Visa fullständig version : S.A.T.S portar epileptikern Susanne,39!
Pellefant
2005-10-09, 08:59
I flera år har Susanne Erlandsson tränat på Sats gym.
Nu är hon portad - och får aldrig mer sätta sin fot där.
Orsak: hon har epilepsi.
Sats anser att Susanne Erlandsson störde andra medlemmar - därför stängdes hon av.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,710801,00.html
Lite nyfiken på hur "du skrämmer kunderna" kan förvandlas till "du är värdelös". Dåligt av sats dock, riktigt dåligt.
Jag är alltid skeptisk till när jag läser artiklar av det här slaget. Oftast är det inte hela historien som kommer fram.
Sen kan man undra hur hon vill komma tillbaka till SATS även om maskinerna passar en bättre.
varför vilja spendera tid där man blir illa behandlad?
Sen bör SATS tänka över sina uttalanden såsom "Hon verkade inte ha kontroll över sin sjukdom". Har man någon kunskap om epilepsi så vet man att det är en sjukdom man def inte alltid har kontroll över.
För ett par år sedan var jag på ett gym där en kille fick ett epileptiskt anfall. Riktigt jävla otäckt kan jag lova. Han föll som en klubbad oxe.
Jag vill inte träna på ett gym där jag riskerar att någon ramlar över mig när jag kör bänkpress. Det är tillräckligt illa att man ibland måste stå ut med att en del tar med sig barn till gymmet.
S.A.T.S retar många - inklusive mig. Men i den här frågan håller jag med dem.
Hasse : kan hända i alla fall. Gunnar 52 tränar bredvid dig och får en hjärtattack, han faller som en klubbad på fläcken han stod på.
Självklartkan man inte porta folk pga en sådan sjukdom för annars skulle alla männsikor i riskzonen också förbjudas att gå dit.
Hasse : kan hända i alla fall. Gunnar 52 tränar bredvid dig och får en hjärtattack, han faller som en klubbad på fläcken han stod på.
Självklartkan man inte porta folk pga en sådan sjukdom för annars skulle alla männsikor i riskzonen också förbjudas att gå dit.Nu är du dum! Det handlar om sannolikhet. Hon har ju redan fått två anfall och då är ju risken stor att hon får flera. Hjärtattack på gymmet är ovanligt och man får det garanterat inte mer än en gång.
Vi låter inte epileptiker köra bil men det medför inte att vi förbjuder alla som kan bli sjuka att köra bil.
Klart som fan hon ska få träna, säkert jobbigt nog för henne ändå.
//NOSSie
Hasse : Jag dum *screwy* , hadde en granne som har epelepsi, han är på edda hallen och tränar och det har aldrig varit nått snack att han inte skulle få träna, trots att han har några anfall per år. Hjärtattacker förekommer på gym även om det är sällan men det anser jag inte spelar någon roll. För om det händer så är riksken att den personen skadar någon när denna faller...
Synd om Susanne som tränar för att må bra.
Hoppas hon hittar ett ställe där hon får träna.
De sa att jag skrämmer de andra medlemmarna. Att Sats inte vill förlora några kunder. Det är ett annat sätt för dom att säga att jag är värdelös - det tycker jag verkligen inte att jag är, säger Susanne.
ehm?
Jag tycker också att hon skall få träna - under lämpliga former.
På mitt gym är det en förståndshandikappad kille som tränar och han har en personlig assistent (eller liknande) med sig. Fungerar alldeles utmärkt. Jag skulle inte gilla om han rände runt där själv.
En epileptiker kan dessutom skada sig själv.
Brädbröder, sluta vara så jävla PK! Tänk!
Hjärtattack på gymmet är ovanligt och man får det garanterat inte mer än en gång.
Vad exakt menar du med den här meningen?
kan dock förstå sats lite om ambulansen är där och hon vägrar följa med dom.
"Jag ska träna... låt mig va!"
s_himself
2005-10-09, 11:54
Vad exakt menar du med den här meningen?
reagera också över den meningen, dör alla efter en hjärtattack? Eller får man bara hjärtattack en gång i livet?
kan dock förstå sats lite om ambulansen är där och hon vägrar följa med dom.
"Jag ska träna... låt mig va!"
varför skulle hon det? ett anfall är ju inte så allvarligt att man måste åka in till sjukhus
Peter-N1
2005-10-09, 12:04
Om det är så att hon blir portad för att hon har epilepsi så är det helt förkastligt. Det är även en slags diskriminering.
Däremot så tror jag inte att hela historien kommit fram. Tycker att det finns en underton i artikeln som visar att Susanne kanske inte är så lätt att ha att göra med.
Att hon vill tillbaka till SATS låter konstigt. Om det är en princip sak, så ok, men SATS lär inte vara det enda gymmet som passar just Susannes träning, eller har de några patenterade träningsredskap där?
