handdator

Visa fullständig version : Varför dricker du INTE alkohol?

Zakath
2005-10-10, 16:46
Eller varför avstår du från att dricka alkohol?

Detta är alltså en diskussion om varför man INTE ska dricka alkohol!

Själv dricker jag inte alkohol av flera olika anledningar:

*Det är en stimulant
*Människokroppen är inte gjord för det (det skadar oss)
*Jag tycker inte att det behövs överhuvudtaget, så viktigt är det inte att kunna ha sex med okända personer och behöver man det för att slappna av/ha kul bör man nog ta sig en funderare...
*Jag vill som en 40-åring kunna säga att jag aldrig druckit
*Jag vill kunna vara en bra förebild för mina barn och för andra i framtiden
*Otaliga hemska och fruktansvärda saker har hänt på grund av alkohol

Undantagen för att inta alkohol för mig skulle vara:
*Som en smaksättare av mat, även om jag undviker det om möjligt
*Av hälsoskäl, jag kan t.ex. respektera att någon dricker ett glas rödvin om dagen för hälsan

Dela nu gärna med er om varför ni inte dricker!

hum
2005-10-10, 16:47
Magen pajar.

Lasse Kongo
2005-10-10, 16:50
Man kan vakna upp med ngt väldigt fult brevid sig och kanske pilla fram en ärta där nere....

mmm allvarligt, det är en anledning till att hålla sig borta, för hade man gjort det hade man kanske vaknat själv eller med ngn snygging...

Runda Grodan
2005-10-10, 16:51
Det går lika bra att vara utan. Det blir mer pengar över till filmer, tidningar och annat skoj. :naughty:

mini_Arnold
2005-10-10, 16:54

*Det är en stimulant
*Jag tycker inte att det behövs överhuvudtaget, så viktigt är det inte att kunna ha sex med okända personer och behöver man det för att slappna av/ha kul bör man nog ta sig en funderare...

*Av hälsoskäl, jag kan t.ex. respektera att någon dricker ett glas rödvin om dagen för hälsan

Ungefär så ja.
Samt att det smakar riktigt illa. Tackar mina kassa(?) smaklökar för det. :)

skaparn
2005-10-10, 16:54

Sakupplysning
Man smaksätter sällan med alkoholen, ibland med alkoholhaltiga drycker såsom vin eller whiskey, men alkoholen dunstar bort.

Zakath
2005-10-10, 16:58
Sakupplysning
Man smaksätter sällan med alkoholen, ibland med alkoholhaltiga drycker såsom vin eller whiskey, men alkoholen dunstar bort.

Jag vet...
Men i t.ex. glass.

Gabriel_
2005-10-10, 16:59
för att det är vardag.

Griip
2005-10-10, 17:00
för att det är vardag.

+1

Ninjasmurf
alkohol är inte en stimulant

använder bara alkohol som komponent till mat (i form av vin)

mela
Jag lägger på mig alldeles för lätt. Sedan är det inge kul att dricka
när jag bara är 17 och ändå inte kan gå ut.

Bronkitkorv
2005-10-10, 17:06
Därför att det är vardag nu. Hur gamla är ni som inte dricker alkohol egentligen och varför är ni så svenska ? Antingen parkbänken eller nykterister...

Zakath
2005-10-10, 17:07
Kom på en till, på grund av vissa "avskräckande exempel".

Några kompisars kompisars pappa, efter första glaset vin så blir han plötsligt bästa vän, pappa och flickvän till alla han pratar med *spy* Usch...

Zozza
2005-10-10, 17:08
varför är ni så svenska ? Antingen parkbänken eller nykterister...

Va? Jag trodde Svenskarnas ord var "lagom" i regel.

Eller vad är det jag inte fattat? *flex*

Zozza
2005-10-10, 17:10
Kom på en till, på grund av vissa "avskräckande exempel".

Några kompisars kompisars pappa, efter första glaset vin så blir han plötsligt bästa vän, pappa och flickvän till alla han pratar med *spy* Usch...

trevligare med såna än folk som blir väldigt aggresiva, hotfulla och elaka iaf

Jakelol
2005-10-10, 17:13
För att jag är fattig nu.

userfriendly
2005-10-10, 17:15
*jag e på deff just nu (dricker inte mkt i vanliga fall)

* jag får inte ut mer av att dricka på en fest än att inte göra det

*jag vill ha en äkta känsla av lycka inte bara en fejk

*det är skadligt för kroppen

*jag blir trött/Mår illa/kroppen blir seg

*jag tränar oftast dagen efter

*är ofta så trött på helgerna att jag behöver vila

*gillar myskvällar med mat mer ;)

Yankeee
2005-10-10, 17:15
Finns ingen för mig vettig anledning.

skaparn
2005-10-10, 17:23
Jag vet...
Men i t.ex. glass.

