handdator

Visa fullständig version : 120kg och ner

Roots
2005-10-13, 12:35
Jag har alltid vägt för mycket, men aldrig riktigt tagit tag i det. När jag tog studenten i år så dagen efter så för skoj skull så kollade jag vad jag vägde. Det visade sig att jag vägde 120kg då, ganska mycket för mycket.

Jag började då i början av sommaren med det enda jag visste att jag gillade av motion, det var inlines - jag åkte ett 2-3 gånger i veckan och det gav lite resultat. Men inte mycket, det motiverade mig i alla fall. Nu väger jag 107kg och tränar för att jag vill bli snyggare, må bättre och slippa hälsoproblem sammankopplade med fetma. De resultat jag fått hittills är att jag gått från att inte kunna ha byxor med storlek 40" och ha XXL på kläder till att jag har 36" på byxorna och att XL-tröjor sitter ganska löst. Mina gamla största kläder är som klänningar nu och det går inte ens att ha mina största byxor med skärp, det är totalt omöjligt. Men nog om vad jag åstakommit hittills, jag skriver mest här för att jag vill få veta vad jag kan förbättra (både i mat- och träningsväg) - och sen vore ju inte lite beröm fel heller ;)

I alla fall som det ser ut idag så tar jag morgonpromenader på 45-75min 3-4 gånger i veckan, cyklar 3-4 gånger i veckan i 1h på en motionscykel i högt tempo och simmar 1-2 gånger i veckan i 1.5-2h. En normal dag i matväg kan se ut så här:

07:00 Frukost - Havregrynsgröt som jag blandar i solrosfrön i. Till det dricker jag antingen vatten eller ett glas lättmjölk. Tar omega3-tabletter också, om jag inte glömmer bort det, vilket händer ibland.

09:30 Mellanmål #1 - Två fullkornsmackor med kaviar, hummus+tomat, hummus+saltgurka eller ost+gurka. Tar en frukt till och dricker vatten eller fun light till.

12:00 Äter lunch, oftast är det någon form av kyckling, och till det fullkornspasta eller ris och rikligt med grönsaker. Har dessutom nästan alltid med någon form av baljväxter till också, till exempel kidneybönor, kikärtor eller så och gärna blandar jag i någon form av frön eller nötter då de innehåller nyttiga fetter.

15:00 Mellanmål #2 - Oftast lite mindre än mellanmål #1, blir ofta bara en macka och en frukt.

18:30 Kvällsmat - faktiskt ganska likt lunchen, brukar nämnligen göra mycket mat när jag lagar mat så då kan det bli samma mat ofta. Här äter jag dock sånt där mjukt tacosbröd till maten ibland, det gör jag aldrig till lunch.

20:00 - 22:00 Mellanmål #3 - En macka eller en frukt, med ungefär samma pålägg som tidigare skrivit. Här kan det dock bli att jag lägger på grönsaker som blivit över från matlagning, till exempel paprika och tomat på mackan.

Försöker att inte dricka någon form av läsk, men när jag gör det så blir det lightläsk. Godis äter jag ytterst sällan, på fyra månader har det blivit två gånger. Dock så brukar jag käka lite jordnötter på fredagar som fredagsonyttighet, för jag känner att jag behöver det. Jag funderar på att börja styrketräna, men jag vet inte om det är något för mig. Jag har som mål att tappa mer fett, få bättre kondition och gärna komma i L-tröjor och att de sitter snyggt, för då har jag blivit lovad kläder för 10 000:-.

tigerofsweden
2005-10-13, 12:43
Så roligt att höra att det gått så bra för dig, ett stort grattis! Riktigt starkt jobbat :thumbup: *yourock*
Fortsätt nu i samma stil så når du snart dina mål!
Någon annan får kommentera din kost men att styrketräna är ju aldrig fel :)

Mental
2005-10-13, 13:26
"och det gav lite resultat"

hehe, dagens underdrift!

Bra jobbat!!!!

hultman
2005-10-13, 13:36
Så jävla roligt att höra om 'tjockisar' som tar tag i sitt liv, inget illa menat.

Kör på!

Zerohero
2005-10-13, 15:02
Riktigt roligt att höra. Hur snabbt går du för tillfället ner?

Kan rekomendera potatis istället för pasta/ris några ggr i veckan. Ett bra sätt att få i sig mindre kalorier. Annars så ser det riktigt bra ut tycker jag och
jordnötter kan du med gott samvete una dig på fredagen.

Kaboffastar
2005-10-13, 15:04
grymt jobbat, jag har läst någonstans att ju mer muskler du behöller under viktnedgång desto lättare är det att hålla vikten senare.

Dessutom är det snyggare, inte att förglömma, styrketräning är jävligt roligt.

Roots
2005-10-14, 09:03
Så jävla roligt att höra om 'tjockisar' som tar tag i sitt liv, inget illa menat.

Kör på!

Du behöver inte skriva 'tjockisar', jag är tjock, alltså är jag en del av tjockisarna; men förhoppningsvis inte alltför länge ;)

Jag ser det bara som en komplimang, ser inte hur någon kan ta det som något illa menat, eller ja - det finns ju en del som är överkänsliga och tar allt som illa. Men så är i alla fall inte jag.

Riktigt roligt att höra. Hur snabbt går du för tillfället ner?

Kan rekomendera potatis istället för pasta/ris några ggr i veckan. Ett bra sätt att få i sig mindre kalorier. Annars så ser det riktigt bra ut tycker jag och
jordnötter kan du med gott samvete una dig på fredagen.

Ska försöka ta till mig det där med potatis, det går faktiskt att göra en hel del gott med potatis, till exempel grytor.

grymt jobbat, jag har läst någonstans att ju mer muskler du behöller under viktnedgång desto lättare är det att hålla vikten senare.

Dessutom är det snyggare, inte att förglömma, styrketräning är jävligt roligt.

Det låter nog troligt, för rimligtvis om vi har två kroppar av samma kön, längd, ålder, vikt och de har samma dagliga aktivitet så bör rimligtvis den som har mest muskler på kroppen förbränna mer energi. Dock så finns det ju säkert skillnader ...

