Logga in

Visa fullständig version : Är du intelligent?

wintersnowdrift
2005-10-07, 17:42
Många trådar den senaste tiden har fokuserat på kolozzeum-användarnas yttre attribut, så här kommer en om de inre. Frågan lyder alltså: Är du intelligent? Du får själv definiera vad intelligens är...

//Kristin

Edit: Fan, jag hade tänkt göra en poll också! Finns det inget sätt att införa en i efterhand?

King Grub
2005-10-07, 17:42
Ja, det är jag.

Slartibartfast
2005-10-07, 17:43
Jag är väldigt sexuellt och konstnärligt intelligent, men i övrigt är jag ganska korkad tyvärr.

wintersnowdrift
2005-10-07, 17:44
Ja, det är jag.

Allright, kort och koncist :). Varför, anser du?

//Kristin

MilkmaN
2005-10-07, 17:45
Japp

zirak
2005-10-07, 17:46
Räcker det att klara Mensas prov? I så fall ja...

Slartibartfast
2005-10-07, 17:48
Jag har märkt att folk som är väldigt teoretiska och bra i skolan, mattesnillen och så vidare, ofta har väldigt svårt att uppfatta sarkasm, ironi och liknande.

Löjtnant Blank
Alla tycker att de är intelligenta, så syftet med tråden är minst sagt oklart.

PowPow
Absolut!

Grisen
Jag har märkt att folk som är väldigt teoretiska och bra i skolan, mattesnillen och så vidare, ofta har väldigt svårt att uppfatta sarkasm, ironi och liknande.

King Grub till exempel :)

bosse_brutal
2005-10-07, 17:49
ja, jag är intelligent

Löjtnant Blank
2005-10-07, 17:49
Och Jörgen! Kort sagt: alla moderatorer. Ha, ha.

n1tro
2005-10-07, 17:50
Alltså som relativt tillbakadragen osv har man nästan utvecklat ett ganska stort "Jag" (om man nu måste dra in Freud i det hela)... Hur intelligent jag är? Jämfört mot... ?

På nätet brukar jag dock dumma mig ofta ;) syns i inläggen *harkel*

Mikeman
2005-10-07, 17:51
Jag anser mig vara intelligent.
Fast när det gäller att komma ihåg vart jag lagt saker och komma ihåg födelsedagar är jag hopplös.

Slartibartfast

Det var precis honom jag tänkte på när jag skrev det.

Fällan är gillrad. Få se nu om han uppfattar ironin...

wintersnowdrift
Alla tycker att de är intelligenta, så syftet med tråden är minst sagt oklart.

Jag vet, det var därför jag tänkte ha en ursmart poll som gjorde det hela lite roligare... Men jag klantade mig *cry*.

//Kristin

Allan
2005-10-07, 17:53
Frågan lyder alltså: Är du intelligent?

Nej. Jag är smart....

allan

bosse_brutal
2005-10-07, 17:53
Jag vet, det var därför jag tänkte ha en ursmart poll som gjorde det hela lite roligare... Men jag klantade mig *cry*.

//Kristin

se tjejer.. håll er till sånt ni kan istället, t.ex matlagning och städning ;)

wintersnowdrift
2005-10-07, 17:54
se tjejer.. håll er till sånt ni kan istället, t.ex matlagning och städning ;)

Tss, jag tolkar din kommentar som ett tydligt svar på ursprungsfrågan ;).

//Kristin

backflash
2005-10-07, 17:56
Nej

Löjtnant Blank
2005-10-07, 17:57
Nej
Skitsnack. Din prettiga signatur avslöjar dig. :)

Jax
2005-10-07, 17:58
Ja

backflash
2005-10-07, 17:59
Skitsnack. Din prettiga signatur avslöjar dig. :)

Jag fick väl definiera själv? (Sen är jag uppmärksamhetssökande :em: )

... :D

Jorgen
2005-10-07, 17:59
Nej, det tycker jag inte att jag är.

Men jag fixade en poll till dig. :)

Jakelol
2005-10-07, 18:00
Jo jag är väll hyffsat smart men orkar inte bry mig om allt.

wintersnowdrift
2005-10-07, 18:02
Ok folks, eftersom jag är så grymt klantig och missade min lilla poll, kan ni inte självmant utveckla era svar lite? Dvs, motivera varför ni anser att ni är så smarta (har ni bra betyg, läser svåra kurser på universitetet, medlem i mensa, löser ett sudoko på 10 sekunder, är bra på att argumentera, världsmästare i schack, vunnit ett nobelpris, etc etc). I princip vad som helst som ni klassificerar som "intelligent" :).

//Kristin

Edit: Självfallet ska ni som svarar nej också motivera!

Larsson
2005-10-07, 18:03
Gjorde nåt iq-test förut där resultatet blev att jag hade ett högt IQ. Så jag antar att man kanske är smartare än genomsnittet, fast det säger ju inte så mycket. Jag läser också på C-nivå på högskola.

backflash
2005-10-07, 18:06
Gjorde nåt iq-test förut där resultatet blev att jag hade ett högt IQ. Så jag antar att man kanske är smartare än genomsnittet, fast det säger ju inte så mycket. Jag läser också på C-nivå på högskola.

Var man tvungen att betala för att få det på papper, alternativt få göra ett större test (eftersom man var så begåvad)?

edit: valfri smiley här

wintersnowdrift
2005-10-07, 18:07
Nej, det tycker jag inte att jag är.

Men jag fixade en poll till dig. :)

Tack så mycket, även om jag hade planerat en lite mer spejsad variant :). Eftersom du lyckades med konststycket att uppbåda en poll öht så är du uppenbarligen smartare än mig åtminstone :( ;) .

//Kristin

Löjtnant Blank
2005-10-07, 18:13
Jag är väldigt nördig. Jag är påläst inom de områden som intresserar mig. Jag är en väldigt kompetent schack- och pokerspelare (även om jag fokuserar till 100 procent på korten just nu). Jag kan utan problem studera schack- och pokerteori i mer än åtta timmar om dygnet, och jag ger mig inte innan jag känner att jag behärskar ett område till fullo. Därför anser jag mig vara intelligent.

jwzrd
2005-10-07, 18:13
Japp. Bra analytisk förmåga och hög kreativitet. Sen är jag ödmjuk också (naturligtvis oerhört svårt för någon som är så bra som jag, men jag klarar det lätt ändå) :D

Kebab-Arne
2005-10-07, 18:16
Jo, lite är jag nog. Frågan är om jag ät tillräckligt intelligent för att klara av att läsa någon av civilingenjörskurserna på universitet.

Jax
2005-10-07, 18:17
Ok folks, eftersom jag är så grymt klantig och missade min lilla poll, kan ni inte självmant utveckla era svar lite? Dvs, motivera varför ni anser att ni är så smarta (har ni bra betyg, läser svåra kurser på universitetet, medlem i mensa, löser ett sudoko på 10 sekunder, är bra på att argumentera, världsmästare i schack, vunnit ett nobelpris, etc etc). I princip vad som helst som ni klassificerar som "intelligent" :).

//Kristin

Jaja, okej då.

Jag anser mig vara intelligent för att jag har lätt för att tänka logiskt och att lära mig saker. Är bra på matte, iq-test och liknande. Kan dessutom lära mig saker man faktiskt har nytta av och det gör jag oftast bra mycket snabbare än övriga personer.

Sen att det testet som mensa har på sin sida är i samma svårighetsgrad som supersvåra sudoko på dn.se är ju en annan sak. Inte speciellt anstängande, men dock en lite kittling för hjärnan.

