handdator

Visa fullständig version : Sömnmedel/piller/tankesätt..

userfriendly
2005-10-08, 05:05
Nu under deffen är det extra svårt att sova vissa dagar, spec nära inpå ätardagar då kroppen e skitstressad o skriker efter mat.
Finns det något sömnmedel som inte är receptbelagt eller nåt naturläkemedel som fungerar som sövande!?
kännes lite hopplöst ibland :cryout:

andra SERIÖSA tips är oxå välkomna ;)

userfriendly
2005-10-08, 05:19
Nu under deffen är det extra svårt att sova vissa dagar, spec nära inpå ätardagar då kroppen e skitstressad o skriker efter mat.
Finns det något sömnmedel som inte är receptbelagt eller nåt naturläkemedel som fungerar som sövande!?

RELAXIN NATT

Beskrivning
Naturläkemedel med dokumenterad och bevisad effekt. Med extrakt av Valerianarot, Passionsblommeört och Melissablad. Traditionellt använt vid tillfälliga insomningsbesvär.

kan detta vara nåt?

Sve
2005-10-08, 06:33
det låter ju som ett sunt leverne.
du har inte funderat på vad som kan vara fel istället?

Nismo
2005-10-08, 06:33
Sömnen är mycket psykologiskt relaterad.
Jag upplevde inga sömnbesvär när jag deffade. Säker på att det inte är något annat som ligger bakom sömnproblemen?

Valerina heter något annat preparat som du inte behöve recept till. Fungerar inget vidare, och tror inte heller det finns något som inte är receptbelagt som fungerar.

Sve
2005-10-08, 06:43
eftersom du är stressad en hel natt så kommer förmodligen inte insomningstabletter att hjälpa heller eftersom man lätt vaknar efter 3h igen.

Sverker
2005-10-08, 06:52

Jag sover själ betydligt mindre under en deff. Det bara är så. Kroppen VILL inte sova mer än kanske 6 timmar per natt.

Jag accepterar det. Jag ger kroppen möjligheten att sova. Försöker låta bli att tänka på det som ett problem utan bara slappna av mentalt. Det gäller att intala sig att jag faktiskt somnade tillslut och faktiskt hann med att drömma lite också innan jag vaknade, allt är OK.

Du har gjort en förrändring i kroppen, du äter färre kalorier och rör dig mer. Punkt slut. Att göra ytterligare förändringar ovanpå det genom att använda rogivande och sövande droger kan bara sluta i kaos för kroppen. Det blir inte bättre för det.

userfriendly
2005-10-08, 06:58
Jag är mkt medveten om att det är pyskiskt... o jag brukar kunna hantera sånt.. men det går lixom bara inte nu *screwy*

detta är inte varje dag utan endast torsdag o fredag..

Sverker har nog rätt... kroppen kanske inte vill sova mer...

hmm.. jaja.. får försöka hinna ta lite tupplurar idag..

Ninjasmurf
2005-10-08, 07:21
i relaxi finns passionsblomma är som är en svag MAOI (Monoamine Oxidase Inhibitor) som fungerar som svag anti depp...dock bör man unvika viss mat och kaffe efter som man kan få högt blodtryck

userfriendly
2005-10-08, 07:32
i relaxi finns passionsblomma är som är en svag MAOI (Monoamine Oxidase Inhibitor) som fungerar som svag anti depp...dock bör man unvika viss mat och kaffe efter som man kan få högt blodtryck

vill inte ta nån skit med riskfaktor... :em:

Ninjasmurf
2005-10-08, 07:42
vill inte ta nån skit med riskfaktor... :em:
största risken är dock att du kommer vara lite trött dan efter men glad (anti-depp effekterna)

userfriendly
2005-10-08, 07:43
största risken är dock att du kommer vara lite trött dan efter men glad (anti-depp effekterna)

anti-depp blir man ju inte glad av, bara "inte ledsen"?

Ninjasmurf
2005-10-08, 07:50
anti-depp blir man ju inte glad av, bara "inte ledsen"?
beror ju på utgångsläget, deppad -> normal; normal -> gladare

maoi´s har effekten att dom motverkar nedbrytningen av dopamin, seratonin och adrenalin, fast i det här fallet är det en väldigt svag effekt

Herkulez
2005-10-08, 07:52
Jag är mkt medveten om att det är pyskiskt... o jag brukar kunna hantera sånt.. men det går lixom bara inte nu *screwy*

detta är inte varje dag utan endast torsdag o fredag..

Sverker har nog rätt... kroppen kanske inte vill sova mer...

hmm.. jaja.. får försöka hinna ta lite tupplurar idag..
antar att du har ätardag på lördage, exakt hur lågt ligger du på kcal dom 2 sista dagarna?

userfriendly
2005-10-08, 08:03
antar att du har ätardag på lördage, exakt hur lågt ligger du på kcal dom 2 sista dagarna?

lika lågt som alltid men jag e helt tömd då..
får hjälp med kostupplägg oso av folk som verkligen kan o jag litar på att han vet vad han gör..

det sitter mest i huvudet.. men kroppen skriker oxå *popcorn*

Tolkia
2005-10-08, 08:53
Jag har provat valeriana (Valerina Forte eller något sådant) och jag tyckte INTE att det hjälpte, enda effekten var attjag blev lätt illamående av tabletterna eftersom de luktade så vidrigt.

heljis
2005-10-08, 09:23
Jag känner också igen det att kroppen, som Sverker skriver, inte "vill" sova mer under deffen! Jag älskade det om jag ska vara ärlig. Gick och lade mig 11-12 och vaknade mellan 5-6 av mig själv! Snacka om att hinna med mycket under dagarna.. dessutom älskar jag att gå ut och motionera tidiga mornar, då i princip bara man själv och tidningsbuden är ute :D

Dock känner jag inte igen dina problem, då jag aldrig upplevde det som ett problem att somna. Inte heller dagarna före ätardagen. Kamomillte? :D

Baha
2005-10-08, 10:12
Är väl ett problem för många vad jag läst som äter lite kcalorier att man sover lite. Kroppen verkar helt enkelt behöva mindre sömn.

