handdator

Visa fullständig version : Malto under träning

keffat_liv
2005-10-07, 19:15
Är malto skadligt för tänderna?

Funkar det att blanda maltodextrin (stavning?) med vatten och ha under träningen? Isåfall så behöver man väl inte fylla på med snabba kolhydrater igen direkt efter träningen?

Weird
2005-10-07, 19:43
tycker du ska sök lite. för bara några dagar sen var det upp en nästan identisk tråd

King Grub
2005-10-07, 19:44
1. Ja.

2. Att tillföra kolhydrat under styrketräning minskar proteinnedbrytningen och ger därmed bättre proteinbalans.

keffat_liv
2005-10-07, 19:49
tycker du ska sök lite. för bara några dagar sen var det upp en nästan identisk tråd

Det gjorde jag, utan resultat.

keffat_liv
2005-10-07, 19:52
1. Ja.

2. Att tillföra kolhydrat under styrketräning minskar proteinnedbrytningen och ger därmed bättre proteinbalans.

Lika skadligt som druvsocker? Missfärgar det tänderna också?

Okej, men då ska jag väl inte ta kolhydrater direkt efter träning också?

Sverker
2005-10-07, 20:04
Lika skadligt som druvsocker? Missfärgar det tänderna också?

Klart jämförbart med ren glukos. Klart bättre för tänderna än vanligt socker.

Varför skulle det missfärga tänderna :confused: Rökning, kaffe och te gör det men inte sockerarter vad jag vet.

keffat_liv
2005-10-07, 20:05
Klart jämförbart med ren glukos. Klart bättre för tänderna än vanligt socker.

Varför skulle det missfärga tänderna :confused: Rökning, kaffe och te gör det men inte sockerarter vad jag vet.

eftersom jag inte har riktigt koll på vad som missfärgar så frågade jag:) Tack så mycket för ditt svar!

King Grub
2005-10-07, 20:06
Okej, men då ska jag väl inte ta kolhydrater direkt efter träning också?

"Ska" vet jag inte; det finns inget negativt med det annat än kalorimängden.

keffat_liv
2005-10-07, 20:10
"Ska" vet jag inte; det finns inget negativt med det annat än kalorimängden.

okej, men kalorimängden är ju positiv imo.

King Grub
2005-10-07, 20:12
Okej, jamen då så. Har du plats med det i kalorischemat och lust att lägga så mycket kalorier på glukospolymerer - go for it. Det medgör inget negativt för träningsresultaten - tvärtom. Se bara till att dom inte tar plats från näringsgivande livsmedel. Men är det "ju mer kalorier desto bättre" som gäller, borde det inte vara några problem.

keffat_liv
2005-10-07, 20:24
Blir nog utmärkt, ligger på kalori +-0 nu, men tänker lägga mig på plus och försöka öka 1 kilo i månade, så det blir nog perfekt. Tack så mycket för svaren.

keffat_liv
2005-10-08, 10:29
Nu har man äntligen vart och köpt malto! Nu undrar jag bara vad näringsvärdena är på det, så jag vet på ett ungefär hur mycket jag ska ta.

Doktorn
2005-10-08, 11:17
Okej, jamen då så. Har du plats med det i kalorischemat och lust att lägga så mycket kalorier på glukospolymerer - go for it. Det medgör inget negativt för träningsresultaten - tvärtom. Se bara till att dom inte tar plats från näringsgivande livsmedel. Men är det "ju mer kalorier desto bättre" som gäller, borde det inte vara några problem.

Är inte vårt största kolhydratintag från glukospolymerer?

Sverker
2005-10-08, 15:26

Stärkelse. Självklart borde det vara så.

Finns säkert många som får det mesta som rent socker/sackaros :(

King Grub
2005-10-08, 15:46

Jag kanske borde kvalificerat det med "näringsbefriade", så hade du sluppit dryga dig. :D

Doktorn
2005-10-08, 23:24
Stärkelse. Självklart borde det vara så.

Japp helt riktigt!

Jag kanske borde kvalificerat det med "näringsbefriade", så hade du sluppit dryga dig. :D

Oj vad grinig man är....

King Grub
2005-10-09, 05:08
Ja, :D är ju den allmänt gångbara Smileyn för grinighet.

Body Guard
2005-10-10, 20:57
lånar tråden lite du jag har en liknande fundering. Just nu tar jag en malto+vassle drink innan passet och en malto+vassle+keasin drink efter.

Frågan e ska jag ta före drinken under passet, ska jag ta vasslet innan och maltot under, ska jag ta föredrinken innan + malto under samt avsluta med efter drinken? vill ju inte få i mig allt för mycket socker.

mvh BG

King Grub
2005-10-10, 21:05
Det finns inga bestämda optimala protokoll vad gäller den saken, men halva föredrinken före passet och resten som en slags "sportdryck" under passet är inte fel.

Body Guard
2005-10-10, 21:13
Det finns inga bestämda optimala protokoll vad gäller den saken, men halva föredrinken före passet och resten som en slags "sportdryck" under passet är inte fel.

tack det låter ju vettigt.. ska testa det under nästa pass