handdator

Visa fullständig version : Bör man få bestämma över sina organ?

Krokodil
2005-10-14, 16:29
Om jag dör kan jag tänka mig att donera organ till behövande, men jag vill också göra vissa förbehåll. Jag vill inte donera till pedofiler, mördare eller andra galningar men dessa villkor får jag inte ställa. Antingen ja eller nej, inga villkor.

Om jag testamenterar bort en byrå eller 1000 kr kan jag bestämma fritt hur det ska gå till men inte när det gäller mina inre organ!

Ni kanske tycker det är en löjlig frågeställning men jag har funderat en del på det här.

Zakath
2005-10-14, 16:31
Om jag dör kan jag tänka mig att donera organ till behövande, men jag vill också göra vissa förbehåll. Jag vill inte donera till pedofiler, mördare eller andra galningar men dessa villkor får jag inte ställa. Antingen ja eller nej, inga villkor.

Om jag testamenterar bort en byrå eller 1000 kr kan jag bestämma fritt hur det ska gå till men inte när det gäller mina inre organ!

Ni kanske tycker det är en löjlig frågeställning men jag har funderat en del på det här.

Får ens mördare m.fl. stå i kö för nya organ?

Bronkitkorv
2005-10-14, 16:33
Jag vill absolut inte att vem som helst ska ha mina organ. Inga gamla rika grevar eller pedofiler, mördare osv.
I dagens läge så får dom inte ta dina organ hur som helst utan dina anhörigas samtycke men jag skulle inte alls bli förvånad om det kommer en lag som säger att dom gör som dom vill för folkets bästa.

morte
2005-10-14, 16:34
Lite OT: Man kan inte välja vem man vill donera till, men man kan välja vad man vill donera. Jag skall ändra mitt donationskort till att de får ta allt utom mina biceps :love:

Zakath
2005-10-14, 16:36
Skulle ju vara väldigt bra om man t.ex. kunde kryssa i:

"Jag vill donera organet i fråga till:

Vem som helst [ ]
Barn [ ]
Alkoholskadade [ ]
Äldre [ ] "
o.s.v.

Spiffy
2005-10-14, 16:40
Bör man få bestämma över sina organ?
Ja det tycker jag.

Bronkitkorv
2005-10-14, 16:42
Jag hade en gång en rasisitik kompis som skrev på sitt donationskort att han inte ville donera till mörkhyade, men det var ju för tio år sedan jag vet inte hur dom ser ut nu. Hade man inget donationskort så var det upp till de anhöriga att se till att dina önskningar blev uppfyllda.

Jag vet inte om dom skulle få ta mina ögon föresten annars är det ok.

morte
2005-10-14, 16:42
Skulle ju vara väldigt bra om man t.ex. kunde kryssa i:

"Jag vill donera organet i fråga till:

Vem som helst [ ]
Barn [ ]
Alkoholskadade [ ]
Äldre [ ] "
o.s.v.

Har man sådana val, borde det vara lika legitimt med kryssrutor för:
Negrer, Homosexuella, Judar, Aftonbladets journalister, Biltjuvar, Veganer, Araber, Finska Zigenare, mm. Det hade kunnat orsaka en viss debatt.

JJ
2005-10-14, 16:43
Får ens mördare m.fl. stå i kö för nya organ?

Varför skulle de inte få det? Vi har inte dödsstraff i Sverige. Och din lista fungerar inte i praktiken.

Zakath
2005-10-14, 16:44
Har man sådana val, borde det vara lika legitimt med kryssrutor för:
Negrer, Homosexuella, Judar, Aftonbladets journalister, Biltjuvar, Veganer, Araber, Finska Zigenare, mm. Det hade kunnat orsaka en viss debatt.

Javisst, men det hade säkert fått folk att donera mer. Men du har rätt, det finns ju en stor risk att vissa grupper inte får någon hjälp.

Men en förenklad version skulle ju kanna vara "endast icke tidigare straffade/vem som helst".

mela
2005-10-14, 16:47
Javisst, men det hade säkert fått folk att donera mer. Men du har rätt, det finns ju en stor risk att vissa grupper inte får någon hjälp.

