Logga in

Visa fullständig version : Rigshospitalets diet

castor
2005-10-10, 19:05
Hej, jag är ny på forumet men har märkt att det är många som vill bränna fett. Jag började plugga till personlig tränare för några månader sedan och läser nutritionslära, där läste vi om olika dieter.. Tänkte dela med mig utav en diet jag själv prövat som funkar otroligt bra.
Det som är bra med den är att du kan styrketräna samtidigt, samt att du direkt efter den tretton dagar långa dieten kan börja äta normalt igen utan att gå upp dom kilon fett du tappat under den kommande två års perioden (förutsatt att du äter normalt)

Dag 1 och 8: En kopp svart kaffe, en sockerbit. 2 hårdkokta ägg, kokt spenat, 1 tomat. 1 stor biff (250 gram), sallad med olja och citron.

Dag 2 och 9: F En kopp svart kaffe, en sockerbit. L 1 stor biff (250 gram), sallad med olja och citron, en frukt. M 1 skiva skinka (alt. 8-10 påläggsskivor), 1 bägare yoghurt, sallad med olja och citron.

Dag 3 och 10: F En kopp svart kaffe, en sockerbit, rostat bröd utan vare sig smör eller pålägg. L Kokt Spenat, 1 tomat, 1 färsk frukt. M 2 hårdkokta ägg, 1 skiva skinka, sallad med olja och citron.

Dag 4 och 11: F En kopp svart kaffe, en sockerbit, rostat bröd utan vare sig smör eller pålägg. L 1 hårdkokt ägg, 1 riven morot, 1 liten burk keso eller kesella (naturell). M 1 burk fruktsallad, 1 bägare yoghurt (naturell).

Dag 5 och 12: F 1 stor riven morot med citron. L Mycket mager fisk (250 gram), med citron och smörsås. M 1 stor biff (250 gram) sallad och broccoli.

Dag 6 och 13: F En kopp svart kaffe, en sockerbit, rostat bröd utan vare sig smör eller pålägg. L ½ kyckling utan skinn, sallad med olja och citron. M 2 hårdkokta ägg, 1 stor riven morot.

Dag 7: F En kopp te utan socker. L En bit brillat kött, färsk frukt. M Inget

Det dieten gör är att den ändrar din ämnesomsättning. Och du får knappt i dig några kolhydrateter. Därför bör du ej konditionsträna under dietperioden. Styrketräna är dock bra.
Dieten ska följas i 13 dagar varken mer eller mindre. Om man följer den korrekt bör man tappa 7-20 kilo.
Du bör även dricka minst 2 liter vatten om dagen.
Lycka till :thumbup:

King Grub
2005-10-10, 19:22
Jag hoppas du skämtar... därför att den där dieten är ett skämt. Inte har den något med Danska Rikshospitalet att göra heller.

Det dieten gör är att den ändrar din ämnesomsättning.

Jajamensan. Det gör den verkligen. Kör den i botten. :thumbup:

Zakath
2005-10-10, 19:28
Jag vill inte vara negativ, men när skrevs det där? 1930?

Iaf, Välkommen till Kolozzeum, hoppas du kan lära dig mycket här :)

gorken
2005-10-10, 19:59
Jag började plugga till personlig tränare för några månader sedan och läser nutritionslära

Antar att du inte kommer eller har klarat tentan med de kunskaperna. Skulle aldrig anlita dig i vilket fall.

Men man kan alltid hoppas att du skojar.

//Stefan

King Grub
2005-10-10, 20:04
Jag vill inte vara negativ, men när skrevs det där? 1930?

Nej, det är en rätt ny scam. Och den har inte något med det riktiga Rikshospitalet att göra; det är bara bluffmakarna som kallat "dieten" så.

Zakath
2005-10-10, 20:22
Nej, det är en rätt ny scam. Och den har inte något med det riktiga Rikshospitalet att göra; det är bara bluffmakarna som kallat "dieten" så.

Varför skriva dessa "scams" när det är så lätt att skriva en vettig kostplan?

HenrY
2005-10-10, 20:37
Hehehe Best of för faen! :laugh: :thumbup:

castor
2005-10-10, 20:59
Förklara gärna varför det är ett skämt...
den funkar tappade 8 kg dom första 5 dagarna och har inte gått upp dom än. styrketränade under tiden också så tappade inte nämnvärt i styrka.