Och sen är jag ödmjuk också.

Själv då Kristin? Vet att du är väldigt intelligent, men hur uppfattar du dig själv?

wintersnowdrift
Och (f-n vad jag spammar den här tråden ;)), som trådskapare ska jag nu föregå med gott exempel och göra ett grundligt formulerat svar:

Jag tycker nog att jag är hyfsat intelligent. Jag har alltid haft lätt för mig i skolan och lär mig saker snabbt (så länge det inte bollar är involverade - jag har en usel bollkänsla). Jag tror att jag har ett ganska bra analytiskt tänkande, och ett helt ok logiskt också, men eftersom jag har släppt de naturvetenskapliga ämnena så känner jag inte att jag utvecklar den biten så vidare värst mycket längre (samhällsvetenskap innehåller också logik men inte alls på samma sätt...). Däremot är jag alldeles för "jämnbra", och inte tillräckligt originell, för att bli någonting "stort". Jag har människor i min närhet som jag tycker är mycket bättre på att tänka nytt än vad jag är, och dessa personer imponerar stort på mig. Det är innovatörer som för välden frammåt, och en sådan är jag nog inte.

//Kristin

zanzi
Nej, jag är lika dum som en badboll.

wintersnowdrift
2005-10-07, 18:20
Tackar för svaren, Löjtnant Blank och Jax! Nu börjar tråden bli mer intressant :).

//Kristin

Edit: jwzrd gav ett hyfsat välmotiverat svar också.

Scratch
2005-10-07, 18:22
Jag är väldigt nördig. Jag är påläst inom de områden som intresserar mig. Jag är en väldigt kompetent schack- och pokerspelare (även om jag fokuserar till 100 procent på korten just nu). Jag kan utan problem studera schack- och pokerteori i mer än åtta timmar om dygnet, och jag ger mig inte innan jag känner att jag behärskar ett område till fullo. Därför anser jag mig vara intelligent.

Du är din avatar värdig hehe. David skulle vara stolt!

Loke
2005-10-07, 18:25
Ja, jag är intelligent.

Jag vet att jag är det därför att folk (ja, främst lärare då) säger att jag är det. Sen märker man på folk när något resonemang man kommer med har imponerat på dem. Jag är ganska bra på det, att komma med bra resonemang, i alla fall muntligt.

Löjtnant Blank
2005-10-07, 18:26
Du är din avatar värdig hehe. David skulle vara stolt!
Ha, ha! "If there is a God, he is like me."

Löjtnant Blank
2005-10-07, 18:29
Men... varför är roliga personer så ofta smarta, när motsatsen inte alls är lika självklar? (Herkulez är undantaget. Han är rolig och stendum. Ha, ha!)

Runda Grodan
2005-10-07, 18:30
Jag vet inte. :smash:

andeN.
2005-10-07, 18:31
Jag anser mig vara intelligent.

Allan
2005-10-07, 18:32
Men... varför är roliga personer så ofta smarta, när motsatsen inte alls är lika självklar? (Herkulez är undantaget. Han är rolig och stendum. Ha, ha!)

För att humor bygger på igenkännande? Och det fodras en särskild sorts människa för att förmedla det?

allan

backflash
2005-10-07, 18:33

Kan kanske bero på att mindre smarta -tihi- personer känner sig tvungna att vara med på skämtet (även ifall det inte är jättekul och om vi tar ett skämt som ett alternativ) och, i detta fallet, att inte skratta hade därför 'avslöjat' dem inför andra (kejsarens nya kläder?).

Zakath
2005-10-07, 18:33
Intelligens är väl ett av de drag som utmärker människan? Kreativ intelligens eller vad det kallas.

Så ja, jag är intelligent, vilket alla andra människor också är.

Om du menar intelligentare än genomsnittet så är också svaret ja, det finns ju studier på att stadsbor i genomsnitt har en IQ på ungefär 5% över medel (105 respektive 100), så antagligen svarar de flesta här inne ja då de flesta bor i stan och dessutom vet hur något så avancerat som ett forum fungerar ;)

Helt seriöst så tycker jag att denna frågan är ganska onödig, alla kan ju kalla sig "intelligenta" inom något område om dem vill, en eloge till de som faktiskt vågar kalla sig ointelligenta! Vad är ens meningen med att denna fråga? Förlåt för att jag är så jobbig. :em:

Löjtnant Blank
2005-10-07, 18:34
Skojar bara Herkulezbian, jag är lite berusad och menar inte vad jag skriver. Du är både rolig och ful. Och smart. :D

Löjtnant Blank
2005-10-07, 18:36
För att humor bygger på igenkännande? Och det fodras en särskild sorts människa för att förmedla det?

allan
En intelligent (analytisk, om du så vill) person, således? Eller bara en "been around type of guy"?

wintersnowdrift
2005-10-07, 18:36

Därför att intelligens och humor hör ihop, på ett eller annat vis. Eller - intelligenta människor gillar intelligent humor. Dumma människor gillar dum humor, som intelligenta människor tycker är tråkig. Slutsats: Tråkiga människor är visst dumma.

Och där bevisade jag min exceptionella intelligens och slutledningsförmåga :thumbup: .

//Kristin

Zakath
2005-10-07, 18:37
Därför att intelligens och humor hör ihop, på ett eller annat vis. Eller - intelligenta människor gillar intelligent humor. Dumma människor gillar dum humor, som intelligenta människor tycker är tråkig. Slutsats: Tråkiga människor är visst dumma.

Och där bevisade jag min exceptionella intelligens och slutledningsförmåga :thumbup: .

//Kristin

Kan inte "dum" humor faktiskt vara ganska intelligent ibland? Iaf om den döljs av ironi/dubbelironi? ;)

Bärs
2005-10-07, 18:40
Definitivt intelligent. Kombinerar en formligen massiv allmänbildning inom de flesta områden med en stor människokännedom och musikalitet. Jag har förmåga att greppa helheter samt ypperligt minne för detaljer, vilket gör mig mer kvalificerad än de flesta att uttala om samhälle och politik.

wintersnowdrift
2005-10-07, 18:41
Intelligens är väl ett av de drag som utmärker människan? Kreativ intelligens eller vad det kallas.

Så ja, jag är intelligent, vilket alla andra människor också är.

Om du menar intelligentare än genomsnittet så är också svaret ja, det finns ju studier på att stadsbor i genomsnitt har en IQ på ungefär 5% över medel (105 respektive 100), så antagligen svarar de flesta här inne ja då de flesta bor i stan och dessutom vet hur något så avancerat som ett forum fungerar ;)

Helt seriöst så tycker jag att denna frågan är ganska onödig, alla kan ju kalla sig "intelligenta" inom något område om dem vill, en eloge till de som faktiskt vågar kalla sig ointelligenta! Vad är ens meningen med att denna fråga? Förlåt för att jag är så jobbig. :em:

Nej nej, helt berättigad fråga. Tråden blev som sagt lite misslyckad eftersom smartot moi klantade mig lite. Nog om det.

Jag räknar också stenhårt med att de flesta kommer svara att de är intelligenta - ingen människa ser sig nog som riktigt korkad, precis som att ingen ser sig som "genomond". Däremot tycker jag att det blir mer relevant när man måste förklara varför man tycker att man är smart - vilka egenskaper man anser sig ha som man själv klassar som "intelligenta". Lite självrannsakan således.

