Visa fullständig version : Lasse Kongos Smariga Och Nyttiga EfterrÄtt!
Lasse Kongo
2005-10-11, 18:32
Tänkte dela med mig av en oerhört god och nyttig efterrätt som man med gott samvete kan äta varje kväll =) Vet inte om receptet finns redan men here we go:
Chokladkaka:
3ägg
2 1/2 dl strösocker (eller sötningsmedel)
1dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
3/4 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
250g kvarg
Sätt på ugnen på 200grader. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver, kakao, vaniljsocker och salt. Vänd ner det i äggsmeten tillsammans med kvargen. Häll smeten i en smord bröad form. Grädda i nedre delen av ugnen i 25min.
Sås till kakan: 40g prottepulver, ja kör hallonprotte som ja mixar med frysta bär; hallon/jordgubb/blåbär.
Kakan har ja min sambo att tacka för, blir sjukt god, har inte provat med sötningsmedel men lär bli lika bra.
Bara tillaga och njuta
:eating:
låter kanongott, i brist på andra sysslor ikväll får det bli att tillaga en sådan :)
Tack för receptet!
Låter supersmarrigt Lassie , om jag kommer får du bjucka på lite :)
Det där lät fan riktigt nice! =)
Lasse Kongo
2005-10-11, 22:50
Låter supersmarrigt Lassie , om jag kommer får du bjucka på lite :)
U bet!
Bara säga till innan så slänger ja ihop ngn schysst varmrätt oxå :thumbup:
Lasse Kongo
2005-10-11, 22:51
Det där lät fan riktigt nice! =)
Japp japp, chokladkakan är mkt god, mkt protte i både den och såsen, perfekt att avsluta kvällen med.
Blir sköj att höra va ni andra tycker :eating:
Hinner nog inte nu, men ska testa att tillaga en sådan ikväll, återkommer med resultat.
Lasse Kongo
2005-10-12, 20:37
nu står han i ungnen. :)
smarrigt :eating:
Hinner nog inte nu, men ska testa att tillaga en sådan ikväll, återkommer med resultat.Sådär, var den bakad, eller ja, ser ut som ett cirkustält, vågar inte ta ut den ut formen =/
Sås till kakan: 40g prottepulver, ja kör hallonprotte som ja mixar med frysta bär; hallon/jordgubb/blåbär.
Jag är nog ingen matlagningsguru direkt, för jag förstår icke ett smack av den där såsen.
prottepulver består av pulver, bär består av bär. hur blir det en sås? är det meningen att man ska ha vatten eller mjölk i pulvret? :confused:
Går det bra att byta ut kvarg mot keso?
Catstyle
2005-10-15, 15:48
Jag är nog ingen matlagningsguru direkt, för jag förstår icke ett smack av den där såsen.
prottepulver består av pulver, bär består av bär. hur blir det en sås? är det meningen att man ska ha vatten eller mjölk i pulvret? :confused:
Njae, frysta bär och även färska har väldigt mycket vätska i sig.
Kanske blir lättare om du pressar bären först och har i vätskan för sig.
Njae, frysta bär och även färska har väldigt mycket vätska i sig.
Kanske blir lättare om du pressar bären först och har i vätskan för sig.
okay, jag kanske kan gå med på att det blir en väldigt tjockflytande sörja, men sås? fast om det nu bara ska vara pulver+bär i och någon smakat och tyckt om det så får jag väl prova det!
//Gustav
Catstyle
2005-10-15, 16:03
Annars funkar säkert lite vatten om du blandar väl :hbang:
MyungChul
2005-10-15, 16:17
frysta bär har mkt lite vätska i sig jämfört med färsk vara
Catstyle
2005-10-15, 17:02
Oftast har de ju dock ett lager frost runt sig :)
mixa frysta bär med lite vatten och proteinpulver till en fast "gegga" Vispa sen in luft med elvisp så blir det fluffigt som vispgrädde*popcorn*
Lasse Kongo
2005-10-16, 12:15
mixa frysta bär med lite vatten och proteinpulver till en fast "gegga" Vispa sen in luft med elvisp så blir det fluffigt som vispgrädde*popcorn*
Precis, lite vatten får man ju ha i, man blandar ju oftast prottepulver i vatten...
Kakan är gjord och äten! Den blev hur god som helst, hade dock i kakan i 35 minuter i ugnen, för den var helt lös innuti efter 25. till såsen hade jag ungefär ett halvt glas vatten.
hur som helst, underbart recept, tack! :)
//Gustav
Kakan är gjord och äten! Den blev hur god som helst, hade dock i kakan i 35 minuter i ugnen, för den var helt lös innuti efter 25. till såsen hade jag ungefär ett halvt glas vatten.
hur som helst, underbart recept, tack! :)
//Gustav
Samma här! Men min kaka blev klar efter kanske 10-15min. Hur tjock är det meningen att kakan ska bli egentligen? Min blev kanske 1,5 cm. Och såsen blev alldeles för lös, tänk på att inte tillsätta för mycket vatten direkt :cool:
Hur som helst, supergod och supernyttig kaka!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.