Det har du rätt i, jag menade inte att låta som en besserwisser (även om jag i viss mån är en...).

En anledning till att inte dricka alkohol, eller snarare motivation till att sluta, kan vara att i nyktert tillstånd åka färjan Cinderella, en vanlig kryssning till Åland. Då får man en bra bild av avarterna...

Bronkitkorv
Va? Jag trodde Svenskarnas ord var "lagom" i regel.

Eller vad är det jag inte fattat? *flex*
Nej där är svenskarna oftast inte lagom har jag lärt mej av mina invandrade jobbar kompisar. Dom flesta jag känner dricker absolut inget under veckan eller på månader i sträck och sedan när dom väl dricker på julmiddagen eller midsommar afton så sveper dom ett glas brännvin och blir aspackade före klockan sju på kvällen..

n1tro
Finns ingen vettig anledning för mig heller, och kan säga att jag aldrig ens smakat ;) . Fyllt 18 sedan ~2 mån tillbaka...

Zakath
2005-10-10, 17:24
Nej där är svenskarna oftast inte lagom har jag lärt mej av mina invandrade jobbar kompisar. Dom flesta jag känner dricker absolut inget under veckan eller på månader i sträck och sedan när dom väl dricker på julmiddagen eller midsommar afton så sveper dom ett glas brännvin och blir aspackade före klockan sju på kvällen..

Kan du hålla dig till tråden eller starta en egen?
Tack.

trym
2005-10-10, 17:28
jag sitter o grubblar på de här varje torsdagsmorgon, flördagsmorgon och söndagsmorgon, ibland kan fudneringarna följa med mig ända fram tills eftermiddagen men där ngnstanns brukar disktionsforumet i min hjärna där ena hjänhalvan säger "jag ska aldrig med dricka" och den andra säger "ääh de vet du att du kommer göra ändå, tänk bara på hur skoj du hade igår så blir de hela värdt de" o senn börjar cirkeln om igen nästa vecka...

mini
2005-10-10, 17:31
Jag blir så übertrasig dagen efter. Det är inte värt det, eftersom jag inte har eller blir speciellt mycket roligare med alkohol i kroppen. Dessutom är det så sjukt dyrt. Lägger hellre mina pengar på annat.

Sve
2005-10-10, 17:35
måste inflika att ett eller två glas rödvin till mat är finfint.

i övrigt dricker jag absolut ingen sprit..

för skadligt. mår för pissigt dagen efter etc etc.

Mental
2005-10-10, 17:37
Jag höll på att tappa kontroll över mitt drickande, och med bara alkoholister i släkten på fadernet (far min, farbror, farfar osv) så kändes det som en ganska ostabil genpool att kröka i. Nu super min bror iof utan alkoholisttendenser, men jag föredrar att inte chansa, jag klarar mig så bra utan, och det är billigare ;)

Är dock ofta på fester och ute på krogen, för jag älskar att träffa folk, men visst lessnar man på alla korkade fyllon som inte kan uppföra sig för fem öre ibland.

mangemani
2005-10-10, 17:39
1.onödigt
2.dåligt för kroppen
3.mår skit dagen efter
4.slöseri med pengar
5.kan ha roligt utan sprit
5.slipper en massa pinsamheter och en massa annat tjaffs

finns säkert en 6:e orsak med,men den kommer jag inte på just nu.

wintersnowdrift
2005-10-10, 17:43
Jag är inte "helnykterist" (dvs jag dricker alkoholhaltiga drycker, mest cider och vin till maten någon enstaka gång, samt kan ta en drink om man är ute eller så), men jag har aldrig varit dyngrak och jag drinker inte för att bli full.

Den egentliga anledningen är väl att jag inte gillar, alternativt är rädd för (den sistnämnda förklaringen ligger väl kanske närmare sanningen...) att tappa kontrollen. Jag har faktiskt funderat på om det skulle vara nyttigt för mig att bli full just för att jag har ett ganska starkt kontrollbehov. Å andra sidan kan jag ha roligt utan alkohol. Jag är inte den som sitter stilla om det finns ett dansgolv eller beter mig osocialt på fest om jag inte dricker. Dessutom trivs jag bäst i nyktra människors sällskap; blir så mycket mer intressanta samtal då (i princip alla fulla människor är så otroligt dryga).

//Kristin

internethjälten
2005-10-10, 17:47

*Det är en stimulant

#1. Jag har i min ungdom (japp, är nog fan äldst på kollo, bortsett från Allan och Arne) haft ett par rejäla 'snefyllor' som slutat på akuten och magpumping samt även bråkat en hel del så jag dricker inte då jag inte kan kontrolera skiten.

#2. Sen jag började läsa om näringslära etc så har intaget sjunkit nästan till noll då det rinner ner en och annan folkis på resturangen.

//nicke

aliquis
2005-10-10, 17:48
Ohälsosamt och dyrt, men några fler gånger kan jag väl dricka om jag ser en anledning.
Dyrt o ger ingen utdelning ändå ;D

J.Saarela
2005-10-10, 17:56
Man kan ha kul utan alkohol....

raQblad
2005-10-10, 18:03
1. Jag är 17
2. Det är dyrt
3. Det är onyttigt
4. Jobbigt att "gömma" undan från mina föräldrar :furious:
5. Man kan ja GRYMT kul utan..

Undantag..

1. Man blir "modigare" (har nog aldrig fått så många ragg!)
2. Det är faktiskt gott i mindre mängder, älskar whiskey

H.Emanuel
2005-10-10, 18:18
Därför att alkoholen är Listig, Falsk & stark.

Börje H
2005-10-10, 18:19
Det smakar skit

Mart|n
2005-10-10, 18:33
Slut på San Miguel ;)

Fartman
2005-10-10, 19:10
Det kostar skjortan.
Det är skadligt för kroppen.

(men jag brukar ju strunta i det)

Sverker
2005-10-10, 19:11
Dricker inte alkohol/helnykterist/kallat vad ni vill.

Jag dricker inte alkohol. Jag är tillräckligt säker på mig själv så jag behöver inte dricka för att bli social.

Beror säkert på min diabetes, så jag dricker inte.

Big_Vik
2005-10-10, 19:13
* Jag är 17, fjortisfester suger *** (vilket iofs är ett bra syfte att fara på dem :D) och krogen är det alltså inte tal om än. Sen är jag snål också...Har inte druckit sen i somras, men skall antagligen fira artonårsdagen i december i polisarrest. ;)

Big_Vik
2005-10-10, 19:24
Fråga: Hur går ni tillväga för att ha roligt om ni umgås med drängfulla polare? (Det kanske ni inte gör iofs?) Men säg hur det är möjligt att överhuvudtaget vistas nära de ställena där dryckenskap förekommer och praktiseras under lite lugnare former? Det finns antagligen andra former att träffa folk på?

Sist jag själv hade roligt utan alkohol var nog julen 99 typ... :D

zanzi
2005-10-10, 19:40
Jag sluta nog dricka för att jag inte gillar när jag tappar kontrollen. Sen har andra i min närhet påverkats väldigt negativt av alkohol så det har avskräckt mig lite det med.
Nu efter ett antal år har det lagts till en till faktor och just att det gått ett antal år. Vill inte bryta något jag lyckats hålla så länge.

(Har nog druckit cider när jag tänker efter så helt ren är jag nog inte.)

Big_Vik
2005-10-10, 19:55
Vafan säger ni? Alkohol är chef...

Det är ju det som är största nackdelen (och kanske tjusningen på samma gång?), att den tenderar få övertaget över ens sinne ibland :)

Diana
2005-10-10, 20:04
:laugh: Såå jefvla sant :MrT:

Förvånande uppfriskande att så många här inte känner behov av att dricka alkohol :thumbup:

Själv har ja inge alls emot att mina vänner super sej redlösa i mitt sällskap sålänge de inte blir aggressiva och jobbiga :whipped:

Ja har sett alldeles för mkt negativt komma av alkohol i min familj/släkt så ja har en naturlig rädsla för skiten, har inte heller nåt somhelst behov av alkohol i syfte att komma i kontakt me min avslappnade/vågade/flummiga sida, den kommer av sejsjälvt :D

Tricklev
2005-10-10, 20:13
Finns en massa anledningar, men den största är; Jag tycker inte om saker som påverkar mig psykiskt.

strong-man
2005-10-10, 20:25
1,Det är inte optimalt
2,Det är dyrt
3,det är tråkigt

JustinCredible
2005-10-10, 20:38
Finns en massa anledningar, men den största är; Jag tycker inte om saker som påverkar mig psykiskt.

Typ samma för mig också. Och jag vill ha alla sinnen och allt närvarande om jag gör något roligt.

Niclaaas
2005-10-10, 20:49
jag är inte absolutist, däremot dricker jag väldigt sällan och då inte så att jag blir full. när jag var 17-18 drack jag rätt mycket (fast inte onormalt mycket för att vara i den åldern). anledningarna är iaf:

*det är dyrt
*det är inte bra för kroppen
*det finns väldigt få alkoholhaltiga drycker som smakar gott
*jag blir dum i huvudet när jag dricker och kan inte kontrollera mig

Johan O
2005-10-10, 23:04
Jag skulle kunna dra ytterligare ett R A Salvatore citat här, men jag orkar inte... *rolleyes*
Läs "The Spine of the World".

