Visa fullständig version : Okej med medborgargarden?
H.Emanuel
2005-10-13, 04:25
Tycker du att det är i sin ordning att ta lagen i egna händer? Tillexempel att gå samman med grannar och bilda grupp/grupper och sätta hårt mot hårt i tillexempel ett område där det gång efter gång begås brott/våldsbrott av diverse slag. Polisen hinner inte med, eller kommer alldeles försent eller inte alls, folk är allmänt otrygga i området. Själv tycker jag inte att det är okej, men samtidigt kan jag förstå själva gejen.
Mr. Moose
2005-10-13, 05:06
Om polisen inte kan göra sitt jobb, varför ska gemene man lida?
Jag är för det, MEN, det måste hållas under kontroll annars är det bara rollerna som bytt plats. Att vara pro-aktiv, när det gäller att skydda sig själv och ens familj, är i mitt tycke helt OK.
Claes
Om det funkade så "great". Men områdena där det är kaos för ungdomar och vuxna härjar. Är ju pågrund utav att folket ignorerar problemen och sina barns uppfostran. Samt att många har ju inte mycket till kompetens att utveckla problemlösning för samhälls frågor. Skulle behövas mycket pengar och tid från staten att utveckla ett program där dom lär äldre, som senare lär sina barn. Men som sagt, tror verkligen inte att dom har råd med en "super nanny" till varannan familj som det verkar behövas i vissa områden.
Polisens uppgift är ju att skydda hederligt folk från drägg som inte kan hålla sig på rätt sida om lagen. Så vad skall man då göra när polisen inte sköter sin uppgift? Jag är i varje fall inte den som skulle acceptera att bli rånad eller misshandlad om det börjar gå utför med området där jag bor.
Sen är förstås inte medborgargarden idealt. Bäst är ju onekligen duktiga poliser som upprätthåller lagen, men funkar inte det får man försvara sig på annat sätt.
Jag skulle kunna tänka mig att gå polis högskolan om dom hade lite bättre månadslön. Vem vet om det blir ett alternativ för mig i framtiden. Men medborgargard är för primitivt "lösning" och kan lätt missbrukas. Man får istället ta hand om sig själv, och lära sina barn att kunna självförsvar på hög nivå. Om det tyvärr kommer till det.
Nitrometan
2005-10-13, 07:11
Medborgargarden brukar alltid spåra ur. Våld löser aldrig några problem.
Fast visst känner man för att spöa upp vissa klantar. *grr27*
Tur att man kan avreagera sig på gymmet.
Vet inte om det är i sin ordning eller ej, men dom som gör det gör ju det för att dom inte har ngt val oftast.
Våld löser aldrig några problem.
Så om vi går ihop 20 pers här i området där jag bor och ger smisk till alla moppeligister som slangar soppa, så menar du att dom kommer fortsätta ändå? Jag tvivlar faktiskt på det.
Nitrometan
2005-10-13, 07:29
Men de anmäler er för misshandel så åker ni in. De klarar sig eftersom fjoretisar inte är straffmyndiga. Dessutom är slangning av bensin är ett mindre grovt brott än att i ett stort gäng spöa upp fjortisar.
Nitrometan
2005-10-13, 07:30
Och medan ni sitter inne så kan de fortsätta slanga, stjäla era bilar och i största allmänhet störa ordningen i bostadsområdet.
Steget från medborgargarde till lynchmobb brukar vara mycket litet.
Och kravet på bevis brukar vara ganska svagt, blir lätt att våld och frustration drabbar fel personer.
Men den dag det drabbar någon som står mig nära, så är jag säkert med i tåget, inkonsekvent som jag är.
Nej till medborgargarden men polisen är för få så vad är valet, fler poliser och mer resurser till dom vore idialet.
Ninjasmurf
2005-10-13, 07:55
Nej till medborgargarden men polisen är för få så vad är valet, fler poliser och mer resurser till dom vore idialet.
bättre användning av befintliga resurser och omorganisering skulle vara mycket bättre...
