Visa fullständig version : Mörka påsar under ögonen
Är bara 20 år och börjar redan att se ut som 40 *cry* Har fått mörka påsar under ögonen sen typ 1-2 veckor tillbaka. Huden verkar torr runt ögonen, har börjat att använda någon fuktighetskräm nu.
Vad kan det bero på? Har jag sovit för lite kanske? Fått för lite vätska i mig? :confused:
LexSinner
2005-10-09, 09:11
Är bara 20 år och börjar redan att se ut som 40 *cry* Har fått mörka påsar under ögonen sen typ 1-2 veckor tillbaka. Huden verkar torr runt ögonen, har börjat att använda någon fuktighetskräm nu.
Vad kan det bero på? Har jag sovit för lite kanske? Fått för lite vätska i mig? :confused:
Jag har likadant.. Spelar ingen roll om jag sover mycket eller lite.. Riktigt upprörande.. Får väll köpa nån kräm för att fixa det, lite jobbigt att gå runt och se ut som man inte sovit på en vecka hela tiden....
själv har jag det omvända problemet *visslar*
H.Emanuel
2005-10-09, 09:19
Finns en uppsjö av cremer som utlovar att det där försvinner, men de kostar därefter också. Men tron försätter ju berg, så testa. Vissa har mer och andra klarar sig utan att få det så där mörkt under ögonen geom livet. Men ta Benicio Del Toro tillexempel, mannen med stort M som rentav klär i påsar och mörkhet under jacken.
Ett annat tips är; Stimuli. Våra hjärnor behöver stimuli på olika sätt, annars blir den van vid att tänka på samma sätt hela tiden, dvs den ställs in på att tillexempel endast tänka på mörkhet under ögonen eller liknande och till slut kanske man rentav isolerar sig från omvärlden. Så ut och se er omkring, pojkar!
Att verkligen göra något åt mörka ringar under ögonen är nästintill omöjligt. Vad jag vet är ögat ett av de få områden som till mycket ringa grad innehåller någon fettväv beroende på(?) att vi inte kan se om vi blir för feta. I takt med att du blir äldre så förlorar huden sin elasticitet och tunnas ut alltmer. Blodkärlen som du alltid haft under ögat framträder då extra tydligt just runt det fettlösa området i ögats hålighet. Om du vilar ordentligt, dricker normalt med rent vatten och lever ett i övrigt giftfritt liv utan alkohol och tobak så kan kanske två andra faktorer bidra - motion och lite tv/dator-tittande(?!).
Vad gör man då om man i alla fall har mörka ringar under ögonen. En aning cyniskt kan jag konstatera att flera av de moderedaktörer jag har i min närhet har mörka ringar i olika utsträckning trots att de känner till varje trick i boken. Till fototgraferingar brukar man dölja dem med en täck-kräm och att det vanligaste till vardags är speciella, svindyra, ögonkrämer som helt enkelt stramar huden runt ögat. Du kan även prova att kyla dem med kalla tussar eller gurkskivor (en del har blöta te-påsar).
Det finns rent medicinska orsaker till påsar eller mörka ringar under ögat som, om det ser illa ut, kanske bör diagnosticeras av läkare innan man själv går vidare. Efter det tror jag att en bra hudterapeut kan lära dig hur du minskar dem visuellt. Om laserbehandling hjälper vet jag inte men även det kan din läkare/hudterapeut säkert svara på.
Vill du ha lite brand insight så kan jag meddela dig att Decléor är högst rankad bland konsument-makeup (dom ha en mans-serie med) och Dermalogica är hetast. Kanske gör att det känns lite ballare att mojsa runt ögat?
Lizard
Det här ämnet har redan varit uppe:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=50403
Löjtnant Blank
2005-10-09, 12:04
Mindre koffein, mer vatten, gå och lägg dig i tid. När jag sitter uppe till gryningen och spelar nätpoker och dricker kaffe och lightcola är jag jävligt ofräsch dagen efter.
internethjälten
2005-10-09, 12:24
Jag vet inte vad som kan hjälpa just dig men i mitt fall så hade jag mörka ringar runt/under ögonen när jag slarvade med maten och sov dåligt. Efter att jag skaffat ny säng som är "bra" samt äter en nyttig kost så är de borta med vinden.
nicke
Kan hålla med om att Decléor är bästa märket alla kategorier. Har dock inte provat herrserien, mest för att jag anser att det är bullshit med herrprodukter.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.