Visa fullständig version : Rökare jagas!
Krokodil
2005-10-15, 19:14
Trots att jag är nybliven ickerökare tycker jag att detta är i grövsta laget.
"Politiker vill ge dem som bolmar lägre lön.
Lägre lön.
Kortare semester.
Rökarna jagas med blåslampa.
– Att ställa krav på rökarna är inget konstigt, säger Håkan Heglert, kommunalråd."
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,713882,00.html
Lägre lön är ju inte speciellt konstigt med tanke på alla raster, sjukdomar osv osv.
Hårt måhända, men verkar ju inte som dom kan förbjuda skiten, bra om man kan få folk att sluta och dom sätts ju inte i koncentrationsläger precis. :)
kalle_banan
2005-10-15, 19:37
det är för deras eget bästa javisst, men jag tycker att var man ska ha rätt att döda sig sakta men säkert om han vill det. det börjar likna kommunism en aning tycker jag, man kan ju inte särbehandlas som rökare, då ska väll andra ohälsosamma hobbyer och sysselsättningar också ge sänkt lön. om man tex gymmar kan man ju skada ryggen? sänkt lön! om man tävlingscyklar som hobby kan man ramla och slå sig i nyllet? sänkt lön! om man inte gör nått och bara går hemma utan att röra på sig mer än till och från jobbet? sänkt lön!
fånigt förslag även om det är för folks bästa, jag bortser inte från rökningens skadliga effekter nu så ni vet. jag tycker själv att man kan chockhöjja priset på ciggaretter istället så rökarna inte har råd med att röka/börja röka. sedan kan de köra med mer skräckpropaganda: "om du röker luktar du fis i munnen" "rökare kan inte springa" "de som röker och slutar röka blir feta"
osv osv, hellre ljug i propagandan än att sänka deras löner, men hellst svart på vitt och höjd skatt.
På kort sikt utan att se på de "osynliga" konsekvenserna så tycker jag det verkar bra (jag gillar inte att folk röker ;)). Men om den lagen går i kraft betyder det att vi inte ens kan välja vilka hobbies eller intressen vi vill. Det inskränker på den fria viljan.
Japps men då får de ta ta och behandla , alkoholister , överviktiga på samma sätt.
Folk som röker tar ju betald arbetstid för att förgifta sig. Under en åttatimmars arbetsdag skulle jag gissa att en rökare bolmar minst 4 cigg utanför schemalagda raster. Det gör ca 20 minuter om dagen, vilket ger en timma och 40 minuter i veckan, alltså ungefär fem timmar på en månad, eller cirka 78 timmar på ett år.
Det sura är att ickerökarna gör likadant ....
jag håller med. Hur många är vi inte som har jobbat med rökare där man får ta ansvar för allt medan dom är ute och röker? Dessutom ska dom ju alltid röka i grupp. Inte så att dom kan gå en och en vilket gör att det tar längre tid för det ska pratas och gärna rökas 2 cigaretter.
anledningen till att så många röker inom sjukvården är om jag har förstått det rätt att det var enda chansen att få extra raster annars fick man vara kvar där inne.
Jag har jobbat både inom förskolan och med funktionshindrade och som icke rökare fick man dagligen vara kvar med alla där inne för att dom skulle bolma.
Varför skulle inte det påverka lönen?
Folk som röker tar ju betald arbetstid för att förgifta sig. Under en åttatimmars arbetsdag skulle jag gissa att en rökare bolmar minst 4 cigg utanför schemalagda raster. Det gör ca 20 minuter om dagen, vilket ger en timma och 40 minuter i veckan, alltså ungefär fem timmar på en månad, eller cirka 78 timmar på ett år.
Och om vi ändå skall gnälla så vill jag inte jobba i samma grupp som småbarnsföräldrar på deras ständiga frånvaro som ger mig merarete...
