Logga in

Visa fullständig version : Elräkning

andersw
2005-10-12, 14:50
Hej,

Någon som är bra på el och el-priser?

Det är så att jag ska flytta till ny lägenhet där el inte ingår i hyran så jag måste teckna eget el-avtal.

Har fått ett förslag utskickad där bland annat min förbrukning redan är uppskattad och kostnaden baseras på det.

Det är en studentlägenhet på 20kvm och uppskattningen är 3000kWh.
Är det rimligt? Jag har ingen koll på vad det borde vara..

Betalar man både själva elen och för elnätet även fast man bor i lägenhet där el inte ingå i hyran? Eller är det bara kostnaden för själva elen man måste lägga till?

Vilken djungel! Nån som kan bringa lite ljus?

:furious:

Larsson
2005-10-12, 14:54
Kan inte kommentera huruvida förbrukningen är korrekt eller inte. Ang vad man betalar för beror helt på avtalet som föreningen har. Ofta är det bara hushållsel man betalar.

Ervin
2005-10-12, 15:41
du förbrukar ungefär 800kwh per rum per år... men det varierar gör det. nu vet jag inte om man får rekomendera olika bolag så här men det som jag skulle rekomendera dig eftersom du ändå är student är ett rörligt pris... om du vill få reda på vilket bolag jag rekomenderar så kan du pma mig.
Men rörligt pris rekomenderar jag! (Y) just nu iaf eftersom avtalspriserna är väldigt höga.

Ervin
2005-10-12, 15:45
sorry för dubbel men jag kunde inte edita.

du förbrukar ungefär 800kwh per rum per år... men det varierar gör det. nu vet jag inte om man får rekomendera olika bolag så här men det som jag skulle rekomendera dig eftersom du ändå är student är ett rörligt pris... om du vill få reda på vilket bolag jag rekomenderar så kan du pma mig.
Men rörligt pris rekomenderar jag! just nu iaf eftersom avtalspriserna är väldigt höga.
Du måste ju ha det bolaget som står för nätet i det området som du bor i, sen får du själv bestämma vilket bolag som ska leverera elen till dig. Så man betalar en fast avgift för nätet sen har ju vissa bolag en fast avgift för elleveransen också medans andra inte har det. Sen får du ju betala för den elen som du förbrukar. Just nu o en månad framöver så har jag 22.9öre/kwh i grundpris vilket är kanon billigt *flex*

andersw
2005-10-12, 15:57
Hur stor är eran elkostnad/år? Hur bor ni?

andersw
2005-10-12, 16:04
17kvm, 4,5 månad, 1900:-
Det blir drygt 5000:- per år!!

Är det en rimlig elkostnad? Jag får höjdskräck! Är van att elen alltid ingått i hyran.