- ante
2005-10-10, 23:11
Man kan ha kul utan alkohol....

Man kan dricka utan att ha roligt! :thumbup:

pia
2005-10-10, 23:33
För det första så ställer alkoholen till med så mycket skit med misshandel, skadegörelser, våldtäkter, rattfylleri som påverkar folk som inte själva valt det. Jag har sett och hört så mycket skit där alkohol är inblandat. Allt för många är alkoholister eller dricker allt för mycket alkohol.

Tycker de flesta som är fulla är jobbiga och pinsamma.

Alkohol är ett gift som inte är bra för kroppen.

Har själv ibland haft svårt att dricka lagom mycket utan har haft några gånger då det blivit alldeles för mycket och det är läskigt att förlora kontrollen så och omdömet.

Träningen påverkas negativt och dagen efter är oftast helt förstörd.

Jag ska nämna att jag inte har något emot folk som tar en öl eller ett glas vin för att det är gott och ett glas rödvin har man ju även sett kan påverka positivt fast jag tror visserligen att man kan få samma positiva effekter av andra saker än just rödvin.

Kanske inte förblir helt nykterist resten av mitt liv men jag kommer aldrig dricka mig rejält full igen och jag kommer aldrig börja dricka ofta.

Kwon
2005-10-11, 00:13
Jag har bara gjort dumma saker jag ångrat när ja varit full (utom en enda gång), så det är djävulens påfynd!

Bättre att försöka hålla sig salongs om man skall dricka..

TrasMannen
2005-10-11, 07:55
Jag dricker när jag känner för det.
Jag kan ta en öl direkt efter träningen, oavsett om det är optimalt eller inte. Orka bry sig. Bara man inte gör det varje gång.

Jag tycker däremot inte om att bli packad eller full. Går väldigt sällan ut och festar och dricker då några öl.

Varför jag väljer att inte festa/dricka
* Det är dyrt, inte bara att dricka, utan omkostnader runtom. Taxi, inträde osv
* Det finns inga intressanta människor på krogen.
* Det pajjar sömnen
* Det finns roligare saker att göra
* Man kan inte köra bil om man får spontanryck och vill dra nånstans

Krokodil
2005-10-11, 08:01
Bättre att försöka hålla sig salongs om man skall dricka..
Jag är alltid salongsberusad... fast ibland är det en stor salong. :D

OnT: Jag dricker mindre och mindre nuförtiden eftersom jag blir så jäkla bakis! *cry*

datorjaevel
2005-10-11, 08:51
Jag brukar inte dricka för att det är lättare att spöa folk då.

skaparn
2005-10-11, 09:49
Jag brukar inte dricka för att det är lättare att spöa folk då.

Det är väl snarare svårare?

Ironbabe
2005-10-11, 10:01
Jag dricker inte för att jag förmodligen skulle kräkas då...och roligare kan man ju ha *spy*

Cilia
2005-10-11, 10:10
jag dricker väldigt lite och har alltid gjort.
alltid haft svårt att bli riktigt full eller snarare aldrig haft ambitionen att bli det.

Nu känner jag dessutom att jag vill att det ska vara värt det för man blir så seg dagen efter. Till en god middag kan jag dock ta ett eller två glas vin utan att skämmas eftersom det inte sker så ofta. Förra veckan blev det 3 gånger men so what?

Sen är jag kräsen och gillar inte öl och inte smaken av starksprit så det eliminerar en del

mangs
2005-10-11, 10:27
jag är inte absolutist, däremot dricker jag väldigt sällan och då inte så att jag blir full. när jag var 17-18 drack jag rätt mycket (fast inte onormalt mycket för att vara i den åldern). anledningarna är iaf:

*det är dyrt
*det är inte bra för kroppen
*det finns väldigt få alkoholhaltiga drycker som smakar gott
*jag blir dum i huvudet när jag dricker och kan inte kontrollera mig

Om du nu inte var full, varför lät du honom köra? :confused:

Grahn
2005-10-11, 10:32
Dricker ibland, dock mycket mer sällan nu än förr då jag minst sagt tröttnat på att vakna upp bakfull med avsaknad av minnen, några blessyrer rikare och massor av kronor fattigare fast en massa ångest över vad man ställt till med denna gången.

Sen att man är bakfull i 14 dar numera är ju ingen höjdare heller....

Herkulez
2005-10-11, 10:33
Jag dricker när jag känner för det.
Jag kan ta en öl direkt efter träningen, oavsett om det är optimalt eller inte. Orka bry sig. Bara man inte gör det varje gång.

