handdator

Visa fullständig version : Bröd?

gladiatorerna1
2005-10-11, 13:05
Hur onyttigt är det egentligen med bröd? Då menar jag vanliga enkla frallor i första hand. Jag kan verligen inte måtstå mackor. Jag känner mig så hungrig när jag inte äter det. Det är alltså en fysisk abstinens. När jag äter vanlig mat så blir jag så hungrig och sötsugen. Jag får mest energi när jag äter mackor.

King Grub
2005-10-11, 13:12
Vanligt vitt bröd får nog klassas som onyttigt, eller åtminstone "inte nyttigt". Det är i princip bara vetemjöl, och vanligt vetemjöl är så pass behandlat att vetets näringsämnen är som bortblåst.

Fullkornsbröd baserat på rågmjöl med hela eller klippta korn är däremot en utmärkt kolhydratkälla, fullt jämförbar med råris, fullkornspasta och potatis.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49255&highlight=br%F6d

gladiatorerna1
2005-10-11, 13:15
Vanligt vitt bröd får nog klassas som onyttigt. Det är i princip bara vetemjöl, och vanligt vetemjöl är så pass behandlat att vetets näringsämnen är som bortblåst.

Fullkornsbröd baserat på rågmjöl med hela eller klippta korn är däremot en utmärkt kolhydratkälla, fullt jämförbar med råris, fullkornspasta och potatis.
r
Så man kan äta fulkornsbröd utan dåligt samvette? Kan du snälla förklara för mig varför jag mår så dåligt av vanlig mat? Jag blir så hungrig och sötsugen.