handdator

Visa fullständig version : Lägsta acceptabla ugnstemperatur för kycklingfilé?

Pellefant
2005-10-12, 13:12
Hejsan,

Vad anser ni är den lägsta acceptabla ugnstemperaturen när man lagar kycklingfilé i ugn? Skriv gärna också ungefär hur lång tid ni tillagar den då.

Har upptäckt att ju svagare värme desto godare och saftigare blir den.

Mental
2005-10-12, 13:26
Hejsan,

Vad anser ni är den lägsta acceptabla ugnstemperaturen när man lagar kycklingfilé i ugn? Skriv gärna också ungefär hur lång tid ni tillagar den då.

Har upptäckt att ju svagare värme desto godare och saftigare blir den.

Spelar ingen roll, bara du har den inne länge nog för att få en tillräckligt hög kärntemperatur, kör den på 100 grader du, om du har tålamod nog. bara kolla att det inte är något rosa kvar.

Pellefant
2005-10-12, 13:31
Spelar ingen roll, bara du har den inne länge nog för att få en tillräckligt hög kärntemperatur, kör den på 100 grader du, om du har tålamod nog. bara kolla att det inte är något rosa kvar.

hehe, sänkte till 125 nu då (satt just in dem).

Känner mig modig. :D

Mental
2005-10-12, 13:49
Här har du läsning http://www.miljo.goteborg.se/top/tryck/fakta/Faktablad_05_Hantering_av_kyckling.pdf

+70 skall det minst vara i kycklingen för att allt skall dö.

Pellefant
2005-10-12, 14:05
Här har du läsning http://www.miljo.goteborg.se/top/tryck/fakta/Faktablad_05_Hantering_av_kyckling.pdf

+70 skall det minst vara i kycklingen för att allt skall dö.

Tack så mycket. Känns som en kötttermometer skulle vara en bra investering.

Weird
2005-10-12, 14:31
Tack så mycket. Känns som en kötttermometer skulle vara en bra investering.
ett måste om man ska äta gott kött

Pellefant
2005-10-12, 15:14
Tjo!

Kollade nu efter 2 timmar(125 grader), skar i den största filén,verkade vara klara, ser goda och saftiga ut. Ska skära dem i små bitar och steka på med wokgrönsaker och äta lite senare.

Nu är det slut på "sönderbränd" kyckling för min del. (förut har jag ofta kört i 225 grader)

Tack för hjälpen.

Aelrik
2005-10-12, 15:43
Vill man inte vänta lika länge kan man koka dem hastigt innan man slänger in dem i ugnen. De behåller då saftigheten då porerna sluts och grilltiden förkortas avsevärt.

Sen är det 72 grader som gäller för att det ska vara fritt fram!

Pellefant
2005-10-12, 16:03
Sen är det 72 grader som gäller för att det ska vara fritt fram!

Eller att köttet inte har rosa inslag, det är en lika säker metod som termometer väl?

Tack för koktipset.

hakkon
2005-10-12, 18:46
Eller att köttet inte har rosa inslag, det är en lika säker metod som termometer väl?

Tack för koktipset.

Det är korrekt. Vit(transparent) köttsaft också..

MyungChul
2005-10-12, 19:29
vit och transparent är inte samma sak. anyhow, varför ska du göra dom klara innan du steker dom?

Pellefant
2005-10-12, 20:38
vit och transparent är inte samma sak. anyhow, varför ska du göra dom klara innan du steker dom?

Hm....bra fråga, tänkte inte så långt. Det blir alltså godare om de inte är helt klara i ugnen då man skär dem i små bitar och steker dem?

Tiefenmesser
2005-10-12, 20:42
Hm....bra fråga, tänkte inte så långt. Det blir alltså godare om de inte är helt klara i ugnen då man skär dem i små bitar och steker dem?
Om inte annat går det fortare;)

Mitt tips är att bryna kycklingen i stekpanna och sen slänga in i ugnen för klarstekning

MyungChul
2005-10-12, 21:19

menade mest att det verkar omständigt att laga samma sak 2 ggr :)

om du förstår hur jag menar

hakkon
2005-10-13, 08:11

Steker dem i ugnen... Sen äter jag dem så då vill jag att de ska vara klara.. Sen är köttsaft transparent men har ibland vita inslag ibland.