Jag tycker däremot inte om att bli packad eller full. Går väldigt sällan ut och festar och dricker då några öl.

Varför jag väljer att inte festa/dricka
* Det är dyrt, inte bara att dricka, utan omkostnader runtom. Taxi, inträde osv
* Det finns inga intressanta människor på krogen.
* Det pajjar sömnen
* Det finns roligare saker att göra
* Man kan inte köra bil om man får spontanryck och vill dra nånstans
exakt så tänker och gör jag med

datorjaevel
2005-10-11, 11:17

lägg också till att det är lättare att spöa folk.

Jet
2005-10-11, 11:21
Jag dricker sällan alkohol för att jag blir så trött av det, och dessutom är så tjock att jag inte får ett ordentligt rus mer...

Det där med dumheter på fyllan har jag aldrig förstått, det går ju utmärkt att hitta på dumheter nykter också

Niclaaas
2005-10-11, 12:18
Om du nu inte var full, varför lät du honom köra? :confused:

va?

Garnax
2005-10-11, 12:34
Jag äter inte mat för att förbränningen släpper fria radikaler som
utsätter mig för cell-skador som leder till ett fysiskt åldrande.

Far min tränade mycket som ung och när han gjorde en hälsokoll
så frågade läkaren hur mycket han drack, han sa inget för han
är hel nykterist. Läkaren sa att hans lever inte höll med om det.

Anledningen visade sig vara pappas stora konsumtion av bananer

You can run but you can never hide...

Anledningar till att inte dricka alkhol:

1: Man tål det inte, allergi av något slag eller alkoholism
2: Man tycker inte om det
3: Man vill inte grumla sitt sinne

Personligen ser jag alkohol som en krydda i en dryck

Action
2005-10-11, 12:38
Tävlingsdiet, uppbyggnad eller vad man nu är inne i för period är för mig inget hinder att dricka lite alkohol då och då.

Nu har jag "partajat" klart i mitt liv så det blir oftast bara genom att dela en flaska champagne, vin eller max 1 öl till maten.. Anledningen.. det är gott.

Zakath
2005-10-11, 14:25
HÅLL ER TILL ÄMNET ELLER STARTA EN NY TRÅD TACK!

Väldigt jobbigt att hålla på att rapportera inläggen i den här tråden, jag vill inte ha en diskussion om varför man ska dricka alkohol så starta en egen tråd...

Verkar trots allt vara mycket folk med en nykter inställning här på kolo :) :thumbup:

Jorgen
2005-10-11, 15:45
Precis som Zakath skriver.
HÅLL ER TILL ÄMNET ELLER STARTA EN NY TRÅD!
Det är otroligt tråkigt att hålla på att radera poster och skriver trådskaparen Detta är alltså en diskussion om varför man INTE ska dricka alkohol! så låt det vara det också.

Kwon
2005-10-11, 16:36
Jag är alltid salongsberusad... fast ibland är det en stor salong. :D

OnT: Jag dricker mindre och mindre nuförtiden eftersom jag blir så jäkla bakis! *cry*

Svårt att hålla sig salongs dock! :)

kalle_banan
2005-10-11, 16:57
man blir bakis
man gör dumma saker
man säger dumma saker
man tänker dumma saker
man blir dum
man spyr

i år har jag officiellt inte vart kalasfull, men stimulerad har jag varit. tycker faktiskt att öl bland det godaste man kan dricka, så det dricker jag då o då. men sällan, ytterst sällan sprit nu för tiden, jag smakade lite whiskey hos en kompis för ett tag sen bara för att smaka.
men så kör jag ett fyllefritt år (inte alkoholfritt!) så jag har ju supit, sist var vid nyår.

däremot, när jag häver mitt fylleförbud tänker jag inte supa mig redlös som många gör igen, det ger mig inget mer än bakfylla, däremot är det ju ofta underbart att bli lite smålullig så man bara myser =)

datorjaevel
2005-10-11, 17:11
Jag äter inte mat för att förbränningen släpper fria radikaler som
utsätter mig för cell-skador som leder till ett fysiskt åldrande.

Far min tränade mycket som ung och när han gjorde en hälsokoll
så frågade läkaren hur mycket han drack, han sa inget för han
är hel nykterist. Läkaren sa att hans lever inte höll med om det.

Anledningen visade sig vara pappas stora konsumtion av bananer

You can run but you can never hide...

Anledningar till att inte dricka alkhol:

1: Man tål det inte, allergi av något slag eller alkoholism
2: Man tycker inte om det
3: Man vill inte grumla sitt sinne

Personligen ser jag alkohol som en krydda i en dryck

Käka antioxidanter då, de motverkar åldrandet...

aliquis
2005-10-11, 22:23
Ändrar mitt svar, SUP!

