Visa fullständig version : Skum universitetskurs
Dumleman
2005-10-12, 19:48
"The Matrix: filosofiska frågor, 5 poäng"
http://www.info.umu.se/utbkat/Kurs.asp?kurskod=FILA43
Jag har lite svårt att se samhällsnyttan med den kursen men jag är nog inte kompetent nog för att kunna avgöra det. Är det till sånt här som studiemedlen ska gå? Vad får samhället tillbaka? Kanske är en jättelärorik och nyttig kurs på alla vis vad vet jag. Det är kanske bara jag som reagerar på kursen.
Wayfaerer
2005-10-12, 19:52
"The Matrix: filosofiska frågor, 5 poäng"
http://www.info.umu.se/utbkat/Kurs.asp?kurskod=FILA43
Jag har lite svårt att se samhällsnyttan med den kursen men jag är nog inte kompetent nog för att kunna avgöra det. Är det till sånt här som studiemedlen ska gå? Vad får samhället tillbaka? Kanske är en jättelärorik och nyttig kurs på alla vis vad vet jag. Det är kanske bara jag som reagerar på kursen.
Så dum är den inte, för det finns många filosofiska aspekter på filmen. Namnet kanske är lite konstigt men det mesta som har med filosofi att göra är flummigt ;)
Rockhard
2005-10-12, 19:54
Haha dom borde ha en språkkurs i Klingon också :)
Vad får samhället tillbaka?
Anser du Sokrates, Aristoteles och Platon bidragit något till samhället?
Jippi, missade hälften av orden i den meningen.
Jag tror att du anser att det är en konstig/annorlunda kurs för att den just har orden "matrix" i namnet. Existensfilosofi eller vad det kan tänkas heta är ju en urgammal gren som diskuterats redan sedan Thales skulle jag tro.
Äh, det är ju en vanlig introduktionskurs i filosofi, enda skillnaden mot andra introkruser i filosofi är väl att den utgår från en film och inte från någon äldre eller yngre bok. Om man tycker att den är missbruk av statens medel (när man läst igenom kursbeskrivningen och inte bara titeln ...) tycker man antagligen att man skall lägga ned huvuddelen av de humanistiska vetenskaperna? Jag menar, ta bara en kurs som "populärfiktion" ...? Och vad skall man säga om kurser som "stokastiska differentialekvationer", "adaptiva finita elementmetoder" eller "kvanttransportteori"? ;)
Nä, jag tror också att man/du mest hänger upp dig på kursens namn.
Hmm, det verkar som att man inte kan editera poster här. I vilket fall, jag använda nog existentialism på ett felaktigt vis här. I min åsikt kanske de inte skulle bygga en kurs helt efter matrixandan, utan mer efter Descartes tankar. Vad får samhället tillbaks? På kort sikt, nästan ingenting. På lång sikt, vem vet? Man får nog fråga sig själv och göra ett avvägande om abstrakt teoretisk kunskap är något man värderar, eller om all utbildning bör mynna ut i något direkt produktivt för samhället.
Äh, det är ju en vanlig introduktionskurs i filosofi, enda skillnaden mot andra introkruser i filosofi är väl att den utgår från en film och inte från någon äldre eller yngre bok. Om man tycker att den är missbruk av statens medel (när man läst igenom kursbeskrivningen och inte bara titeln ...) tycker man antagligen att man skall lägga ned huvuddelen av de humanistiska vetenskaperna? Jag menar, ta bara en kurs som "populärfiktion" ...? Och vad skall man säga om kurser som "stokastiska differentialekvationer", "adaptiva finita elementmetoder" eller "kvanttransportteori"? ;)
Nä, jag tror också att man/du mest hänger upp dig på kursens namn.
Fast matte tillämpas i verkliga universium. Utan den skulle du inte sitta där du sitter nu. Så hur du kan jämnföra den med flum ger mig *cry*
Det är nog tyvärr så att det du kallar "flum" och matematik har sin grund i samma skolor. Att abstrahera och gå utanför det praktiska. Logiken och matematiken har grundlagds av samma farbröder som talar om detta "flum".
Utan filosofin är chansen stor att du inte skulle sitta där du sitter nu, om jag skall använda dina egna argument mot dig ;) :devil:
Det är nog tyvärr så att det du kallar "flum" och matematik har sin grund i samma skolor. Att abstrahera och gå utanför det praktiska. Logiken och matematiken har grundlagds av samma farbröder som talar om detta "flum".
Utan filosofin är chansen stor att du inte skulle sitta där du sitter nu, om jag skall använda dina egna argument mot dig ;) :devil:
Kunde inte ha sagt det bättre själv. *yourock*
Dumleman
2005-10-12, 21:15
Ok då, jag inser väl också att sånt där "flum" har en indirekt väldigt stor samhällsnytta, det var bara ordvalet som jag störde mig på/tyckte var lite roligt :).
jakke: Lycka till med argumenterandet :D. Jag tror du blir owned!
Ok då, jag inser väl också att sånt där "flum" har en indirekt väldigt stor samhällsnytta, det var bara ordvalet som jag störde mig på/tyckte var lite roligt :).
jakke: Lycka till med argumenterandet :D. Jag tror du blir owned!
Ähh, jag vet att jag har rätt och dom har fel.
Hehe, as long as you're happy :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.