//Kristin

wintersnowdrift
2005-10-07, 18:44
Kan inte "dum" humor faktiskt vara ganska intelligent ibland? Iaf om den döljs av ironi/dubbelironi? ;)

Joo, fast jag tycker ju att ironi/dubbelironi (fast då är vi ute på väldigt djupt vatten, dubbelironi är ett mycket knepigt begrepp ;)) är intelligent humor :).

Mitt resonemang ska dock tas med en stor nypa salt; jag skulle inte direkt dö för att försvara min slutsats om jag säger så ;).

//Kristin

Allan
2005-10-07, 18:45
För att generalisera lite då - de som oftast hakar upp sig på intelligens är ju människor som arbetar med siffror, och ännu oftare med abstrakta teoretiska problem. Min personliga erfarenhet är att de INTE är speciellt roliga. Firmafest på fysikinsitutionen måste ju vara nåns inkarnation av helvetet.
Man kanske ska bredda begreppet lite. Man kan vara intelligent, men det behöver inte betyda att man är smart. Jag läste om en snubbe som var lysande på sudoku, men han sög toppluva med ett vanligt korsord. Intelligent?
Om man med intelligens avser analytisk förmåga är man kanske närmare sanningen. Att kunna konstruera avancerade teorier och modeller kräver säkert en viss intelligens, men det vette fan om de är smarta. Vad är mest smart? Att veta hur man bygger en sak eller att faktiskt göra det?

allan

Löjtnant Blank
2005-10-07, 18:50

//Kristin
Men alltför intelligent humor - så kallad fackhumor - är inte heller rolig. Två statsekonomer som drar vitsar för varandra är knappast roliga. Däremot är Robert Gustavsson hysterisk i Torsk på Tallinn, och han är intelligent. Kan vi dra den slutsatsen att en rolig person besitter en viss analytisk förmåga, men inte för mycket av den?

Allan
2005-10-07, 18:52
Vi som tycker att Robert Gustavsson är trist då? Och att Killinggänget är trista? :cool:

allan

olwe
Joo, fast jag tycker ju att ironi/dubbelironi (fast då är vi ute på väldigt djupt vatten, dubbelironi är ett mycket knepigt begrepp ;)) är intelligent humor :).

Mitt resonemang ska dock tas med en stor nypa salt; jag skulle inte direkt dö för att försvara min slutsats om jag säger så ;).

//Kristin

Jo det är möjligt, men om man vänder på det så behöver man inte var ointelligent för missuppfatta ironi. T.ex. kan man vara ivrig att analysera det personen (som var ironisk) sagt och helt missat att han inte var seriös. Sen kan ju människor faktiskt var naiva också...

Varför ha 200 i IQ när man kan ta 200 i bänkpress?

Jag anser mig vara lagom smart.

Trance
Vi som tycker att Robert Gustavsson är trist då? Och att Killinggänget är trista? :cool:

allan

Det är ni som vill definiera om intelligens.

Löjtnant Blank
2005-10-07, 18:55
Kan kanske bero på att mindre smarta -tihi- personer känner sig tvungna att vara med på skämtet (även ifall det inte är jättekul och om vi tar ett skämt som ett alternativ) och, i detta fallet, att inte skratta hade därför 'avslöjat' dem inför andra (kejsarens nya kläder?).
Jag förstår inte riktigt. Du menar att smarta personer som är roliga egentligen inte alls är roliga? Att folk skrattar åt dem bara för att de är populära?

John M
2005-10-07, 18:55
Alla människor är ju intelligenta, men på olika nivåer och olika plan ;)

wintersnowdrift
2005-10-07, 18:57
För att generalisera lite då - de som oftast hakar upp sig på intelligens är ju människor som arbetar med siffror, och ännu oftare med abstrakta teoretiska problem. Min personliga erfarenhet är att de INTE är speciellt roliga. Firmafest på fysikinsitutionen måste ju vara nåns inkarnation av helvetet.
Man kanske ska bredda begreppet lite. Man kan vara intelligent, men det behöver inte betyda att man är smart. Jag läste om en snubbe som var lysande på sudoku, men han sög toppluva med ett vanligt korsord. Intelligent?
Om man med intelligens avser analytisk förmåga är man kanske närmare sanningen. Att kunna konstruera avancerade teorier och modeller kräver säkert en viss intelligens, men det vette fan om de är smarta. Vad är mest smart? Att veta hur man bygger en sak eller att faktiskt göra det?

allan

Ja, begreppet intelligens kan ju definieras i alla oändlighet. Troligtvis kommer vi aldrig att få en någorlunda vettig definition, som accepteras av alla. Och apropå det måste jag nog kolla vad Svenska Akademien skriver om "intelligens"...

Ojoj, de har mer än sex olika definitioner! Bland annat: medvetande, stundom äv.: förnuft, förmåga att förstå o. fatta; snabb fattningsförmåga, begåvning, djupare kunskaper o. högre bildning, som ägna sig åt intellektuella sysselsättningar.

Som sagt, det beror helt och hållet på vad man lägger i begreppet. Och vad det innebär att vara "smart" blir sedan ytterligare en definitionsfråga. Just därför ville jag veta vad var och en här inne klassar som intelligent eller smart, och då särskilt hos sig själva.

//Kristin

Trance
2005-10-07, 18:57
Alla människor är ju intelligenta, men på olika nivåer och olika plan ;)

Alla människor är starka, men på olika nivåer och olika plan. Alla människor är vackra men på olika nivåer och olika plan. Alla människor är unika snöflingor och alla är bra på något. Är det inte vackert.

Varför kan inte en person inte vara bra på något? Tänk om man trots allt är dum, ful, klumpig och klen? Medan en annan person är helt tvärtom?

Löjtnant Blank
2005-10-07, 18:59

allan
Humor är en färskvara. Därför gav jag ett specifikt exempel: Robert Gustavsson är rolig i Torsk på Tallinn. Idag är han lika rolig som Hasse Alfredsson.

Kwon
2005-10-07, 19:00
Jag vill veta DIN definition av intelligent Winterdriftsnowpants!

Finns en mängd begåvningar inom olika tankeområden , vissa har street smarts etc

Vad anser du är intelligens?

Att klara av ett Mensa-prov?

Zakath
2005-10-07, 19:01
Nej nej, helt berättigad fråga. Tråden blev som sagt lite misslyckad eftersom smartot moi klantade mig lite. Nog om det.

Jag räknar också stenhårt med att de flesta kommer svara att de är intelligenta - ingen människa ser sig nog som riktigt korkad, precis som att ingen ser sig som "genomond". Däremot tycker jag att det blir mer relevant när man måste förklara varför man tycker att man är smart - vilka egenskaper man anser sig ha som man själv klassar som "intelligenta". Lite självrannsakan således.

//Kristin

Okej du har kommit på mig ;) Om vi säger så här, jag förstår inte varför någon vill läsa att andra skriver att dem är intelligenta/bra eller något sådant, inte heller varför då jag mycket hellre bildar mig en egen uppfattning om en person. Däremot så är "vad är intelligens"-frågan ganska intressant, om än något uttjatad :)

Om jag får ställa en motfråga, vad är motivationen till att vilja läsa/höra varför andra tycker att dem är intelligenta?

Om jag är konstig så skyller jag på att jag börjar bli sjuk, mot alla odds, då jag redan haft min årliga förkylning :cryout:

wintersnowdrift
2005-10-07, 19:03
Men alltför intelligent humor - så kallad fackhumor - är inte heller rolig. Två statsekonomer som drar vitsar för varandra är knappast roliga. Däremot är Robert Gustavsson hysterisk i Torsk på Tallinn, och han är intelligent. Kan vi dra den slutsatsen att en rolig person besitter en viss analytisk förmåga, men inte för mycket av den?

