Visa fullständig version : hur mkt protein efter konditionspass?
Efter jag kört ett konditionspass hur mkt protein bör jag äta för att inte förbränna musklerna? Vanligtvis brukar jag äta en lagad måltid efter passen men ibland händer de att ja äter den innan passet. vad ska jag då äta efter konditionspasset?
Tänkte äta 2 kokta ägg, grovt bröd med skinka(eller bara skinka??) och nåra glas lättmjölk. bör detta räcka?
Tipsa gärna på andra bra proteinkällor som inte e lagade.
Bra fråga ! För bästa muskel bevaring så ska du försöka få i dig vassle protein direkt efter passet. Sen e det bra att få i sig kolhydrater också ca 1g per kg kroppsvikt.
En bra protein källa som är "olagad" är favoriten kessela som du blandar med något passande eller bra äta som det är.
keffat_liv
2005-10-13, 17:40
Bra fråga ! För bästa muskel bevaring så ska du försöka få i dig vassle protein direkt efter passet. Sen e det bra att få i sig kolhydrater också ca 1g per kg kroppsvikt.
En bra protein källa som är "olagad" är favoriten kessela som du blandar med något passande eller bra äta som det är.
Nu kanske jag är helt ute och cyklar men protein är väl inte speciellt viktigt efter ett kondisionspass?? Kolhydrater å andra sidan är mycket viktigt.
Varför just vassleprotein?
men de jag skrev då? räcker inte de att äta som proteinkälla?
keffat_liv
2005-10-13, 18:24
du ska fokusera mer på snabba kolhydrater. Vitt bröd, maltodextrin, u name it.
King Grub
2005-10-13, 18:26
Det gör det säkert. Ju mer protein du äter, desto mer oxiderar. Jag vet inget som säger att några megadoseringar av protein efter konditionsträning har någon positiv effekt. Ett normalt mål mat fungerar säkert utmärkt. Och källan till proteinet, om det är pulver eller mat, gör garanterat varken hit eller dit.
du ska fokusera mer på snabba kolhydrater. Vitt bröd, maltodextrin, u name it.
varför? jag har hört att de e dåligt med vitt bröd. varför inte ta grovt ist? och varför behövs de snabba kolhydrater? hjälper dom till att behålla musklerna eller vad? *screwy*
Det gör det säkert. Ju mer protein du äter, desto mer oxiderar. Jag vet inget som säger att några megadoseringar av protein efter konditionsträning har någon positiv effekt. Ett normalt mål mat fungerar säkert utmärkt. Och källan till proteinet, om det är pulver eller mat, gör garanterat varken hit eller dit.
Okok, så vad för slags mat spelar alltså ingen roll? bara de e protein :) men vad haru att säga med de där att ja ska ha i mig snabba kolhydrater efter konditionspassen? Förstår inte. om de hjälper till att behålla musklerna eller nåt annat ?
King Grub
2005-10-13, 20:11
varför? jag har hört att de e dåligt med vitt bröd. varför inte ta grovt ist? och varför behövs de snabba kolhydrater? hjälper dom till att behålla musklerna eller vad? *screwy*
Snabba kolhydrater lagras in fortare som muskelglykogen och ger snabbare återhämtning, om det är av vikt. Förhoppningsvis har du fler måltider än återhämtningsmålet att säkerställa ditt näringsbehov med.
Kolhydrater ger också minskad muskelnedbrytning, ja, i och med insulinfrisättning. Insulin har inte någon dosrelaterad anabol effekt... men väl antikatabol.
Snabba kolhydrater lagras in fortare som muskelglykogen och ger snabbare återhämtning, om det är av vikt. Förhoppningsvis har du fler måltider än återhämtningsmålet att säkerställa ditt näringsbehov med.
Kolhydrater ger också minskad muskelnedbrytning, ja, i och med insulinfrisättning. Insulin har inte någon dosrelaterad anabol effekt... men väl antikatabol.
ok tack för svaret
Men du skrev "Förhoppningsvis har du fler måltider". menar du under samma dag då? För just konditionspassen brukaar jag köra på kvällarna och då brukar jag bara få i mig(efter konditionspasset) en del protein(som jag skrev överst) och sen innan jag lägger mig en tallrik fil med müsli. Räcker det? Jag kan ju lägga till en banan eller liknande med proteinet så de blir lite mer kolhydrater i bilden.
King Grub
2005-10-13, 20:18
menar du under samma dag då?
Ja. För näringsbehovets skull är dygnsintaget mycket viktigare än vad något enskilt mål ger. Får du näringen du behöver från dom andra målen du äter kan du koncentrera dig på att göra återhämtningsmålet så effektivt för den saken som möjligt... och det innebär i mångt och mycket ofta näringsbefriade ingredienser.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.