Visa fullständig version : Vikingarnas erövringar!
JAg har letat massa, men hittar inte en karta som visar den tid när vikingarna hade erövrat mest! Som tex ner till Svarta havet...
Om nån har en karta liggandes, så skulle det uppskattas om jag fick en titt!
Menar du en karta över deras strövtåg? Ockupation var det ju sällan fråga om...
http://www.viking.no/e/maps/index.html
allan
Dåligt frågat, menar så klart strötåg/upptäcktsfärd osv..
Tänkte på att de förmodligen "erövrade" små byar lite här o var..
Kanske är lite för komplierat för att få ner på en karta..
Anledningen till att jag undrar är för jag ville visa lite maffiga vikingasaker för en japan.
Men det kanske är bättre att visa nån karta från en senare tid? För då erövrade vi väl verkligen mer land? Som delar av Ryssland osv
Nordborna koloniserade Normandie, östra England, Island samt öarna mellan England och Island. På alla ställen förutom Island och Färöarna assimilerades de rätt snabbt med lokalbefolkningen. Under en kort period bodde även nordbor på Grönland och i dagens Kanada. Dessa kolonisatörer kom främst från Danmark och Norge. "Svenska" vikingar koloniserade inte så mycket men grundade små stödjepunkter längs med de ryska flodsystemen, vilka användes under handelsresorna söderut. Erövringar var det inte frågan om. Enligt Nestorskrönikan spelade ett par svenska kungar en roll när det ryska riket grundades, men detaljerna kring denna slaviska riksbildning är oklara.
Dåligt frågat, menar så klart strötåg/upptäcktsfärd osv..
Tänkte på att de förmodligen "erövrade" små byar lite här o var..
Kanske är lite för komplierat för att få ner på en karta..
Anledningen till att jag undrar är för jag ville visa lite maffiga vikingasaker för en japan.
Men det kanske är bättre att visa nån karta från en senare tid? För då erövrade vi väl verkligen mer land? Som delar av Ryssland osv
Blir svårt o impa på en jappe med tanke på vad han kan kontra med :D
jovisst kände man sig lite underlägsen till en början, historiskt sett!
men när vi plöjt genom några samtalsområden känner jag mig på topp!
otroligt hur den här killen har kunnat leva ett normalt liv utan att ha
en aning om vad följande är:
baywatch
macgyver
seinfeld
black sabbath/ozzy osbourne
(han sa att han visste om led zeppelin, men jag är inte säker.. han kanske bara såg hur jag desperat jag var)
han visste i stort sett inte vilka the simpsons va för några!
jag skulle kunna fortsätta i evighet med liknande exempel..
det skumma är att han för övrigt är superamerikaniserad, som vissa japaner kan va..
han växte upp med japanska popband (jag har lyssnat, och fyfan...dansband möter japan), nån green day låt här och där...
hans favoritband är, ja va heter det där bandet som är sämst på jorden? sjunger nåt om "dad, why are you never proud of me"... rättså nytt band, tror jag.. fasansfullt
sen gillar han TV-spel och tecknat... sa jag att han va japan?
jaja..fett PK inlägg.. jag är bara helt chockad ännu..
baywatch, världens mest sänds TV-program.. han har ingen aning..
Vad har japanerna att kontra med?
Vad har japanerna att kontra med?
Samuraier :D
Nu gillar jag iofs samuraier men de sköt pilar när europérna sköt med gevär....
Förstås, men samurajer var ju bara japanernas motsvarighet till den europeiska riddaradeln. En svensk riddare på medeltiden skulle ha stått sig väl mot en japansk dito.
Samurajerna använde sig av skjutvapen ända från 1540-talet.
Samurajerna använde sig av skjutvapen ända från 1540-talet.
Musköterna som användes i Hojutsu har jag väldigt svårt att jämföra med gevär av t ex 1600-talssnitt från mer västerländska arméer och det var de musköterna som användes fram tills 1800-talet inom samuraikretsar.
grisbil3n
2005-10-12, 09:43
Japaneserna var även på god väg att skaffa sig kolonier i Ryssland för inte allt för länge sedan :)
Dom är fan crazy dom där sneögda små liven.
jovisst kände man sig lite underlägsen till en början, historiskt sett!
men när vi plöjt genom några samtalsområden känner jag mig på topp!
otroligt hur den här killen har kunnat leva ett normalt liv utan att ha
en aning om vad följande är:
baywatch
macgyver
seinfeld
black sabbath/ozzy osbourne
(han sa att han visste om led zeppelin, men jag är inte säker.. han kanske bara såg hur jag desperat jag var)
han visste i stort sett inte vilka the simpsons va för några!
Simpsons och Southpark går ju dubbade på Japansk TV, fast de har väl aldrig blivit lika omtalade som här i Sverige. I Japan finns det också TV-reklam med Simpsons, bland annat för läskedrycker. Har tidigare postat länkar till de reklamerna här på kolozzeum.
Musköterna som användes i Hojutsu har jag väldigt svårt att jämföra med gevär av t ex 1600-talssnitt från mer västerländska arméer och det var de musköterna som användes fram tills 1800-talet inom samuraikretsar.
Jag talar om sengoku-jidai. Under Tokugawashogunatet vittrar samurajkulturen bort eftersom den inte behövdes.
Skjutvapen togs till japan under 1500talet av Portugiserna, alltså lär europa haft dem före. ;)
Nu gillar jag iofs samuraier men de sköt pilar när europérna sköt med gevär....
Tror nån har the last samurai på dvd :D
Tror nån har the last samurai på dvd :D
Mycket riktigt men det var iofs inte därifrån jag fick informationen. :D
Eldvapen hade begränsad betydelse på medeltiden eftersom de var så ineffektiva och opålitliga. Musköten kom till Japan ungefär samtidigt som de verkligen kunde börja tävla i effektivitet med långbågen i Europa.
Hela idén med eldvapen härstammar som bekant från Asien.
hangatyr
2005-10-12, 12:05
Eldvapen hade begränsad betydelse på medeltiden eftersom de var så ineffektiva och opålitliga. Musköten kom till Japan ungefär samtidigt som de verkligen kunde börja tävla i effektivitet med långbågen i Europa.
Hela idén med eldvapen härstammar som bekant från Asien.
åtminstone hela idén med krutdrivna projektiler.
Simpsons och Southpark går ju dubbade på Japansk TV, fast de har väl aldrig blivit lika omtalade som här i Sverige. I Japan finns det också TV-reklam med Simpsons, bland annat för läskedrycker. Har tidigare postat länkar till de reklamerna här på kolozzeum.
och homer är väl på omslaget av tvättmedel? ;)
det passar bra, det du sa om reklamerna...
japanen jag snackade med hade ingen aning om vilka homer, bart, maggie, marge, lisa osv, simpson var.. the funny yellow people, I told him..
sen när jag visade en bild så kände han igen dem, men inte mkt mer
alltså, jag kommer inte ihåg så mkt just nu, men f-n vilken skillnad det är..
jag trodde japan va minst lika californicerade som sverige/europa..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.