handdator

Visa fullständig version : God kvarg (för bra för att vara sant?)

Långeman
2005-10-15, 22:53
Tycker själv att kvarg smakar *** och nu efter ett tag med funlight så smakar det ännu värre *spy*
Men är så nyttigt och bra så man får hitta nya sätt att kränga ner det.. *flex*

Tog 2 olika sorter kvarg på lidl.

* En mycket god fruktkvarg 500g
Innehåll per 100g
79 kcal
6,2 protein
13,1 kolhydrater
0,2 fett

*En "vanlig" 500g
Innehåll per 100g
68 kcal
12,2 protein
3,9 kolhyrater
0,2 fett

Så nu kommer frågan. Vet någon hur mycket socker det är fruktkvargen?
Blandar själv de båda i en stor plastburk (glassburk) och sedan tar det vid mellanmål + när det behövs lite extra protein vid maten.
Vet det inte är optimalt men kanske någon som har nytta med det ändå.

Spannmål
2005-10-15, 23:07
Fruktkvargen har ju förlorat allt det som gör kvarg till ett bra livsmedel. Nu är det väl mest som en risifrutti eller något.

Droppa kvargen helt om du inte reder ut den vanliga, är mitt tips. Det finns andra bra saker att äta :thumbup:

Bjorne
2005-10-16, 02:11
Testa att mixa med bär, eller öka mängden Fun Light.

stefannn
2005-10-16, 09:18
Tycker själv att kvarg smakar *** och nu efter ett tag med funlight så smakar det ännu värre *spy*
Men är så nyttigt och bra så man får hitta nya sätt att kränga ner det.. *flex*

Tog 2 olika sorter kvarg på lidl.

* En mycket god fruktkvarg 500g
Innehåll per 100g
79 kcal
6,2 protein
13,1 kolhydrater
0,2 fett

*En "vanlig" 500g
Innehåll per 100g
68 kcal
12,2 protein
3,9 kolhyrater
0,2 fett

Så nu kommer frågan. Vet någon hur mycket socker det är fruktkvargen?
Blandar själv de båda i en stor plastburk (glassburk) och sedan tar det vid mellanmål + när det behövs lite extra protein vid maten.
Vet det inte är optimalt men kanske någon som har nytta med det ändå.

13,1 kolhydrater -3,9 skulle jag tippa på..

Långeman
2005-10-16, 12:50
Fruktkvargen har ju förlorat allt det som gör kvarg till ett bra livsmedel. Nu är det väl mest som en risifrutti eller något.

Droppa kvargen helt om du inte reder ut den vanliga, är mitt tips. Det finns andra bra saker att äta :thumbup:

Okej, vad gör då att "Fruktkvargen har ju förlorat allt det som gör kvarg till ett bra livsmedel"? Är det för att socker och frukt är inblandat?

Om man blandar dessa 2 så kan det väl inte vara så "onyttigt"? Som sagt vet jag att det inte är optimalt men priset blir lågt (ca: 26 kr för ett kilo) och smaken blir grymt god.. Smakar lika bra som vanlig yoghurt..

toreld
2005-10-16, 13:05
Okej, vad gör då att "Fruktkvargen har ju förlorat allt det som gör kvarg till ett bra livsmedel"? Är det för att socker och frukt är inblandat?

Jaaa, fruktkvargen har ju bara 6,2 g protein a' 100g.. den är ju halverad..

Långeman
2005-10-16, 13:45
Jo, visst är det de men om man blandar de 2 så får man:

kcal 73,5
prot 9,2
kol 8,5
fett 0,2

Känns som bra innehåll om man vill ha extra protein, mellanmål, till maten m.m.

stefannn
2005-10-16, 14:41
hett itps om du vill äta kvarg är ju att mixa den med frusna bär... smakar typ som glass

andersw
2005-10-16, 16:39
Vafan är kvarg?

userfriendly
2005-10-16, 16:45
Vafan är kvarg?
typ Kesella..

evig fråga..