Winternal
2005-10-09, 12:18
De sa att jag skrämmer de andra medlemmarna. Att Sats inte vill förlora några kunder. Det är ett annat sätt för dom att säga att jag är värdelös - det tycker jag verkligen inte att jag är, säger Susanne.
ehm?
Ja, förstår du inte hennes liknelse? SATS säger att de inte vill förlora några kunder - dock portar man epilepsi-tjejen, hon har inget värde för dem.
internethjälten
2005-10-09, 12:20
Jag gillar inte SATS något vidare då jag har
en del tråkiga erfarenheter med dem så i
detta fallet tvekar jag inte att det är så som
aftonbladet skriver.
Sen är det fler tidningar än AB som skrivit om
detta med...
nicke
Rockhard
2005-10-09, 12:41
Diskriminering vet jag inte om man kan kalla det. SATS tycker väl att hon är en risk för sig själv eller andra. På samma sätt som att epileptiker inte får köra bil...
Ja, förstår du inte hennes liknelse? SATS säger att de inte vill förlora några kunder - dock portar man epilepsi-tjejen, hon har inget värde för dem.
aaaah, skyller på att det var tidigt på morgonen :)
Vad exakt menar du med den här meningen?Först och främst så är hjärtattack på gymmet ovanligt. Om vi skulle betrakta två hjärtattacker som av varandra oberoende händelser, precis som om du och din flickvän skulle få varsin hjärtattack samma dag, ja då sjunker sannolikheten till ett värde som ligger väldigt nära noll.
Säg att sannolikheten för att man skall få hjärtattack på gymmet är 0,001 dvs "en på tusen", då blir sannolikheten för två hjärtattacker 0,001*0,001 = 0,000001 eller "en på miljonen". Så många gymmare (förlåt mig Allan) finns inte i hela Norden.
Jag tar mig därför friheten att säga att man får inte hjärtattack på gymmet mer än en gång. Även om de skulle vara av varandra oberoende händelser.
Men två hjärtattacker är inte oberoende händelser. Har man fått en hjärtattack så ökar sannolikheten för att man skall få en till. Men det betyder inte att sannolikheten för att få två hjärtattacker på gymmet ökar - den minskar.
Har man fått en hjärtattack när man kör bänkpress så går man inte till gymmet två månader senare och börjar bänka igen.
Min pappa fick 4 hjärtinfarkter innan han dog. Efter den första ville han inte ens gå upp på övervåningen. Trappan var för jobbig.
Att gå ut i skogen för att röja ved, som han gjorde när han fick sin första, fanns inte ens på kartan.
Diskriminering vet jag inte om man kan kalla det. SATS tycker väl att hon är en risk för sig själv eller andra. På samma sätt som att epileptiker inte får köra bil...
mjo visst men antagligen blir det mer skada av en bil på 1,3ton i 110km/h än av en 7kg hantel.
//NOSSie
Pellefant
2005-10-09, 13:15
Men märker man inte innan om ett anfall är på gång? Är det ens troligt att man får det då man håller i en hantel?
Betyder väl bara att en kund värderas lägre än en potentiell förlust av flera kunder, vem kan säga om 0, 1 eller 10 kunder beslutar sig för att byta gym för att de inte vill träna på samma ställe som någon som tenderar att regelbundet få anfall?
Men märker man inte innan om ett anfall är på gång? Är det ens troligt att man får det då man håller i en hantel?
det går så fort, min tjej har epilepsi och hon känner ryckningar i tummen någon sekund innan anfallet bryter ut
Rockhard
2005-10-09, 13:23
Man kan ha andra sorters epilepsi också "petit mal" tex. Man bara försvinner i ett tag ofta runt 10 sek, inga kramper eller någonting. Vanligtvis inga problem men kör man bil eller står med 200kg i knäböjen kan det bli problem.
Pellefant
2005-10-09, 13:26
det går så fort, min tjej har epilepsi och hon känner ryckningar i tummen någon sekund innan anfallet bryter ut
Tack för förklaringen.
Peter-N1
2005-10-09, 14:40
Jag tror nog inte hon är en risk för andra. Jag tvivlar på att någon som har epilepsi står och kör tunga knäböj eller håller på med andra övningar som involverar fria vikter.
Det är en grej att säga till henne att för hennes och andra säkerhet, så bör hon hålla sig till maskinerna, istället för att porta henne.
Men har hon någon självbevarelsedrift så fattar hon nog det själv.
Först och främst så är hjärtattack på gymmet ovanligt.
Jag vet om fyra. Dessutom hade väl Jörgen och Edde1 nån som mulade för inte alls så länge sen. Kort och gott, av de jag vet som dött på gymmet har samtliga dött av hjärtinfarkt.
allan
Sats skall väl helt klart ha rätt att stänga av någon om de anser att de inte kan garantera säkerheten för personen eller personer/personal i närheten?
Dessutom verkar Susanne vara en bitch.
