handdator

Visa fullständig version : Recept!!

-=RebeL=-
2002-07-07, 12:27
Jag sitter här och funderar över dagens mat.. SJälv är jag inte direkt någon mästerkock i köket, så jag skulle gärna vilja ha lite fina recept så jag inte behöver leva enbart på tonfisk röra med krossade tomater mm...

Gärna recept på kalkon, kycklingfileer, andra rätter med hög protein mängd & ett och annat ovanligt tonfiskrecept :eating:

MVH: Johan:naughty:

Karl Alfred
2002-07-07, 15:51
Superenkelt recept till pasta.

Värm en burk 6% creme fraiche med dill och citronsmak i panna. Släng ned önskad mängd färdigskalad räkor. Krydda förslagsvis med lite salt och tabasco. Gott, snabbt och proteinrikt så det förslår....:thumbup:

Färdigskalad räkor finns i frysdisken på ex.vis på ICA. Kostar runt 40:- för 400gr. (passa på och ladda vid extarpris tillfällen så blir den ännu billigare) Men å andra sidan så innehåller räkor 25gr. protein per 100. Så om man till ovanstående recept tar 100gr. så kostar portionen under 20 spänn inkl. pasta och fraiche

Patte
2002-07-07, 16:40
Koka pasta och häll av vattnet. Hiva i en hög hackad spenat som man har värmt i micron och sen på detta en burk med tonfisk.... Krydda!!! Detta tycker jag e jäkligt gott iaf... Kan iofs bero på att jag var i slutet på deff sist jag åt det men då var det gott iaf:D

Krydda kycklingfilé, kör den i micron och servera med spenat.... använde spenat till allt ett tag för att jag skulle bli tillräckligt mätt för att inte döda någon:D

Karl Alfred
2002-07-07, 17:00
Kom förresten på att jag skulle grilla kycklingfilé idag. Jag brukar först marienra dem en stund.
Enkel marinad kan göras på lite olivolja blandat med soja och valfria kryddor. Allt från pressad vitlök till sambal oelek. Man kan grilla dem som de är eller skära upp köttet i längder och trä dem på grillstickor.
Till detta tänktr jag idag jag ta sweet potato som jag först kokar en stund. Sedan när de är nästan klara så tar jag upp dem och skivar dem och grillar sedan en stund (2-3 minuter) tillsammans med kycklingen. Strö, innan servering, på lite gourmet salt eller om det inte finns, lite mortlad salt ovan på potatisen.
Till detta kan man servera valfria grönsaker.
Om man vill ha en nyttig sås till maten så brukar jag även vispa ihop lite kesella och lätt yogurt till lämplig konsistens. Sedan är det bara att krydda i sådant som man tror är gott. Till ett kyckling recept kan man ta ex.vis valfria örter som timjan, rosmarin, basilika, vitlök lite salt.

-=RebeL=-
2002-07-07, 17:00
MMman tackar för recepten.. Fast det där med spenat lät ju som om det skulle ha kommit från karl alfred istället för dig:naughty:
Nu är dte bara att äta på :eating:

Patte
2002-07-07, 17:19
Visst är man karl alfred:D Spenat är gott....
Förresten en annan god grej som kanske inte är lika nyttig men mycket protein är att steka upp en kycklingfilé och koka lite Parboiled Ris, och servera med kesella blandat med soltorkade tomater, vitlökspeppar och salt. Brukar krydda kycklingfilén med grillkrydda och steka i olivolja! Mums! Står och lagar det just nu faktiskt:)

-=RebeL=-
2002-07-07, 17:24
Det lät ju ruskigt gott.. Kanske lite flottigt men detfår ju plats på en ätar dag:hbang:

lappenking
2002-07-08, 05:48
ingen som vet någon bra sida med recept på muskel mat?
:eating:
jag hittade en men vet inte om den är något..

MVH Lappen

http://home.swipnet.se/~w-53573/nutri.htm

:cheers:

Karl Alfred
2002-07-08, 08:18
Filé

:naughty:

Lalla
2002-07-08, 08:22
Bara en stilla undran.
Hur kan stekt kycklingfilé, kesella o parboild ris vara för flottigt???
Har man en riktig stekpanna kapar man olivoljan när man steker,kesella 1% o ris typ 0,5-1%fett, långsamma kolisar och MYCKET protein. Koka dessutom lite broccoli till så har du en komplett måltid! :eating:

Patte
2002-07-08, 10:35
Ja det är inte det minsta flottigt... Eller dem soltorkade tomaterna är väl kanske inte det nyttigaste så det är väl dem som förstör lite annars så är det jäkligt mycket protein!

dj_m
2002-07-08, 12:10
Hej! Mitt första inlägg på detta förövrigt eminenta forum.

Kyckling på manges vis:
2-3 kycklingfiléer
1 burk champijoner (ca 100 gram)
1 paprika
150 gram Gurka
Sötsur sås (efter smak)

Tillagning:
Skär filéerna i lagom stora bitar. Fräs sedan kycklingfiléerna på hög värme i olja (micra lite innan om de kommer direkt från frysen). När de fått lite färg släng ner resterande ingredienser (alla nedskurna i ungefär lika stora bitar) utom den söt sura såsen som man har i mot slutet. Krydda efter smak. Jag brukar använda curry, tandori, tacokrydda, salt och vitpeppar.