Men en förenklad version skulle ju kanna vara "endast icke tidigare straffade/vem som helst".

Sverige vrider tillbaka klockan 100 år...

Zakath
2005-10-14, 16:49
Jaja jag sa det bara, jag har ingen speciell åsikt inom ämnet ännu. Men ni får gärna diskutera det ;)

JJ
2005-10-14, 16:51
Här anmäler man sig till donationsregistret så slipper anhöriga fatta beslut.
http://www.livsviktigt.se/

Griip
2005-10-14, 16:52
Får man vara rasist? Jag menar, om man inte vill ge till någon speciell grupp så är det ju ändå diskriminering.

skaparn
2005-10-14, 16:52
Om det är någon jag inte vill donera mitt organ till så är det dom som inte vill kryssat "Nej" på donationskortet.

Ni som listar alla de typer av brottslingar som verkligen inte ska få era organ; tycker ni vi ska erbjuda brottslingar sjukvård över huvud taget?

daja
2005-10-14, 16:53
Jag hade en gång en rasisitik kompis som skrev på sitt donationskort att han inte ville donera till mörkhyade, men det var ju för tio år sedan jag vet inte hur dom ser ut nu.
antar att dom fortfarande är rätt mörkhyade?

morte
2005-10-14, 16:55
Jaja jag sa det bara, jag har ingen speciell åsikt inom ämnet ännu. Men ni får gärna diskutera det ;)

Ok men du är ändå inne på helt rätt spår. Att dela med sig av sina organ/kroppsdelar/könshår whatever är en stor grej, och jag anser att man skall få välja till vem/vilka och speciellt vilka man inte vill ge, oavsett om det blir politiskt korrekt eller inte. Man får ju testamentera en rätt stor del valfritt, varför skulle det inte gälla organ? jag skulle tex gärna se en rejäl krysslista, eller varför inte att man själv uttryckligen skriver vad man vill, med vittnen precis som vid ett testamente.

Krokodil
2005-10-14, 17:09
Ok men du är ändå inne på helt rätt spår. Att dela med sig av sina organ/kroppsdelar/könshår whatever är en stor grej, och jag anser att man skall få välja till vem/vilka och speciellt vilka man inte vill ge, oavsett om det blir politiskt korrekt eller inte. Man får ju testamentera en rätt stor del valfritt, varför skulle det inte gälla organ? jag skulle tex gärna se en rejäl krysslista, eller varför inte att man själv uttryckligen skriver vad man vill, med vittnen precis som vid ett testamente.
BINGO!!!
Du formulerade exakt vad jag tycker! :bow:

Krokodil
2005-10-14, 17:10
Ni som listar alla de typer av brottslingar som verkligen inte ska få era organ; tycker ni vi ska erbjuda brottslingar sjukvård över huvud taget?
Organdonation är inte samma sak som penicillin precis.

skaparn
2005-10-14, 17:21
Organdonation är inte samma sak som penicillin precis.

Så vi ska erbjuda dem viss vård, men inte all tillgänglig?

The_RobRoy
2005-10-14, 17:27
antar att dom fortfarande är rätt mörkhyade?

:laugh: :laugh: :laugh:

Trance
2005-10-14, 17:30
Du donerar inte till specifika personer, du donerar till samhället. Enskilda personer skall inte få bedömma vilka som skall få sjukvård eller inte.

userfriendly
2005-10-14, 17:33
det är en fråga om människovärde enligt mig. Alltså, är man värd mindre som människa om man begår brått (för det finns ju en anledning till varför man hamnar där)?? o isf, så mkt mindre att man inte har rätt till bästa möjliga vård eller att ens överleva om MAN KAN if. man blir riktigt sjuk eller skadad....

Mental
2005-10-14, 17:54
Jag skulle vilja reservera mig på följande sätt
Organ doneras endast till andra deltagare i donationsregistert, de som inte själv vill donera skall inget ha.