Först och främst så är hjärtattack på gymmet ovanligt. Om vi skulle betrakta två hjärtattacker som av varandra oberoende händelser, precis som om du och din flickvän skulle få varsin hjärtattack samma dag, ja då sjunker sannolikheten till ett värde som ligger väldigt nära noll.
Säg att sannolikheten för att man skall få hjärtattack på gymmet är 0,001 dvs "en på tusen", då blir sannolikheten för två hjärtattacker 0,001*0,001 = 0,000001 eller "en på miljonen". Så många gymmare (förlåt mig Allan) finns inte i hela Norden.
Jag tar mig därför friheten att säga att man får inte hjärtattack på gymmet mer än en gång. Även om de skulle vara av varandra oberoende händelser.
Men två hjärtattacker är inte oberoende händelser. Har man fått en hjärtattack så ökar sannolikheten för att man skall få en till. Men det betyder inte att sannolikheten för att få två hjärtattacker på gymmet ökar - den minskar.
Har man fått en hjärtattack när man kör bänkpress så går man inte till gymmet två månader senare och börjar bänka igen.
Min pappa fick 4 hjärtinfarkter innan han dog. Efter den första ville han inte ens gå upp på övervåningen. Trappan var för jobbig.
Att gå ut i skogen för att röja ved, som han gjorde när han fick sin första, fanns inte ens på kartan.
Din farsa skulle jag aldrig vilja ha i närheten av mig. Han kan ju falla ned brevid mig! Nej, svaga människor ska fan stanna hemma och inte göra något åt sina problem. Jag har svårt för folk som är över 55 öht, dom är så jävla risiga i kroppen. Gym är till för eliten, killar som Hasse.
Din farsa skulle jag aldrig vilja ha i närheten av mig. Han kan ju falla ned brevid mig! Nej, svaga människor ska fan stanna hemma och inte göra något åt sina problem. Jag har svårt för folk som är över 55 öht, dom är så jävla risiga i kroppen. Gym är till för eliten, killar som Hasse.
Ja, för det är ju det som är problemet? Anser SATS att hon stör och riskerar säkerheten så tro fan att de skall få stänga av henne. På samma sätt som de skall få stänga av mig om jag springer omkring och ollar maskinerna och skriker åt folk.
Dessutom hade väl Jörgen och Edde1 nån som mulade för inte alls så länge sen. Kort och gott, av de jag vet som dött på gymmet har samtliga dött av hjärtinfarkt.
allan
Det stämmer.
Vi har dessutom en gubbe som har epilepsi som tränar hos oss.
Peter-N1
2005-10-09, 15:34
Ja, för det är ju det som är problemet? Anser SATS att hon stör och riskerar säkerheten så tro fan att de skall få stänga av henne. På samma sätt som de skall få stänga av mig om jag springer omkring och ollar maskinerna och skriker åt folk.
Jo, att olla maskinerna är ju i princip samma sak som epilepsi.
Var har du tänkt dra gränsen? Ska man behöva lämna blodprov för att godkännas? Vilken sjukdomar är ok, vilka är inte? Får man träna på gym om man har Cancer? Man kanske blir så svag att man tappar handeln på någon?
Man kanske inte ska få maxa heller, det medför ju risker.
Det var ju sköna Hasse som tog upp sin farsa, så visst är det ett problem alltid.
Jo, att olla maskinerna är ju i princip samma sak som epilepsi.
Var har du tänkt dra gränsen? Ska man behöva lämna blodprov för att godkännas? Vilken sjukdomar är ok, vilka är inte? Får man träna på gym om man har Cancer? Man kanske blir så svag att man tappar handeln på någon?
Man kanske inte ska få maxa heller, det medför ju risker.
Nej, det är inte samma sak. Därför har inte heller SATS gått ut med en policy att ingen med epilepsi får träna så vitt jag vet. Jag tog upp det för att visa att man kan inte uppföra sig hursom helst på ett gym, även om man inte kan hjälpa det. Däremot har de full rätt att i ett specifikt fall säga att den personens epilepsi tillsammans med uppförande är en fullgod anledning att stänga av personen. Det är SATS som skall göra den bedömningen, ingen annan. Era exempel är ju helt irrelevanta.
Det finns ganska mycket okunskap om epilepsi här.
Det finns precis som alla andra sjukdomar olika grader av epilepsi.
Från dom som får kraftiga anfall och täta anfall till dom som får anfall sällan och så lätta så omgivningen inte märker dom.
Jag har varit kring båda typer av personer.
Men vet man inte vad det är så skrämer det en men det innebär inte att dom inte ska få finnas i samhället kring oss som alla andra.
Om man blir rädd av att dom får anfall på gymmet så borde dom inte heller få åka buss och t-bana för det kan lika gärna hända där och du kommer att bli lika rädd då. HECK, lås in dom helt istället.
Sen att dom inte får köra bil stämmer inte heller.
Sen tror jag precis som jag skrev innan att AB inte förtäljer hela historien för då blir den inte lika intressant. Det ligger i sakens natur men det är en annan femma.