Jao, det kanske kan stämma. Men så är ju definitionen av vad som är humor lika luddig och individuell som definitionen av intelligens (se mitt inlägg ovan). Dock så kan Killinggänget vara för smarta och analytiska även för mig. Jag såg/förstod till exempel inte vad som var det roliga i "Fyra nyanser av brunt", även om jag tyckte att det var en bra film - men alltså inte på grund av en humor som tilltalar mig.

//Kristin

Edit: Fast "Torsk på Tallinn" tycker jag är rolig :D.

backflash
2005-10-07, 19:05
Jag förstår inte riktigt. Du menar att smarta personer som är roliga egentligen inte alls är roliga? Att folk skrattar åt dem bara för att de är populära?

Populära på ett sätt ja, det hade sett dåligt ut att 'tappa ansiktet' genom att inte skratta med dem (eller till och med åt dem) exempelvis. Nästan som om en har förväntningar på sig att skratta. Sen kan detta visserligen bero på (eller upplevas som) att någon som inte skrattar åt 'pöbelns' skämt ser sig som smartare... osv osv

Jax
2005-10-07, 19:12

allan
Jag tycker att det är den som har en praktisk användning för sin kunskap. Exempelvis arkitekten som läser i sin bok hur man ska göra och sen kunna hitta egna lösningar utifrån det och inte bara memorerar vad som står i boken. Alternativt byggaren som hittar ett problem och istället för att dra en halvtimmes lång ramsa om vad han tycker om arkitektens mamma, gör en lösning på problemet.

Vad tycker du själv?

wintersnowdrift
2005-10-07, 19:14
Okej du har kommit på mig ;) Om vi säger så här, jag förstår inte varför någon vill läsa att andra skriver att dem är intelligenta/bra eller något sådant, inte heller varför då jag mycket hellre bildar mig en egen uppfattning om en person. Däremot så är "vad är intelligens"-frågan ganska intressant, om än något uttjatad :)

Om jag får ställa en motfråga, vad är motivationen till att vilja läsa/höra varför andra tycker att dem är intelligenta?

Om jag är konstig så skyller jag på att jag börjar bli sjuk, mot alla odds, då jag redan haft min årliga förkylning :cryout:

Jag sökte egentligen inte efter en renodlad "vad är intelligens-diskussion" (även om jag borde anat att tråden skulle utmynna i en sådan).

Till viss del skapar jag mig faktiskt en uppfattning om en person genom att höra deras definition av intelligens (observera att jag inte säger att jag baserar alla mina tankar om en människa på en ynka intelligens-förklaring ;)). Alla människor värderar olika egenskaper olika högt - jag uppskattar t.ex. det analytiska tänkandet, eftersom jag själv gillar att "analysera sönder" saker och ting :). Någon annan kanske föredrar andra egenskaper, både hos sig själv och andra. Däremot tycker jag att det är totalt ointressant med folk som inte kan motivera sina åsikter, vad det än gäller.

//Kristin

Zakath
2005-10-07, 19:19
Jag sökte egentligen inte efter en renodlad "vad är intelligens-diskussion" (även om jag borde anat att tråden skulle utmynna i en sådan).

Till viss del skapar jag mig faktiskt en uppfattning om en person genom att höra deras definition av intelligens (observera att jag inte säger att jag baserar alla mina tankar om en människa på en ynka intelligens-förklaring ;)). Alla människor värderar olika egenskaper olika högt - jag uppskattar t.ex. det analytiska tänkandet, eftersom jag själv gillar att "analysera sönder" saker och ting :). Någon annan kanske föredrar andra egenskaper, både hos sig själv och andra. Däremot tycker jag att det är totalt ointressant med folk som inte kan motivera sina åsikter, vad det än gäller.

//Kristin

Jo på det sättet kan man ju skaffa sig en uppfattning av någon, genom att förstå hur de tänkt när de svarat, eller menar du på något annat sätt? Själv "ger" jag knappast någon egenskapen "bra på att tänka analytiskt" för att dem sagt att dem är bra på det, det gör jag när jag känner dem bättre och sett bevis för bra analytiskt tänkande.

Dumleman
2005-10-07, 19:21
Alla är intelligenta men visa är intelligenta på fel saker :). Själv har jag ganska låg social intelligens.

Löjtnant Blank
2005-10-07, 19:23
Men så är ju definitionen av vad som är humor lika luddig och individuell som definitionen av intelligens.
Det där är dagens sanning. Så för att överhuvudtaget kunna diskutera frågan krävs det kanske att vi använder vedertaget roliga personer, exempelvis Robert Gustavsson i Torsk på Tallinn, som av många anses vara humorn exemplifierad. Varför var Charles Bukowski rolig? Varför är inte Stephen Hawking rolig? Båda är extremt intelligenta.

Allan
2005-10-07, 19:24
Vad tycker du själv?

Det är väl inget jag funderar över så ofta; jag har aldrig gjort ett intelligenstest ens. Men det kanske är så att man är smart på olika sätt. Helt uppenbart är ju att "intelligenta" människor hoppat i galen tunna mer än en gång. Världens diktaturer har ju inte direkt överlevt tack vare förment korkade människor. Det finns gott om kloka och förståndiga människor som gjort saker som inte varit så kloka och förståndiga. Och hur klok är man då?

allan

Jax
2005-10-07, 19:25
Det är väl inget jag funderar över så ofta; jag har aldrig gjort ett intelligenstest ens. Men det kanske är så att man är smart på olika sätt. Helt uppenbart är ju att "intelligenta" människor hoppat i galen tunna mer än en gång. Världens diktaturer har ju inte direkt överlevt tack vare förment korkade människor. Det finns gott om kloka och förståndiga människor som gjort saker som inte varit så kloka och förståndiga. Och hur klok är man då?

allan
Mm, men nu drar du in moral och etik i resonemanget också. Tyckte du inte att det var nog svårt när vi bara hade intelligens? :D

Kwon
2005-10-07, 19:26
WinterSnowPants

Om man är en galen vetenskapsman, är man intelligent då?

(Man kanske kan mycket om kärnfysik, cybernetik och dylikt, men visar ej någon som helst tanke till konsekvenserna med uppfinningarna tex)

Allan
......roliga personer, exempelvis Robert Gustavsson i Torsk på Tallinn, som av många anses vara humorn exemplifierad.

Jag tycker deras humor är grym. Den vilar inte på identifikation utan på avståndstagande och karikatyr. Redan Groucho Marx sa "säg vem du skrattar åt så ska jag säga vilken diktator du gillar..." eller nåt sånt.

allan

WHITEFOLKS
Just nu känner jag mig intelligent som en filbunke. Timme 6 av ett 13timmarspass, sovit alldeles för lite och en dunderförkylning på väg. Jag har dock läst ett flertal böcker utan bilder och SMÅ bokstäver.

Dumleman
2005-10-07, 19:29
WinterSnowPants

Om man är en galen vetenskapsman, är man intelligent då?