Bronkitkorv
2005-10-14, 17:59
Men det är väl ändå MIN kropp och ingen ska komma och bestämma vad som ska hända med den efter jag har dött eller ?

Jag vill inte donera min lever till en alkoholist eller en lunga till en rökare... I såfall så ska jag inte donera till nån alls...

Och därmed har jag uttryckt min sista åsikt i detta ämne som jag nog trodde skulle skapa mera debatt i kolos servrar än den gjorde...

Sve
2005-10-14, 18:09
alltså om ditt hjärta passar endast en person och denna begått ngt brott, ska man då kasta bort den chansen?

Ska man bestämma att brottslingar inte ska få organ så har man ju i praktiken infört ett dödsstraff.

JJ
2005-10-14, 18:11
Men det är väl ändå MIN kropp och ingen ska komma och bestämma vad som ska hända med den efter jag har dött eller ?

Jag vill inte donera min lever till en alkoholist eller en lunga till en rökare... I såfall så ska jag inte donera till nån alls...

Och hur skulle det gå till i praktiken? Ska vi ha ett register med alla alkobrallor? Och rökare? Om man slutade röka för 10 år sen? Om man röker en cigg om dagen och fått ett skott genom lungan?

Krokodil
2005-10-14, 18:13
alltså om ditt hjärta passar endast en person och denna begått ngt brott, ska man då kasta bort den chansen?

Ska man bestämma att brottslingar inte ska få organ så har man ju i praktiken infört ett dödsstraff.
Jag anser att jag ska få testamentera mina ägodelar (inkl. min kropp) utan att någon lägger sig i det. Om konsekvensen blir att en pedofil hamnar längre ner i kön så bryr jag mig inte om det.

Rataxes
2005-10-14, 18:16
Ärligt talat tycker jag att man ska skita i om döda människor ville ha sin kropp i fred eller inte. Ska man låta liv eller död för någon i behov av transplantation bero på vad en person som inte ens finns längre tyckte, och som aldrig kommer ha någon åsikt eller möjlighet att tycka eller veta någonting om saken?

Bronkitkorv
2005-10-14, 18:40
Och hur skulle det gå till i praktiken? Ska vi ha ett register med alla alkobrallor? Och rökare? Om man slutade röka för 10 år sen? Om man röker en cigg om dagen och fått ett skott genom lungan?
Ja :thumbup:

Man får helt enkelt skriva en detaljerad lista och ha med sej jämt.... eller inte.
Jag vet inte hur det skall gå till men mina ögon behöver jag för att komma över floden i allafall.

Trance
2005-10-14, 19:18
Men om ni inte vill att en eventuell "dålig" person skall få erat organ så donera inte bara, det kan ju inte vara rimligt att ni sätter upp en lista på vilka människor som är värda vård.

delta_mats
2005-10-14, 19:28
Om man inte vill donera bort sina organ till en mördare, pedofil, rökare eller andra så är det enbart sitt eget val. Jag väljer tex precis vem jag vill sälja ett husdjur till. Får jag reda på att en eventuell köpar är alkis så väljer jag bort honom om jag vill. Är han rökare, mörkhyad eller något annat spelar ingen roll. Det är fortfarande jag som bestämmer vem som ska ha mitt husdjur. Samma sak gäller mina egna organ. Jag tycker man själv borde få fylla i en detaljerad lista om vilka som får mina organ... Dom som tycker det är okej att donera till alla får väl göra det. Men jag donerar bara till dom jag anser ha rätt till det.

Trance
2005-10-14, 19:38
Men ni förstår väl att det faller på sin egen orimlighet. Tycker ni det skulle vara ok om 90% av de som donerade kryssade i att inga mörkhyade skall få några organ från dem?

Loke
2005-10-14, 20:32
Löjligt. Antingen donerar man eller så donerar man inte. En person begår ett brott, sitter i fängelse, och sen är den saken avklarad. Att välja bort olika brottslingar är inte ett dugg bättre än att välja bort lärare, negrer eller göteborgare. Det bör man inte heller få göra.

