handdator

Visa fullständig version : Matematik problem för mellanstadiet

Toel
2005-10-13, 19:50
Som rubriken lyder. Är det någon här inne som vet någon bra sida där man kan hitta matematiska problem ("kluringar") som lämpar sig för mellanstadiet?

Jag har tänkt på den "magiska" kvadraten där summan ska bli femton, ja ni känner säkert igen den. Men behöver några till.

Det är några elever i femte klass som vill ha lite extra i bita i så att säga. Någon som kan hjälpa mig?

Nej, jag är inte någon matematiklärare som sitter och frågar sånt här, så ni behöver inte bli eld och lågor över det ;)

Nismo
2005-10-13, 20:16
Pm:a iNCREDiBLE, han är matematikgurun :hbang:

Dumleman
2005-10-13, 20:28
Usch svårt, hade varit lättare om de varit lite äldre :). Minns inte hur mycket man kunde i femte klass men eftersom de vill ha något att bita i så varför inte
http://www.mathschallenge.net/index.php?section=problems&search=true&type=geometry ? (problem med en stjärna räcker nog)

wintzell
2005-10-13, 20:35
Eller låt de lösa en soduko? Kanske är för svårt, jag vet inte.

iNCREDiBLE
2005-10-13, 22:47
Jag har sett tredje klassare lösa Sudoku :whipped:
Annars kan jag rekommendera tornet i hanoi, simpla talföljder eller problem som "På en bondgård finns det kycklingar och kossor. Det finns totalt 10 djur på bondgården och sammanlagt har de 34 ben. Hur många kycklingar och kossor finns det?" (Tre frågor av denna sort, en med unik lösning, en med fler lösningar och en med ingen lösning).

Toel
2005-10-14, 15:08
Usch svårt, hade varit lättare om de varit lite äldre :). Minns inte hur mycket man kunde i femte klass men eftersom de vill ha något att bita i så varför inte
http://www.mathschallenge.net/index.php?section=problems&search=true&type=geometry ? (problem med en stjärna räcker nog)

De med en stjärna var perfekta, tack!

Annars kan jag rekommendera tornet i hanoi, simpla talföljder eller problem som "På en bondgård finns det kycklingar och kossor. Det finns totalt 10 djur på bondgården och sammanlagt har de 34 ben. Hur många kycklingar och kossor finns det?" (Tre frågor av denna sort, en med unik lösning, en med fler lösningar och en med ingen lösning).

Jadå, en del av dem klarar av Sudoku. Din bondgårdsfråga förekomm i lite olika variationer, så tack där med!

Många barn i klassen (en "femma") tycker matematik är väldigt tråkigt, och jag kan nog hålla med. Deras eviga nötande på samma sorts tal i boken kan lätt bli monotont. Så därför lovade den snälla farbrorn att ta med sig lite "roligare" tal till dagens matematik-lektion. Så jag tryckte upp två papper med lite "kluringar", tom jag fick använda de grå för att ta fram riktiga lösningar, de tyckte det var jätte-kul att se hur ekvationer såg ut osv.

Tack för all hjälp iaf!

Jense
2005-10-14, 16:22

vad matte har med suduko att göra vet jag inte, skulle väl vara siffrorna som ser ut som mattematikens siffror.. att en tredjeklassare har klarat en suduko tyder endast på diciplin då jag antar att sudukon inte va en i svårighetsgraden evil utan snarare easy

hasse36
2005-10-14, 16:28
vad matte har med suduko att göra vet jag inte, skulle väl vara siffrorna som ser ut som mattematikens siffrorUt och svetsa!

Jense
2005-10-14, 16:30
Ut och svetsa!

in och gnäll på forum!

Scratch89
2005-10-14, 16:32
Öhm. Den där första stjärnan, där man skulle lösa arean på pilen, något liknande hade vi som fråga på Matte A provet förra året... ;)

iNCREDiBLE
2005-10-14, 17:06
vad matte har med suduko att göra vet jag inte, skulle väl vara siffrorna som ser ut som mattematikens siffror.. att en tredjeklassare har klarat en suduko tyder endast på diciplin då jag antar att sudukon inte va en i svårighetsgraden evil utan snarare easy

Min intention var ej att väcka förargelse. Om du känner dig kränkt av mitt inlägg, ber jag om ursäkt. Tyckte bara att det var beundransvärt *rolleyes*

Jense
2005-10-14, 17:33
Min intention var ej att väcka förargelse. Om du känner dig kränkt av mitt inlägg, ber jag om ursäkt. Tyckte bara att det var beundransvärt *rolleyes*

ja som jag sa helt klart en diciplinerad och någerlunda genialisk unge. och jag tog inte illa upp.

Toel
2005-10-14, 18:37
Öhm. Den där första stjärnan, där man skulle lösa arean på pilen, något liknande hade vi som fråga på Matte A provet förra året... ;)

En del av stjärnuppgifterna var helt klart för svåra, men en hel del av dem var av den svårighetsgrad att femteklassarna klarade det. Men nu handlar det ju inte om att de ska kunna redovisa genom att ta fram en formel som förklarar fenomenet utan "gissa" tills man kommer nära och lösa det på det viset är godtagbart.

Dumleman
2005-10-14, 18:44
http://www.gcschool.org/pages/program/abacus/97_98.html
http://www.gcschool.org/pages/program/abacus/04_05.html
98_99, 99_00, 00_01 osv.. till 04_05

Scratch89
2005-10-14, 18:52
En del av stjärnuppgifterna var helt klart för svåra, men en hel del av dem var av den svårighetsgrad att femteklassarna klarade det. Men nu handlar det ju inte om att de ska kunna redovisa genom att ta fram en formel som förklarar fenomenet utan "gissa" tills man kommer nära och lösa det på det viset är godtagbart.
Tänk om man fick gissa sig fram till ett svar på mina Matte C prov. ;)

Toel
2005-10-14, 19:54
http://www.gcschool.org/pages/program/abacus/97_98.html
http://www.gcschool.org/pages/program/abacus/04_05.html
98_99, 99_00, 00_01 osv.. till 04_05

Ah, kanon länk ju. Ska jag ha bland favoriterna tills det är dags för ett nytt häfte till de små liven.

Danne
2005-10-14, 21:34
Skulle tro att Adde har lite att säga till om där oxå.

Pm:a iNCREDiBLE, han är matematikgurun :hbang: