Visa fullständig version : Fullkornpasta och vanlig pasta
TylerDurden84
2005-10-12, 15:35
Fullkornpasta och vanlig pasta... varje gång jag är och handlar är jag osäker vad jag ska välja.
Fullkornpasta
Fördel: Mer näring. Nackdel: Större insulinfrisättning
Vanlig pasta (gjord på durumvete)
Fördel: Minde insulinfrisättning. Nackdel: Dåligt med näring, högre GI.
Det är så som jag har förstått det. Är det något jag missat eller fått om bakfoten?
(Det har funnits trådare tidigare om detta, men kan ej hitta dem).
King Grub
2005-10-12, 15:41
Finns inga nackdelar med fullkornsvarianten (annat än möjligen smaken, men det är ju som bekant delad).
TylerDurden84
2005-10-12, 15:47
Smaken rör mig inte i ryggen av dessa två alternativen. Men fullkornspastan ger väl ändå större insulinfrisättning än vanlig pasta?
jean-wim
2005-10-12, 15:49
Fullkornpasta
Fördel: Mer näring. Nackdel: Större insulinfrisättningVarför skulle fullkorn ge större insulinfrisättning?
King Grub
2005-10-12, 15:50
Lite mer veteprotein per energienhet.
Borde vara högre SI på fullkornspastan, jag blir mätt snabbare och längre på fullkornsvarianten iaf
King Grub
2005-10-12, 15:53
Borde vara högre SI på fullkornspastan, jag blir mätt snabbare och längre på fullkornsvarianten iaf
Ja, 188 mot 119 (European Journal of Clinical Nutrition, September 1995, p 675-690).
jean-wim
2005-10-12, 15:54
Lite mer veteprotein per energienhet.Jisses. Det måste ju vara extremt marginellt! Borde inte det lägre GI:t ge en totalt sett lägre insulinfrisättning ändå?
King Grub
2005-10-12, 15:55
Jisses. Det måste ju vara extremt marginellt! Borde inte det lägre GI:t ge en totalt sett lägre insulinfrisättning ändå?
Nej, ungefär likvärdigt GI, men högre II.
"WB and SB had significantly higher glycemic responses compared with WS and BS. There was no difference in glycemic response between either form of bread, or either type of spaghetti. Similarly WB and SB had greater insulin responses than WS and BS. There was no difference in insulin response between WB and SB but BS had a greater response than WS attributed to the higher protein content of BS."
Diabetes Res Clin Pract. 1987 Jul-Aug;3(4):221-6.
TylerDurden84
2005-10-12, 16:00
"WB and SB had significantly higher glycemic responses compared with WS and BS. There was no difference in glycemic response between either form of bread, or either type of spaghetti. Similarly WB and SB had greater insulin responses than WS and BS. There was no difference in insulin response between WB and SB but BS had a greater response than WS attributed to the higher protein content of BS."
Diabetes Res Clin Pract. 1987 Jul-Aug;3(4):221-6.
Vad står WB, SB, WS och BS för?
Zerohero
2005-10-12, 16:03
Men har det nån skillnad i praktiken? Hur mycket högre II? inte för att jag tänker sluta med fullkornspasta, men man är ju så nyfiken.
King Grub
2005-10-12, 16:04
White bread (WB), semolina bread (SB), white spaghetti (WS) och wholemeal spaghetti (BS).
Ja, 188 mot 119 (European Journal of Clinical Nutrition, September 1995, p 675-690).
Jasså där ser man.. det märks vill jag lova! 100g fullkornspasta är ju faktsikt något man kan bli mätt på (förutsatt att man äter kött eller kyckling till) tillskillnad från vanlig pasta som man får lasta på som fan med..
jean-wim
2005-10-12, 17:43
"SB but BS had a greater response than WS attributed to the higher protein content of BS."
Diabetes Res Clin Pract. 1987 Jul-Aug;3(4):221-6.Det måste ju vara någon "osynlig" form av protein i så fall. En titt på lite pasta i skafferiet visar att både fullkorns- och vanlig spaghetti har 12g protte. En påse fullkorns-fusili har 13g, medan en helvit Barilla Tagliatelle (al uovo) har 14g prottar (p.g.a. ägget alltså).
Om det inte är något annat än proteinet, så borde det alltså bara vara att titta på proteininnehållet för att uppskatta II.
Så vilken är "bäst"? Personligen känner jag ingen större skillnad i smak, kanske för att jag ätit fullkornsvarianten så pass länge. Man äter ju dem inte så som de är ändå..
TylerDurden84
2005-10-12, 22:30
Jag är fortfarande kluven... fullkorn ska ju ha mer näring är klart. Någon som vet vad/vilken näring som man inte får i vanlig pasta jämfört med fullkornsvarianten?
jean-wim
2005-10-12, 22:56
Jag är fortfarande kluven... fullkorn ska ju ha mer näring är klart. Någon som vet vad/vilken näring som man inte får i vanlig pasta jämfört med fullkornsvarianten?Varför kluven? Vad skulle fördelen med icke-fullkorn vara, förutom ev. smak? Fullkornet ger kostfiber, mineraler och andra mikronutrienter som inte finns i den vita pastan.
Om du är så rädd för protein-inducerad insulinutsöndring, så sök efter fullkornspasta med så lite protein som möjligt. Eller varför inte välja glutenfritt, som inte innehåller något veteprotein alls (ger skyhögt GI iofs)?
Intressant f.ö. att vilja minimera sitt proteinintag p.g.a. II. Kan det bli en ny trend månne? ;)
King Grub
2005-10-13, 05:37
Jag kan inte heller begripa vad det är som gör någon kluven i valet, om smaken inte är en faktor. :confused:
TylerDurden84
2005-10-13, 07:57
Okej... har aldrig förstått att det var en sån uppenbar skillnad mellan dessa två. Kostfibrer får jag iofs genom annat jag har till maten. Men fullkornspasta it is then!!
King Grub
2005-10-13, 07:59
Skall du gå efter insulinutsöndring får du sluta äta fisk, fågel och kött... dessa ger större insulinfrisättning än både standardpasta och fullkornspasta. ;) Insulinfrisättning från protein är alltså inte en speciellt avgörande faktor när det gäller val av livsmedel.
Skall du gå efter insulinutsöndring får du sluta äta fisk, fågel och kött... dessa ger större insulinfrisättning än både standardpasta och fullkornspasta. ;)
Griller i huvudet på andra. I'm loving it. :thumbup:
TylerDurden84
2005-10-13, 08:54
Skall du gå efter insulinutsöndring får du sluta äta fisk, fågel och kött... dessa ger större insulinfrisättning än både standardpasta och fullkornspasta. ;) Insulinfrisättning från protein är alltså inte en speciellt avgörande faktor när det gäller val av livsmedel.
Ger 100 g kyckling mer insulinfrisättning än 100 g pasta??? Eller räknar man ut det på annat sätt?
King Grub
2005-10-13, 12:20
Man mäter per energienhet.
TylerDurden84
2005-10-13, 12:43
Okej. Men då får man smälla i sig rätt mycke kyckling för att komma upp i samma energi som 100 g pasta. Över 300 gram i alla fall!?
Senast jag kollade gav 100g pasta 360 kcal, medans 100g kycklingfilé gav 75 kcal
Men det är väl klart man väljer fullkornsvarianten! (enligt mig alltså) Man blir mättare och det är ju faktiskt godare. Om man struntar i GI och II så kan man ju tänka på att fibrer sänker LDL kolesterolet (det onda) så det kan ju vara en fördel med fullkornsvarianten. Fullkorn håller ju magen igång med.
För mig är valet enkelt...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.