Visa fullständig version : Ris
Chandler
2005-10-11, 11:52
Rispaketet tog just slut och det är dags att fylla på skafferiet, men vilket är egentligen det optimala riset? :D Nämen, helt allvarligt, det finns ju miljoner att välja bland och det enda jag riktigt vet är mörkare överlag är bättre (~fiberrikare, lägre GI) än ljusare. Men upplys mig nu! Parboiled? Förkokat, javisst, men är det bra eller "dåligt"?
gladiatorerna1
2005-10-11, 11:59
Rispaketet tog just slut och det är dags att fylla på skafferiet, men vilket är egentligen det optimala riset? :D Nämen, helt allvarligt, det finns ju miljoner att välja bland och det enda jag riktigt vet är mörkare överlag är bättre (~fiberrikare, lägre GI) än ljusare. Men upplys mig nu! Parboiled? Förkokat, javisst, men är det bra eller "dåligt"?
Jag äter mörkt ris och det är betydligt större tuggmotstånd. Koktiden är ca 20 minuter. Man får ju ofta höra i "du är vad du äter" att vitt ris är dåligt. Därför köpte jag mörkt.
King Grub
2005-10-11, 12:36
Råris och fullkornsris är dom bästa alternativen. GI på ris går inte att förutsäga beroende på behandling, fiberhalt, färg (men vitt är sämre än mörkt pga av det är polerat och har förlorat näringsämnen i processen) eller utseende.
Stämmer det att råris och fullkornsris är mer näringsrika men också mer högglykemiska än vitt parboiled ris?
Å andra sidan verkar ju parboiled ris vara ganska näringsrikt också:
"Parboiled betyder förkokt. Det innebär att man hettar upp riset i vatten och sedan torkar det igen. En stor fördel med parboiled ris är att näringsämnena som sitter i de yttersta lagren av kärnan rör sig in i kärnan. Parboiling består av tre steg:
1. Stöpning (=blötläggning i vatten) vid ca 60 grader.
2. Ångkokning. Stärkelsen gelatiniserar och riset steriliseras. Gelatiniseringen gör att vitaminer "fångas" i endospermet.
3. Torkning. Först snabbt till ca 20% vattenhalt, sedan långsammare för att undvika att kärnan spricker.
Parboiled ris är inte samma sak som snabb-kokt ris. Det kräver tvärtom lite
längre koktid.
Fördelarna är:
-mindre känsligt för att gå sönder vid malning
-mer resistent mot insektsangrepp
-högre näringsvärde (spec. vitamin B1)
-blir inte lika kladdigt (i Asien där man vill ha kladdigt ris förekommer parboiled ris inte så mycket)
Nackdelarna är:
-lite mörkare färg
-annan smak
-större tendens att härskna
Uppgifterna kommer från boken "Principles of Cereal Science and Technology"
av R. C. Hoseney. Kapitel 8, sid 169. American Association of Cereal
Chemists, Inc. 1994.
Annica Andersson SLU"
Hur kan det komma sig att fullkornsris och råris har högre GI?
King Grub
2005-10-11, 13:44
En avgörande faktor är amylos-amylopektin ration.
"These results indicate that many varieties of rice, whether white, brown, or parboiled, should be classified as high GI foods. Only high-amylose varieties are potentially useful in low-GI diets."
Am J Clin Nutr. 1992 Dec;56(6):1034-6.
Hur är det med Avorio-ris? Är det nyttigt och näringsrikt eller luras man bara av att det ingår i Risentas sortiment? Gott är det iaf...
King Grub
2005-10-11, 14:15
Avorioris är ett mellanting mellan vitt polerat ris och råris. Riset är skalat och polerat, så en del av näringsämnena går förlorade, men själva processen pressar in en del av silverhinnan (som är intakt hos råris) i riskornet, och därmet näringsämnen som gör slutprodukten näringsrikare än vitt ris, men inte lika näringsrikt som råris.
Och vilket ris innehåller mycket amylos? Kanske inget alls?
En avgörande faktor är amylos-amylopektin ration.
"These results indicate that many varieties of rice, whether white, brown, or parboiled, should be classified as high GI foods. Only high-amylose varieties are potentially useful in low-GI diets."
Am J Clin Nutr. 1992 Dec;56(6):1034-6.
Betyder det att undersökningar som uppmätt vissa rissorter till det låga intervallet på GI-skalan har mätt fel?
King Grub
2005-10-11, 15:33
Nej, varför skulle mätningarna vara fel? Själva mätningen i fråga var säkert korrekt... men att riset i ditt paket skulle ha samma amylos - amylopektinratio är osannolikt.
ICA:s fullkorn-parboildris :bow:
Tacka vet ja Bulgur, mycket godare :thumbup:
Chandler
2005-10-14, 08:01
Tack för alla svar! :thumbup:
Är det avsevärd skillnad i koktid mellan råris och fullkornsris? Det är väl antagligen den avgörande faktorn, förutsatt att det inte är någon våldsam prisskillnad.
Råris man köper i Hälsokostaffärer brukar man koka i 45 minuter. Sen finns det ju råris på ica/konsum där koktiden bara är 10 minuter. Hur går det ihop? Är ica-råriset parboiled då?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.