Fast polisens jobb är knappast att hindra att brott begås, då det knappast är fysiskt möjligt utan att bo i en polis-stat... Deras jobb är i första hand att klara upp dom brott som begås.
Men de anmäler er för misshandel så åker ni in. De klarar sig eftersom fjoretisar inte är straffmyndiga. Dessutom är slangning av bensin är ett mindre grovt brott än att i ett stort gäng spöa upp fjortisar.
Nu var dock förutsättningen att polisen inte bryr sig, sedan förutsätter du också att ungarna vet vilka som randat deras rövar.
Nitrometan
2005-10-13, 09:42
Nu var dock förutsättningen att polisen inte bryr sig, sedan förutsätter du också att ungarna vet vilka som randat deras rövar.
Jag visste inte att det var ett verklighetsfrämmande exempel. Polisen lägger mer resurserr på att sätta dit medborgarden som misshandlar fjortisar än de lägger på ta fast fjortisar som slangar bensin.
Medborgargarden brukar alltid spåra ur.
Nej, under (nästan) inga omständigheter.
Jag visste inte att det var ett verklighetsfrämmande exempel. Polisen lägger mer resurserr på att sätta dit medborgarden som misshandlar fjortisar än de lägger på ta fast fjortisar som slangar bensin.
Medborgargarden brukar alltid spåra ur.
Visst lägger dom mer energi på att hjälpa stackars fjortisar som har svårt att sitta, men det betyder fortfarande inte att någon skulle få skit för att ha smiskat dem - vilket för övrigt motsäger ditt tidigare uttalande om att våld aldrig löser några problem.
Nitrometan
2005-10-13, 11:19
Tja. Varför skulle ni inte få skit för det? Tror du att de inte genomskådar er maskering?
Tror du att polisen inte gör kopplingen mellan att ni klagar en massa på att polisen inte kan ta fast bensinslangande moppefjortisar till att nämnda fjortisar kommer till dem med diverse upprumpningsskador?
It's not rocket science - som de säger i Tyskland.
Om vi nu tittar på scenario två - polisen hittar ingen skyldig till misshandeln av de stackars vilsna fjortisarna. Vad händer om det helt plötsligt utbryter en epidemi av bilbränder och bilstölder i ert område? Ska ni ge er ut och misshandla dessa fjortisar igen? Vem säger att det ens finns en koppling? Vad ska de hämnas med nästa gång?
Har du hört talas om en "våldsspiral"?
På Korsika och Sicilien har de hållit på i över 1500 år.
Ja är för!
Räknar man med andra skall ta hand om en och att värlen är fin så verkar man för det mesta sluta med att bli spöad och gruppknullad i ett skogsbryn av ett en hel negerstam.
Nitrometan
2005-10-13, 11:38
Ja är för!
Räknar man med andra skall ta hand om en och att värlen är fin så verkar man för det mesta sluta med att bli spöad och gruppknullad i ett skogsbryn av ett en hel negerstam.
Eller också blir du spöad och våldtagen av ett annat medborgargarde.
Nästan samma sak.
Dumleman
2005-10-13, 11:38
Ja är för!
Ja och medborgargarden är olika negerstammar. De drar de som är skyldiga, i deras ögon skyldiga och här krävs minsann inga bevis utan det räcker med lite sunt förnuft för de vet ju faktiskt vilka som är skyldiga, i ett skogsbryn och gruppknullar dem. Alla strävar efter en så hård negerstam som möjligt vilket Nitrometan refererar till när han skrev "våldsspiral".
D Andersson
2005-10-13, 11:42
Att fråga om det är okej med medborgargarden är lite som att fråga om det är okej med att människor dör i trafiken, brottslighet eller liknande - alltså helt meningslöst.