Sen tror jag precis som jag skrev innan att AB inte förtäljer hela historien för då blir den inte lika intressant. Det ligger i sakens natur men det är en annan femma.
Precis :bow: man ska alltid läsa sånnahär historier me kritiskt öga..
Av det man får höra iaf, är ja TOTALT 50/50 kluven till om jag tycker det är rätt eller fel av gymmet *screwy* mkt intressanta argument/åsikter i tråden iaf :thumbup:
Detta var ett specifikt fall av epilepsi, jag vet inte om någon har argumenterat för att ingen med epilepsi skall få träna. Sedan är det ingen som vill förbjuda någon att leva, däremot är gym verkligen inte samma sak som att åka tunnelbana.
Ett gym har trots allt maskiner och vikter som kan vara farliga. Så klart som fan att de skall få säga åt någon att det är för farligt att träna samt personen stör. Sedan som sagt, Susanne var säkert en bitch. Annars går det säkert ordna om hon har med sig en träningspartner hela tiden etc.
Epilepsi och bilkörning
http://www.glaxosmithkline.fi/asiakaspalvelu/potohjeet/epikor.pdf
Låt oss säga att hon är stamkund hos en mataffär. Skulle hon bli portad från affären om hon får flera anfall där? Vart går gränsen?
SATS säger att hon skrämmer kunderna. Det finns sjukdommar i världen, epelepsi är en sådan, ska SATS skydda deras kunder från det faktum att det finns sjukdommar i världen? Hade inte SATS istället kunnat gå ut med information till sina kunder om att det finns en kund på gymmet som har den här sjukdommen och vad man ska göra om man ser att hon får ett anfall?
Låt oss säga att hon är stamkund hos en mataffär. Skulle hon bli portad från affären om hon får flera anfall där? Vart går gränsen?
SATS säger att hon skrämmer kunderna. Det finns sjukdommar i världen, epelepsi är en sådan, ska SATS skydda deras kunder från det faktum att det finns sjukdommar i världen? Hade inte SATS istället kunnat gå ut med information till sina kunder om att det finns en kund på gymmet som har den här sjukdommen och vad man ska göra om man ser att hon får ett anfall?
Låt oss säga att hon är kund hos en dykare, skall dykaren få säga att nej jag kan inte lära dig eftersom jag vet inte vad som skulle hända om du fick ett anfall under vattnet. Du skulle kunna dö.
Det handlar om att hon kan skada andra eller sig. Gym är farliga, vikter är tunga.
Låt oss säga att hon är kund hos en dykare, skall dykaren få säga att nej jag kan inte lära dig eftersom jag vet inte vad som skulle hända om du fick ett anfall under vattnet. Du skulle kunna dö.
Det handlar om att hon kan skada andra eller sig. Gym är farliga, vikter är tunga.
hur många epileptiker har du kännt och hur mycket erfarenhet har du av epileptiska anfall?
hur många epileptiker har du kännt och hur mycket erfarenhet har du av epileptiska anfall?
En klasskamrat bara, inget värre. Hon fick rätt sällan anfall. Men då kan jag ju fråga dig, hur allvarlig epilepsi har Susanne och hur ofta får hon anfall?
Men då kan jag ju fråga dig, hur allvarlig epilepsi har Susanne och hur ofta får hon anfall?
*screwy*
*screwy*
Nej, det var en smart fråga av mig som alltid. Tänk en stund vad vi båda har skrivit så ser du varför.
H.Emanuel
2005-10-09, 16:53
Det finns andra exempel. Har nu inte läst hela denna tråd, så jag ber om ursäkt om det är så att nån redan nämnt det här. Men det finns ett antal fall där kvinnor med uppenbara ätstörningar blivit avstängda från träningsanläggningar som SATS. Deras evinnerliga tränande och skelettkroppar har fått folk att reagera.
Nej, det var en smart fråga av mig som alltid. Tänk en stund vad vi båda har skrivit så ser du varför.
Cilia frågar om du har känt någon epileptiker medans du frågar om en specifik person.
Kan du inte se att det finns en skilland i frågeställningen?
Cilia frågar om du har känt någon epileptiker medans du frågar om en specifik person.
Kan du inte se att det finns en skilland i frågeställningen?
Cilia säger att folk visar okunskap om epilepsi och att det kan finnas i olika grader och att folk inte skall vara rädda på grund av okunskap.
Jag säger att det primärt inte handlar om rädsla utan om att chansen att skada sig och/eller andra.
Hon frågar om jag har någon erfarenhet av epilepsi.
Jag frågar om hon har någon erfarenhet av Susannes epilepsi.
Känner man inte till fallet specifikt så kan man ju inte heller gradera hur allvarlig epilepsin är, inte heller hur gymmet påverkas.
Tricklev
2005-10-09, 17:03
Vi utgår ifrån att AB berättar hela historien(för diskussionens skull).