Om jag skulle styrketräna 1-2 gånger i veckan eller mer, är det då okej att ta en proteindrink efteråt? Jag smakade nämnligen på Whey 80 med banansmak hos en kompis och det smakade gudomligt med lättmjölk, om det inte förstör fettminskningen på något vis skulle jag nästan kunna tänka mig styrketräna bara för att dricka en sån drink efter träningen ;)

Roots
2005-10-14, 09:12
Hmm, nu gick det inte att redigera inlägget en gång till, glömde nämnligen skriva att jag tappar mellan 0.5 och 0.75kg per vecka.

Arnesson
2005-10-14, 09:16
Härligt jobbat!

Har du sett: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881 ?

Du verkar ju klara dig galant själv, men finns mycket läsvärt i den texten.

Lycka till i fortsättningen.

Zerohero
2005-10-14, 16:53
Hmm, nu gick det inte att redigera inlägget en gång till, glömde nämnligen skriva att jag tappar mellan 0.5 och 0.75kg per vecka.

Riktigt bra takt.

Det kan vara svårt att bygga muskler när man grå ner i vikt, så därför är det extra viktigt att du just tar protein vid träningen för att det äns skall vara möjjligt. Går som mat eller pulver, men kom ihåg att det är extra kalorier du måstet räckna med.
Ta halva före och resten efter av drinken.

krilleh
2005-10-17, 15:28
Shit vad mkt du rör på dig ;) Blir riktigt imponerad.

Får jag bara fråga dig en sak? :) Jag ska börja simma nu 2 ggr i veckan och du skrev att du simmar 1-2 h per gång? Simmar du då vanligt? eller kör du crawl ibland? Och gör du nåra pauser eller simmar du i lugnt tempo hela tiden så du inte behöver de? är nybörjare till 100 % när de gäller simning så e tacksam för svar :D

ONT: Riktigt bra jobbat! fortsätt så

heljis
2005-10-17, 20:36
Riktigt bra jobbat! :thumbup:
Jag tycker också det är kul att se tjockisar som tar tag i sig själva ;)

Jag tycker ditt kostupplägg ser mycket bra ut, det enda du möjligen skulle kunna lägga till är lit mer protein på kvällen, precis före läggdags.

Proteindrink efter träningen är det absolut inget fel med, och inget du ska vara rädd för! Du kommer dock tröttna på den "gudomliga smaken", det är min gissning ;)

Keep it up!! :thumbup:

Roots
2005-10-18, 09:21
Arnesson: Nej, hade inte sett. Men nu har jag läst den, var mycket mycket välskriven. King Grub har gjort ett utmärkt jobb med den där texten, källhänvisningar (inte för att jag orkar kolla upp de), lättläst och inte för långt. Lärde mig dessutom att snabba kolhydrater inte behöver vara av ondo av texten, det har jag trott innan. Nu vet jag bättre, att det kan vara okej efter träning till exempel. Tummen upp

Zerohero: Jo, det är klart att det måste räknas med - men jag har inga ambitioner av att börja räkna kalorier. Varför? Jag anser inte att det är nödvändigt och jag tror inte det är jättebra heller, det kan säkert vara en bra fingervisning, men jag kör hellre på magkänsla. Att räkna kalorier för mina tankar mot diverse svältdieter som jag provat på, som varit så fruktansvärt dåliga och man mått så himla kasst på.

krilleh:
Jag tror inte på att ge sig in i saker halvhjärtat, därför så blir det ganska mycket - men jag trivs med det så. Dessutom så ju mer man tränar desto mer kan man ju äta, och det är inte fy skam - gillar mat ;)

Du får fråga så många frågor du vill, dock är det inte säkert att jag har tid eller ork att svara. Men jag försöker självklart. När jag simmar så simmar jag vanligt, jag simmar bröstsim och ryggsim växelvis, till exempel att jag simmar bröstsim i 20min och sen ryggsim i 20min. Dock blir det mest bröstsim, för jag är inte så bra på att vända när jag kör ryggsim. Jag gör inga pauser i simningen när jag simmar och tar det inte särskilt lugnt heller.

Dock så är det inte säkert att det är bäst för dig eller att det ens passar dig, så gör inte som jag gör - om du nu inte trivs med det. Finn det som passar dig, det är trots allt bättre att bara simma 30min i veckan än att inte simma alls. Lycka till med simningen och hoppas att det går bra :hbang:

heljis:
Ska försöka tänka på det där med protein på kvällen, du menar alltså att jag ska byta ut det jag äter nu mot till exempel kesella? Jag tror inte jag kommer tröttna på smaken, men jag vet inte - jag älskar sötsyntetsliskbanansmak. Har kollat lite på vad det finns för smaker på pulver och det verkar finnas ganska många olika smaker så man kan variera sig också :)

Roots
2005-12-12, 11:56
*uppdate*
Tänkte att någon kanske var intresserad av att läsa hur det gått, och om ni inte är det så *kissass*. I varje fall så går det bra, väger idag 103kg (fortfarande för mycket men ändå bättre). Fortsätter med samma upplägg, verkar funka bra, har alltså fläskat bort 17kg hittills (säkert en del muskler också, men mycket fläsk det vet jag, har i alla fall inte bara tappat 17kg muskler utan att tappa något fett).

Är faktiskt stolt nu, stolt för att två överviktiga kompisar ser mig som inspirationskälla och de också tagit tag i sina liv nu och börjat bättra sig. Kändes väldigt inspirerande när ena sa till mig "Du, jag har märkt att du tappat en del vikt ... skulle du kunna ge mig några råd?". Känns kul när det syns och så, märks verkligen skillnad i hur jag mår nu jämfört med då fysiskt. Mycket mycket piggare bland annat.

Vore kul att höra hur pass mycket mindre risk jag har för att få till exempel typ två diabetes nu jämfört med förut (antar att jag fortfarande har en sjukt förhöjd risk men lär ju ändå vara mindre risk nu). Om någon nu har sådan information ...

tigerofsweden
2005-12-12, 12:33
Grattis! Fortsätt kämpa *yourock*

Pellefant
2005-12-12, 12:44
Toppen!

Snart är du under tresiffrigt. :)

Radiohead
2005-12-12, 16:56
Toppen!

