Logga in

Visa fullständig version : Dyrt o äta bra?

Lars_midgard
2005-10-07, 22:33
Hej! Är det dyrt o äta bra? Vad tycker ni som redan äter bra? :eating:
Hur mkt kan de kosta i veckan lr månaden?

WHITEFOLKS
2005-10-07, 22:39
Nej det är inte särskilt dyrt :)

mangemani
2005-10-07, 22:46
nja,vet man vad som är bra och billigt,så blir det inte dyrt.
gäller att både tänka på tjockleken på plånboken och vad som gynnar kroppen,när man har tänkt igenom det,så blir det billigt.

Lars_midgard
2005-10-07, 22:55
Försöker o få i mig 2gramprotein per kilo kroppsvikt. Med 3 protein drinkar om dagen får ja runt 90gram. 170gram om dagen behöver jag öhh men de mesta ska ju komma från maten...

Hur mkt kött o liknande köper ni i veckan?

Tolkia
2005-10-07, 23:17
En sak är i alla fall säker: Det är inte speciellt billigt att äta dåligt!

keffat_liv
2005-10-07, 23:45
Försöker o få i mig 2gramprotein per kilo kroppsvikt. Med 3 protein drinkar om dagen får ja runt 90gram. 170gram om dagen behöver jag öhh men de mesta ska ju komma från maten...

Hur mkt kött o liknande köper ni i veckan?

vassle är snabbt protein och bör endast tas i samband med träning. Så om du tar 1 drink före och 1, så bör du byta ut den tredje du tar mot mat.

själv äter jag väl för ca 3000 i månaden.

Trance
2005-10-08, 00:26
Jag skulle nog säga att det spelar ingen roll om han har vassle som extra proteinkälla 3 gånger om dagen. Så jag håller inte med om att det enbart bör tas vid träning.

Beast
2005-10-08, 02:00
vassle är snabbt protein och bör endast tas i samband med träning. Så om du tar 1 drink före och 1, så bör du byta ut den tredje du tar mot mat.

själv äter jag väl för ca 3000 i månaden.

Jasså? Du tror inte att du är katabol på morronen?

MyungChul
2005-10-08, 17:48
Va det inte så att vassle ger ett högt insulinsvar men samtidigt så förebygger den fettinlagringen?

Lizzie
2005-10-08, 17:50
Hej! Är det dyrt o äta bra? Vad tycker ni som redan äter bra? :eating:

Helt klart, visst är det dyrt! Kassler - kycklingfilé - lax - nötfärs är svindyrt om man jämnför med lite sämre proteinalternativ såsom euroshoppers falukorvsring - fläskfärs osv. Man kan även jämnföra grovt bröd med en billig bergis och att inte tala om priset på frukt - fööör dyrt! Kvalitet kostar!! Att leva ett sundare liv med gymkort med allt vad det innebär...adidasskor å träningskläder - för det är ju viktig att vara snygg när man ska svettas!! ;)
Man får helt enkelt se på vad man tjänar. En sundare livsstil ger en friskare kropp, därmed färre sjukdagar! Pizza/godis/läsk kostar ju oxå pengar, vilket man sparar. Det viktigate är att man mår så mycket bättre, och det är värt vart enda öre!!

Den som inte tar sig tid å råd med friskvård kommer förr eller senare behöva ta tid å råd för sjukvård...

Sverker
2005-10-08, 17:56
Jag är nog den som, relativt, äter billigast på Kolozzeum.
Svårt att misslyckas med havregryn, ris, pasta, hembakat bröd som grund. Kompletterat med minimjölk, Kessella, makrill i tomatsås och mager nötfärs till BV långt över 100.

Zakath
2005-10-08, 21:09
Jag är nog den som, relativt, äter billigast på Kolozzeum.
Svårt att misslyckas med havregryn, ris, pasta, hembakat bröd som grund. Kompletterat med minimjölk, Kessella, makrill i tomatsås och mager nötfärs till BV långt över 100.

För att inte nämna torkade linser och bönor :thumbup:

pia
2005-10-09, 11:39
Det beror på hur kräsen man är. Det går att äta billigt och nyttigt men jag äter det jag tycker är gott vilket blir dyrt för jag äter väldigt mycket grönsaker och frukt som inte är billigt. Bara dem lägger jag ca 1000 kr i månaden på, beror på årstid lite hur mycket det blir. Jag gillar de dyrare proteinkällorna mest men där brukar jag vara lite försiktigt och äter inte alltid de dyraste utan det blir en hel del kyckligfile också och försöker köpa älgstek, hjort och sådant när det är nedsatt för annars går det ofta på över 200 kr/kg. Om man då som jag äter 200 g åt gången så blir det ganska dyrt att äta. Bara kesellan jag köper(har ej Lidl) går på ca 1000-1200 kr i månaden. Jag äter även bovete, dinkel och sådant istället för ris. Det handlar inte om så mycket pengar men de kostar ändå bra mycket mer. Bovetet går på 22 kr för 500 g. Vill man sedan äta ekologiskt så blir det också mycket dyrare. Sedan handlar det såklart om hur mycket du äter. Jag äter mycket och ofta vilket så klart blir dyrare än om jag ätit mindre. Du kan med andra ord äta nyttigt och billigt, men variationen blir nog inte så stor och sedan får du inte vara kräsen vilket jag är. Jag prioriterar att äta det jag tycker om och sedan får det kosta lite mer.

aliquis
2005-10-09, 13:05
beror väl på vad man äter, färdiglagad bra mat är nog dyr, råvarorna till bra mat är billiga.

MrBoris
2005-10-09, 13:54
Det viktigate är att man mår så mycket bättre, och det är värt vart enda öre!!

Håller med dig fullständigt.. är det något man borde spendera pengar på så är det väl för att må bra och förbli en frisk individ.

skaparn
2005-10-10, 08:56
En sak är i alla fall säker: Det är inte speciellt billigt att äta dåligt!

Talar som en sann mikroekonom!