Möjligtvis skulle man få välja några personer som ska ha förtur på ens organ, men det är tveksamt om det vore så bra, det kanske skapar tiggande eller nåt.

Rockhard
2005-10-14, 20:43
Jag vill inte ge mina organ till nån :)

Bronkitkorv
2005-10-14, 20:55
Men ni förstår väl att det faller på sin egen orimlighet. Tycker ni det skulle vara ok om 90% av de som donerade kryssade i att inga mörkhyade skall få några organ från dem?
Nej det är fortfarande MIN lever,njure osv även om jag råkar sova VÄLDIGT djupt. Varför skall jag ge bort nåt till en otacksam idiot ? Den som får min lever får inte supa ihjäl sej. Punkt slut....

pia
2005-10-14, 21:20
Jag förstår inte varför man inte vill donera. När man är död så har man ingen nytta av organen så varför inte ge bort dem till någon som behöver dem. Det finns många sjuka barn och vuxna som behöver organ och den lilla risk som finns att mina organ går till en mördare den tar jag gärna om jag kan rädda livet på någon och göra en person och dess anhöriga lyckliga.

Trance
2005-10-14, 21:21
Nej det är fortfarande MIN lever,njure osv även om jag råkar sova VÄLDIGT djupt. Varför skall jag ge bort nåt till en otacksam idiot ? Den som får min lever får inte supa ihjäl sej. Punkt slut....

Nej, antingen donerar du den, då är det inte din längre eller så donerar du den inte. Du är dessutom inte i positionen att avgöra vem som är lämplig eller inte.

Rockhard
2005-10-14, 21:24
Det är brist på organ btw. Så cykla gärna utan hjälm, fler moppe-fjortisar osv... :thumbup:

delta_mats
2005-10-14, 21:37
Nej, antingen donerar du den, då är det inte din längre eller så donerar du den inte. Du är dessutom inte i positionen att avgöra vem som är lämplig eller inte.

Spelar ingen roll om man inte är i position att avgöra vem som är lämplig eller inte. Det är fortfarande upp till sig själv att avgöra vem som skall ha organen. Samma sak gäller när du säljer en vara. Du bestämmer vem som ska få köpa den. Jag har inte skrivit på några papper om donation. Har bestämt att endast donera till nära och kära.

egge
2005-10-14, 21:47
koerven: Man kan väl inte donera ögon heller....(eller?)

hangatyr
2005-10-14, 21:59

vadfan spelar det för roll, du är ju död?

Bronkitkorv
2005-10-14, 22:09
Vem vet vad som händer efter man dör?
Kanske kommer jag att gå igen om det kommer till fel person...

Bronkitkorv
2005-10-14, 22:09
koerven: Man kan väl inte donera ögon heller....(eller?)
Jo den yttersta delen vad den nu heter...

Bronkitkorv
2005-10-14, 22:13
vadfan spelar det för roll, du är ju död?
Prinscip skäl bara... Helst vill man ju ge sina organ till en snygg brud..

mini
2005-10-14, 22:17
Hur kan man ha äganderätt när man är död? Och rent etiskt - varför ska man få sätta sig till doms över andras liv eller död? Jag anser inte att jag har rätten att avgöra vems liv som är värt att rädda och vara någon annans bödel.

delta_mats
2005-10-14, 22:30
Så du menar att bara för att man är död spelar det ingen roll vad som händer med kroppen? Du skulle inte bry dig om någon skändade kroppen av dina döda mor tex? Hon är ju död så det spelar ju ingen roll liksom?

Lyset
2005-10-14, 22:33
Hur kan man ha äganderätt när man är död? Och rent etiskt - varför ska man få sätta sig till doms över andras liv eller död? Jag anser inte att jag har rätten att avgöra vems liv som är värt att rädda och vara någon annans bödel.

Hur är det med ett vanligt testamente då? Har man inga barn kan man testamentera precis hur man vill. Men du kanske tycker att ens tillgångar skall gå till staten istället (vilket förstås inte behöver vara någon orimlig uppfattning).

Rockhard
2005-10-14, 22:36
Hur är det med ett vanligt testamente då? Har man inga barn kan man testamentera precis hur man vill. Men du kanske tycker att ens tillgångar skall gå till staten istället (vilket förstås inte behöver vara någon orimlig uppfattning).

Vadå varför får man inte göra som man vill fast man har barn? Man kanske hatar dom, och är dom vuxna så har man ju inte ansvar för dom längre...

Lyset
2005-10-14, 22:42
Vadå varför får man inte göra som man vill fast man har barn? Man kanske hatar dom, och är dom vuxna så har man ju inte ansvar för dom längre...

Jag säger bara att lagen är sådan. Jag personligen skulle gärna se att man fick testamentera helt fritt.

mini
2005-10-14, 22:44
Så du menar att bara för att man är död spelar det ingen roll vad som händer med kroppen? Du skulle inte bry dig om någon skändade kroppen av dina döda mor tex? Hon är ju död så det spelar ju ingen roll liksom?
Då borde ju frågeställningen rimligen vara om efterlevande har rätt att bestämma vem som ska få eventuellt donerade organ. Jag tycker fortfarande inte att man ska få leka selektiv bödel.
Jag skulle bry mig om min mors kropp. Däremot vad som görs med min kropp efter min död kunde jag knappt bry mig mindre om (undantaget donation då jag donerar mina organ till såväl transplantation som forskning).

pia
2005-10-14, 23:10
Jag tycker inte det för en död kropp är bara en död kropp. En kropp som är död betyder ingenting för mig utan minnet av personen som levde är det viktiga. När jag är död skiter jag i vart min kropp tar vägen för det är ju inte jag längre.

aliquis
2005-10-15, 00:28
Negrer, Homosexuella, Judar, Aftonbladets journalister, Biltjuvar, Veganer, Araber, Finska Zigenare, mm. Det hade kunnat orsaka en viss debatt.För att inte tala om vita, heterosexuella, tyskar/"kristna", svenska dagbladet, skattefuskare, köttätare, amerikaner, alkade finnar

Solros
2005-10-15, 00:32
Mina organ rör ni inte.

Trance
2005-10-15, 00:36
Spelar ingen roll om man inte är i position att avgöra vem som är lämplig eller inte. Det är fortfarande upp till sig själv att avgöra vem som skall ha organen. Samma sak gäller när du säljer en vara. Du bestämmer vem som ska få köpa den. Jag har inte skrivit på några papper om donation. Har bestämt att endast donera till nära och kära.

Ja, du har val också. Fullt tillräckliga val, du skall däremot aldrig få valet att specifiera att vissa grupper inte skall få dina organ. Då är det bättre att låta bli att donera, så enkelt är det.

skaparn
2005-10-15, 08:45
Här anmäler man sig till donationsregistret så slipper anhöriga fatta beslut.
http://www.livsviktigt.se/

Hoppas att många ser länken och gör en insats. Det är grymt enkelt och man får hemskickat en bekräftelse.

Baha
2005-10-15, 09:29
Tycker det känns skönt att man i dagens samhälle måste planera vad man skall göra när man går i pension eller när man dör innan man ens är myndig *spy*

Krokodil
2005-10-15, 09:31
Tycker det känns skönt att man i dagens samhälle måste planera vad man skall göra när man går i pension eller när man dör innan man ens är myndig *spy*
Good point! :D

skaparn
2005-10-15, 11:13

Ja, ansvar är jobbigt. Vore bättre ifall folkhemmet lyfte det oket från allas våra axlar.

mini
2005-10-15, 11:25
Ja, för i bättre länder dör ingen under 18. I Sverige dog ingen ung förr i tiden minsann. Det var bättre förr.

stefannn
2005-10-15, 11:28

han menar väl att super man sönder sin lever ska man inte ha nån ny .. röker man till sig lungcancer ska man inte ha nya lungor...
inte för nån som blivit av med em nämnda av nån sjukdom dom inte rår för