(Man kanske kan mycket om kärnfysik, cybernetik och dylikt, men visar ej någon som helst tanke till konsekvenserna med uppfinningarna tex)
Galen i vems ögon? Finns det bara ett "sant" synsätt som är "rätt"? Ur vissas ögon kanske det är en hjälpte, varför har "de" fel och vi har rätt? *leker psykdoktor* :D

Allan
2005-10-07, 19:31
Mm, men nu drar du in moral och etik i resonemanget också. Tyckte du inte att det var nog svårt när vi bara hade intelligens? :D

Det finns nog en viss logik i det. Kan man ha det ena utan det andra? Man kan helt uppenbarligen bli världens mäktigaste man utan att vara särskilt intelligent, vilket han själv sagt. Och hur smart är man om man genom att tjänstgöra hos en uschel diktator senare riskerar att själv nackas, som Saddams underhuggare?
Om man enbart ser intelligens som en form är det ju som med musikalitet - en talang. Om man i ett vidare perspektiv ser det som nån slags överordnad personlighet så måste man nog väga in de andra faktorerna också.

allan

Kwon
2005-10-07, 19:37
Galen i vems ögon? Finns det bara ett "sant" synsätt som är "rätt"? Ur vissas ögon kanske det är en hjälpte, varför har "de" fel och vi har rätt? *leker psykdoktor* :D

En vetenskapsman som är galen ur wintersnowpants perspektiv alltså.

Kan hon betrakta honom som intelligent?

hasse36
2005-10-07, 19:38
Det är väl inget jag funderar över så ofta; jag har aldrig gjort ett intelligenstest ens.Det gjorde du vid mönstringen.

Sverker
2005-10-07, 20:10
80 stycken inlägg om inteligenser :confused: ...och ingen tar upp Gardeners teorier om 7 eller nu 8 olika inteligenser:
http://larstilar.cfl.se//default.asp?sid=1351

Var min styrka ligger är ju uppenbar :D

...ojdå...9 olika inteligenser är Gardner uppe i nu. Det går undan där.

Jax
2005-10-07, 20:11
80 stycken inlägg om inteligenser :confused: ...och ingen tar upp Gardeners teorier om 7 eller nu 8 olika inteligenser:
http://larstilar.cfl.se//default.asp?sid=1351

Var min styrka ligger är ju uppenbar :D
Uppenbarligen varken stavning eller räkning. :D

Sverker
2005-10-07, 20:13
Uppenbarligen varken stavning eller räkning. :D

Sådant är helt oväsäntligt :D budskapet är viktigare.

Lillgrabben
2005-10-07, 20:14
Vet inte, det får andra avgöra. I somligas ögon är jag säkert en riktig idiot, medan andra kanske tycker jag är en tänkt herre.

OT;

Jag provade ett sånt där gratis IQ-test för några år sedan. Tror jag fick svaret 137 eller liknande. Men kanske ska tillägga att frågorna passade mig & mitt kunnande, hade det varit en annan typ av frågor hade jag säkert fått mindre bra.

bosse_brutal
2005-10-07, 20:23

//Kristin

anser mig va intelligent eftersom jag brukar va ganska bra på att lista ut hur saker och ting fungerar och att kunna se samband mellan "orsak och verkan" eller hur man nu skulle kunna uttrycka det.

fick även 9/9 på inskrivningssprovet vid mönstringen, och 1,8/2,0 på högskoleprovet.

bubbe
2005-10-07, 20:31
Ingen aning, däremot är jag rejält envis vilket brukar lösa det mesta!

raZmus
2005-10-07, 20:37
Enormt! ;)

Krampus
2005-10-07, 20:38
Jag anser mig vara skitdum och samtidigt smartare än alla er andra här inne. *popcorn*
För unndantag av ev Tolkia.

Bronkitkorv
2005-10-07, 20:58
På flera iq test så har jag om man nu ska gå in på detaljer haft runt 125 iq poäng, bra eller inte får nån annan svara på.

Jag har lätt för att förstå hur saker och ting fungerar tekniskt men är ganska dålig på matte och illustrerad vetenskaps klurigheter i slutet av tidningen.

Jag är rastlös av mej så någon högre utbildning vart det aldrig fast det ångrar jag lite idag. Jag kan inte bygga meningar rätt heller eller dela in stycken på ett bra sätt..Godnatt på er....

wintersnowdrift
2005-10-07, 21:08
En vetenskapsman som är galen ur wintersnowpants perspektiv alltså.

Kan hon betrakta honom som intelligent?

Men herregud vilket fokus på "wintersnowpants" :D.

Jag kan mycket väl betrakta denna galna vetenskapsman som intelligent, men jag tror knappast att jag skulle bli "tjenis" med honom eller trivas särskilt länge i hans sällskap. Han och jag verkar ha väldigt olika personlighet och olika "typer" av intelligens om vi nu ser det så.

//Kristin

slobban
2005-10-07, 21:26
Räcker det att klara Mensas prov? I så fall ja...

Jag tycker inte att mensas prov säger ett piss. Hur är din eq?

Trance
2005-10-07, 21:29
Så du lyckades inte bra med mensas prov och vill dra in hippie-variabler?

jwzrd
2005-10-07, 21:31

allan

Vad är det du säger egentligen Allan? Tror du ärligt talat att du själv är ointelligent eller varför vill du i varje tråd som på något vis berör intelligens agera försvarsadvokat för alla som du pekar ut som inte intelligenta? Man kan väl prata om styrka och starka personer utan att hela tiden befästa faktumet att att vara svag inte är dåligt utan rent av positivt ibland?

slobban
2005-10-07, 21:35

Menar du mig?

jakke
2005-10-07, 21:39
En del tycker säkert jag är intelligent men det tycker inte jag.

OggeP
2005-10-07, 21:40

Haha :D

För övrigt anser jag mig vara intelligent, såväl när det gäller humor, satir, ironi och mer klassiska teoretiska ämnen.

jwzrd
2005-10-07, 21:43
Jag tycker inte att mensas prov säger ett piss. Hur är din eq?

Pust pes. Hela tiden detta antagande om att någon som får hög poäng på ett iq-test automatiskt måste vara dålig på allt annat. En sådan slutledning tyder om något på total brist på alla kombinationer om två bokstäver som lutar på q. Av alla jag känner som jag tycker är intelligenta/begåvade/talangfulla så är det endast ett litet undantag av dom som har en personlighet eller stil som är direkt jobbigt att vara med. Många är tillbakadragna och diskreta dock.

Jag skulle vilja veta vad du själv lägger i begreppet EQ. Själv tror jag att en högre IQ oftast existerar samtidigt med en högre EQ (vad det nu är konkret).

Det verkar även om att ni här i tråden automatiskt tänker på den fysiklärare ni tyckte sämst på i plugget varje gång någon snackar om intelligens. Tänk istället på en excentrisk uppfinnare eller vad sägs om den där favoritsläktingen som alltid verkar förstå och ligga steget före osv. Sannolikt är dom inte dumma. Det är ju klart alla tycker illa om intelligens om er uppfattning av en intelligent person är en ful tråkig gubbe som aldrig slutar snacka urtråkigt teoretiskt dravel.

Kwon
2005-10-07, 21:49
Men herregud vilket fokus på "wintersnowpants" :D.

Jag kan mycket väl betrakta denna galna vetenskapsman som intelligent, men jag tror knappast att jag skulle bli "tjenis" med honom eller trivas särskilt länge i hans sällskap. Han och jag verkar ha väldigt olika personlighet och olika "typer" av intelligens om vi nu ser det så.

//Kristin

Det har väl inte med frågan att göra, om man vill bli "tjenis" med någon eller trivsel. Frågan var väl om intelligens! :laugh:

Han kanske ej har social intelligens eller förstår konsekvenser, däremot kan han skapa intressanta uppfinningar som kan användas till allt möjligt.

Vissa skulle kalla honom intelligent, andra inte.