Krampus
2005-10-16, 17:02
typ Kesella..

evig fråga..

Men vilket dum jävla svar?

Kvarg
Från Wikipedia, den fria encyklopedin.
Jump to: navigation, search
Kvarg är en typ av färskost. Den liknar keso men har mindre grynig konsistens. Kvarg framställs av mjölk som mjölksyras, vilket får till följd att de fasta beståndsdelarna kan skiljas ut från de flytande. Den flytande delen, vasslen, får rinna av genom en silduk och vid industriell tillverkning centrifugeras massan. Därefter passeras massan genom silar. Den önskade fetthalten uppnås genom tillsats av grädde. Kvarg har höga halter av proteiner, kalcium och fosfat. Fosfatet minskar kalciumupptagningen i kroppen.

Kvarg används i ostkaka, i matlagning, i bakning och som smörgåspålägg. Den förbättras inte genom lagring utan har begränsad hållbarhet, ca 2 veckor i kylskåpstemperatur.

Det är vanligt att kvarg sötas och smaksätts med sylt för att bli en dessert, framför allt för barn.

Arla marknadsför matlagnings-kvarg under varumärket Kesella.

I Sverige finns också den mjukare form av kvarg som är vanlig i centraleuropa och oftast används som smörgåspålägg (säljs under varumärket "Philadelphia").

Cloud
2005-10-16, 18:43
alltså, jag har läst några trådar om kvarg, och när ni säger att man ska blanda i fun light, hur menar ni då? jag har, vi säger, en burk kvarg på 250 gram och ska mixa i fun light. är det då koncentrerad fun light?? då kan man ju knappast blanda i särskilt mycket, eller?

//Gustav

ps. jo, jag känner mig dum. ds.

Mishnah
2005-10-16, 18:52
Blanda med tonfisk och kryddor *popcorn*

Mvh//Mishnah

Destra
2005-10-16, 18:59
alltså, jag har läst några trådar om kvarg, och när ni säger att man ska blanda i fun light, hur menar ni då? jag har, vi säger, en burk kvarg på 250 gram och ska mixa i fun light. är det då koncentrerad fun light?? då kan man ju knappast blanda i särskilt mycket, eller?

//Gustav

ps. jo, jag känner mig dum. ds.

Japp koncentrerad ska det vara. Hur mycket får du välja själv, beroende på hur mycket du vill att det ska smaka. Häll bara i och blanda om.

userfriendly
2005-10-16, 19:13
Men vilket dum jävla svar?

Kvarg
Från Wikipedia, den fria encyklopedin.
Jump to: navigation, search
Kvarg är en typ av färskost. Den liknar keso men har mindre grynig konsistens. Kvarg framställs av mjölk som mjölksyras, vilket får till följd att de fasta beståndsdelarna kan skiljas ut från de flytande. Den flytande delen, vasslen, får rinna av genom en silduk och vid industriell tillverkning centrifugeras massan. Därefter passeras massan genom silar. Den önskade fetthalten uppnås genom tillsats av grädde. Kvarg har höga halter av proteiner, kalcium och fosfat. Fosfatet minskar kalciumupptagningen i kroppen.

Kvarg används i ostkaka, i matlagning, i bakning och som smörgåspålägg. Den förbättras inte genom lagring utan har begränsad hållbarhet, ca 2 veckor i kylskåpstemperatur.

Det är vanligt att kvarg sötas och smaksätts med sylt för att bli en dessert, framför allt för barn.

Arla marknadsför matlagnings-kvarg under varumärket Kesella.

I Sverige finns också den mjukare form av kvarg som är vanlig i centraleuropa och oftast används som smörgåspålägg (säljs under varumärket "Philadelphia").

ok ok jag ger mig :bow:

MissG
2005-10-16, 19:30
Som aktivt tränande tjej (styrka och kondition) och som även är super nojjig för viktökning, är kvarg något som rekomenderas undrar jag??

Långeman
2005-10-16, 19:59
Men är det för mycket socker i fruktkvargen blandat med den "bra" kvargen?
Är den frågan jag gärna vill ha svar på, känns som det blir mer och mer OT..