När till och med Pellefant, som har gett viktnedgången på kolozzeum ett ansikte, berömmer dig så är din bedrift något utöver det vanliga.

Jag ser fram emot att få höra av dig på forumet i framtiden. Kika gärna in då och då och skriv hur det går. =)

erks
2005-12-12, 19:47
är djävulskt imponerad av din insats! mycket bra jobbat, fortsätt så *yourock*

Roots
2005-12-13, 22:05
Toppen!

Jajamen, har inte firat att jag gått ner på något särskilt vis, men ska nog fira när vågen står på 99kg. Det handlar inte om vågen kommer står på det, utan när som jag ser det. Är sjukt beslutsam att fortsätta. Har bara inte bestämt mig för hur jag ska fira när jag tagit mig ner under 100, men något sätt blir det. Lite dålig fantasi bara ...

Tack för alla fina ord, får en verkligen att känna sig ännu mer motiverad :thumbup:.

Boorg
2005-12-16, 06:55
Tja.
Måste säga att jag är mycket inponerad :)
Sitter ungefär i samma båt som dig, Vägde 120 förra året, började träna och nu väger jag 108 och där har jag stannat. Jag vet hur jävla svårt det är. All cred till dig ;)

Endumen
2005-12-16, 08:13
Grymt bra jobbat! *yourock*

timoat
2005-12-19, 00:07
Sweet, nu blev man glad!
Keep it up you magnificent bastard!

Roots
2006-01-23, 13:59
Tja.
Måste säga att jag är mycket inponerad :)
Sitter ungefär i samma båt som dig, Vägde 120 förra året, började träna och nu väger jag 108 och där har jag stannat. Jag vet hur jävla svårt det är. All cred till dig ;)

Inte för att vara kaxig, men jag tycker inte det är svårt, bara skönt och bra, det bästa jag gjort :)

Nu hade jag tänkt leta upp ett tröjtryck jag sett, men hittade det inte ... vet att jag sett på marknader, där det står "Riktiga män väger över 100kg...", i varje fall så är jag ingen riktig man längre :cryout:, 99kg nu. Bara en 20kg kvar (skulle jag gissa på) då, mer än halvvägs i varje fall :devil:

marreH
2006-01-23, 14:02
jävligt strongt jobbat!

Roots
2006-01-23, 16:19
Crap att man inte kan editera, 99kg på 183cm, alltså om man ska använda BMI (som iofs sägs vara kasst), så är mitt BMI 29.6, och över 30 är tydligen fetma. Alltså ej fetma längre utan bara väldigt fet :hbang:

Zerohero
2006-01-23, 17:40
Riktigt trevligt att det går framåt. :thumbup: Någo mått före/nu att bjuda på? *popcorn*

Roots
2006-01-23, 17:59
Nej inga före men efter (nuläge) kan jag ju bjuda på, om du säger vad du vill ha för mått och var jag ska ta, att säga "midja" räcker inte, du får specifiera var någonstans eller tipsa om var jag ska mäta :D

Roots
2006-01-23, 18:02
Får väl köra en jättebulk för att få några föremått om det nu är extremt viktigt *spy*

Zerohero
2006-01-23, 18:34
Nå viktigt är det nog inet för mig, så inet behöver du bulka upp dig för att få föremått :D Men intresant kan det vara när du följer med viktnergången.

Midjemåttet mäter du var midjan är smalast.Om nu midjan skulle vara bredare än bröstet/latsena så mät lite under bröstet.
jag brukar också mäta vid napan.
Sen brukar man mäta låret var det ät bredast. Vaderna och armarna samma sak, främst överarmen. Men viktrigast är att man alltid mäter på samma ställe.

Roots
2006-01-23, 19:51
Jag vet inte helt hur man mäter, så jag kanske har mätt fel, inte direkt van vid måttband, tog lite mått som kan vara intressanta:

Armveck: 28cm
Armarna högst uppe: 36cm
Bröst: 101cm
Hals: ~39cm (inte för att jag tror att det sitter så mycket fett där men ;D)
Handled: 19cm
Knäveck: 40cm
Lår: 63cm
Naveln: 102cm
Skärp: 98cm
Vaden: 39cm

Roots
2006-01-26, 21:41
Har funderat på några frågor (kanske borde ta de i en separat tråd, i så fall så kanske någon admin kan fixa det), som kanske är självklara för er, men inte för mig:

1) Jag har blivit ådrigare på armarna, till exempel från handen kan man följa en åder ungefär 20cm upp på vänster arm, alltså där den är synlig. Är detta ett bra tecken eller ett dåligt? Det är på översidan ska nämnas ... jag antar att det är ett bra tecken för det lär alltså ha försvunnit fett från armen där så den blev synlig ...

2) Jag kan få upp min puls högre nu än tidigare, kanske var det så att jag var lat förut, men jag kan få upp den till 180 nu (och säkert högre genom att köra på ännu mer utav helvete), det kunde jag inte förut. Friskhetstecken eller ej? Antar att det är ett friskhetstecken ... har nämnligen ett svagt minne av att ha hört att ju högre man kan få upp sin puls, desto bättre (alltsån från ursprungsläget ... inte att man har så taskig hälsa så man har 160 i vilopuls ;D)

3) Jag svettas _mer_ nu (kanske tar i mer, vad jag vet ...) när jag exempelvis cyklar ... borde det inte vara tvärtom att man svettas mindre när man har fått bättre kondition och mindre fläsk? Det kan väl inte vara ett bra tecken att man svettas mer, eller?

King Grub
2006-01-26, 21:49
1. Det är bra, av precis den orsaken du nämner.

2. Det är också bra; bättre konditions, högre intensitet, högre puls.

3. Svettning är kroppens sätt att kyla sig. Se ovan: högre intensitet - högre krav på avkylning.

Roots
2006-06-11, 16:30
Uppdatering

11:e juni 2005, går upp på morgonen, trött och sliten; ställer mig på vågen (gjorde nästan aldrig det då), vågen stannade på 120kg. Yikes var min tanke ungefär, nog för att jag aldrig brytt mig, men 120kg, jag var en jävla flodhäst. På något vis måste det gå att åtgärda tänkte jag ...