Men eftersom dieten nu är frivillig och inget egentligt problem skulle jag inte börja med ngra piller för det, känns som det bara skulle göra saken värre.

Ninjasmurf
2005-10-08, 10:22
Är väl ett problem för många vad jag läst som äter lite kcalorier att man sover lite. Kroppen verkar helt enkelt behöva mindre sömn.

Men eftersom dieten nu är frivillig och inget egentligt problem skulle jag inte börja med ngra piller för det, känns som det bara skulle göra saken värre.

nej jag hade isf tänkt ta ngt naturläkemedel EN kväll i veckan inget annat.. o jaa det är frivilligt o VÄRT det ;)
Jag får kämpa rätt hårt för att komma ned i fett%, ligger på 11-12 nu o har gått ner 7,5kg så det krävs HÅRDkörning..
/Userfriendly

JLL
2005-10-08, 11:01
Känner igen det där från när jag deffade med ätardagar. Kanske kan äta ett rejält mål mat innan du går och lägger dig? Lättare att bli av med tankar på mat om du är mätt och belåten än om du ligger hungrig och tänker på vad du ska äta imorgon. :) Eller deffa utan ätardagar ;)

zanzi
2005-10-08, 13:31
För mig är det tvärtom: Jag sover bättre när jag ligger på deff.
Tycker kroppen borde "vilja" vila mer om man anstränger den så jag tror det handlar mer om nått psykiskt än kroppsligt om man då har svårt för att sova.

userfriendly
2005-10-08, 13:56
För mig är det tvärtom: Jag sover bättre när jag ligger på deff.
Tycker kroppen borde "vilja" vila mer om man anstränger den så jag tror det handlar mer om nått psykiskt än kroppsligt om man då har svårt för att sova.

men kroppen vill ju oxå ut o jaga mat om man kör hårt med den... (tro mig jag vet sen tidigare *screwy* )

Helena B
2005-10-08, 15:07
Ja sömnproblem är jobbiga, har alltid haft det men som sagt det beror nog på att jag jämt igger på ett underskott. Men du kanske stressar upp dig pga av att du är van att sova ett visst antal timmar. Är du tröttare på dagen när du sover mindre eller är det bara psykologiskt? Jag sover i snitt 4-5 timmar per natt och det är lagom för mig, min kropp behöver inte mer. En moderater sa här att kroppen inte behöver just 8 h. Så det kanske är så att den inte behöver sova mer när du ligger på underskott. Sedan brukar jag alltid ha svårt att somna in,när jag väl har somnat är det lugnt men det kan ta ett par timmar att bara lyckas somna. Kan ju vara så att när du lägger dig ner har du en massa tankar i huvudet, ätardagen, tävlingen kosten med mera. Du kanske måste lära dig att koppla bort dessa tankar när du väl ska sova. Det tjänar egentligen inget till att oroa sig och du ändå en del veckor kvar. Vet inte om detta hjälpte men receptfria sömnläkemedel har aldrig hjälpt mig, för jag tror inte det är där problemet ligger.

watertouch
2005-10-08, 15:12
Testat 5-htp det är det många som kör med när dom deffar o får svårt att sova?

Sverker
2005-10-08, 15:14
Testat 5-htp det är det många som kör med när dom deffar o får svårt att sova?

Är du säker på att det är tillåtet i Sverige. Jag tror inte det.

Baha
2005-10-08, 15:17
För dom allra flesta är ju inte sömnmedel/hjälpmedel lösningen på sömnproblem, snarare kan det ofta leda till andra problem.

Tycker bara man skall ha det i åtanke. :)

watertouch
2005-10-08, 15:26
Är du säker på att det är tillåtet i Sverige. Jag tror inte det.

Oj ingen aning tror det var dom gamla som innehöll Tryptofan som e förbjudna var några som vart förgiftade.

MyungChul
2005-10-09, 11:41
Jag brukar somna ifrån tv:n, får mig att slappna av och kunna somna utan vidare problem.

MrBoris
2005-10-09, 14:26
är det bara jag som blir helt slut av att bara sova 5-6timmar? Jag är inte mig själv på hela dagen då och mumlar fram orden osv. För mig krävs 8timmar

DeNozzo
2005-10-20, 08:59
Jag sover själ betydligt mindre under en deff. Det bara är så. Kroppen VILL inte sova mer än kanske 6 timmar per natt.

Jag accepterar det. Jag ger kroppen möjligheten att sova. Försöker låta bli att tänka på det som ett problem utan bara slappna av mentalt. Det gäller att intala sig att jag faktiskt somnade tillslut och faktiskt hann med att drömma lite också innan jag vaknade, allt är OK.

Du har gjort en förrändring i kroppen, du äter färre kalorier och rör dig mer. Punkt slut. Att göra ytterligare förändringar ovanpå det genom att använda rogivande och sövande droger kan bara sluta i kaos för kroppen. Det blir inte bättre för det.

Word! :bow: