt höga kalciumintag. (dock finns det ju andra biverkningar)
År 2003 fick 9035 män i Sverige diagnosen prostatacancer. Det svarar mot cirka 200 män räknat på 100 000 män och därmed ligger Sverige mycket högt i ett internationellt perspektiv.
prostatacancer.nu
om du nu dubblar risken så är den fortfarande tillräcklig låg tycker jag för att man inte ska oroa sig för just cancerrisken av sitt höga kalciumintag. (dock finns det ju andra biverkningar)Detta är hur många som fick cancern under ett år. Siffran 1/6 syftade väl till hela livet (?), dvs det ackumulerade antalet som får prostatacancer av de 100000 eller hur många det nu rör sig om.
Men 1/6 låter mycket.
King Grub
2005-11-22, 22:21
prostatacancer.nu
om du nu dubblar risken så är den fortfarande tillräcklig låg tycker jag för att man inte ska oroa sig för just cancerrisken av sitt höga kalciumintag. (dock finns det ju andra biverkningar)
Du räknar ju på ett år! 1 av 6 gäller hela livet. Man kan ju inte räkna cancerrisk på bara ett år av livet.
Mjölkdrickande lär dock vara långt från den största riskfaktorn. Samtidigt är det ju bra att vara medveten om riskfaktorerna, så man inte ligger över rekommenderade gränsvärden för något, dag efter dag hela livet.
keffat_liv
2005-11-22, 22:24
Finns ju en del som tror att mjölk ger cancer, och jag antar att det pågår forksning om det? Sen vet jag att många doktorer osv inte dricker mjölk, varför vet jag inte.
finns väl även en teori om att mjölk ev. skulle kunna kopplas till typ 1-diabetes
iaf har jag läst det på en del amerikanska sidor och i nån paulun-bok
MyungChul
2005-11-22, 23:38
Är det någon skillnad på kalcium i minimjölk och standard?
Är du seriös?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.