11:e juni 2006, går upp på morgonen, utvildad och på bra humör; ställer mig på vågen (gör det varje dag nuförtiden, även om det inte är någon katastrof om det är lite högre än jag trott), vågen stannar på 91kg. Yikes var min tanke även idag, inte för att jag är tjock som en flodhäst; utan för den stora viktnedgången. På 365 dagar har jag tagit bort 29kg kroppsmassa, det är över 0.5kg/vecka i ett helt år.

Jag är mycket nöjd och jag ÄLSKAR er här, även om jag inte skriver så mycket så läser jag väldigt mycket - tack till alla här på forumet, sökfunktionen gör att när jag undrar över något så finns det nästan alltid ett svar. Tack till alla för ert enorma stöd, tack för att ni bidrar med så mycket kunskap.

Jag är fortfarande tjock, men det är ingen flodhästtjockhet (okej med era mått mätt så är det de, men inte med mina) längre. Jag har mycket mer ork, är mycket piggare och allt. Det är roligare att handla kläder, det är roligare att göra saker (eftersom man inte blir anfådd på direkten längre). Jag tänker fortsätta gå ner i vikt, jag vet inte tills när; men jag tänker inte räkna kalorier (om det inte blir absolut nödvändigt). Jag har tagit bort 29kg på ett år nu utan att räkna kalorier, mitt mål är kanske lite lågt satt nu, men mitt mål är att ta bort 6kg till 24:e december 2006 utan att räkna en enda kalori. Det får hellre ta lite längre tid och att jag njuter av tillvaron än att jag får det överstökat fortare och att jag mår sämre, vilket jag vet att jag gör av att räkna kalorier.

Glömde tacka King Grub för svaret 26:a januari 2006, får ta och göra det nu, stort tack för att du svarade och svarar på alla möjliga frågor här på forumet.

TACK

Pellefant
2006-06-11, 17:55
Roots,

Jag tycker du har varit jätteduktig! :thumbup: Önskar dig lycka till med ditt nästa delmål.

Nithian
2006-06-11, 19:33
Fan du är inspirationskällaN 2006 för mig :D. Läste hela tråden och är mycket imponerad.

Ottenbaum
2006-06-11, 22:23
Roots,

Jag tycker du har varit jätteduktig! :thumbup: Önskar dig lycka till med ditt nästa delmål.

Tänkte bara höra om det finns några före/efterbilder på dig och din viktnedgång. För lat för att söka :D

Roots: Grymt resultat, märks att du mår mycket bättre nu, både kroppsligt och psykiskt. Vet själv hur bra man mår :)

Papi
2006-06-11, 22:25
Verkligen bra jobbat! :thumbup:
Kul att se att du lyckas med din målsättning!

Yes
2006-06-12, 00:10
Grym viktnedgång! Visst är det underbart? :)

Angående kaloriräknande tycker jag du skall börja lite smått. Det underlättar så fantastiskt mycket att ha lite koll på det. Börja först med lite grova uppskattningar och jobba sen på att förbättra dom. Att väga maten kan vara en bra idé, men det är inte säkert att det behövs. Huvudsaken är att du inte hamnar helt åt skogen fel och att du är konsekvent i dina bedömningar. Det du främst vill veta är ju att du äter lika mycket varje dag och om intaget behöver justeras upp eller ned. Börjar då viktnedgången avta kan du minska med X antal kalorier och hålla den nivån för att se om du hamnar rätt. Just nu kanske du inte behöver ha den kollen men senare kommer du nog ha stor nytta av det.

Sedan tycker jag du skall ge styrketräning en chans. Större och starkare muskler ser både bra ut och gör att kroppen fungerar bättre. Genom styrketräning kommer du nog dessutom stärka upp muskler som du kanske inte använder så mycket i konditionsträningen.
Mitt förslag är att dra ned lite på konditionsträningen och lägga till ett par helkroppspass i veckan. Eftersom du verkar prioritera kondition tänker jag helt skamlöst propagera för HIT(High Intensity Training; du kan kika i min träningsjournal (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57708) och söka lite på google och här på kolo för att bilda dig en uppfattning om det - ifall det verkar instressant bistår jag gärna med tips). Det är bra för både kondition och muskler.

Fjod0r
2006-06-12, 22:03
Sånt här är grymt!!!

*yourock*

bear.flowertwig
2006-06-12, 22:21
Härligt att läsa om! Ge dig själv en stor klapp på axlen och jag hoppas att det blev massor med kläder för 10.000:- som du är nöjd med.

Verkligen en bedrift att lägga om sina vanor så där.

Roots
2006-06-25, 08:40
Uppdatering, två veckor till ... 89kg. Vet inte varför det gått fortare nu, men, jag klagar inte ;)
BMI 35.8 -> 26.6 på ett år och två veckor. Fyra kilo till julafton 2006 ska nog kunna gå bra ...

På något sätt glömmer jag bort ibland att jag inte väger 120kg längre, kanske låter konstigt, ungefär som att jag inte vant mig vid min storlek ännu. Som om jag ska köpa något plagg så kan jag stå och kolla på XXL och sen komma på att jag inte behöver så stor utan att L ofta går bra. Iofs är det väl bättre än det motsatta i alla fall, stå och kolla på L-kläder och sen komma på att man behöver XXL.

Tänkte bara höra om det finns några före/efterbilder på dig och din viktnedgång. För lat för att söka :D

Roots: Grymt resultat, märks att du mår mycket bättre nu, både kroppsligt och psykiskt. Vet själv hur bra man mår :)

Jag är inte så mycket för att posera på bild, men kolla i Yes tråd:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=71195

Så ser du ungefär hur det är, fast jag har ju fortfarande en hel del fett kvar, men om du tänker dig själva proportionerna. Det är dock en bild på Yes, och inte på mig.

Fan du är inspirationskällaN 2006 för mig :D. Läste hela tråden och är mycket imponerad.

Oj, häftigt! Hoppas det går bra för dig också!

Härligt att läsa om! Ge dig själv en stor klapp på axlen och jag hoppas att det blev massor med kläder för 10.000:- som du är nöjd med.

Verkligen en bedrift att lägga om sina vanor så där.