Det är relativt! :thumbup:

slobban
2005-10-07, 21:50
Pust pes. Hela tiden detta antagande om att någon som får hög poäng på ett iq-test automatiskt måste vara dålig på allt annat. En sådan slutledning tyder om något på total brist på alla kombinationer om två bokstäver som lutar på q. Av alla jag känner som jag tycker är intelligenta/begåvade/talangfulla så är det endast ett litet undantag av dom som har en personlighet eller stil som är direkt jobbigt att vara med. Många är tillbakadragna och diskreta dock.

Jag skulle vilja veta vad du själv lägger i begreppet EQ. Själv tror jag att en högre IQ oftast existerar samtidigt med en högre EQ (vad det nu är konkret).

Det verkar även om att ni här i tråden automatiskt tänker på den fysiklärare ni tyckte sämst på i plugget varje gång någon snackar om intelligens. Tänk istället på en excentrisk uppfinnare eller vad sägs om den där favoritsläktingen som alltid verkar förstå och ligga steget före osv. Sannolikt är dom inte dumma. Det är ju klart alla tycker illa om intelligens om er uppfattning av en intelligent person är en ful tråkig gubbe som aldrig slutar snacka urtråkigt teoretiskt dravel.

För det första tycker jag att intiligens är en defentionsfråga, jag anser mig inte vara smart, jag tvivlar på att du eller någon annan på det här forumet är det heller, men märk väl att det är min åsikt.

En viktig parameter jag lägger i begreppet eq är förmågan att ta sig fram utan märkvärd inteligens.

Allan
2005-10-07, 21:57
Ordning i tråden!

allan

jwzrd
2005-10-07, 21:59
Ordning i tråden!

allan

Men vaffan Allan, delta inte i tråden OCH rensa det du tycker är en annan linje. Slobban försökte nita argument med icke-argument. Jag visade honom vad ett sådant är. Paja inte argumentationer Allan. *screwy*

Allan
2005-10-07, 22:01
Uppför dig då.

allan

High1ander
2005-10-07, 22:02
De som inte forstar sarkasmer och ironiska kommentarer, e psykiskt sjuka, dumma, och "efterblivna"...

Kan latt pasta att amerikanare inte e lika bra pa ironi som svenskar, behover inte betyda att de e dumma, men det e inte sa mycket deras kultur (de har ju ironi, men inte lika mycket som i Sverige).

jwzrd
2005-10-07, 22:04
Uppför dig då.

allan

!? Du sitter själv, förmodligen högröd i plytet för att du inte delar min eller någon annans åsikt, och raderar inlägg? Det fanns ingenting i mitt inlägg som itne warrantades av slobbans inlägg. Det går att läsa "och du är inte heller intelligent" som ett lika fint angrepp som "och du är kungen av frankrike och fet". Samma grundlösa och meningslösa grej. Nu har jag vägt länge nog i dörren i den här tråden. Synd att du dödade debatten för att du inte delade allas åsikter.

slobban
2005-10-07, 22:05
Måste nästan hålla med tångräkan där, jag anser att hans inlägg var konstruktiva även om dom var riktade mot mig.

Allan
2005-10-07, 22:07
Jag raderar fler inlägg än ni hinner se. Och innehåller de quotes så åker de. Jag lämnade några synpunkter men känner inte att jag tar del i debatten.

allan

Tolkia
2005-10-07, 22:11
Är man off topic om man svarar på ursprungsfrågan efter fyrtioelva sidor annat ...? Jag gör det i alla fall: Nej. Däremot är jag hyfsat studiebegåvad ("läshuvud" hette det väl förr) och utrustad med ett stort ordförråd (där jag faktiskt vet ungefär vad de flesta orden betyder och ungefär hur de skall användas ...), vilket gör att jag till en viss gräns kan få folk att tro att jag är intelligentare än jag är.
Frågan är om jag ät tillräckligt intelligent för att klara av att läsa någon av civilingenjörskurserna på universitet.
Åja, man behöver inte vara Einstein för att ta sig igenom dem, kan jag garantera. Dock är tålamod en mycket bra egenskap att ha om man INTE är Einstein.
Därför att intelligens och humor hör ihop, på ett eller annat vis. Eller - intelligenta människor gillar intelligent humor. Dumma människor gillar dum humor, som intelligenta människor tycker är tråkig.
Hmm ... om det inte vore så oförskämt skulle jag säga att det där var rätt så ... dumt. Lite som att dumförklara de som inte har samma humor som man själv (eftersom du ju själv utgår från att alla ser sig som intelligenta) och det enbart på basis av att de har en annan smak när det gäller skämt. Skulle du tycka att det vore OK att göra samma distinktion på basis av någon annan "smakvariabel", typ vilken färg man gillar, vilken musik man gillar osv.?
De som inte forstar sarkasmer och ironiska kommentarer, e psykiskt sjuka, dumma, och "efterblivna"...
Ett problem är väl att det finns så mycket som KALLAS för ironi utan att vara det, och hur uppfattar man sådan på "rätt" sätt? Det finns ett otal exempel på hur folk kläcker ur sig saker som enbart är plumpa och oförskämda för att sedan, när någon tar anstöt, försvara sig med att det ju var iroooooniskt ... Att komma med elakheter kräver inte speciellt mycket; inte att komma med billiga ursäkter efteråt heller. Om ironi vore så enkelt som många tycks tro skulle Sverige bokstavligen vara nedlusat av "Robert Gustafssonar".

Tolkia
2005-10-07, 22:15
Liten synpunkt apropå diskussionen här ovan: Om ni nu alla är så INTELLIGENTA, pojkar, borde det inte vara något problem att hålla ens en diskussion om det mest infekterade ämne på en sådan språklig och uppförandemässig nivå att t.o.m. gamla farmor skulle kunna läsa den utan att förfäras. Ett stort ordförråd kan, som jag skrev ovan, lura många, men ett stort och flitigt nyttjat förråd av INVEKTIV lurar nog bara få ...

slobban
2005-10-07, 22:16
Liten synpunkt apropå diskussionen här ovan: Om ni nu alla är så INTELLIGENTA, pojkar, borde det inte vara något problem att hålla ens en diskussion om det mest infekterade ämne på en sådan språklig och uppförandemässig nivå att t.o.m. gamla farmor skulle kunna läsa den utan att förfäras. Ett stort ordförråd kan, som jag skrev ovan, lura många, men ett stort och flitigt nyttjat förråd av INVEKTIV lurar nog bara få ...

Oj, du måste vara smart alltså! *screwy*

Lillgrabben
2005-10-07, 22:17

& det var en sällsynt kraftfull spark rätt i scrotum på gossarna! :laugh:

Tack för den, nu fick jag småle!

Allan
2005-10-07, 22:17
:D

allan

Yes
2005-10-07, 22:19
Enligt Mensas test ligger jag en liten bit över medel iaf. Det hindrar mig inte från att vara jävligt trög ibland. Och det är ju själva grejen med intelligens - det är ett verktyg och använder man det inte på rätt sätt förblir man dum.

Tolkia
2005-10-07, 22:20
Oj, du måste vara smart alltså! *screwy*
Inte särskilt (se ovan), men utrustad med ett stort glosförråd. Ett rätt av två möjliga (smart + *screwy* ), Mensa närmar sig ... ;)

High1ander
2005-10-07, 22:21
Ett problem är väl att det finns så mycket som KALLAS för ironi utan att vara det, och hur uppfattar man sådan på "rätt" sätt? Det finns ett otal exempel på hur folk kläcker ur sig saker som enbart är plumpa och oförskämda för att sedan, när någon tar anstöt, försvara sig med att det ju var iroooooniskt ... Att komma med elakheter kräver inte speciellt mycket; inte att komma med billiga ursäkter efteråt heller. Om ironi vore så enkelt som många tycks tro skulle Sverige bokstavligen vara nedlusat av "Robert Gustafssonar".
Ja, det e ju en helt annan sak da man sager ironiska saker som e taskiga o sa, vilket folk kanske inte fattar for de bara tycker det e taskigt.