Zakath
2005-10-10, 21:02
Förklara gärna varför det är ett skämt...
den funkar tappade 8 kg dom första 5 dagarna och har inte gått upp dom än. styrketränade under tiden också så tappade inte nämnvärt i styrka.

Kan du förklara vad som är så bra med den? Varför ska man t.ex. ta en kopp svart kaffe med socker till frukost, varför en 250grams biff till middag?

King Grub
2005-10-10, 21:07
den funkar tappade 8 kg dom första 5

...varav en stor del vatten och muskelprotein. Grattis till att inte ha gått upp det igen.

King Grub
2005-10-10, 21:14
Känner man till grunderna i näringsfysiologi vet man att en sådan här diet är en vansinnig svältdiet. Givetvis går man ner i vikt av en svältdiet, men det är inte varaktig och hälsosam fettförlust man åstadkommer, utan en viktminskning bestående av vatten, muskelprotein, glykogendepåer och fett. Samtidigt som man nedreglerar ämnesomsättningen. Att den skulle ha en positiv effekt på metabolismen är skrattretande. Och "funkar för mig" finns inte.

dunken16
2005-10-10, 21:33
ägd

Zakath
2005-10-10, 21:37
ägd

Det här forumet handlar inte om att "äga" andra, så liknande kommentarer som din undanbedes, åtminstone i de seriösare forumdelarna.

Castor postade trots allt den här dieten för att hjälpa andra, nu får han helt enkelt lära sig själv vilket jag hoppas han har glädje av :)

Rockhard
2005-10-10, 21:57
7-20 kg på 13 dagar? Låter som nån hittat på på fyllan :)

Zakath
2005-10-10, 21:59
7-20 kg på 13 dagar? Låter som nån hittat på på fyllan :)

Det stämmer iof säkert, alla vet ju att man tappar enormt med vikt de första dagarna under svält, men här handlar det knappast om rent fett...

castor
2005-10-10, 22:10
kan lova att jag blir minst sagt chockad av å läsa era inlägg. inget av det ni säger stämmer överens med det min lärare sagt.. att det är en svältdiet förstår väl jag också och att den mest är till för kraftigt överviktiga. jag är inte överviktig ville dock testa den för att se och om jag kan rekommendera den.
men är dock tacksam över att jag fått höra lite kritik. ska grilla läraren imorn eftermiddag..
för dom som är överviktiga såsom t.ex. Mental var förut tror jag den passar utmärkt, dock lämpar den sig ju inte för deff.

Pez
2005-10-10, 23:30
...Jag började plugga till personlig tränare för några månader sedan och läser nutritionslära...
...inget av det ni säger stämmer överens med det min lärare sagt..
Det där är egentligen det som skrämmer mig mest här.

Castor - vilken utbildning är det du går? Skola/anordnare, kursnamn...?

Spannmål
2005-10-11, 01:11
Hoppas att resterande delen av PT-utbildningen är bättre än nutritionsdelen :)

King Grub
2005-10-11, 05:40
för dom som är överviktiga såsom t.ex. Mental var förut tror jag den passar utmärkt,

Man sätter inte överviktiga på en scam-diet hopkokad av någon som är i fullständig avsaknad av kunskap om näringslära eller enbart är ute efter att tjäna pengar på överviktiga.

Det här är inte en "hospitaldiet". Det är ett bluffprogram sammansatt av någon samvetslös individ som vill tjäna pengar, genom att sätta ett sjukhus (som inte har med saken att göra överhuvudtaget) namn på en icke-fungerade, hälsovidrig svältkur, som åstadkommer motsatt effekt mot vad den lovar.

Mental
2005-10-11, 06:14
kan lova att jag blir minst sagt chockad av å läsa era inlägg. inget av det ni säger stämmer överens med det min lärare sagt.. att det är en svältdiet förstår väl jag också och att den mest är till för kraftigt överviktiga. jag är inte överviktig ville dock testa den för att se och om jag kan rekommendera den.
men är dock tacksam över att jag fått höra lite kritik. ska grilla läraren imorn eftermiddag..
för dom som är överviktiga såsom t.ex. Mental var förut tror jag den passar utmärkt, dock lämpar den sig ju inte för deff.

