handdator

Visa fullständig version : Spåra ip?

*Flash*
2005-10-09, 13:07
Nu är det såhär att jag har ett ip nummer som jag väldigt gärna vill spåra, så hur gör man?
För det är väl knappast omöjligt eller?

Flash och datorer funkar ju så bra :cool: *rolleyes*

Pingu
2005-10-09, 13:14
Har du gått och blivit kär *kissass*

Det går men jag är ett klantarsle och vet inte hur man gör

Zozza
2005-10-09, 13:14
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/archive/index.php/t-21751.html

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=579518

http://www.dnsstuff.com/

Fettecke
2005-10-09, 13:15
du kan bara se vilket företag som äger IP-nummret, sen får du ringa dom, du får inte fram någon namn på personen som har IP-nummret... kolla efter ripe på Google, har ingen länk...

Pellefant
2005-10-09, 13:17
sök även på google på ip-numret, ibland kan man hitta inlägg i gästböcker mm då.

Zozza
2005-10-09, 13:19
http://www.tiger.se/abuse/anmal.html

"Kolla upp IP-nummer.
Vill du göra egna efterforskningar så är Look Up Getaway (http://gday.bloke.com/cgi-bin/nslookup) en bra start om du bara har www-adressen eller domaininfo.com (http://domaininfo.com/) . Skriv in den du vill söka på och tryck på Enter och du får förhoppningsvis fram ett ip-nummer du kan söka vidare på. Ett IP-nummer består av fyra grupper med siffror ex. 193.311.151.43. Du kan se det i mail via exempelvis X-Originating-IP: [193.22.122.3]. Har du redan ett ip-nummer testa Whois eller Network-Tools med ännu mer detaljerad information. Annars kan du testa http://www.leissner.se/whois/, en svensk tjänst. Ge inte upp, ibland får man trixa lite för att vaska fram användbar information.

Leder dig IP-numret till en server utomlands så adressera att mail till root@servernnamnet samt skicka ett till postmaster@servernamnet. Det ska alltid finnas möjlighet att få kontakt via root eller postmaster om det är en seriös *server*, dock ingen garanti att du får kontakt. Svarar ingen på din kontakt så be din abuse-avdelning om hjälp alternativt kontakta dem från början. Även om IP-numret leder till ex. tjänsten Anonymizer eller en remailer så är inte loppet kört. Vill du se deras svar på mina frågor? Ibland så kammar man noll, då får du kontakta din ISP, de har större resurser att få fram och spåra avsändaren.

Men det är inget krav att du ska behöva göra förarbetet själv, är du osäker överlämna allt till din abuseavdelning får de hjälpa dig! Antingen leder det till en svensk ISP, då kontaktar du deras abuse-avdelning via e-mail. Skicka med en kopia av ditt material. Leder det till en Anonymizer-service eller remailer så ge inte upp. Kontakta den som sköter tjänsten och lägg fram din historia i klartext. Flertalet har en stor respekt för internets oskrivna lag, nätetiketten. Gäller det en ISP utomlands eller någon från ett okänt annat nät kontakta din egen abuseavdelning för hjälp. "

Zakath
2005-10-09, 13:29
Vem är det lyckliga målet för din uppmärksamhet? :naughty: :D

*Flash*
2005-10-09, 13:34
Vem är det lyckliga målet för din uppmärksamhet? :naughty: :D
Lycklig?
Jag funderar på att polisanmäla den jäveln, det enda är att jag vill veta vem det är ifall jag ska göra det..

Fettecke
2005-10-09, 13:36
Lycklig?
Jag funderar på att polisanmäla den jäveln, det enda är att jag vill veta vem det är ifall jag ska göra det..

förklara mer... det är kanske lätt att hitta den skyldige, oftast är det kasnke nåhon du känner till ?

du kommer fortfarande inte att få ett namn på människan, men däremot ett företag. ge IP-nummret till företaget

häng ut IP-nummret här, så kanske vi kan hjälpa dig en bit på vägen.

Zozza
2005-10-09, 13:44
abuseanmäla kanske?

"Hur gör du en anmälan och vart?
Du måste samla på dig material för att kunna visa att du utsatts för abuse. Spara obehagliga mail/inlägg i news som bevismaterial. Porrbilder som läggs in i gästboken ska du givetvis spara, spara ned hela sidan och sänd den till abuseavdelningen eller lägg upp den separat på hemsidan och sänd urlen - du ska inte behöva ha en gästbok full med porrbilder tills de har tid att kika på den. Fast det är ingen idé at göra detta om du har en gästbok som _inte_ loggar ip-nummer, datum och tidpunkt, se mer om detta under Skydd!.