Vill man ha rätten lite matigare går det bra att hälla på 2-4 äggvitor efter man gjort allt ovanståeende. Snabbt, enkelt, billigt och med äggvitorna en protein bomb! :eating:

Har man inte kycklingfilé hemma går det bra att ersätta med lite extra av grönsakerna.

Hoppas det smakar! :D

Munter
2002-07-08, 12:29
Köttfärsås redd på Protec och SlowCarbs, kryddas med några drag på glutaminkvarnen samt finhackade multivitaminer. Serveras med rumstempererad cheatau vassle naturell flavör.

Karl Alfred
2002-07-08, 15:27
Dagens middag:

Köttbullar eller små köttfärsbiffar med pasta och ärter och broccoli.

500 gr. köttfärs av nöt.
en handskopa med salt (~1msk)
många varv på saltpepparkvarnen
1 pressad vitlöksklyfta
en sked med dijonsenap
blanda ihop smeten och forma beroende på dagsform, tid och inspiration små bollar eller bara små biffar. Stek på medelstark värme med lite oliv eller solrosolja tills de är klara.

Koka under tiden pasta och grönsaker. Riv lite permasanost eller VB ost som sedan strös över pastan innan servering. Några varv på svartpepparkvarnen gör susen.

Inte så dyrt. Köp många kilo när de har extra pris. Se upp när köttfärsen ser utblandad ut med vita streck. (Fett) Om du får tag i mager köttfärs så är fettinnehållet under 5%!!
Tar lite tid om man ska rulla köttbullar annars så går det fortare om man gör småbiffar. Relativt nyttigt. Gott.

Mums mums......:eating:

-=RebeL=-
2002-07-08, 15:36
Man får ta en dag till att göra ett antal bollar(bullar) så är det bara att frysa ner så slipper man laga så ofta bara att värma sen.. Eftersom att jag är så slö på att laga mat så är det så jag gör..

gillar denan gubbe den är så ful:naughty:

AJ
2002-07-09, 06:51
Pastasallad enkelt o snabbt

Laxfilé stekt i olja o citronpeppar (finfördelas i salladen)
Pasta
Halv burk Pustasallad
1msk solrosolja med lite kryddor

In o kylen. Går snabbt o lätt att tillaga

Karl Alfred
2002-07-09, 15:30
Dagens middag. Fläskpannkaka! Kanske inte någon höjdare men i alla fall..

För fyra pers.
Sätt ugnen på 225°C
Skär först upp baconen i små bitar. Jag brukar fixa en pannkaka på två paket bacon. Stek i panna på relativt hög värme (utan fett) en bra stund tills baconen börjar se bränd ut. Häll bort fettet och lägg sedan baconen på hushållspapper för mer fett avrinning.
Rör sedan ihop smeten bestående av 3 ägg, 4dl. mjöl och 1 liter mellanmjölk. Plus lite salt.
Knäck äggen, vispa lite. Häll sedan i mjöl och salt och börja sedan vispa, helst med elvisp, samtidigt som du försiktigt häller i mjölken. Fortsätt tills smeten ser slät och fin ut.
Smörj en långpanna med lite olja och häll sedan ut smeten i pannan. Strö över bacon. Sätt in i ugnen ganska långt ner i ca. 35 minuter

Servera med lingonsylt och lättmjölk.

Jag kommer att käka en sallad bestående av olika sorters italienska bönor, tomater paprika, purjolök, valnötter, isbergssallad samt lite nyriven permasanost innan jag smakar på familjens fläskpannkaka.

Go middag!!

Janna
2002-07-09, 20:59
Originally posted by Karl Alfred
Kom förresten på att jag skulle grilla kycklingfilé idag. Jag brukar först marienra dem en stund.
Enkel marinad kan göras på lite olivolja blandat med soja och valfria kryddor. Allt från pressad vitlök till sambal oelek.

du vet väl att för att en marinad ska gå in i köttet och göra nytta måste den innehålla alkohol ... annars tränger deninte in i köttet utan rinner bara av då du grillar

-=RebeL=-
2002-07-09, 21:03
Ytterligare ett skäl til alkohol :naughty:
Nä men det visste jag inte alls..Men det ska tänkas på inför nästa grillning...

z_bumbi
2002-07-10, 12:20
Originally posted by Janna

du vet väl att för att en marinad ska gå in i köttet och göra nytta måste den innehålla alkohol ... annars tränger deninte in i köttet utan rinner bara av då du grillar

Detta har jag aldrig märkt, jag brukar få bra resultat både smakmässigt och mörhetsmässigt med marinader utan alkohol.

Janna
2002-07-10, 12:23
mörkhetsmässigt funkar det klart .. och visst får du smak på ytan men det blir inte mörare om marinaden inte tränger in i köttet smaken tränger inte heller in utan då blir bara ytan smaksatt