Skall du nödvändigtvis gå på en svältdiet så gå på nutrilette, naturdiet eller cambridge. De innehåller både fett protein och kolhydrater, inte mycket, men man överlever i allafall en sån diet ;)

Jag har testat runt en massa, och konstaterat att det som i slutändan fungerade best för mig var ät mindre men bra och röra mig mera. Dvs vad alla sa åt mig att göra från början ;)

Men jag tror starkt på att man måste få göra sina egna misstag och göra egna erfarenheter, det stärker en i det långa loppet, men inte ens jag har gått på flygvärdinne dietetn, fruktbantningen eller rikshospitaldieten :cool:

Niclaaas
2005-10-12, 14:53
Castor - vilken utbildning är det du går? Skola/anordnare, kursnamn...?

svar? *popcorn*

Jacksatan
2005-10-13, 15:18
Men det här är ju nån som skämtar, fattar ni inte det? Såhär dåligt pålästa kan jag inte tänka mig att de som lär ut näringslära är att de skulle rekomendera en sån här diet, som hans påstådda lärare gjort.

Spannmål
2005-10-13, 15:59
Men det här är ju nån som skämtar, fattar ni inte det? Såhär dåligt pålästa kan jag inte tänka mig att de som lär ut näringslära är att de skulle rekomendera en sån här diet, som hans påstådda lärare gjort.

Åjo, jag har varit med om värre saker inom läraryrket. Det kan ju tänkas att den här dieten mest har hängt med när de gått igenom de 100 andra, eller så.

Body Guard
2005-10-13, 17:12
:bow: ägd

Magnus
2005-10-13, 17:18
Hej, jag är ny på forumet men har märkt att det är många som vill bränna fett. Jag började plugga till personlig tränare för några månader sedan och läser nutritionslära, där läste vi om olika dieter.. Tänkte dela med mig utav en diet jag själv prövat som funkar otroligt bra.
Det som är bra med den är att du kan styrketräna samtidigt, samt att du direkt efter den tretton dagar långa dieten kan börja äta normalt igen utan att gå upp dom kilon fett du tappat under den kommande två års perioden (förutsatt att du äter normalt)

Dag 1 och 8: En kopp svart kaffe, en sockerbit. 2 hårdkokta ägg, kokt spenat, 1 tomat. 1 stor biff (250 gram), sallad med olja och citron.
viktigt att det just är EN kopp, du får den där extra förbränningen, ta en till och du går upp i vikt!!, samma gäller äggen, dom måste va HÅRD kokta, tomaten där är superviktig likaså likaså salladen med olja och citron GLÖM INTE CITRONEN

Dag 2 och 9: F En kopp svart kaffe, en sockerbit. L 1 stor biff (250 gram), sallad med olja och citron, en frukt. M 1 skiva skinka (alt. 8-10 påläggsskivor), 1 bägare yoghurt, sallad med olja och citron.
Nu ökar vi på här, lägg till en frukt under dagen, 1skiva skinka och 1bägare yoghurt!! VIKTIGT HÄNG ME NU!

Dag 3 och 10: F En kopp svart kaffe, en sockerbit, rostat bröd utan vare sig smör eller pålägg. L Kokt Spenat, 1 tomat, 1 färsk frukt. M 2 hårdkokta ägg, 1 skiva skinka, sallad med olja och citron.
Nu lägger vi i högväxeln, HÄNG PÅ! rostat bröd! VIKTIGT frukten! kom ihåg den måste va helt FÄRSK inte som under dag 2-9 då det gick bra med en halvfärsk!
Dag 4 och 11: F En kopp svart kaffe, en sockerbit, rostat bröd utan vare sig smör eller pålägg. L 1 hårdkokt ägg, 1 riven morot, 1 liten burk keso eller kesella (naturell). M 1 burk fruktsallad, 1 bägare yoghurt (naturell).
Nu börjar det bli mer avancerat, nybörjare får lyssna noga, lägg till 1riven morot, VIKTIGT DEN SKA VARA RIVEN!! sen en burk keso eller kesella OBS MÅSTE VA NATURELL!!
Dag 5 och 12: F 1 stor riven morot med citron. L Mycket mager fisk (250 gram), med citron och smörsås. M 1 stor biff (250 gram) sallad och broccoli.
Slut på kaffet, det har tappat sin effekt! in me fisken och lite smörsås, kom igen känn hur fläsket rinner av dig!
Dag 6 och 13: F En kopp svart kaffe, en sockerbit, rostat bröd utan vare sig smör eller pålägg. L ½ kyckling utan skinn, sallad med olja och citron. M 2 hårdkokta ägg, 1 stor riven morot.
Vi lyxar till det med en halv kyckling, kom ihåg ät inte skinnet.
Dag 7: F En kopp te utan socker. L En bit brillat kött, färsk frukt. M Inget
Nu lägger vi in en joker, EN KOPP MED TE, OBS! UTAN ! socker