Har faktiskt inte köpt så mycket kläder, har ju en hel del gammalt som jag kommer i nu; men en del har det blivit. Dock inte i närheten av 10 000:-. Får skämmas lite för det faktiskt :/

Yes: Javisst är det underbart, det är en kick i att lyckas med något och må bättre. Det kanske är en idé att räkna kalorier, men jag vet inte. I så fall skulle det nog hellre få bli lite halvgrova uppskattningar, jag har verkligen ingen lust i att sitta och räkna ut hur mycket kalorier det är i 37g gurka, 13g rädisor och så.

Känns som om man ska stå och räkna ut exakt att middagen ska innehålla si och så många kalorier så kommer jag må dåligt. Jag får se om jag ger styrketräningen en chans, ska höra med en kompis om han inte kan visa mig lite och så ... jag ska läsa igenom det där om HIT om det är något för mig ... lite svårt att bedöma dock när man aldrig styrketränat :Virro

z_bumbi
2006-06-25, 08:52
Det kanske är en idé att räkna kalorier, men jag vet inte. I så fall skulle det nog hellre få bli lite halvgrova uppskattningar, jag har verkligen ingen lust i att sitta och räkna ut hur mycket kalorier det är i 37g gurka, 13g rädisor och så.

Känns som om man ska stå och räkna ut exakt att middagen ska innehålla si och så många kalorier så kommer jag må dåligt.

Du behöver inte ändra ett vinnande koncept, du har lyckas gå ner i en lagom takt utan att räkna så det finns ingen anledning att börja nu.

Jag får se om jag ger styrketräningen en chans, ska höra med en kompis om han inte kan visa mig lite och så ... jag ska läsa igenom det där om HIT om det är något för mig ... lite svårt att bedöma dock när man aldrig styrketränat :Virro

Börja med ett basprogram och kör det ett tag, om du gillar träningsformen kan du senare testa lite olika varianter men första tiden gäller det att lära sig utföra övningarna och då är inte HIT det bästa sättet (För få set och för mycket inriktning på att köra till failure.)

Empe
2006-06-25, 14:07
Den här tråden har verkligen varit en inspiration för mig. Jag ska börja jobba om två veckor, sen börjar jag skolan igen direkt efter. Så vecka 28 börjar deffen. Ska ta kort på mig och väga mig då (väger 110kg nu) sen ska jag köra en liknande diet och en hel del motion och styrketräning (jobbet ligger precis intill gymmet) Kommer kanske inte tappa lika mycket i vikt eftersom jag planerar att styrketräna samtidigt för att inte tappa alltför mycket muskler. Men jag ska bannemig vara redo för beach 2007. Tack så hemskt mycket för en jättestor inspirationskälla, och tack alla andra som svarat i tråden för att ni stöder en föredetta tjockis.

LadyG
2006-06-25, 14:24
Starkt jobbat Roots, verkligen. Jag är mäkta imponerad av din ihärdighet och beslutsamhet.

Roots
2006-08-21, 18:20
Måste berätta en rolig grej, träffade på en gammal bekant som inte sett mig sen jag vägde 120kg. Först blev jag knappt igenkänd sen pratade vi lite granna och så fick jag höra "Du är ju bara skinn och ben, du måste gått ner en jävla massa". Sen sist har jag också blivit tvungen att köpa nya byxor, de med 36" är för stora, jag kan ha de med skärp, men det är roligare med nya kläder. Särskilt skoj är det att jag inte behövt betala för dem, har fortfarande pengar kvar av de där 10 000:- jag fått. Så nu har jag 34" i storlek på jeansen, jag vet att när jag gick i 7:an så hade jag 36" på byxorna och de satt som de skulle och då var jag säkert 10cm kortare också. Så nu är jag mindre än när jag var en liten fjortis.

Ny vikt: 86kg, dock inte bara skinn och ben. Ska jag satsa på 80kg till julen istället för 85, vad tycker ni? Jag tror att en bra "slutvikt", alltså när jag inte ska gå ner mer är 70kg, får ju anpassa sig efter hur det går, men det vore lite småkul att kunna säga "För si och så länge sen vägde jag 50kg mer" :D

Roots
2006-08-21, 18:32
Förresten, ni anar inte vilken frihetskänsla det är att faktiskt kunna röra på sig ordentligt. Förr så kunde jag inte ens cykla korta sträckor utan att bli anfådd, till exempel om klockan var 19:40 och en butik 2km stängde 20:00 så var det inte ens att tänka på att cykla dit och köpa något innan de stänger. Det fick bli bilen eller helt enkelt skita i det, för cyklade jag så kom jag fram helt anfådd och svettig och så skulle man ta sig tillbaka sen också givetvis.

Nu är sånt inga problem, det går att gå och cykla flera kilometer utan att bli anfådd, svettas sönder och vara slutkörd om man nu inte går eller cyklar i väldigt högt tempo. Jag trodde aldrig ens att det skulle kunna bli så att jag kom i till exempel byxor i 34" eller kunna cykla 2-3km utan att bli anfådd.

Man kan gå in i butiker och till och med handla godis eller chips eller så utan att horder av folk GLOR, iofs så förstod jag att folk glodde när man var så stor. Jag glor själv lite när jag ser väldigt tjocka människor handla sånt :em:, inte för att jag brukar köpa sånt. Det har blivit kanske 4-5 gånger totalt sen jag började gå ner i vikt :Virro

FreCKo
2006-08-21, 18:50
Fräsig viktnergång, låter nästan för bra för att vara sant ;)

Ett tips för att få dig att börja gymma: När man är stor och går ner i vikt så i början så går man ner "propertionerligt", med andra ord så krymper röven i samma takt som magen, så du kan se mindre ut, men kanske inte smalare. Börjar du träna så omvandlas fettet till muskler och du går från att vara formad som en stor boll till att vara formad "normalt" :)

Har för mig att det är så iaf :Virro

Mental
2006-08-21, 19:20
Fräsig viktnergång, låter nästan för bra för att vara sant ;)

Ett tips för att få dig att börja gymma: När man är stor och går ner i vikt så i början så går man ner "propertionerligt", med andra ord så krymper röven i samma takt som magen, så du kan se mindre ut, men kanske inte smalare. Börjar du träna så omvandlas fettet till muskler och du går från att vara formad som en stor boll till att vara formad "normalt" :)

Har för mig att det är så iaf :Virro

Njae, du får nog lite bakläxa där, inte för att det är fel på styrketräning, men du kan inte "omvandla fett till muskler" Fettet kan du förbränna och muskler kan du bygga, men samtidigt är jävligt svårt.

