handdator

Visa fullständig version : mättat fett?

niklasbeta
2005-10-08, 21:33
Är det verkligen så dåligt som det har förespråkast de senaste 20 åren? Bara nyfiken ;)

Helena B
2005-10-08, 22:13
Är det verkligen så dåligt som det har förespråkast de senaste 20 åren? Bara nyfiken ;)

Äh ja

Sverker
2005-10-09, 06:28
Här är en annan tråd om mättat fett:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=50382&highlight=m%E4ttat

Nöj dig med den första sidan för sedan går tråden långt ut, och vilse i näringsdjungeln. Myristinsyran är säkert inget som intresserar dig.

OT. Muskottnöt är en nöt mycket rik på myristinsyra ifall någon vill använda myristalation :D

zirak
2005-10-09, 20:54
SLV rekomenderar att 10% av energin vi äter ska vara från mättat fett, jag har för mig att King Grub har postat motsvarande siffra i någon annan tråd.

King Grub
2005-10-09, 20:57
Högst en tredjedel av det dagliga fettintaget bör utgöras av summan av andelen mättat fett och transfettsyror.

Cerberus
2005-10-09, 21:54
Läste i ngn gammal Body-tidning att mättat fett inte alls är farligt för hårt tränande individer(skriven av Monika Wiekowski lr hur fan man stavar det). Hur står du till svars för det Grub?

King Grub
2005-10-09, 21:59
Stå till svars? Vadå stå till svars?

Visst minskar det mättade fettets skadliga inverkan av fysisk aktivitet, men det ger inte samma fördelar vare sig vad gäller på hälsa eller träning som omättat.

Cerberus
2005-10-09, 22:16
ne jag vet inte :P jag bara uttryckte mig så. Dock e jag mättat-fett-motståndare :) bara nyttiga fetter hemma hos mig(för det mesta).

Spannmål
2005-10-10, 00:33
ne jag vet inte :P jag bara uttryckte mig så. Dock e jag mättat-fett-motståndare :) bara nyttiga fetter hemma hos mig(för det mesta).

Ät du ditt mättade fett om du inte vill ha testonivåerna i botten!

King Grub
2005-10-10, 05:28
Ät du ditt mättade fett om du inte vill ha testonivåerna i botten!

Har du någon referens som visar, att det är just mättat fett som påverkar så kraftigt, inte ett lågt fettintag i allmänhet, och att den mängd mättat som ingår i en normal kost inte räcker för att inte testonivåerna skall rasa i botten? Menar du, att man måste äta extra mättat fett eller kost rik på dessa fettsyror för att undvika att testot rasar?

zirak
2005-10-10, 07:03
Högst en tredjedel av det dagliga fettintaget bör utgöras av summan av andelen mättat fett och transfettsyror.

Några rekomendationer på E% fett per dag?
SLV Har 30 E% idag mot tidigare 20 E%. Pekar senare forskning på att vi bör öka fettintaget ytterligare?

Frågan är givetvis inte bara stäld till King Grub...

z_bumbi
2005-10-10, 07:14
SLV Har 30 E% idag mot tidigare 20 E%. Pekar senare forskning på att vi bör öka fettintaget ytterligare?

För en vardagsmänniska som inte tränar så hårt utan bara tar hand om kroppen i allmänhet är 30E% ganska lämpligt. Då är man ganska säker på att man får i sig tillräckligt med fett och framförallt att man får i sig de essentiella fettsyrorna i tillräcklig mängd.

För någon som tränar hårt ökar kaloriförbrukningen och då kan man gå under 30E% utan större problem för att uppnå samma mängd fettsyror som man måste ha.

Jag brukar iofs räkna i gram så slipper jag räkna om allt i energiprocent och då tycker jag runt 0,6-0,8 g/"kg kroppsvikt" är lagom som en lägsta nivå.
Gör man av med mycket energi kan man gott gå lite högre också så blir det inte så mycket mat att stoppa i sig.

Sen går det självklart att optimera sitt fettintag så man får i sig det man behöver på en mindre mängd fett men de flesta här inne tränar så det bör inte vara några problem att göra plats för lite fett i kosten så det finns ingen anledning att dra ner mer.

Sverker
2005-10-10, 19:33

De där siffrorna måste vara helt fel.
Livsmedelsverket ansåg att vi åt ca 35 energiprocent fett och fruktade att andelen fett kunde öka till 40 energiprocent ifall snabbmatskulturen tog ännu mer fart.

Rekommendationen från Livsmedelsverket är 30 energiprocent och den rekommendationen är varken på väg upp eller ned.

zirak
2005-10-11, 11:50
De där siffrorna måste vara helt fel.
Livsmedelsverket ansåg att vi åt ca 35 energiprocent fett och fruktade att andelen fett kunde öka till 40 energiprocent ifall snabbmatskulturen tog ännu mer fart.

Rekommendationen från Livsmedelsverket är 30 energiprocent och den rekommendationen är varken på väg upp eller ned.

Jo som jag skrev, att idag rekomenderar dom 30 E% för ett par år sedan så var det 20 E%. Min fundering kom sig av att det finns så många kostvarianter med ett högt fettintag, för att råda bot på det metabola syndromet och undrar om det finns stöd eller belläg för att vi kanske borde öka fettintaget ytterligare... Den frågan fick jag ju besvarad nu, men det väcker en följdfråga.

SLV rekomenderar ungefär 1/3 av respektive Mättat, fleromättat samt enkelomättat fett, eventuellt lite mera enkelomättat än fleromättat. I mina ögon så verkar ballansen mellan dom essentiella fettsyrorna vara viktigare att hålla koll på än huruvida det finns mättat fett i maten, stämmer den iaktagelsen?