Det dieten gör är att den ändrar din ämnesomsättning. Och du får knappt i dig några kolhydrateter. Därför bör du ej konditionsträna under dietperioden. Styrketräna är dock bra.
Dieten ska följas i 13 dagar varken mer eller mindre. Om man följer den korrekt bör man tappa 7-20 kilo.
Du bör även dricka minst 2 liter vatten om dagen.
Lycka till :thumbup:[/QUOTE]

heljis
2005-10-14, 07:21
Dieten finns. Men att den skulle läras ut av lärare på något officiellt program är ju ett skämt fattar väl alla? Försökt till smutskastning av den här/dessa linjer?

Kom i kontakt med en liknande diet, men där ingick "en kopp tonfisk" om dagen eller liknande. När jag frågade hur mycket det var i gram visste hon inte.. Jag tippsade om att jag hade en kopp hemma som rymmer ungefär 6dl. Ifall hon blev hungrig ;)

Callister
2005-10-14, 07:55
Montignac måste ju vara mer värdelös i sådant fall. Där får man ju äta hur mycket man vill bara man ser till att man inte får blodsockerhöjningar, i teorin betyder det att man kan dricka en halv liter olja till middag bara man ser till att man inte har ätit snabba kolhydrater. ;)

*screwy*

Mental
2005-10-14, 09:17
Dieten finns. Men att den skulle läras ut av lärare på något officiellt program är ju ett skämt fattar väl alla? Försökt till smutskastning av den här/dessa linjer?

Kom i kontakt med en liknande diet, men där ingick "en kopp tonfisk" om dagen eller liknande. När jag frågade hur mycket det var i gram visste hon inte.. Jag tippsade om att jag hade en kopp hemma som rymmer ungefär 6dl. Ifall hon blev hungrig ;)

Ähh, kopp är ett volymmått, om någon instruerade mig via ett recept att ta en kopp av någon skulle jag utgå från en kaffekopp (kkp) villket är 1.5dl.
(tkp) tekopp, är 2.5dl men itne lika vanligt i mina gammla recept.

Niclaaas
2005-10-14, 11:15
Ähh, kopp är ett volymmått, om någon instruerade mig via ett recept att ta en kopp av någon skulle jag utgå från en kaffekopp (kkp) villket är 1.5dl.
(tkp) tekopp, är 2.5dl men itne lika vanligt i mina gammla recept.

precis. det är gamla svenska måttenheter.

WHITEFOLKS
2005-10-14, 14:00
1 US cup är ungefär 2.4dl. Ett väldigt "standard" mått i USA iaf.

Mental
2005-10-14, 14:33
1 US cup är ungefär 2.4dl. Ett väldigt "standard" mått i USA iaf.

Så då kör de med temuggar, eller bara väldigt stora kaffekoppar :p

Niclaaas
2005-10-14, 15:22
Så då kör de med temuggar, eller bara väldigt stora kaffekoppar :p

nästan! 1 US cup är 2,37dl och svensk tekopp (tkp) är 2,5 som du sa. jag har en bok för bl.a. sånt här, "mått för mat", oh yes I have.

ville bara glänsa med mina måttkunskaper, vadå offtopic? ;)

heljis
2005-10-14, 16:07
(tkp) tekopp, är 2.5dl men itne lika vanligt i mina gammla recept.Sant. Dock var det kul att "driva" med henne och bantingskuren :)
Frågan kvarstår dock, hur mycket får man ner i en kopp? Jag skulle nog kunna trycka ner 2 burkar avrunnet om jag var hungrig :whipped:

LudwigM
2005-10-19, 10:31
Alla som har lärt sig att vara källkritiska borde ju inse att denna dieten är en bluff. Bl.a. står det i den att man måste följa dieten till punkt och pricka, varken mer eller mindre. Man får inte ens tugga ett tuggummi under dieten (om det inte är sockerfritt). Detta tyder ju på att dieten är väldigt sträng och minsta snedsteg leder till misslyckade. Hur kan det då ingå saker som "en tomat" "en kopp kaffe" "en morot"... hur exakta är de måtten?

Viktfreak
2008-05-14, 09:53
Här står allt om Danska rikshospitalets dieter. Det finns 2 olika: http://www.viktvakten.se/Danska_rikshospitalets_diet.htm