Och vart kroppen tar fett i från och i vilken ordning är genetiskt, det varierar från peron till person, jag tappade jävligt fort i ansikte och på armar, medans magen inte vill minska alls :D Men det är bara att fortsätta tills man är nöjd

Mental
2006-08-21, 19:22
Måste berätta en rolig grej, träffade på en gammal bekant som inte sett mig sen jag vägde 120kg. Först blev jag knappt igenkänd sen pratade vi lite granna och så fick jag höra "Du är ju bara skinn och ben, du måste gått ner en jävla massa". Sen sist har jag också blivit tvungen att köpa nya byxor, de med 36" är för stora, jag kan ha de med skärp, men det är roligare med nya kläder. Särskilt skoj är det att jag inte behövt betala för dem, har fortfarande pengar kvar av de där 10 000:- jag fått. Så nu har jag 34" i storlek på jeansen, jag vet att när jag gick i 7:an så hade jag 36" på byxorna och de satt som de skulle och då var jag säkert 10cm kortare också. Så nu är jag mindre än när jag var en liten fjortis.

Ny vikt: 86kg, dock inte bara skinn och ben. Ska jag satsa på 80kg till julen istället för 85, vad tycker ni? Jag tror att en bra "slutvikt", alltså när jag inte ska gå ner mer är 70kg, får ju anpassa sig efter hur det går, men det vore lite småkul att kunna säga "För si och så länge sen vägde jag 50kg mer" :D

Om det går bra och du orkar kan du fortsätta ned mot 80, vad har du för midjemått nu om man får fråga?

Roots
2006-08-21, 19:40
Om det går bra och du orkar kan du fortsätta ned mot 80, vad har du för midjemått nu om man får fråga?

89-90cm mätte jag över naveln nu (provade mäta flera gånger, varierade lite)

Det här var lite kul:
Män
Risk för problem, bla diabetes: över 94 cm
Fetma: 102 cm eller mer
http://www.overvikt.se/lokal/syd/rakna.html

Fast jag litar inte helt på att det skulle vara helt riskfritt med diabetes och så bara för att man har under 94cm. Det är ju inte direkt något magiskt som bara händer just då, dock kan jag tänka mig att min risk för diabetes är aningen lägre nu än när det var som väst ...

Mental
2006-08-21, 19:42

Det här var lite kul:
Män

Fast jag litar inte helt på att det skulle vara helt riskfritt med diabetes och så bara för att man har under 94cm. Det är ju inte direkt något magiskt som bara händer just då, dock kan jag tänka mig att min risk för diabetes är aningen lägre nu än när det var som väst ...

Nej, det är ingen magisk gräns, utan mer som en varning för de som trillat över den, min kagge var en bit över 120cm när jag började min resa, idag är den 87-88.

Roots
2006-08-21, 19:56
Nej, det är ingen magisk gräns, utan mer som en varning för de som trillat över den, min kagge var en bit över 120cm när jag började min resa, idag är den 87-88.

Oj, över 120cm, då måste ju jag haft ett midjemått på kanske 130cm om inte mer? Såg din tråd att du vägt 100+, längden spelar ju också roll iofs men ...

Guddi
2006-08-22, 08:59

Det här var lite kul:
Män

Väldigt rolig tråd att läsa :thumbup: bra jobbat!!

Aningen lägre är en grov underskattning om du frågar mig. Tänkte att följande grafer kunde vara av intresse för dig.
http://images.medscape.com/pi/editorial/cmecircle/2002/2049/pisunyer/slide12.gifhttp://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/images/BMI%20Health%20Risk.jpg
De utgår från BMI vilket inte är något bra riktmärke när det gäller diabetes (läs artikeln nedan om du vill veta varför). Att de inte överstämmer till 100% beror på att de kommer från olika undersökningar men man ser ju trenden :)

De är som sagt bara riktmärken. Men du kan ju tydligt se att du har minskat riskerna betydligt. Dessa värden är dessutom framtagna för personer som inte motionerar. Ju mer du motionerar dessto mer minskar riskerna oavsett hur mycket du väger och hur mycket fett du har.

Om du vill veta mer om riskerna för diabetes vid olika mått och vikter så kan du läsa följande artikel (gratis):
Comparison of abdominal adiposity and overall obesity in predicting risk of type 2 diabetes among men
Am. J. Clinical Nutrition, Mar 2005; 81: 555 - 563.
(http://www.ajcn.org/cgi/reprint/81/3/555.pdf)

Roots
2006-09-08, 09:10
Väldigt intressant må jag säga, även om jag inte läst det så noga ännu, men jag ska. Fast det där kanske inte stämmer om man tidigare varit tjockare och sen blivit smalare? Till exempel om person 1 har som max haft ett BMI på 24 att dennas risk att få diabetes är mindre än för mig (när/om jag når BMI 24) som haft ett BMI 36?

Tänkte att jag kanske redan fått skador av att ha varit så tjock och att det inte går bort lika mycket som någon som aldrig varit tjock.

Roots
2006-09-08, 09:22
Nu skrev jag utan att tänka igen, det spelar ju ingen roll för min del om det är så att min risk är större eller mindre än någon som aldrig varit tjock. Gjort är gjort, jag har varit fet som fan, det går inte att få ogjort - bara se till att aldrig bli det igen.

Guddi
2006-09-08, 16:33
Väldigt intressant må jag säga, även om jag inte läst det så noga ännu, men jag ska. Fast det där kanske inte stämmer om man tidigare varit tjockare och sen blivit smalare? Till exempel om person 1 har som max haft ett BMI på 24 att dennas risk att få diabetes är mindre än för mig (när/om jag når BMI 24) som haft ett BMI 36?

