Visa fullständig version : Gainer Pro Eller vanlig mat ??
Peshmerga
2005-10-15, 14:06
ska jag köra med en gainer efter mitt konditions passa nu på eftermiddagen, eller kan jag köra med vanlig mat direkt efter ??? *screwy*
ska jag köra med en gainer efter mitt konditions passa nu på eftermiddagen, eller kan jag köra med vanlig mat direkt efter ??? *screwy*
Proteiner o kolhydrater (ganier) direkt eller passet och när du kommer hem äter du riktig mat!!
Ska och ska. Du får fatta beslutet själv efter att ha vägt fördelar mot nackdelar.
En gainer ger dig antagligen snabbare kolhydrater, är fettsnål och lättsmält. Sammantaget ger den bättre återhämtning. Den innehåller dock nästan inga mikronutrienter som vanlig mat oftast innehåller, i.e. vitaminer och mineraler.
Vanlig mat å sin sida är antagligen inte lika snabb men erbjuder nyttigheter förutom kolhydrater och protein.
Sedan finns det förstås mat som är bättre och sämre så det senare, om man ägnar det lite tanke, kan vara nog så bra. Jag äter mycket flingor och müsli som ger mig en bra kompromiss.
Peshmerga
2005-10-15, 19:08
`hmmmmmmm ??? :confused: fått två olika svar, en säger Gainern en annan säger maten.....hur ska man köra då ?? :) kan ni lägga fram litebra argumet för gainern och maten ???
King Grub
2005-10-15, 20:06
Gainer är mat i pulverform, fast näringslös/fattig sådan.
Mitt vassleprotein har en massa olika mineraler och vitaminer tillsatt.
King Grub
2005-10-15, 20:42
Ett sådant supplementerat proteintillskott skulle jag inte använda om jag inte hade riktig koll på vilka doser av alla vitaminer och mineraler jag får i mig från övrig kost.
Peshmerga
2005-10-15, 22:15
Gainer är mat i pulverform, fast näringslös/fattig sådan.
va äre du försöker säga, att jag ska köra med mat istället ?? :)
min gainer innehåller vitaminer och mineraler också som hans vassleprotein, är de nått dåligt ?? .... de är Gainer Pro
Efter ett konditions-pass så har jag aldrig kört gainer. Men efter ett styrkepass där emot så kör ja både gainer före och efter.
`hmmmmmmm ??? :confused: fått två olika svar, en säger Gainern en annan säger maten.....hur ska man köra då ?? :) kan ni lägga fram litebra argumet för gainern och maten ???
Jag trodde att det var vad jag gjorde?
va äre du försöker säga, att jag ska köra med mat istället ?? :)
min gainer innehåller vitaminer och mineraler också som hans vassleprotein, är de nått dåligt ?? .... de är Gainer Pro
Han menar nog att de e en smaksak. och om du vill förbränna fett eller bara få bra kondition? Lite olika från person till person. jag personligen skiter i gainer efter konditionspass. Välj själv
samma här efter konditionspass så brukar jag äta riktig mat och skippa gainern..men efter styrkepass så blir de gainer och sen hem å äta *flex*
Peshmerga
2005-10-16, 13:45
Han menar nog att de e en smaksak. och om du vill förbränna fett eller bara få bra kondition? Lite olika från person till person. jag personligen skiter i gainer efter konditionspass. Välj själv
okej men om man vill bränna fett, är de då man ska INTE ska ta gainern ??
King Grub
2005-10-16, 13:46
Du bränner fett under aktiviteten även om du tar gainer efter...
Peshmerga
2005-10-16, 13:50
Du bränner fett under aktiviteten även om du tar gainer efter...
okej tack för svaret..men är de nån av dem som man bränner mest fett på...asså är maten bättre än gainern fast båda bränner fett
King Grub
2005-10-16, 13:52
Ingen av dom bränner fett. Det är aktiviteten som bränner fett. Gainern fyller på glykogendepåerna snabbare, maten ger dig näringsämnen (om den är vettigt sammansatt, förstås).
Peshmerga
2005-10-16, 13:53
Ingen av dom bränner fett. Det är aktiviteten som bränner fett. Gainern fyller på glykogendepåerna snabbare, maten ger dig näringsämnen (om den är vettigt sammansatt, förstås).
okej tack tack....då tänker jag köra med en gainer efter passet...sen vanlig mat lite senare ;)
Ett sådant supplementerat proteintillskott skulle jag inte använda om jag inte hade riktig koll på vilka doser av alla vitaminer och mineraler jag får i mig från övrig kost.
Har ingen koll på hur mycket vitaminer och mineraler jag får i mig från kosten. men jag har användt det här proteintillskottet 3ggr i veckan (30g) länge nu och inte märkt nått negativt. Men det kan altså vara farligt?
Här är alla tillsatta mineraler och vitaminer per portion:
Vitamin A - 120ug
B1 tiamin - 0,21mg
B2 riboflavin - 0,24mg
B3 Niacin - 2,7mg
B5 Pantotensyra - 0,9mg
B6 Pyridoxin - 0,3mg
B12 Kobalmin - 0,15ug
C Kalciumaskorbat - 9mg
D3 Colecalciferol - 0,75ug
Vitamin E - 1,5mg
Biotin - 22,5ug
Folsyra - 30ug
Vitamin K - 7,5ug
Kalcium - 72mg
Magnesium - 36mg
Kalium - 90mg
Natrium - 12mg
Järn - 0,45mg
Zink - 1,35mg
Fosfor - 24mg
Koppar - 0,06mg
Mangan - 0,36mg
Molybden - 11,25ug
Krom - 18,75ug
Selen - 10,5ug
Jod - 4,5ug
King Grub
2005-10-16, 15:30
Men det kan altså vara farligt?
Absolut inte i dom mängderna. Är du säker på att det är tillsatta mikronutrienter och inte att det är i råvarorna naturligt förekommande sådana?
"New improved formula vitamins & minerals added" står det på påsen.
Skönt att veta att det inte är skadligt iaf. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.