Visa fullständig version : Choklad och godis
Läste i en tidning hos frisören att svenskarna åt mest sockergodis i världen, 8.1kg/person och år.
Choklad minns jag inte platsen på, men det var lite lägre, 7kg/år gick ner.
Tycker inte det är så mycket sockergodis, men en jäkla massa choklad, fast är väl daim, snickers o dylikt de räknar med, inte bara chokladkakor.
I portugal åt de bara ... errr... kanske 1.7kg sockergodis eller något, lite iaf.
Tycker det här borde vara i allmänt, men chokladtråden var ju här ;D
Bara 7kg/år?! Många här på kolo får ju i sig det dubbla under sina ätardagar.
userfriendly
2005-10-10, 18:39
vi äter nog mer än så, 12kg har jag hört förut...
sverige är ju ett av de enda få länder som faktiskt säljer och har smågodis.. andra länder köper ju oftas små färdigpackade förpackningar..
i andra länder äter man nog mer bakverk osont kan jag tänka mig... efterrätter iaf eftersom matkulturen är mkt större i andra länder och att njuta av maten är viktigt..
jag får i mig 0,4kg på en ätardag ungefär.. (detta exkl diverse bakverk)
Ja, man ser ju skillnaden på godis när man åker ner till t.ex. medelhavet. De har bara skabbigt och lite godis. I Sverige finns ju väggar med lösgodis och massa annan skit. Hur bra som helst :-)
Tycker det här borde vara i allmänt, men chokladtråden var ju här ;D
Nja, Chokladtråden handlar ju också om hälsofördelarna med mörk choklad ;)
userfriendly
2005-10-11, 06:44
men att 7-8kg e ju ett medelvärde oxå..
vissa av dessa ätar 20kg om året o visssa kanske bara 1.
I min familj, spec mina småsyskon o min morsa äter säkert 1kg godis (iknl. kakor, bullar, glass) osont i veckan..
Min syster på 16år tror att hon e skithäftig o bra som inte äter frukost o knappt lunch i skolan.. hon verkar inte märka att hon sen e så tömd på energi att hon kan äta typ 2/3 av en almondy tårta (ca: 2000kcal)
hon blir inte precis smal av att inte vara mätt på mat..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.