Men nu nar jag snackar om folk som inte forstar sa e det saker som, vissa psykiskt sjuka som du sager till "Vilken tur att du bara e 20 min forsenad" sa kommer de inte fatta vad du menar de kommer tanka typ "Varfor e det bra att jag e sen"?

Vissa amerikanare fattar verkligen ibland inte direkt nar man sager nagot som e "uppenbart" ironiskt. For de inte e vana vid ironin, eller sa e det dumma...

Krampus
2005-10-07, 22:25

Såg du vad jag skrev längre bak, va, va, va? *kissass*

Jax
2005-10-07, 22:27
Är man off topic om man svarar på ursprungsfrågan efter fyrtioelva sidor annat ...? Jag gör det i alla fall: Nej. Däremot är jag hyfsat studiebegåvad ("läshuvud" hette det väl förr) och utrustad med ett stort ordförråd (där jag faktiskt vet ungefär vad de flesta orden betyder och ungefär hur de skall användas ...), vilket gör att jag till en viss gräns kan få folk att tro att jag är intelligentare än jag är.

Två små funderingar: Tycker du att det är fult att säga att man anser sig själv vara intelligent? Anser du många i din omgivning vara intelligenta?

Kändes bara att du har lite högre krav på att vara intelligent än de flesta andra. Åtminstonde vad man kan avläsa av svaren på omröstning.

wintersnowdrift
2005-10-07, 22:30

Svara gärna på ursprungsfrågan :thumbup:. Jag tror att jag förstår vad du menar när du skriver att du är utrustad med ett stort ordförråd (plus att jag upplever dig som duktig på att argumentera - vilket jag iofs tycker är "intelligent" ;)). Har man talet/skriftens gåva så ses man automatiskt som smart.

Hmm ... om det inte vore så oförskämt skulle jag säga att det där var rätt så ... dumt. Lite som att dumförklara de som inte har samma humor som man själv (eftersom du ju själv utgår från att alla ser sig som intelligenta) och det enbart på basis av att de har en annan smak när det gäller skämt. Skulle du tycka att det vore OK att göra samma distinktion på basis av någon annan "smakvariabel", typ vilken färg man gillar, vilken musik man gillar osv.?

Självfallet var det dumt skrivet, därav min ironiska kommentar på slutet ;). Mitt resonemang var snarare ett exempel på "korkad", eller iaf väldigt dåligt underbyggd, argumentation. Jag skrev också någon annan stans i tråden att jag anser att humor är lika svårdefinierat som intelligens. Däremot så tycker ju jag personligen att en viss typ av humor är roligare (och därmed också smartare) än andra - men jag skulle absolut inte använda enbart en sådan "smakvariabel" i min definition av intelligens.

//Kristin

Trance
2005-10-07, 22:30

Om de är intelligenta eller inte har ju inte med språkbruket att göra direkt, även jag håller med att man verkar bra mycket dummare om man inte kan uttrycka sig i skrift.

Men annars håller jag med jwzrd, folk är så mesiga när det gäller intelligens.

- "Finnpower är ju grymt stark!"
- "Ja, men hur stark är han när det gäller att hantera besvikelser i livet?"

Sluta gnäll folk, alla är inte snabba, alla är inte starka, alla är inte intelligenta. Förhoppningsivs är man bra på något, är man inte det så spammar man forum som jag och uppehåller en illusion.

Allan
2005-10-07, 22:38
Men är man intelligent för att man är duktig på intelligenstest? Det förekommer en viss språkförbistring här.

allan

wintersnowdrift
2005-10-07, 22:38
Svara gärna på ursprungsfrågan :thumbup:. Jag tror att jag förstår vad du menar när du skriver att du är utrustad med ett stort ordförråd (plus att jag upplever dig som duktig på att argumentera - vilket jag iofs tycker är "intelligent"). Har man talet/skriftens gåva så ses man automatiskt som smart.

Självfallet var det dumt skrivet, därav min ironiska kommentar på slutet. Mitt resonemang var snarare ett exempel på "korkad", eller iaf väldigt dåligt underbyggd, argumentation. Jag skrev också någon annan stans i tråden att jag anser att humor är lika svårdefinierat som intelligens. Däremot så tycker ju jag personligen att en viss typ av humor är roligare (och därmed också smartare) än andra - men jag skulle absolut inte använda enbart en sådan "smakvariabel" i min definition av intelligens.

//Kristin

Argh, varför har man bara två minuter på sig att ändra i sitt inlägg? *grr27* Alla som inte är lika språkligt begåvade som Tolkia borde få en chans att rätta till sina misstag! ;) Jaja, ni får stå ut med min inkompetens som människa och bortse från diverse felaktigheter (jag skrev i någon annan tråd att jag borde banna mig själv från forumet den dagen jag började med särskrivning - today is obviously the day *cry*).

//Kristin

Bärs
2005-10-07, 22:39
Patetisk diskussion. Trådstartaren bad om svar samt motiveringar. Alla kunde förklara vad de lägger in i ordet intelligens. Hela diskussionen om vad som är intelligens var alltså bara en rökridå för att döda begreppet, för att vissa inte står ut med faktumet att vissa är intelligentare än andra. I den rökridån ryms ytterst synen på människan att mindre intelligenta är mindre värda än högintelligenta. En skrämmande syn. Lite som vänstern som försöker pressa alla till att bli högutbildade eftersom de anser arbetare vara mindre värda. Morbjudande.

Jax
2005-10-07, 22:47
Men är man intelligent för att man är duktig på intelligenstest? Det förekommer en viss språkförbistring här.

allan
Frågan var om man ansåg sig intelligent. Att sätta en absolut gräns på vad som är intelligens lär vi inte klara av. Enligt mig så är en av anledningarna till att jag anser mig som intelligent är att jag får väldigt bra betyg på intelligenstest (i stil med inskrivningsprovet (9/9) eller mensastesttest (20/20)). Men det är ju just test. Prov på kunskap eller färdighet inom ett visst område. På intet vis något som visar att jag anses smart av alla för det gör jag med största sannolikhet inte.

JJ
2005-10-07, 22:50
Men är man intelligent för att man är duktig på intelligenstest?

Ja. Vilket placerar mig över medel och då svarar jag väl ja.

Rockhard
2005-10-07, 22:52
Vad har ironi med intelligens att göra? Det funkar ju bäst vänner emellan när man känner varandra väl.

Tex i synthol-trådarna, om någon säger "wow vilka jävla armar han måste käkat havregryn och tränat varje dag". Om jag då inte fattar ironin kan det bero på två orsaker, antingen vet jag inte ett skit om träning och tror att personen tränat upp armarna, okunnig visst, men inte ointelligent. Andra alternativet är att jag helt enkelt förutsätter att personen är så okunnig att den tror att det är träning och gröt...

Dumleman
2005-10-07, 23:09

allan
Har intelligens någon betydelse så ska den betydelsen gå att mäta. Vad mäter man med ett intelligenstest om inte just intelligens? Att säga att man inte mäter intelligens med ett intelligenstest är som att säga att man inte mäter vikt med en våg.