Så vi kan kanske hålla andra recept till en seperat tråd?

heljis
2005-10-16, 21:38
Som aktivt tränande tjej (styrka och kondition) och som även är super nojjig för viktökning, är kvarg något som rekomenderas undrar jag??
Ja. Mycket bra protein, mycket billigt (den från lidl) :thumbup:

MissG
2005-10-16, 22:04
Ja. Mycket bra protein, mycket billigt (den från lidl) :thumbup:

Vad heter den från Lidl?

nemd
2005-10-16, 22:09
Vad heter den från Lidl?

Den heter Kvarg :thumbup:

Krampus
2005-10-16, 22:19
Vad heter den från Lidl?

Märket är Mibona.

stefannn
2005-10-16, 22:19
Men är det för mycket socker i fruktkvargen blandat med den "bra" kvargen?
Är den frågan jag gärna vill ha svar på, känns som det blir mer och mer OT..

Så vi kan kanske hålla andra recept till en seperat tråd?

allvarligt...
vad tycker du är för mycket ocker läs på din förpackning hur mycket socker det är ...
vad var det 13 gramkolhydrat i den med frukt och 3 gram i den utan ?? då är antagligen giissningsvis 10 gram socker ...igen läs på förpackniongen står väl nåt i stil med kvarg socker... bla bla

Bjorne
2005-10-16, 22:22
Märket är Mibona.Milbona*

Krampus
2005-10-16, 22:24
Milbona*

Jag är ful.
*Menar full..
Ja det första med...

khan
2005-10-16, 23:48
förstår inte hur man kan tycka att kesella med funlight smakar äckligt
de blir ju exakt som grym fruktyoghurt ju ..inte för söt heller

vispa upp 250 g kesella med typ 4 korkar funlight (hallon e grym)

sen lite kallt vatten så de blir bra konsitens...
*screwy* ja som trodde man själv va kräsen

rQx
2005-10-17, 16:50
Testa fun light Peach Passion om du itne gjort det.
Ända som hjälper för att få det gott enligt mig.
Testade Hallon eller vad den heter och det smakade för jävligt.

MissG
2005-10-17, 17:23
Ordet kvarg känns ju verkligen sådär. Så man ska käka det typ, närdå? Efter träning med lite flingor?

Långeman
2005-10-17, 18:35
förstår inte hur man kan tycka att kesella med funlight smakar äckligt
de blir ju exakt som grym fruktyoghurt ju ..inte för söt heller

vispa upp 250 g kesella med typ 4 korkar funlight (hallon e grym)

sen lite kallt vatten så de blir bra konsitens...
*screwy* ja som trodde man själv va kräsen

Okej, synd att du inte kan förstå det. Och om man käkat kvarg med funlight mer eller mindre varje dag i ett år så lovar jag dig att det blir äckligt efter ett tag. *screwy*

allvarligt...
vad tycker du är för mycket ocker läs på din förpackning hur mycket socker det är ...
vad var det 13 gramkolhydrat i den med frukt och 3 gram i den utan ?? då är antagligen giissningsvis 10 gram socker ...igen läs på förpackniongen står väl nåt i stil med kvarg socker... bla bla

Om det hade stått hur mycket socker det var så hade jag nog inte startat en tråd om det? Det enda som står är att det finns mer frukt än socker. Trodde det fanns någon här inne som man kunde få hjälp av. Och om du börjar ditt inlägg med allvarligt så försök stava rätt iaf.. Känns lite oseriöst..

davidh
2005-10-23, 19:24
Kul att läsa så många svar men inte ett enda hjälpande

Hazed
2005-10-23, 19:49

Men nu får ni ju ge er!

1. Sluta med att sura över de svar ni har fått, någon har ju ändå försökt hjälpa till och det är väl vänligt? Om man sen inte gillar svaret så får man väl bortse från det och läsa vidare?

2. Inte fått svar? Har ni problem med läsförståelsen eller? Frågan var hur mycket extra socker det var i den där fruktkvargen och svaret har redan givits, det är skillnaden i antalet kolhydrater. D v s om du har 13 g kolisar per 100 g i den med frukt och ca 3 g i den andra så är de extra 10 grammen olika sockerarter, förmodligen både tillsatt socker (sackaros) och frukt/druvsocker från bären.

3. Personligen tycker jag att den där fruktkvargen ligger farligt nära värdena för vanlig fruktyoghurt så precis som någon sa här innan så tycker jag också att dess egenskaper som kvarg har gått lite förlorade.

4. Capisce? :MrT:

Cloud
2005-10-23, 22:43

Du har inte ens frågat något i tråden, och om du menar trådskaparens fråga så, som Hazed sa, har den redan besvarats.

//Gustav

MissG
2005-10-25, 22:51
Mmm....kvarg och funlight....!!

Jag har aldrig störts av smaken tycker att kvarg funkar "au naturell" men prövade idag att blanda ut den med lite funlight jordgubb + lite mjölk.
Shit jag är hooked!! Hur gott som helst!! När sötsuget kickar in vet jag precis vad jag ska mumsa på.... :D

stoney_king
2005-10-26, 11:12
Mmm....kvarg och funlight....!!

Jag har aldrig störts av smaken tycker att kvarg funkar "au naturell" men prövade idag att blanda ut den med lite funlight jordgubb + lite mjölk.
Shit jag är hooked!! Hur gott som helst!! När sötsuget kickar in vet jag precis vad jag ska mumsa på.... :D

Precis så tycker jag också...

Igår testade jag att blanda ca 250 g kvarg, 1dl havregryn, och två msk oboy(är oboy en synd)... jag tänkte att det skulle bli lite mumsigare med lite tuggmotstånd och det stämde men efter ett tag så blev det ganska jobbig konsistens, jag ska blanda i mjölk nästa gång... det blir nog bättre... :eating:

MissG
2005-10-28, 12:04

Igår testade jag att blanda ca 250 g kvarg, 1dl havregryn, och två msk oboy(är oboy en synd)... jag tänkte att det skulle bli lite mumsigare med lite tuggmotstånd och det stämde men efter ett tag så blev det ganska jobbig konsistens, jag ska blanda i mjölk nästa gång... det blir nog bättre... :eating:

:thumbup:

Madog
2005-10-28, 22:54

Vill du ha tuggmotstånd som inte sväller föreslår jag ca 1/2 dl kruskakli eller vetegroddar.

Har aldrig testat, men lin- eller psylliumfrön går nog oxå bra.

krilleh
2005-11-20, 14:45
Är 10 gram socker mkt?

Själv drog jag iväg till lidl nyss o skulle köpa lite kvarg.. naturellen var slut så var tvungen o köpa fruktkvargen.. den har ju 10 gram mer kolhydrater i sig o mindre protein.. men är verkligen dessa 10 gram socker? och om dom är de är de mkt?

Ska käka detta nu 8 kvällar istreck innan ja kan köpa den naturella :)

stefannn
2005-11-20, 14:57
Är 10 gram socker mkt?

Själv drog jag iväg till lidl nyss o skulle köpa lite kvarg.. naturellen var slut så var tvungen o köpa fruktkvargen.. den har ju 10 gram mer kolhydrater i sig o mindre protein.. men är verkligen dessa 10 gram socker? och om dom är de är de mkt?

Ska käka detta nu 8 kvällar istreck innan ja kan köpa den naturella :)
det är 10 gram... har itne sett nån inheållsförteckning över kvargen men som sagts flertalet gånger i denna tråd .. (om nån nu orkar läsa istället för att fråga om och om igen) så skulle jag tro att dom tio extra gramen kolhydrat är tilslatt socker .. svar nog?

paddanboy
2005-11-21, 15:46
Va förut iväg och köpte 8x500g kvarg på den blacka butiken LIDL, men är man inte rik så får man väll fraternisera ett tag till =)