Tänkte att jag kanske redan fått skador av att ha varit så tjock och att det inte går bort lika mycket som någon som aldrig varit tjock.
Kan inte ge dig ett helt hundra procentigt svar på den frågan. Dock skulle jag tro att din kropp kan reparera en hel del av de skadorna som du har åsakat din kropp när du var överviktig och inte motionerade. Många typ2 diabetiker slipper tex att ta diabetes medicin eller insulin efter det att de har genomgått en Gastic bypass operation (tar bort en del av magsäcken så de inte kan äta mer än någon dl).

Du blir kanske inte helt "återställd" men din kropp reparerar säkert en hel del av skadan och så som du lever nu så skulle jag säga att din hälsa är bättre än vad medel svenssons är (genetik inte inräknat).

Roots
2006-09-27, 05:55
-35kg nu, 85kg. BMI på 25.4. Igår så bestämde jag mig; nu är det kanske lite sent, men kan ju alltid försöka att få ner vikten till 80kg vid julafton istället för 85 ...den vikten är ju uppnådd nu. Bestämde mig när jag joggade igår, joggade 8km på kvällen och då bestämde jag mig. Det är väl ungefär tio veckor till jul så det skulle betyda -0.5kg per vecka. Det bör inte vara omöjligt ... och lyckas jag inte så lyckas jag väl inte.

Köpte 2l glass som inte skall öppnas förrän vikten visar 80kg.

LadyG
2006-09-27, 11:26
Så starkt jobbat! Jag är imponerad.

Pellefant
2006-09-27, 16:15
Härligt! Jag håller tummarna för 80 kg lagom till Tomten kommer.

jewzie
2006-09-27, 21:59
man blir så inspererad av att läsa sånt här :thumbup:

Ottenbaum
2006-09-29, 13:12
Hoppas du tagit/tar före/efter-bilder

Roots
2006-10-07, 18:31

Inga direkta nakenbilder eller så. Jag har kort från när jag var som tjockast, studenten naturligtvis. Sen tas det ju kort då och då, men inga poserkort ur samma vinkel. Inte direkt så att jag ville posera utan tröja när jag vägde 120kg, nu vore det kanske okej men helst inte.

Kom på en till sak, jag vet inte om det är viktnedgång eller bara att det växt bort ändå. Förut hade jag fula knottror på överarmarna, som finnar, nu är de helt släta och det finns inga knottror. Vet någon vad det kan vara (inte ens en bild, men någon kanske vet ändå)? Har ingen aning om vad det heter eller något.

Backman
2006-10-08, 21:17
Kul att läsa sånthär! Att folk lyckas..

Jag tänkte starta någon liknande tråd inom kort, för att peppa folk. Men det kansek inte behövs längre =)

Kämpa på i fortsättningen! Lite resultatsbilder vore inte fel!

Danne S
2006-10-10, 19:10
Tja! Riktigt starkt jobbat! Klarar du att spara glassen i kylen i 3 månader så blir jag imponerad.

Angående knottrorna så kan jag nämna ett par liknande problem jag hade. Inte just knottrat men jag hade kvisslor eller bölder runt midjan och när jag vägde som mest även lite såna märken på innerlåren. Sen hade jag också en hel del finnar i ansiktet som kom och gick lite hur som helst. De har nästan försvunnit totalt nu så jag tror garanterat att de där knottrorna kan ha med vikten att göra.

Challenge
2006-10-10, 21:43
Mycket grymt! Keep up the good work :thumbup:

Roots
2006-10-18, 05:39
Tja! Riktigt starkt jobbat! Klarar du att spara glassen i kylen i 3 månader så blir jag imponerad.

Angående knottrorna så kan jag nämna ett par liknande problem jag hade. Inte just knottrat men jag hade kvisslor eller bölder runt midjan och när jag vägde som mest även lite såna märken på innerlåren. Sen hade jag också en hel del finnar i ansiktet som kom och gick lite hur som helst. De har nästan försvunnit totalt nu så jag tror garanterat att de där knottrorna kan ha med vikten att göra.

Finnar i ansiktet har jag aldrig haft till någon större grad, mycket mindre än de flesta faktiskt. En, max två finnar i ansiktet, nu har jag inga alls i ansiktet. 84kg nu i morse, vilket ger BMI = 25.1, när ett till kilo försvinner så blir det BMI = 24.8 vilket inte ens är övervikt. Det är nog 10 år eller, om inte mer sen jag inte varit överviktig. Lite häftigt om ni frågar mig :cool:

damir_T
2006-10-18, 06:19
Redigt bra! gjort, Samma sak som jag nästan, du kan ju kolla länken på min signatur! :) Fast jag vägde 120, när jag va 14 typ :) aja, kolla länken så ser du allt:) HMm styrketräna skulle säkert vara bra ,få bra form och hållning i kroppen. ( du säger att du vill bli snyggare, det blir du med bättre kroppshållning) Sen morgon promenaderna är bättre, du går INNAN frukosten va? Hur lång är du ?

damir_T
2006-10-18, 06:19

HMm jo, som jag ;) haha mina före bilder är ju bäst:DHAHAHAH Kolla signaturen;)

Antosh
2006-10-18, 08:51
Finnar i ansiktet har jag aldrig haft till någon större grad, mycket mindre än de flesta faktiskt. En, max två finnar i ansiktet, nu har jag inga alls i ansiktet. 84kg nu i morse, vilket ger BMI = 25.1, när ett till kilo försvinner så blir det BMI = 24.8 vilket inte ens är övervikt. Det är nog 10 år eller, om inte mer sen jag inte varit överviktig. Lite häftigt om ni frågar mig :cool:

Stort grattis! :thumbup:

Vad siktar du på för slutvikt?

Roots
2006-12-23, 11:54
Stort grattis! :thumbup:

Vad siktar du på för slutvikt?

70kg vore roligt, mest för att kunna säga "Jag har gått ner 50kg" (en normal liten kvinna ...). Men det är inte vikten som är viktigast, jag fokuserar inte så mycket på det faktiskt.

Roots
2006-12-23, 11:54
Nu är det snart jul, och jag tänkte passa på att rapportera lite hur det gått. Jag bokade en telefontid med en läkare för att berätta att jag gått ner i vikt och ville undersöka lite om diabetes och andra "överviktssjukdomar" och det skulle gå bra.