Självklart ska även Sussane få träna, men det borde vara ett krav på att hon håller sig till maskiner.
Ps: Hoho, för lat för att ge mig in i diskussionen.
Jag frågar om hon har någon erfarenhet av Susannes epilepsi.
Känner man inte till fallet specifikt så kan man ju inte heller gradera hur allvarlig epilepsin är, inte heller hur gymmet påverkas.
Då kan inte du heller göra det (såvida du inte känner kvinnan i fallet) och hela diskussionen är meningslös.
I´m out.
Då kan inte du heller göra det (såvida du inte känner kvinnan i fallet) och hela diskussionen är meningslös.
I´m out.
Diskussionen handlade för mig om SATS hade rätt att stänga av en med epilepsi, jag ansåg att de hade det. Det är med andra ord SATS som skall bedömma det, inte Susanne eller Aftonbladet.
Jag vet om fyra. Dessutom hade väl Jörgen och Edde1 nån som mulade för inte alls så länge sen. Kort och gott, av de jag vet som dött på gymmet har samtliga dött av hjärtinfarkt.
allanJa, men har du hört talas om någon som har fått hjärtinfarkt två gånger på gymmet. Det var det frågan gällde.
Min poäng är att man kan inte förbjuda någon att träna med hänvisning till att man kan dö på gymmet. Men den kvinna det handlar om har fått anfall två gånger - och insisterar på att fortsätta träna som om ingenting hade hänt. Hon får väl för helvete se till att hon får en personlig assistent som jag skrev i ett tidigare inlägg.
Krokodil
2005-10-09, 17:10
Att vara fysiskt aktiv kan vara bra för epileptiker och då är det extra jävligt av SATS att kasta ut henne. Men SATS är ju bara till för det vackra friska folket. Jag vet en väldigt överviktig tjej som blev mer eller mindre nekad medlemskap pga sin kroppshydda.
Jag har försökt att bara läsa och hålla en låg profil.
Min slutsats blir att självklart ska hon träna :thumbup:
Men...men en träningskamrat som känner henne väl bör ju vara med.
Inte för att hjälpa vid anfall för det går inte, utan för att verka lugnande på omgivningen som säkert reagerar starkt.
Lite beroende på hur ofta och hur kraftiga anfall kan det också vara bra för henne att ha en kamrat vid sin sida efteråt som kan stödja och förklara.
Diskussionen handlade för mig om SATS hade rätt att stänga av en med epilepsi, jag ansåg att de hade det. Det är med andra ord SATS som skall bedömma det, inte Susanne eller Aftonbladet.
Jag har för mig att du ville förbjuda alla som har epilepsi att träna på gym för att dom kan skada sig själva.
Jag har för mig att du ville förbjuda alla som har epilepsi att träna på gym för att dom kan skada sig själva.
Nej, nej. Jag vill att SATS har rätt att stänga av en specifik person om de anser att hennes anfall är en risk mot hennes och/eller andras säkerhet. Nu i detta fallet verkade också som hon inte hade hel kontroll på sin sjukdom, specifikt det att vilja fortsätta träna när ambulansen var där är ju en grej.
Annars går det säkert utmärkt att träna med epilepsi, har inte direkt koll som sagt. Enda jag vet om var en klasskamrat och jag såg typ 2-3 anfall på 3 år. Så det borde inte vara några problem, speciellt inte om man tränar med någon som vet vad som skall göras.
Ja men sakta i backarna nu, vad är det för smörja om att folk skulle vara "rädda för att drabbas av något" när epileptikern tränar???
Ifall dom dyngade in ett gäng mongoloida då? skulle ni vara lika rädda för att mongona skulle dräggla på stängerna o göra dom hala av saliv och därigenom orsaka en ökad risk för att ni skall tappa en vikt på foten???
skitsnack, mongon o epileptiker vill vi inte veta av där vi tex. tränar för att dom ser läskiga och äckliga ut!
Nej, nej. Jag vill att SATS har rätt att stänga av en specifik person om de anser att hennes anfall är en risk mot hennes och/eller andras säkerhet. Nu i detta fallet verkade också som hon inte hade hel kontroll på sin sjukdom, specifikt det att vilja fortsätta träna när ambulansen var där är ju en grej.
Annars går det säkert utmärkt att träna med epilepsi, har inte direkt koll som sagt. Enda jag vet om var en klasskamrat och jag såg typ 2-3 anfall på 3 år. Så det borde inte vara några problem, speciellt inte om man tränar med någon som vet vad som skall göras.
men SUCK du är ju för jobbig
jag har aldrig sagt att hon har rätt. jag har däremot sagt att jag tror att AB inte har hela historien.
men generellt så tror jag att de flesta av dom som har epilepsi klarar av att träna eftersom dom klarar av att leva fullt normala liv i alla andra sammanhang och dom flesta kan ha sin sjukdom under kontroll med hjälp av medicin.
skitsnack, mongon o epileptiker vill vi inte veta av där vi tex. tränar för att dom ser läskiga och äckliga ut!
epileptiker ser ut som du och jag utom när dom får anfall men jag skulle bli rädd om du svimmade vilket även det kan hända.
särskilt när jag slår ngt hårt i huvudet på dig
Min far hade sex stycken innan han gick bort, han körde gympa mellan varje infark. Hade han velat styrketräna så hade han gjort det men det var inget som lockade för hans del.