Niclaaas
2005-10-11, 12:08
SLV:s rekommendationer ligger (låg?) på HÖGST 30E% fett och har gjort så ett tag. i 4th Edition of the Nordic Nutrition Recommendations som kom ut 2004 rekommenderas 25-35E% fett och vad jag vet är det på detta SLV baserar sina rekommendationer. dock vet jag inte om SLV ändrat

sen ska man komma ihåg att rekommendationer och behov inte är samma sak, rekommendationerna som finns är en kompromiss mellan vad man bör äta och vad som är rimligt att folk kommer äta. inget att följa slaviskt mao

Sverker
2005-10-12, 17:30
SLV rekommenderar INTE 20 energiprocent fett. Det blir alldeles för stor risk för att vi då inte skulle få i oss alla fettlösliga vitaminer med så lite fett i kosten.
Det gäller den vanlige Svensson som inte tar tillskott.

Niclaaas
2005-10-12, 18:01
SLV rekommenderar INTE 20 energiprocent fett. Det blir alldeles för stor risk för att vi då inte skulle få i oss alla fettlösliga vitaminer med så lite fett i kosten.
Det gäller den vanlige Svensson som inte tar tillskott.

sverker, du som är insatt. vet du något om det här stycket jag skrev:

SLV:s rekommendationer ligger (låg?) på HÖGST 30E% fett och har gjort så ett tag. i 4th Edition of the Nordic Nutrition Recommendations som kom ut 2004 rekommenderas 25-35E% fett och vad jag vet är det på detta SLV baserar sina rekommendationer. dock vet jag inte om SLV ändrat

Kristar
2005-10-14, 22:51
Har du någon referens som visar, att det är just mättat fett som påverkar så kraftigt, inte ett lågt fettintag i allmänhet, och att den mängd mättat som ingår i en normal kost inte räcker för att inte testonivåerna skall rasa i botten? Menar du, att man måste äta extra mättat fett eller kost rik på dessa fettsyror för att undvika att testot rasar?

Testosteron är ju ett cholesterolderivat som i sin tur kommer från acetyl CoA och acetoacetyl CoA vars sidgrupper betår av mättade fettsyror. Denna syntes är alllmänt accepterat och står i biokemisk litteratur och artiklar.
Jag tror till och med att det är svenska forskare som funnit samband med högt mättat fett intag och ökad fri testosteron nivå i plasman. :eating:

King Grub
2005-10-15, 06:19
Men T är även positivt korrelerat med totalt energiintag, totalt fettintag och MUFA (J Appl Physiol 82: 49-54, 1997,Testosterone and cortisol in relationship to dietary nutrients and resistance exercise).

Andra studier har inte funnit stora skillnader alls.

"Serum estrone, estradiol, and free testosterone were not significantly correlated with any type of fat studied. The correlations of total testosterone with n-3 fatty acids from fish remained significant after additional adjustment for the other categories of fat (r = -0.27, p = 0. 03 for eicosapentanoic acid and r = -0.32, p = 0.01 for docosahexaenoic acid), while the correlations with saturated and monounsaturated fats became nearly null after the adjustment."

Nutr Cancer. 2000;38(2):163-7.

Sverker
2005-10-15, 15:16
Testosteron är ju ett cholesterolderivat som i sin tur kommer från acetyl CoA och acetoacetyl CoA vars sidgrupper betår av mättade fettsyror. Denna syntes är alllmänt accepterat och står i biokemisk litteratur och artiklar.
Jag tror till och med att det är svenska forskare som funnit samband med högt mättat fett intag och ökad fri testosteron nivå i plasman. :eating:

Det där är ju en kraftig förenkling :confused:

Det som styr omvandlingen av kolesterol till pregneolon är ju aktiviteten på cytokrom P450 i binjurebarken, vilket i sin tur styrs av ACTH. Enligt mina böcker i alla fall.
Pregneolon är sedan utgångsmaterial för syntes av alla andra könshormon som progesteron, östrogen och testosteron.

Bildandet av kolesterol är beroende av dels acetylgrupper från acetyl-CoA. Dessa kan komma precis från vilken fettsyra som helst, oberoende av omättnad. Och dels av tillgången av reducerande NADPH vilket bildas från glukos i pentosshunten.

Alltså ingen direkt koppling till mättade fetsyror i "i biokemisk litteratur och artiklar."

Doktorn
2005-10-16, 08:35

Kanske borde vara orolig för att våra cellmembran bara ramlar ihop också eller?

Kristar
2005-10-30, 20:09
Det där är ju en kraftig förenkling :confused:

Det som styr omvandlingen av kolesterol till pregneolon är ju aktiviteten på cytokrom P450 i binjurebarken, vilket i sin tur styrs av ACTH. Enligt mina böcker i alla fall.
Pregneolon är sedan utgångsmaterial för syntes av alla andra könshormon som progesteron, östrogen och testosteron.

Bildandet av kolesterol är beroende av dels acetylgrupper från acetyl-CoA. Dessa kan komma precis från vilken fettsyra som helst, oberoende av omättnad. Och dels av tillgången av reducerande NADPH vilket bildas från glukos i pentosshunten.

Alltså ingen direkt koppling till mättade fetsyror i "i biokemisk litteratur och artiklar."

Jaha måste man redovisa alla reaktionssteg. Det fina är om man ska bryta ner ojämna nummer fleromättade fettsyror kan man inte bilda acetyl CoA utan istället propionyl CoA,vilken inte kan brytas ner till acetyl CoA (men kan med HCO3 och ATP i flera reaktionsteg bli succinyl CoA). Det är väldigt långsökt men det borde vara så.