Om människor upplever att polisen inte ger dem den trygghet de behöver så kommer människorna att skapa sin egen trygghet. Det kommer alltså att uppstå medborgargarden, man anlitar vaktbolag om man är välbeställd etc. etc. Det bara är så och kommer aldrig någonsin att bli eller vara på något annat sätt. För vem ska se till att det inte uppstår medborgargarden? Polisen vars frånvaro var anledningen till att de uppstod från början? *rolleyes*
Liten Men Fet
2005-10-13, 11:51
Om man har problem i ett område så går det ju att göra mycket på laglig väg, man kan sätta ihop grannar som patrullerar dygnet runt och ringer in och anmäler brott när dom ser det.
Man kan göra envars ingripanden när brottet KAN leda till fängelse, det betyder ju inte att man spöar på någon med basebollträn. Man kan ha en stor förbannad hund som backup, skrämmer mycket mer än ett slagträ och är svårt att få till olaga vapeninnehav.
I min by där jag kommer ifrån fick vi problem med skinheads som trakasserade lokalbefolkningen, till slut gick det så långt att jaktlaget/skyttelaget som var 50-70 åriga gubbar skulle ut och jaga dom med tomtemasker och basebollträn och en gubbe i bakgrunde med en kpist m/45 ifall det spårade ur..
Ja är för!
:D :thumbup:
Ja är emot det av flera skäl, men som mental skrev, att skulle nåt hända nån i min närhet skulle ja inte tveka att gå med i en.. lite dubbelmoral ja *screwy* :D
Våld har bevisat stoppad kriminell gängverksamhet 100% när det använts.
Detta var dock för 30-50år sen, med tanke på vapnena som finns ute på gatorna nu skulle det antagligen vara ogenomförbart utan att väldigt många skulle dö.
Ja är för!
nä men jag är inte intresserad av att du eller någon annan ska göra bedömningen om vad som skall göras och inte göras.
Man kan ju bara gissa vilka som dessutom väljer att gå med i dom där gardena.
jag vill inte ha garden lika lite som jag vill ha tjänstemän som skall bestämma istället för politiker. Hellre en galen politiker som jag kan välja om vart fjärde år en en halvnormal tjänsteman som jag inte kan komma åt.
Tja. Varför skulle ni inte få skit för det? Tror du att de inte genomskådar er maskering?
Tror du att polisen inte gör kopplingen mellan att ni klagar en massa på att polisen inte kan ta fast bensinslangande moppefjortisar till att nämnda fjortisar kommer till dem med diverse upprumpningsskador?
It's not rocket science - som de säger i Tyskland.
Tror du dom kan bevisa någonting? Det tror inte jag.
Om vi nu tittar på scenario två - polisen hittar ingen skyldig till misshandeln av de stackars vilsna fjortisarna. Vad händer om det helt plötsligt utbryter en epidemi av bilbränder och bilstölder i ert område? Ska ni ge er ut och misshandla dessa fjortisar igen? Vem säger att det ens finns en koppling? Vad ska de hämnas med nästa gång?
Har du hört talas om en "våldsspiral"?
På Korsika och Sicilien har de hållit på i över 1500 år.
Antingen börjar polisen bry sig och dom åker fast eller så använder man effektivare övertalningsmetoder så dom slutar jävlas. Och det kan då visst sluta på bättre sätt än Korsika och Sicilien. Det kan exempelvis sluta med att ingen vågar begå något brott.
Sedan baserar du hela argumentet på ett antagande, OM dom skulle fortsätta. Mer sannolikt är att dom tänker; "fan så röven svider, bäst att ge fan i deras soppa i fortsättningen". Och då, helt plötsligt, har vi löst problemet med lite våld.
grisbil3n
2005-10-13, 16:24
Brukar ju tyvärr gå åt helvete, minns en story som min kriminologilärare drog (gymnasiekurs, tro inget annat). Det va nåt villaområde i någon Stockholmsförort där det under en period var inbrott så in i helvete. Folket i grannskapet gick ihop och uppförde nåt sorts vaktschema. En natt satt en gubbjävel i farstun i mörkret med brännbollsträt och väntade. Då knallar grannens son in som är full och har gått in i fel hus, gubbfan drar brännbollsträt i skallen på stackarn som avlider. De ni...
Självklart ska folk har rätt att försvara sig själva,dock är ju dagens samhälle rätt komplicerat och folk i regel dumma så det går nog åt helvete hursomhelst...
Är varken för eller mot
Peter-N1
2005-10-14, 00:24
Det är en intressant diskussion. Folk kanske skulle bilda meborgargarden och se hur det egentligen går till vid ingripanden. Det är inte så lätt som man tror.
Jag tror på var mans rätt att skydda sig mot brott. Dock så tror jag inte på meborgargarden som aktivt tar rollen som poliser. För jag antar att det inte kommer att göras några större gallringar av gardets medlemmar.
Nej, det jag istället tror på att BÄTTRE civilkurage hos gemeneman. Hur många tror ni ingriper när de ser ett brott? Totalt sätt är det så lite som 4% (Siffran kommer från en undersökning utförd av Brottsofferjouren) som ingriper av alla de som bevittnar brott.
FYRA PROCENT
Då menar jag inte som aktivt griper. Utan som följer efter eller skriker åt gärningsmannen eller på annat sätt försöker få honom att avbryta gärningen.
Jag tycker det är en skrämmande låg siffra. Visst, man ska inte riskera att skada sig, men det finns alltid någonting man kan göra.
Ett vanligt scenario är att 2-3 killar misshandlar en ensam kille. 10-15 personer finns runtomkring, men struntar i att ingripa. Någon kanske ringer polisen, sen går han vidare och tycker att han gjort tillräckligt.
Nej, fram med mer civilkurage istället för medborgargarden.
Som alla vet finns det inte poliser i varje gathörn. Vi behöver hjälp för att kunna fungera effektivare.
Det vanliga är att någon ringer 112 och säger att någon blir misshandlad vid tex Kungsgatan 12. Vi börjar att styra direkt, men vi behöver ha mer information på vägen fram. Hur många är dom? Har de vapen? Vad har de för signalement? I vilken riktning sprang dem? Hade de någon bil? reg.nummer?
Vi behöver den här informationen för att kunna hitta ev. gärningsmän som lämnat platsen. För vi är inte hemliga när vi kommer. Vi slår av skrikorna så dom inte ska höra oss komma. Men våra rusande motorer och skrikande däck hörs på långt håll.
Visst vi har avbryter misshandeln, men vi måste ju se till att gripa gärningsmännen också. Därför är vi beroende av bra signalement och bra vittnen.
I många av fallen då man ringer oss så har man inget mer än en adress. Det kan bero på att man inte ser på det avståndet man står på, men vanligast är att man gått från platsen. Man anser att man gjort sin plikt bara genom att ringa 112, sen kan man gå.
Vårt jobb skulle underlättas om det fanns mer folk som brydde sig om varandra.
Liten Men Fet
2005-10-14, 08:46
Tror du dom kan bevisa någonting? Det tror inte jag.
Antingen börjar polisen bry sig och dom åker fast eller så använder man effektivare övertalningsmetoder så dom slutar jävlas. Och det kan då visst sluta på bättre sätt än Korsika och Sicilien. Det kan exempelvis sluta med att ingen vågar begå något brott.
Sedan baserar du hela argumentet på ett antagande, OM dom skulle fortsätta. Mer sannolikt är att dom tänker; "fan så röven svider, bäst att ge fan i deras soppa i fortsättningen". Och då, helt plötsligt, har vi löst problemet med lite våld.
Fast det mänskliga psyket fungerar ju inte riktigt så, om ni misshandlar någon av dom svårt så kan du ge dig fan på att någon av dom är tuff nog att vilja ge igen eller någon dom känner. Finns det bara en som kan uppvigla dom andra så är dom tillbaka och plockar någon som är ute och går med hunden och då är dom försiktiga så då har dom en kille med hagelbrakare som backup.
Sen trillar våldsspiral igång.
Nitrometan
2005-10-14, 09:21
Peter N-1: Mycket bra skrivet igen. Fram för mer civilkurage.
Semiramis
2005-10-14, 09:57
Nej.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.