När du blir äldre kommer du bara ångra allt du inte hann göra/gjorde som ung, gör det medans du kan =P

Garnax
2005-10-11, 22:32
man blir bakis
man gör dumma saker
man säger dumma saker
man tänker dumma saker
man blir dum
man spyr

man gör dumma saker iaf
man säger dumma saker iaf
man tänker dumma saker iaf

Några blir dumma, men några är redan dumma

spyr gör man av överkonsumtion av det mesta...

OBS

Jag vet att detta är en tråd om varför man inte ska dricka.
Man ska alltså komma med argument för varför man inte ska dricka.

och argument måste ifrågasättas, disskuteras och vridas på
för klarar dom inte det så håller dom inte...

Oxe
2005-10-12, 04:10
varför gör det när det finns bättre och roligare saker att inmundiga

Niclaaas
2005-10-12, 08:39
va?

än en gång... va?

Dipshit
2005-10-12, 08:49
jag är minderårig på nytt..
jag hatar att va bakis..duh

z_bumbi
2005-10-12, 08:50
Jag insåg en dag att de mängderna sprit jag var tvungen att dricka för att bli salongsberusad inte på något sätt kunde vara bra för mig.

Mexus
2006-01-14, 14:22
Drack inte sprit eller öl när jag var yngre. Är 24 nu och har druckit lite av varje nu men känner ingen anledning till att börja dricka varje helg eller en 1 gång i månaden. Kul har man utan sprit om man är en människa med mycket humor och spriten tillför bara elände med sitt egna psyke och kropp.

H.Emanuel
2006-01-14, 14:54
Jag är allergisk mot alkohol

PePPinO
2006-01-14, 15:33
jag sitter o grubblar på de här varje torsdagsmorgon, flördagsmorgon och söndagsmorgon, ibland kan fudneringarna följa med mig ända fram tills eftermiddagen men där ngnstanns brukar disktionsforumet i min hjärna där ena hjänhalvan säger "jag ska aldrig med dricka" och den andra säger "ääh de vet du att du kommer göra ändå, tänk bara på hur skoj du hade igår så blir de hela värdt de" o senn börjar cirkeln om igen nästa vecka...

HAhah känner precis igen d där=) (o med handen på hjärtat hur roligt skulle man ha utan spriten då? ;P

Jesper
2006-01-14, 15:41
För att det är kul att va dyngad=)

Big_Vik
2006-01-14, 15:42
HÅLL ER TILL ÄMNET ELLER STARTA EN NY TRÅD TACK!

Väldigt jobbigt att hålla på att rapportera inläggen i den här tråden, jag vill inte ha en diskussion om varför man ska dricka alkohol så starta en egen tråd...

Viktor Fisk! Hej! :love:

Hur djup kan en diskussion egentligen bli om man bara ser ämnet från ett enda perspektiv? Om någon skriver jag tycker att man ska eftersom...så kan du väl försöka göra en Skaparn istället och förklara varför det är så himla fel? T.ex. påståendet "Man blir jätterolig av alkohol" skulle man kunna besvara med: Nej, alkohol kan inte ändra personligheten nämnvärt utan förstärker den i bästa fall bara. Är du en tråkig person betyder det automatiskt inte att du blir roligare om du dricker. (Dåligt exempel kanske, men jag hoppas vad jag vill säga framgår ändå).

Lite dumt är det att inte acceptera motsatta synpunkter. Om folk hela tiden ifrågasätter tvingar det dig till att utveckla dina tankar, och varför skulle det vara dåligt? För din egen skull (om nu syftet är att få folk att dricka mindre) så skulle JAG anse att du bör tillåta och tänka över även andra sidans argument så står du inte helt svarslös när du fåra höra dem av andra och kan istället svara dem direkt "Nej det är fel eftersom...." Bara min åsikt :thumbup:

trasan
2006-01-14, 15:46
Jag tycker att trådskaparen absolut inte har ett skit att säga till om. Har du aldrig druckit så vet du inte vad det innebär. En gång är ingen gång right?

nordlander
2006-01-14, 17:29
Allt eller inget är lätt. Det är när man kan dricka lagom som man visar att man har något innanför pannbenet.

Varför kan man inte dricka 2-3 glas vin till maten eller några öl när man glor på tv med polarna? Ingen som har dött av det. Tyvärr så är det så många som måste supa sig apraka för att dom tror att det är det som är grejen med alkohol. Själv dricker jag för att det är gott :)

sissa
2006-01-14, 17:53
Allt eller inget är lätt. Det är när man kan dricka lagom som man visar att man har något innanför pannbenet.

