handdator

Visa fullständig version : Matematik problem för mellanstadiet

Toel
2005-10-13, 19:50
Som rubriken lyder. Är det någon här inne som vet någon bra sida där man kan hitta matematiska problem ("kluringar") som lämpar sig för mellanstadiet?

Jag har tänkt på den "magiska" kvadraten där summan ska bli femton, ja ni känner säkert igen den. Men behöver några till.

Det är några elever i femte klass som vill ha lite extra i bita i så att säga. Någon som kan hjälpa mig?

Nej, jag är inte någon matematiklärare som sitter och frågar sånt här, så ni behöver inte bli eld och lågor över det ;)

Nismo
2005-10-13, 20:16
Pm:a iNCREDiBLE, han är matematikgurun :hbang:

Dumleman
2005-10-13, 20:28
Usch svårt, hade varit lättare om de varit lite äldre :). Minns inte hur mycket man kunde i femte klass men eftersom de vill ha något att bita i så varför inte
http://www.mathschallenge.net/index.php?section=problems&search=true&type=geometry ? (problem med en stjärna räcker nog)

wintzell
2005-10-13, 20:35
Eller låt de lösa en soduko? Kanske är för svårt, jag vet inte.

iNCREDiBLE
2005-10-13, 22:47
Jag har sett tredje klassare lösa Sudoku :whipped:
Annars kan jag rekommendera tornet i hanoi, simpla talföljder eller problem som "På en bondgård finns det kycklingar och kossor. Det finns totalt 10 djur på bondgården och sammanlagt har de 34 ben. Hur många kycklingar och kossor finns det?" (Tre frågor av denna sort, en med unik lösning, en med fler lösningar och en med ingen lösning).

Toel
2005-10-14, 15:08
Usch svårt, hade varit lättare om de varit lite äldre :). Minns inte hur mycket man kunde i femte klass men eftersom de vill ha något att bita i så varför inte
http://www.mathschallenge.net/index.php?section=problems&search=true&type=geometry ? (problem med en stjärna räcker nog)

De med en stjärna var perfekta, tack!