Försök att på egen hand att lista ut varifrån *abusören* kommer - så du kanske kan anmäla direkt till dennes abuseavdelning. Ett mail har mycken dold information i huvudet, se här vad du kan få fram. Är du det minsta osäker, kontakta din egen ISP för att få hjälp - ingen internetleverantör vill bli förknippad med abuse så de ska/bör hjälpa dig. En ISP ska ha en kontaktadress för abuseärenden likt detta mönster, abuse@algonet.se, abuse@tele2.se - abuse sedan @ och till sist domännamnet på din internetleverantör. Detta gäller globalt, till hotmail när skriver du abuse@hotmail.com osv. Annars kan du besöka respektives sidor på webben för att hitta kontaktinformation."

http://www.tiger.se/abuse/anmal.html

*Flash*
2005-10-09, 14:00
förklara mer... det är kanske lätt att hitta den skyldige, oftast är det kasnke nåhon du känner till ?

du kommer fortfarande inte att få ett namn på människan, men däremot ett företag. ge IP-nummret till företaget

häng ut IP-nummret här, så kanske vi kan hjälpa dig en bit på vägen.
Jag är ganska säker på att det är någon jag känner...
Vill inte hänga ut ip numret och känner inte för att förklara mer..
Får väl se hur jag gör, men vill ha tag på personen iaf *grr27*

Jorgen
2005-10-09, 14:12
*uppdate*

Här hängs inte ut några IP-nummer.

Diana
2005-10-09, 14:24
Jag är ganska säker på att det är någon jag känner...
Vill inte hänga ut ip numret och känner inte för att förklara mer..
Får väl se hur jag gör, men vill ha tag på personen iaf **
Usch hoppas du får ordning på de där *grr27* när vi va stygga små barn jag och en kompis och gjorde massa störda inlägg på en hemsida, fick vi vårt abonemang avstängt från leverantören pga en anmälan av nåt slag, och hade sen jevlars massa problem att få ett nytt internet abonemang hos en annan leverantör pga det. Så de lönar sej verkligen att gå vidare me det, anmäla nånstans :thumbup:

Jaa vi ångrar oss... :em: :angel: hehe

Zakath
2005-10-12, 16:37
Hur gick det?

Krampus
2005-10-12, 16:46
Lycklig?
Nej, låt oss samla ihop en pöbel! :smash: :kickass:

*Flash*
2005-10-12, 16:52
Hur gick det?
Det enda jag vet är att jag har jävligt ont i mitt öga och är sjukt grinig idag, är dessutom helt övertygad om att läkare är onda varelser *cry*

edit: krampus vad ska jag med en sådan till?

Zakath
2005-10-12, 16:59
Det enda jag vet är att jag har jävligt ont i mitt öga och är sjukt grinig idag, är dessutom helt övertygad om att läkare är onda varelser *cry*

edit: krampus vad ska jag med en sådan till?

Tråkigt att höra :(
Men här på kolo kan du glömma ditt verkliga liv :D *kissass*

Three pigs
2005-10-12, 17:49
Ett program som du kan söka/kolla vart ip:t är ifrån är NeoTrace.
Sök efter det på google eller www.download.com =)

Big_Vik
2005-10-12, 18:08
I och med existensen av vår unika och jättefina offentlighetsprincip kan vem som helst i princip gå och begära att få ut vilka dokument som helst som rör rättskipning, betyg osv. Är det då orimligt att en person ifrågasätter förbudet mot att få hänga ut ett litet futtigt IP-nummer?

Krampus
2005-10-12, 18:11
edit: krampus vad ska jag med en sådan till?[/QUOTE]

Tjaa, exessvåld á la Brittisk fotbolls-firma? :)

Three pigs
2005-10-12, 18:17
I och med existensen av vår unika och jättefina offentlighetsprincip kan vem som helst i princip gå och begära att få ut vilka dokument som helst som rör rättskipning, betyg osv. Är det då orimligt att en person ifrågasätter förbudet mot att få hänga ut ett litet futtigt IP-nummer?
Skulle tro att om man får reda på IP-nummret så kan folk få reda på vart folk bor, hacka osv =)

Big_Vik
2005-10-12, 18:23
Skulle tro att om man får reda på IP-nummret så kan folk få reda på vart folk bor, hacka osv =)

Kanske, men går jag och läser i rättsliga handlingar bör det gå ganska lätt att ta reda på address också.