Och om vi ändå skall gnälla så vill jag inte jobba i samma grupp som småbarnsföräldrar på deras ständiga frånvaro som ger mig merarete...
japp, det är ett annat dilemma.
tillbaka till min förskoletid.
vi utan barn fick ta fler öppningar och stängningar än dom för vi hade inga barn att hämta.
Jäklar vad jag är på gnällhumör idag
Det sura är att ickerökarna gör likadant ....
tja men man har väl rätt till 5 minuter rast i timmen
Krokodil
2005-10-15, 19:57
vi utan barn fick ta fler öppningar och stängningar än dom för vi hade inga barn att hämta.
Jäklar vad jag är på gnällhumör idagOch vi som har småbarn är tacksamma för all hjälp! :bow:
Jäklar vad jag är på gnällhumör idag
Lösning .. ickerökarna får skaffa barn.
Rökare för quotera ut barn vid avlut av rökning.
Icke rökare för vabba på rökares barn.
Lösning .. ickerökarna får skaffa barn.
Rökare för quotera ut barn vid avlut av rökning.
Icke rökare för vabba på rökares barn.
ggrrrrrr
nu kan jag ju inte gnälla mer?
jag som höll på att ladda upp här och få ut lite aggressioner
du är dum *pout*
Bronkitkorv
2005-10-15, 20:02
tja men man har väl rätt till 5 minuter rast i timmen
Japp det är det lag på, den är till för att gå på toa eller snacka skit eller frisk luft..
Jag gillar verkligen inte när staten ska gå in och bestämma mer och mer över folk.
Japp det är det lag på, den är till för att gå på toa eller snacka skit eller frisk luft..
Jag gillar verkligen inte när staten ska gå in och bestämma mer och mer över folk.
väljer själv vad du vill göra på rasten bara du är tillbaka på fem minuter.
du kan betrakta mig som rökarnas försvarare , en Don Quitiote som slåss emot väderkvarnar å krejjer /aka sillia.
det är inte staten som går in och bestämmer.
det var en kommun som går in och bestämmer hur dom som arbetsgivare vill premiera sina anställda
väljer själv vad du vill göra på rasten bara du är tillbaka på fem minuter.
snälla lämna dina onanivanor utanför.
snälla lämna dina onanivanor utanför.
VARFÖR?! jag har rätt till min snabbrunk en gång i timmen. det är inget vi behöver låtsas som om det inte händer för det gör det, ofta till bilder på dig
måste skriva en :D så folk med total avsaknad av humor förstår :thumbup: :D
*skoja*
:naughty:
VARFÖR?! jag har rätt till min snabbrunk en gång i timmen. det är inget vi behöver låtsas som om det inte händer för det gör det, ofta till bilder på dig
måste skriva en :D så folk med total avsaknad av humor förstår :thumbup: :D
*skoja*
:naughty:
Nice ingen kan ju anklag dig för att ha dålig smak iaf *kissass*
du kan betrakta mig som rökarnas försvarare , en Don Quitiote som slåss emot väderkvarnar å krejjer /aka sillia.
har du sett hur don Quijote ser ut?
då förstår du hur svårt det är att betrakta dig som honom juuuuuu
har du sett hur don Quijote ser ut?
då förstår du hur svårt det är att betrakta dig som honom juuuuuu
Men tydligen inte dig själv som väderkvarn..
Cilia , du måste få vila lite nu ,,, du har inte stinget med dig idag :/
Men tydligen inte dig själv som väderkvarn..
Cilia , du måste få vila lite nu ,,, du har inte stinget med dig idag :/
herregud du skulle ju inte ens fungera som ett vindkraftverk!
stingslig är jag nog idag men vila har du rätt i. Det behöver jag mer än någonting annat.
mini_Arnold
2005-10-15, 20:20
*tummen upp*
Borde inte ens vara lagligt.
Bronkitkorv
2005-10-15, 20:29
*tummen upp*
Borde inte ens vara lagligt.
Visst förbjud skiten och inför skoluniform, arrangerade äktenskap och lås in alla som inte tänker som du också !
egentligen vore det bäst om alla rökare, fetton och småbarnsföräldrar fick fågelsjukan.