På ett av gymen jag befinner mig ibland finns det en hjärtgrupp för folk med hjärtproblem, de styrketränar regelbundet och kör även gympa/aerobics.
Så chansen att någon som är inbiten gymtränande befinner sig på gymet efter sin första infarkt är inte obetydlig.
....epileptiker ser ut som du och jag utom när dom får anfall men jag skulle bli rädd om du svimmade vilket även det kan hända.
särskilt när jag slår ngt hårt i huvudet på dig
Den där "fatta-ironin"-inställningenbakom ögonen ska man inte skruva på. Då missar man vissa nyanser i vissa inlägg skulle jag vilja säga....
allan
Så chansen att någon som är inbiten gymtränande befinner sig på gymet efter sin första infarkt är inte obetydlig.
Hehe, jag känner folk i övre medelåldern som ser fram mot att dö på gymet....
allan
Den där "fatta-ironin"-inställningenbakom ögonen ska man inte skruva på. Då missar man vissa nyanser i vissa inlägg skulle jag vilja säga....
allan
tror Clash hajar.
men i princip har du rätt. Jag är ofta för ironisk och förlorar många på vägen.
Clash: Du BORDE verkligen ha mer fel än du har. Men tyvärr har du nog inte det ... :(
Sen att dom inte får köra bil stämmer inte heller.
Där finns det väl vissa regler? Personen med epelepsi ska inte ha haft ett anfall på en viss period (om det nu är ett eller tre år) och sen ska han/hon gå ta sin medicin.
Att det sedan inte finns någon anledning att porta en epeleptiker från SATS är ju självklart... Vad ska hon göra, döda någon annan med kabelrodden när hon får ett epeleptiskt anfall?
Det sorgliga är ju att det är precis som Clash skriver. Om personen i fråga skulle få ett anfall, så skulle ju resten av kunderna bli upprörda *rolleyes*
För tydlighetens skull bör kanske påpekas att jag anser att vem som helst som vill skall få träna. Om vi bestämmer att bara vissa skall få göra det, vilka skall vi då utesluta? Mentalt utvecklingsstörda (någon kan ju tycka att de dreglar på stängerna, låter konstigt och ser allmänt konstiga ut)? CP-skadade (kan vara spastiska och se konstiga ut)? Epileptiker (kan få ett anfall under träning - möjligen farligt för dem, och ser garanterat konstigt och störigt ut för oss ...)? Astmatiker (kan också få anfall under träning)? Pacemakerbärare (kan få en hjärtinfarkt under träning)? Överviktiga medelålders män (högriskgrupp för hjärtinfarkt)? Förortskillar med invandrarbakgrund (har "värstingpotential" så det är olämpligt att de blir stora och starka)? Tidigare straffade (olämpligt att de är stora och starka om de får för sig att begå brott igen ...)? F.d. missbrukare (de hamnar säkert i dopingmissbruk istället)? Pingstvänner (kan ju börja tala i tungor på gymmet och skrämma folk)? "Folk som inte är så lätta att ha att göra med" som någon skrev (ja, de är ju jobbiga helt enkelt; dem vill vi gärna slippa)? Osv. osv.
På mitt träningsställe finns f.ö. både utvecklingsstörda, psykiskt mindre stabila, överviktiga medelålders män (och kvinnor), migränpatienter, waranbehandlade m.m. (förmodligen även epileptiker, med ledning av statisktiken), och deth ar vad jag vet aldrig varit några problem. Möjligen då för en eller annan som kände sig så störd av det att han/hon gick ut för att aldrig komma igen, men det är ju i så fall hans/hennes egen förlust.
tror Clash hajar.
men i princip har du rätt. Jag är ofta för ironisk och förlorar många på vägen.
Jag kan ju ha fel, men jag tror att Allan menade att det var du som missade ironin.
Jag kan ju ha fel, men jag tror att Allan menade att det var du som missade ironin.
jag hajade hans ironi hela dan så om det var det så är det Allan som inte hajade att jag hajade och då är mitt inlägg rätt iaf ;P
Hade SATS stöd i lagrum för detta? Det tror jag inte.
Kan dom ha gjort sig skyldiga till lagbrott (diskriminering)? Det kan jag inte utesluta.
Står det i några villkor eller någon policy att människor med vissa sjukdomar/handikapp inte får träna? Om inte så har SATS gjort bort sig.
Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att kompromissa. SATS får kräva av Susanne att hon har med sig en personlig assistent el dyl. Detta med anledning av dom andra tränandes säkerhet (Om t ex Susanne tappar kontrollen över vikterna). Vidare borde det inte vara svårt att enas om att Susanne bara håller sig till maskiner som åtminstone är säkra för andra. Man får helt enkelt klargöra att hon tränar på egen risk. Hon är epileptiker, inte sinnessvag, så hon kan inte svära sig fri från en sådan överrenskommelse.
Sen finns det andra människor som kan störa en mer på gymet än epileptiker.
Sen tror jag, som några andra, att det kan finnas något mer bakom detta. Inget mysterium, bara att SATS varit jävligt osmidiga, eller att det ligger någon gammal konflikt bakom det.
Mr. Moose
2005-10-12, 03:55
Innan man kan lära sig dyka måste man fylla i en "Medical History", en av punkterna är angående just epilepsi. Svarar man JA på en av punkterna måste man ha en läkares tillåtels men det är upp till instruktören om han vill ta risken att lära ut till den potentiella eleven. JAG hade sagt nej!
Skulle ett anfall inträffa under vatten är drunkning en mycket hög risk.
Claes
Edit: Om ni vill argumentera, ta upp saker ni VET någonting om. Spekulera inte.
PADI: IDCStaff 108791
SDI/TDI: IT 7777
PSA: IT 77
CMAS TDA: ****Instruktör
IT= Instructor Trainer, (motsvarar Course Director i PADIs "skala".)
Vad kommer härnäst, porta alla som tränar lite hårdare för att de inte ska störa de normala? Hmmmmm nej vänta det pågår ju nästan på de flasta glassiga gymmen redan.
För tydlighetens skull bör kanske påpekas att jag anser att vem som helst som vill skall få träna. Om vi bestämmer att bara vissa skall få göra det, vilka skall vi då utesluta? Mentalt utvecklingsstörda (någon kan ju tycka att de dreglar på stängerna, låter konstigt och ser allmänt konstiga ut)? CP-skadade (kan vara spastiska och se konstiga ut)? Epileptiker (kan få ett anfall under träning - möjligen farligt för dem, och ser garanterat konstigt och störigt ut för oss ...)? Astmatiker (kan också få anfall under träning)? Pacemakerbärare (kan få en hjärtinfarkt under träning)? Överviktiga medelålders män (högriskgrupp för hjärtinfarkt)? Förortskillar med invandrarbakgrund (har "värstingpotential" så det är olämpligt att de blir stora och starka)? Tidigare straffade (olämpligt att de är stora och starka om de får för sig att begå brott igen ...)? F.d. missbrukare (de hamnar säkert i dopingmissbruk istället)? Pingstvänner (kan ju börja tala i tungor på gymmet och skrämma folk)? "Folk som inte är så lätta att ha att göra med" som någon skrev (ja, de är ju jobbiga helt enkelt; dem vill vi gärna slippa)? Osv. osv.
På mitt träningsställe finns f.ö. både utvecklingsstörda, psykiskt mindre stabila, överviktiga medelålders män (och kvinnor), migränpatienter, waranbehandlade m.m. (förmodligen även epileptiker, med ledning av statisktiken), och deth ar vad jag vet aldrig varit några problem. Möjligen då för en eller annan som kände sig så störd av det att han/hon gick ut för att aldrig komma igen, men det är ju i så fall hans/hennes egen förlust.
Ett gym måste få ställa rimliga krav på säkerhet och ordning, det är det enda jag argumenterar för. Jag är hyfsat säker på att du inte tycker vem som helst skall träna, personen måste kunna uppföra sig "hyfsat normalt". Man kan ju som sagt var inte gå omkring att slicka på andra och alla vikter, en sådant person skulle nog de flesta vilja ha avstängd. Sedan skulle man nog inte vilja ha en person som var 5:e minut får anfall och under de anfallen kastar hantarna allt vad han orkar åt sidorna. Eller galna pingstvänner som går fram till folk konstant och vill konvertera dem. Helt löjligt överdrivna exempel, men bara för att poängtera att ingen skulle låta ALLA träna där.
Det är skillnad på en person med allvarlig epilepsi som vägrar ta den på allvar och därför utgör en fara och skrämselmoment för andra och en som gör det bästa av situationen. T.ex. tränar med en partner, varnar någon instruktör och undviker vissa träningsmoment. I detta fallet så tror jag Susanne var en bitch som jag sade.
Mr.Moose. Dykning var ett exempel, blir det bättre om jag säger leda två-mans vandringsturer i ett träsk?
Clash: Du BORDE verkligen ha mer fel än du har. Men tyvärr har du nog inte det ... :(
Världen är ett grisigt ställe , lika bra att se den för vad den är *visdom*
bra att en epeleptiker tränar
skitball i hackliften när spärrarna för vagnen är borta och hon får ett anfall. då är det s.a.t.s som åker på det deluxe.
eller bänkar och får EPanfall och slår sig blodig med stången
epsjuka ska inte träna på gym, det är en fara för alla
Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att kompromissa. SATS får kräva av Susanne att hon har med sig en personlig assistent el dyl. Detta med anledning av dom andra tränandes säkerhet (Om t ex Susanne tappar kontrollen över vikterna). Vidare borde det inte vara svårt att enas om att Susanne bara håller sig till maskiner som åtminstone är säkra för andra.
