Visa fullständig version : Hur kan man packa ner med winzip?
Slartibartfast
2005-10-09, 13:02
Hur mycket kan man packa ner t.ex. en bildfil i winzip? Jag har försökt att packa ner just bilder då jag ska maila dem, men de blir inte speciellt mycket mindre. Hur mycket mindre är det meningen att de ska kunna bli?
Hur mycket mindre det blir beror på vad det är för fil du packar ned. Är det en bild i jpg format är den redan troligen rätt komprimerad och då blir det inte så stor skillnad.
Jpgbilder e redan komprimerade Slarti
Om det är tex en fet BMP bild kan du konvertera den till jpg om du vill spara diskspace.
Det beror på vilket format filen har, jpg och gif är redan komprimerade i hög grad, bmp är det inte. Textfiler kan man komprimera till en bråkdel av orginalstorleken.
Slartibartfast
2005-10-09, 13:07
Så vad är då vitsen med winzip? :confused:
Edit: jag gillar min nya avatar så mycket. mmmm. pattbollar...
Så vad är då vitsen med winzip? :confused:
Edit: jag gillar min nya avatar så mycket. mmmm. pattbollar...
att packa andra filer... t.ex om du vill packa ned ett spel eller nått annat som inte är komprimerat från början
Vitsen med winzip är att du packar ner en massa filer in i en enda .zip fil till exempel.
Ett sk paket.
Du kan packa ner programfiler (.exe), filmer, låtar etc
jpgbilder är dock redan komprimerade så dom blir inte mindre.
Däremot kan du lägga tex 100 bilder i mappen Slarti 1992 i zippen samt 100 bilder i mappen Slarti 2005 i samma zip.
Så får man ordning på skiten :D
Kan du lätt skicka te folk sen i en enda zipfil.
Slartibartfast
2005-10-09, 13:14
Allrajt! stort tack! :thumbup:
Skillnad på arkivering och komprimering, men zip, rar m.fl. gör ju båda delarna. Och som sagt, jpeg-bilder, mp3, mpeg, divx, .. osv är redan komprimerat, så där får du inte ner storleken så mycket / alls. Saker du kan få ner den på är framförallt textfiler, "bitmapsbilder" typ bmp, iff, okomprimerat ljud typ wave (men blir inte lika litet som det hade blivit som mp3), okomprimerad video osv.
Räkna med runt 50% (jävligt grovt..) om du bara tar ett programdir eller så och innehåller inte är i förväg komprimrade filer (film, ljud, ...)
Winrar är trevligare btw ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.