Så han bokade in lite provtagningar och en läkarundersök, till exempel för att se om jag hade brist på några vanliga vitaminer och mineraler samt en undersökning. Det jag fick veta på undersökningen var att jag är kortare än jag trott. Jag är 181cm lång, alltså lite kortare än jag trott och väger 82.5kg, alla prover var utan anmärkning. Blodtryck, vilopuls och annat mättes, så förändringen man kan se är

Före:
Vikt: 120kg
BMI: 36.6
Fasteglukos: ?
Blodtryck: ?
Vilopuls: ?

Efter:
Vikt: 82.5kg
BMI: 25.2
Fasteglukos: 4.5mmol/l
Blodtryck: 110/70 mm Hg
Vilopuls: 62 slag/min

De andra värdena tog jag inte med mig hem, men de var helt utan anmärkning, men de där tyckte han var viktigast (alltså fasteglukos, blodtryck och vilopuls) för någon som varit kraftigt överviktig.

LadyG
2006-12-23, 11:59
Roots, jag är uppriktgt glad för din skull. Det du gjort är jäkligt imponerande dessutom! Målmedvetet och starkt jobbat! 62 BPM i puls är lagom. Läkaren måse varit nöjd också, antar jag :)

goj739
2006-12-23, 12:51
Ett stort grattis! Blir ruskigt glad av att läsa sånt här. Kämpa på!!

Krokodil
2006-12-23, 14:33
Jäkligt imponerande Roots!!! :thumbup:

jesuz
2006-12-23, 16:00
Riktigt starkt jobbat!

Pellefant
2006-12-23, 19:10
Bra kämpat! :)

Munken
2006-12-23, 20:43
Riktigt bra jobbat!

Jag vägde själv 119,6kg i början av December och då bestämde jag mig för att det fick vara slut på pizza/hamburgare dieten :) Nere på 115,7 nu :)

Guddi
2006-12-23, 21:41
Fantastiskt bra jobbat hittills Roots!

Roots
2006-12-26, 12:51
Roots, jag är uppriktgt glad för din skull. Det du gjort är jäkligt imponerande dessutom! Målmedvetet och starkt jobbat! 62 BPM i puls är lagom. Läkaren måse varit nöjd också, antar jag :)

Jo, han tyckte det var bra. Frågade massor om hur jag gjort och så, sen så satt han hela tiden och sa ungefär "Gå inte upp i vikt, gå inte upp i vikt, gå inte upp i vikt". Sen sa han också att om jag kommit tidigare så hade han kunnat skriva ut Xenical (fetmamedicin) men sa också något i stil med "Du verkar ju klara det bra på egen hand ändå så".

Riktigt bra jobbat!

Jag vägde själv 119,6kg i början av December och då bestämde jag mig för att det fick vara slut på pizza/hamburgare dieten :) Nere på 115,7 nu :)

Skitbra! Fortsätt så, du kommer må mycket bättre och orka mycket mer - jag lär ju inte vara något undantag, men man mår mycket bättre (inte bara fysiskt utan även psykiskt) och orkar mycket mer när man går ner lite :)

LadyG
2006-12-26, 14:54
Jo, han tyckte det var bra. Frågade massor om hur jag gjort och så, sen så satt han hela tiden och sa ungefär "Gå inte upp i vikt, gå inte upp i vikt, gå inte upp i vikt". Sen sa han också att om jag kommit tidigare så hade han kunnat skriva ut Xenical (fetmamedicin) men sa också något i stil med "Du verkar ju klara det bra på egen hand ändå så".

Inte behöver du hjälp av medicin, du har ju stenkoll. Eller hade det blivit lättare tror du?

Om jag får gissa så tror jag du vunnit mer på att klara dig själv, du har bättre koll på dina vanor och ovanor, det kanske du inte hade fått med medicineringen?

Fast det måste ju ha en fantastisk effekt på ditt självförtroende att göra en så svår grej som du gjort. Har du några nya mål nu?

Aeroxie
2006-12-26, 19:29
wow.. du har lungt sagt tagit tag i saken!

Roots
2007-09-20, 13:19
Jag tänkte göra en uppdatering (om någon bryr sig). Jag tränar inte lika mycket längre och jag gör inte allt lika strukturerat längre. Men jag håller vikten, den har till och med gått ner. Jag vet inte helt vad jag väger nu, men sist jag köpte byxor så var de i 32" runt midjan.

Istället för att träna en massa går jag dit jag ska, äter mindre portioner osv. Jag mår bra helt enkelt. Har ett minimalt sug efter godis, chips och så vidare som jag (när jag var som tjockast hade ett stort sug efter). Jag äter kanske max 300kcal i form av snask per vecka, resten är bara vanlig mat.

Jag tänker inte längre på vad jag äter direkt, det kommer naturligt vad jag ska äta för att hålla vikten eller till och med gå ner. Först var det bara skräp vad jag åt och hur jag åt osv, sen blev det oerhört strikt och stelt och strukturerat. För att gå till hur det är nu, att det kommer naturligt och att jag mår bra. Det känns som att jag kan hålla detta resten av livet, jag kanske skulle må bättre av att röra mig mer och så - men som jag har det nu, det fungerar absolut.

Ett helt liv där man är hyfsat normalviktig och inte kraftigt överviktig är en stor framgång för mig. Tack alla för det enorma stödet och all fakta jag fått här.

veggotjejen
2007-09-20, 17:49
Bra jobbat!! Det är mycket lättare att gå ner i vikt än att sedan hålla den - tycker iallafall jag..
Ska du ned mer i vikt?

lectris
2007-09-20, 18:59
:eek:

första gången jag såg den här tråden, fastnade och var tvungen att läsa genom hela. Måste bara säga, fan vad grym du är! Vilken inspirationskälla! Önskar dig lycka till i fortsättningen och är övertygad om att du kommer behålla din nya livsstil :thumbup:

*yourock*

Torwald
2007-09-20, 19:23
Har också missat den här tråden. Otroligt mycket grattis och otroligt roligt att följa tråden. Fantastiskt att föreställa mig en 120-kilos person som helt plötsligt kan sno byxor i min garderob! Hoppas du behåller fokusen och inte tappar självdistansen.