Men de flesta epileptiker behöver ingen personlig assistent och jag tycker inte det ska krävas vid träning om man inte får konstanta anfall. Sen stod det väl i artikeln att maskinerna var bättre anpassade för henne där. Jag gissar att Susanne inte är en fria-vikter-person men vet naturligtvis inte. Sen såg hon inte så stor ut heller så vilka vikter kan hon bolla med? Även om man tappar en vikt så är det ju inte så att man kastar iväg den ett par meter.
von huff
2011-09-01, 18:33
Man blir rädd när man läser sånt här.Igår när jag åt frukost började jag spy och föll skakandes till golvet, fick blått öga och minnesförluster.Kan förståss ha berorr på lågt blodsocker (3.1) men undrar om man vågar träna alls innan saken är färdigt undersökt, att få en attack när man tränar kan sluta illa
bra att en epeleptiker tränar
skitball i hackliften när spärrarna för vagnen är borta och hon får ett anfall. då är det s.a.t.s som åker på det deluxe.
eller bänkar och får EPanfall och slår sig blodig med stången
epsjuka ska inte träna på gym, det är en fara för alla
Svårt att se om du är seriös eller inte. Hur som helst, förhoppningsvis väljer en epileptiker lämpliga övningar, eftersom att det alltid finns en risk för anfall.
Hon borde ha en kompis med sig som har lite kontroll över situationen vid ett ev anfall. Kan tänka mig att det blir väldigt jobbigt för åskådare som inte vet vad dem ska göra.
vicarious
2011-09-01, 20:11
För 2-3 år sedan var det en kille som fick ett anfall på mattan just bredvid där jag och en polare låg och körde magövningar. Som tur var hade han en kompis med sig som hjälpte till att hålla i honom tills anfallet var över, jag sprang till receptionen och de ringde ambulans. Jag var helt övertygad om att killen skulle kola, det var nog bland det läskigaste jag varit med om. Ansiktet var helt blått. Han klarade sig och var tillbaks på gymmet ett par veckor senare.
Oj, den här tråden mins jag inte ens att jag postat i.
Von huff, pratade du med vården om ditt anfall? Tror de att det är epilepsi?
Stefan J
2011-09-01, 20:59
En sådan här artikel brukar vara ordentligt vinklad till offrets fördel. Ta den med en nypa salt.
Man blir rädd när man läser sånt här.Igår när jag åt frukost började jag spy och föll skakandes till golvet, fick blått öga och minnesförluster.Kan förståss ha berorr på lågt blodsocker (3.1) men undrar om man vågar träna alls innan saken är färdigt undersökt, att få en attack när man tränar kan sluta illa
Ja det kan sluta illa och innan du har fått det utrett så kanske du ska ta det lite lugnt men att träna med epilepsi (generellt och det finns undantag) brukar funka. Om man får anfall väldigt sällan så får man avväga riskerna men får man mer frekventa anfall så bör man däremot kanske inte köra alla övningar utan tänka igenom valet några gånger. Att stå med en skivstång ovanför huvudet kan t ex vara något att undvika, det finns andra övningar så varför chansa? Att göra något sådant någon gång är en liten risk men att göra det regelbundet varje vecka ökar risken markant.
Allmänt, tråden är gammal.
Pellefant. Vad gör han nu för tiden?
King Grub
2011-09-01, 22:08
Senaste aktivitet: 2011-08-10 13:07
Så inte alltför länge sedan han var här. :)
Så inte alltför länge sedan han var här. :)
Han rör sig i skuggorna som psykotisk mullvad.
von huff
2011-09-02, 06:29
Oj, den här tråden mins jag inte ens att jag postat i.
Von huff, pratade du med vården om ditt anfall? Tror de att det är epilepsi?
Ja, jag åkte ambulans in till sjukhusset där dom tog bilder på hjärnan och ryggmärgsvätska som var ok.Nu väntar neurolog
Ja det kan sluta illa och innan du har fått det utrett så kanske du ska ta det lite lugnt men att träna med epilepsi (generellt och det finns undantag) brukar funka. Om man får anfall väldigt sällan så får man avväga riskerna men får man mer frekventa anfall så bör man däremot kanske inte köra alla övningar utan tänka igenom valet några gånger. Att stå med en skivstång ovanför huvudet kan t ex vara något att undvika, det finns andra övningar så varför chansa? Att göra något sådant någon gång är en liten risk men att göra det regelbundet varje vecka ökar risken markant.
Allmänt, tråden är gammal.
Skall tänka på det!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.