Varför kan man inte dricka 2-3 glas vin till maten eller några öl när man glor på tv med polarna? Ingen som har dött av det. Tyvärr så är det så många som måste supa sig apraka för att dom tror att det är det som är grejen med alkohol. Själv dricker jag för att det är gott :)

man kan dock fråga sig hur mkt alkoholen (berusningen) bidrar till känslan av att det är "gott". gott smakmässigt, men också gott som i att man mår gott när man dricker det:-)

tycker själv det är gott med vin ibland till maten, men tror nog att själva berusningen har med saken att göra helt klart ( med berusad menar jag inte stupfull nödvändigtvis) att upplevelsen blir trevlig och "god".

Big_Vik
2006-01-14, 17:55
Jag tycker att trådskaparen absolut inte har ett skit att säga till om. Har du aldrig druckit så vet du inte vad det innebär. En gång är ingen gång right?

Passa så du inte blir reportad :D Tycker att resonemanget är ofullständigt även om jag inte vill härleda någon idioti eller utvecklingsstörning ur det (till skillnad från vissa andra). Måste du prova på att ta droger, eller mörda någon annan innan du fullt förstår konsekvenserna?

Big_Vik
2006-01-14, 18:03
man kan dock fråga sig hur mkt alkoholen (berusningen) bidrar till känslan av att det är "gott". gott smakmässigt, men också gott som i att man mår gott när man dricker det:-)

tycker själv det är gott med vin ibland till maten, men tror nog att själva berusningen har med saken att göra helt klart ( med berusad menar jag inte stupfull nödvändigtvis) att upplevelsen blir trevlig och "god".

Om det bara vore för smaken skulle man ju kunna tänka sig läskeblask eller liknande istället. Det är en jävligt gott (kanske inte främst bara smak utan även själva känlsna) med ett par öl och/eller en whiskey tillsammans med några vänner. Jag upplever i den milda berusningen en känsla av upprymdhet eller lycka. Det är en balansgång, men jag tycker att när man häller i sig 15 st Sofiero eller dricker en massa ren sprit så har man passerat gränsen för vad som kan tänkas vara gott. Men inget fel på det heller. :D

bladhet
2006-01-14, 18:06
Varför dricka när man kan köra?

Fast idag så blir det nog en eller två öl ute, då får man helt enkelt låta någon annan köra.

sissa
2006-01-14, 18:10
Om det bara vore för smaken skulle man ju kunna tänka sig läskeblask eller liknande istället. Det är en jävligt gott (kanske inte främst bara smak utan även själva känlsna) med ett par öl och/eller en whiskey tillsammans med några vänner. Jag upplever i den milda berusningen en känsla av upprymdhet eller lycka.

ja,precis. jag tror inte riktigt på att man dricker bara för den goda smaken.
hade man tyckt att det varit lika gott utan alkoholens effekter? känns tveksamt..

IfK
2006-01-14, 18:14
Jag är allergisk mot alkohol

Blir söpen?

hahavaffan
2006-01-14, 18:21
Ikväll p.g.a. dagens bröstpass. Vill få ut max ur det :) Sen även p.g.a. morgondagens benpass. Går inte att träna bakfull.

trasan
2006-01-14, 18:29
Passa så du inte blir reportad :D Tycker att resonemanget är ofullständigt även om jag inte vill härleda någon idioti eller utvecklingsstörning ur det (till skillnad från vissa andra). Måste du prova på att ta droger, eller mörda någon annan innan du fullt förstår konsekvenserna?

Ytterligare ett bevis på din "smarthet", jämföra alkohol med mord!! Keep it up! Och ja, jag tycker inte att man ska sitta och predika emot droger om man inte vet hur dom påverkar en själv.

Big_Vik
2006-01-14, 18:34
Ytterligare ett bevis på din "smarthet", jämföra alkohol med mord!! Keep it up! Och ja, jag tycker inte att man ska sitta och predika emot droger om man inte vet hur dom påverkar en själv.

Ytterligare? Poängen var att man inte behövde testa på allting. Man kan genom att leka Grub lite granna se att vissa grejer har en stor risk att utmynna i negativa konsekvenser. T.ex. ska jag dricka ikväll, en anledning att låta bli skulle kunna vara att jag kan bli omöjlig att ha att göra med.

Om du är ironisk som det låter, varför ska jag keepa it up?

nordlander
2006-01-14, 18:42
ja,precis. jag tror inte riktigt på att man dricker bara för den goda smaken.
hade man tyckt att det varit lika gott utan alkoholens effekter? känns tveksamt..

lättöl är jävligt gott och då blir man då inte full

norsk_gadd
2006-01-14, 18:45
Dricker inte för att jag tycker om att träna och det kan jag inte göra lika bra efter en rejäl fylla.

_luleå_
2006-01-14, 18:48
De dagar då jag avstått från att dricka är då jag tänkt på dagen efter då det kännts som att mina armar tappat 5cm i volym.

nordlander
2006-01-14, 18:49
De dagar då jag avstått från att dricka är då jag tänkt på dagen efter då det kännts som att mina armar tappat 5cm i volym.

hehe inga muskler bara vatten? :P

Piranha
2006-01-14, 18:51
Ganska så enkelt.

1. Jag blir alltid så jävla bakis oavsett mängd.
2. Det sabbar träningen 1 vecka ca för en fylla.
3. Helgerna , kostant sliten och trött.

trasan
2006-01-14, 18:58
Ganska så enkelt.

Är det för dig personligen lr påstår du att det är så för alla?

Cerberus
2006-01-14, 18:58
just nu är det för att alkohol enbart är nedbrytande och jag är helt övertygad om att det sätter mer krokben i deffen än vad godis gör.

plus att jag mår så fruktansvärt dåligt dagarna efter fyllan, har varit nykterist i två veckor nu haha. Har lovat mig själv MINST 4 veckor utan en droppe och det ska jag fanimej hålla.

Ryska_raketen
2006-01-14, 18:59
Ganska så enkelt.

:thumbup: :thumbup:

Piranha
2006-01-14, 19:01

Är det för dig personligen lr påstår du att det är så för alla?

Givetvis snackar jag för mig själv..

GymTT
2006-01-14, 19:07
Tycker inte det är värt att slänga bort så mycket pengar på det.
Därför kör jag bara när det verkligen gäller:)

Cinna
2006-01-14, 19:09
Får inte alkoholen att funka ihop med träningen.
Alkoholen gör mig trött (känner mig nog sliten på helgerna som det är)
Mellan jobb, familj, vänner och träning finns inte mycket tid över till supande.
Avskyr alkoholpåverkade människor.

Olof Herlin
2006-01-14, 19:20
Läs en bok som heter "För herr Bachmanns broschyr" av Carl-Johan Vallgren. Författaren får en förfrågan av en viss Herr Bachman om han kan svara på lite frågor om Sverige för en Broshyr han ska göra om landet.

Det roliga är att författaren inte bara svarar på frågorna, han skriver en hel bok som svar där han beskriver sitt otroligt djupa hat för Sverige och det svenska folket. Kapitlet där han går in på det värsta svenska svineriet av alla, supandet, är så kul och så sant att man ligger upp och ner av garv. Han skonar ingen! :D

Ett måste att läsa!

_luleå_
2006-01-14, 21:02
hehe inga muskler bara vatten? :P

Hehe, nja hoppas det finns lite mukkler dära ;)

Yip_man
2006-01-14, 21:13
Ganska så enkelt.

Samma anledning här. Kan dock ta ett eller två glas wiskey för sälskapets skull ibland och för jag numera tycker det är gott.

aliquis
2006-01-15, 03:04
Ohälsosamt och dyrt och jag blir ledsen av det, annars är det bara bra.

Kennedy
2006-01-15, 03:06
Behöver inte fly verkligheten.

Alkohol är en drog precis som narkotika....

Jense
2006-01-15, 03:30

ser det på din avatar.

grisbil3n
2006-01-15, 04:51
Blir så in i HELVETE bakfull om jag berusningsdricker, sängliggande i minst 12 timmar, ligger uppriktigt sagt och önskar livet ur mig själv. Sen så ska hela fyllegrejen alltid bli som ett jävla projekt, blir lika kul som att göra läxorna nästan. Men ett sexpack folköl i utomhusmiljö på sommaren är bara trevligt.

Mr. Moose
2006-01-15, 05:19
Jag har aldrig druckit alkohol för man blir dum och alkolist. *screwy*

Jag har aldrig haft sex heller för jag har hört talas om något som kallas "veneriska sjukdomar" som ska va ganska otrevligt att ha, AIDS låter inte kul heller! *cry*

Skämt åsido, MYCKET bra tråd, har alltid undrat varför man inte ska dricka.

Claes

Bönne
2006-01-15, 06:03

Alkohol är en drog precis som narkotika....Varför skulle man fly verkligheten för att man berusa sig?

Griip
2006-01-15, 06:52
Varför skulle man fly verkligheten för att man berusa sig?

Den frågan har jag ställt många gånger. Bara för att man kan/vissa gör det, så betyder det ju knappast att alla som dricker gör det för att fly verkligheten. Dumt påstående som inte håller för fem öre.

Dessutom finns det dem som inte är lika nöjda med sin verklighet, å då ser jag inget fel i att då och då fly från den.

Mel
2006-01-15, 07:11
Varför inte dricka? enkelt, jag har aldrig utvecklat en smak för alcohol.. Lika lite som exempelvis lever och oliver. ;)