Bättre å eliminera problemet redan vid roten.
bort med gnällspikarna.
Bättre å eliminera problemet redan vid roten.
bort med gnällspikarna.
eller så gör vi det enkelt och gör rökning olagligt helt enkelt.
eller varför inte tobak helt! bort med skiten
OT - you are totally overloaded *s*
Bronkitkorv
2005-10-15, 20:53
det är inte staten som går in och bestämmer.
det var en kommun som går in och bestämmer hur dom som arbetsgivare vill premiera sina anställda
Nej nej men kommunen försöker fjäska för staten för att få mer bidrag såklart... Det är PK att jaga rökare...
Nej nej men kommunen försöker fjäska för staten för att få mer bidrag såklart... Det är PK att jaga rökare...
du har nog inte så stor koll på hur systemet ser ut för hur staten fördelar pengar till kommunerna.
Helena B
2005-10-15, 21:01
Arbetade på ett sjukhem under sommaren och där var det 99 % som rökte (av de som arbetade natt). Flera som jag talade med berättade att de inte rökte innan de började arbeta där men att de rökte av ren tristess. Men de höll även med att inom vården så är det många rökare, fast jag tycker att de borde veta bättre. Men som det var på den arbetsplatsen så skulle inte lägre lön etc hjälpa pga att det är så mycket dötid när man bara sitter och vakar.
Klart en icke-rökare skall ha jobbet över en rökare, rökare tar mer raster och är därför inte lika produktiva.
Jag tycker jag är lite störd, men jag tycker det är rätt..
Jag är så anti-rökning så jag tycker fan bättre om de som röker majja på helgerna och är rökfria i veckan när de ska va nära mig..
O inget "majja-rökning är ju också rökning, pucko" nu..
mini_Arnold
2005-10-16, 05:54
Visst förbjud skiten och inför skoluniform, arrangerade äktenskap och lås in alla som inte tänker som du också !
Eller, lås in rökarna. Börja du så följer resten.
internethjälten
2005-10-16, 08:34
Hahahahaha - det kan de gott och väl ha ! *screwy*
jävla bullshit att rökare skulle vara mindre produktiva på jobbet.
det är inte kvantiteten som spelar roll utan kvaliten på vad du gör på din arbetstid.
jag har svart på vitt på papper att jag drar in mest pengar till företaget och jag röker som fan.
nä trångsynta klaga på andra personer är ni *slap*
NÄ NU SKA JAG RÖKA IGEN *kissass*
Klart en icke-rökare skall ha jobbet över en rökare, rökare tar mer raster och är därför inte lika produktiva.
Men belönas inte allt fler jobb efter prestation?. En bra chef borde då inte ha några problem att, ifall din tes stämmer, se hur mycket mindre dom där rackarns rökarna presterar och därmed sänka dennes lön. Därför är reglering von oben helt överflödig. Anledningen att den ändå kommer är att det nog inte finns mätbar skillnad mellan rökares och icke-rökares produktivitet, genomsnittslängd på raster i de båda grupperna är lika stor, vad man gör på dem skiljer.
Tror jag.
Det handlar om självgoda icke-rökare som får inre tillfredsställelse genom att så fort chansen ges, döma alla rökare.
Tror jag.
Men belönas inte allt fler jobb efter prestation?. En bra chef borde då inte ha några problem att, ifall din tes stämmer, se hur mycket mindre dom där rackarns rökarna presterar och därmed sänka dennes lön. Därför är reglering von oben helt överflödig. Anledningen att den ändå kommer är att det nog inte finns mätbar skillnad mellan rökares och icke-rökares produktivitet, genomsnittslängd på raster i de båda grupperna är lika stor, vad man gör på dem skiljer.
Tror jag.
Det handlar om självgoda icke-rökare som får inre tillfredsställelse genom att så fort chansen ges, döma alla rökare.
Tror jag.
Om de tar lika mycket raster så spelar det såklart ingen roll, men enligt min (minimala) erfarenhet så är det sällan så. Ofta så när jag jobbade med rökare så var de med och fikade sedan när vi gick tillbaka till jobbet så gick de ut och tog en cigg. Samt även tog nog extra paus då och då.
Men vill man röka så är det ju bara att försäkra arbetsgiveran att det inte är någon skillnad mellan personen och en icke-rökare.
Om de tar lika mycket raster så spelar det såklart ingen roll, men enligt min (minimala) erfarenhet så är det sällan så. Ofta så när jag jobbade med rökare så var de med och fikade sedan när vi gick tillbaka till jobbet så gick de ut och tog en cigg. Samt även tog nog extra paus då och då.
Men vill man röka så är det ju bara att försäkra arbetsgiveran att det inte är någon skillnad mellan personen och en icke-rökare.
Vilket man enligt miggör bäst genom prestation. Hur många gånger man tar en officiell rast är (borde vara) oväsentligt om man ändå presterar bra. Min erfarenhet är att det stora svinnet är när folk sitter och dagdrömmer sig genom arbetsdagen, eller okynnessurfar (läs: hänger på forum och diskuterar rökning el. dyl.)
Allt beror ju på vilket jobb man har.
Tror inte rökpauserna är det som gör rökare mindre produktiva utan att dom är sjuka tre gånger så mycket och dubbelt så länge varje gång. Ickerökaren är borta ett par dagar under flunsan, rökarna är borta 2 veckor.
Tror inte rökpauserna är det som gör rökare mindre produktiva utan att dom är sjuka tre gånger så mycket och dubbelt så länge varje gång. Ickerökaren är borta ett par dagar under flunsan, rökarna är borta 2 veckor.
Inte för att du påstått det men...
Om vi ska studera statistik och av den bedöma vilka som är mest benägna att vara sjuka och därmed mindra produktiva så ska väl t.ex. folk från Malå kommun få mindre i lön eftersom de ligger långt över riksgenomsnittet med sina 67,9 sjukdagar per år. Kvinnor har dessutom 50% fler sjukdagar än män i västerbotten enligt Västerbottenskuriren. Jag gissar att ingen vill sänka kvinnolöner generellt??
Jag motsätter mig att vi i förväg går och gissar vilka som är mer eller mindre produktiva, låt individuell lönesättning råda så får vi, om ni som hävdar att röakre presterar sämre har rätt, ett ekonomiskt incitament för dem att sluta.
försäkringskassan om sjuktal (http://www.forsakringskassan.se/press/pressmed/pm2005/pm36_05/)
Jag kan ifs bara snacka för mig själv , jag är rökare och har max 5 frånvarodagar på 5 år pga sjukdom.
Kan ingen moderator ( FÖERDRAGSVIS PEZ )
låsa denna tråden.
Hets mot folkgrupp.
Kan ingen moderator ( FÖERDRAGSVIS PEZ )
låsa denna tråden.
Hets mot folkgrupp.
Vilken folkgrupp var det du tänkte på då?
victor_n
2005-10-16, 17:35
oj.. årets mest nödvändiga inlägg! *slap*
angående rökning.. röker inte själv.. det är inte mitt liv dom förspiller så jag bryr mig inte så mycket så länge jag slipper en massa bolmande rökmoln vid busshållplatser och liknande!
over and out!
Krokodil
2005-10-18, 19:33
Är detta OK då?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,715176,00.html
"Inga prillor på jobbet i Kronobergs län
Från och med nyår får de landstingsanställda i Kronobergs län inte längre snusa eller röka på arbetstid."
Vilken folkgrupp var det du tänkte på då?
Jag = folkgruppen rökare.
Du = folkgruppen puckon.
Jag = folkgruppen rökare.
Du = folkgruppen puckon.
vi ska röka ut dig fortare än kvickt
vi ska röka ut dig fortare än kvickt
Du är ju rökt som en böckling *screwy*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.