Tolkia
2005-10-07, 23:15
Två små funderingar: Tycker du att det är fult att säga att man anser sig själv vara intelligent? Anser du många i din omgivning vara intelligenta?
1. Nej.
2. Ja (det är naturligtvis till viss del en fråga om hur vitt man definierar "omgivning", skall jag räkna hela världen blir det ju aningen svårt att uttala sig).
Men nu nar jag snackar om folk som inte forstar sa e det saker som, vissa psykiskt sjuka som du sager till "Vilken tur att du bara e 20 min forsenad" sa kommer de inte fatta vad du menar de kommer tanka typ "Varfor e det bra att jag e sen"?
När du formulerar det så, så är jag med. Det krävs ett visst mått av intellektuell mognad eller vad man skall kalla det för att fatta ironi, det är som med abstraktioner etc. Små barn och (många) utvecklingsstörda förstår inte heller ironi, utan reagerar som du beskriver. Men som du först hade formulerat dig, ungefär "de som inte förstår ironi är psykiskt sjuka", d.v.s. det omvända, höll jag INTE med.
Om de är intelligenta eller inte har ju inte med språkbruket att göra direkt, även jag håller med att man verkar bra mycket dummare om man inte kan uttrycka sig i skrift.
Det var inte riktigt det jag syftade på; Att kunna en massa ord gör ingen smartare. Men här är det ju inte fråga om att inte KUNNA uttrycka sig på ett visst sätt (jag vågar ju tvivla på att herrarna uttrycker sig på samma sätt t.ex. på arbetsplatsen) utan om att välja ett av många möjliga sätt. Å andra sidan kanske det egentliga målet inte var diskussionen i sig utan att provocera, och då var ju valet smart.

Löjtnant Blank
2005-10-07, 23:18
Andra alternativet är att jag helt enkelt förutsätter att personen är så okunnig att den tror att det är träning och gröt...
Tredje alternativet är att du inte förstår ironi i dess näst simplaste form. Vilket är nog så tufft i 2000-talets Sverige.

Rockhard
2005-10-07, 23:24
Tredje alternativet är att du inte förstår ironi i dess näst simplaste form. Vilket är nog så tufft i 2000-talets Sverige.

Haha. Du är givetvis ironisk nu eftersom du anser att mitt intellekt är överlägset. Tack :)

Löjtnant Blank
2005-10-07, 23:26
Haha. Du är givetvis ironisk nu eftersom du anser att mitt intellekt är överlägset. Tack :)
Yes, good Sir. Så ligger det till.

Boven
2005-10-07, 23:50
Ja, är intelligent på så gott som alla plan! Det behöver jag inte utveckla, blir bara missförstådd av alla som inte är på "samma nivå" så att säga...

Mvh Boven

Krampus
2005-10-07, 23:53
Ja, är intelligent på så gott som alla plan! Det behöver jag inte utveckla, blir bara missförstådd av alla som inte är på "samma nivå" så att säga...

Mvh Boven

Ja, fast du är lättstött.. :) *kissass*

Jacksatan
2005-10-07, 23:53
Ja, fast du är lättstött.. :) *kissass*

Haha, det kom ju från rätt mun. ;o)

Krampus
2005-10-08, 00:00
Haha, det kom ju från rätt mun. ;o)

Ja, faktiskt alla tre tror jag.. Kanske mest du :D
Men glöm inte att jag är snyggast och det är det som räknas på marknaden!

grisbil3n
2005-10-08, 03:12
Jämfört med den breda massan känner jag mig rätt skärpt, men ändå inte...

LBacker
2005-10-08, 08:51

Men annars håller jag med jwzrd, folk är så mesiga när det gäller intelligens.

- "Finnpower är ju grymt stark!"
- "Ja, men hur stark är han när det gäller att hantera besvikelser i livet?"

Sluta gnäll folk, alla är inte snabba, alla är inte starka, alla är inte intelligenta. Förhoppningsivs är man bra på något, är man inte det så spammar man forum som jag och uppehåller en illusion.

Haha, utmärkt Trance! Finnpowerliknelsen var ett mästerverk. :laugh:

Likställ dock inte begreppet intelligens med dess (i dagsläget) mätbara motsvarighet: intelligenskvot(IQ). Intelligens bör ha flera definitioner medans IQ bara kan ha en för att vara reellt (åtminstone vetenskaplig), och därigenom bli kvantifierbar precis som Kentas 330kg+ i bänk.

Man kan resonera kring vad styrka (respektive intelligens) är, och då jämföra the mighty Finnpower med exempelvis tjockisen Hossein Rezazadeh. Däremot går det inte att tumma på Kents styrkeprestation mätt inom det egna förbundet och under samma regelverk. (Här kommer IQ in i bilden, vilket kan liknas vid ett förbund eller en sport.)

För att besvara usprungsfrågan:

I de sammanhang där jag har ställt en sann frågeställning och samtidigt förstår problematikens fulla börd borde jag vara intelligent, på gränsen till genialisk, så länge guds essens kvarstår. Utan denna är jag dock obstinat ointelligent. Därför; När grundlig förståelse ej infinner sig är jag dum som en container.

Min största livsgåva är att jag fått spendera mycket tid i äkthetenens och sanningens korridorer (vilket av omgivningen ofta uppfattas som god resonemangssed). Mitt starkaste vapen är tankeskärpan, men utan kalibration är denna näst intill värdelös.

Vad jag vill ha sagt är: Nja.

Kwon
2005-10-08, 08:57
Om Lasse anser att man är intelligent, är man verkligen det? (eller e det bara smicker?)

Anser jag själv att jag är intelligent, är jag verkligen det, då Professor Örjan ej anser det?

Social intelligens men ingen kunskap? Stor kunskap men ingen världsvana, social kompetens, människokännerdom?

Jämfört med x personer kanske man är intelligent, men jämför man med y personer kanske man inte är det?

-

Om Squarepants Winterdrift anser att jag är intelligent, då är jag det i denna tråd/poll. Annars kanske inte. Eller kanske.

Jag är då ingen Stephen Hawkins, så mycket vet jag. Han har väl dock bara en massa kunskap inom ett område? Vem vet, jag kanske är mer allmänbildad än honom?

Jacksatan
2005-10-08, 09:00
Ja, faktiskt alla tre tror jag.. Kanske mest du :D
Men glöm inte att jag är snyggast och det är det som räknas på marknaden!

Haha... eftersom det är intelligentastpollen vi är inne på så räknas den mer. Där är vi nog lika illa ute alla tre. =P

hasse36
2005-10-08, 10:46
Om frågan hade lytt "Är du stark?" - hur hade det då låtit i tråden?

- Hur definieras stark?
- Man kan vara stark på så många olika sätt.
- Jag är väldigt trevlig mot skivstången.
- Jag är en kul kille på gymmet.
- De som är starka förstår inte min humor.

Knappast.

Ett sätt att mäta styrka är bänkpress. Ingen studs och rumpan mot bänken.
Inget jävla tjafs. Hur mycket tog du?

Ett sätt att avgöra om man är intelligent är att göra ett IQ-test.
Inget jävla tjafs. Vilket resultat fick du?

Allan
2005-10-08, 10:54
Om frågan hade lytt "Är du stark?" - hur hade det då låtit i tråden?

- Hur definieras stark?
- Man kan vara stark på så många olika sätt.
- Jag är väldigt trevlig mot skivstången.
- Jag är en kul kille på gymmet.
- De som är starka förstår inte min humor.

Knappast.

Ett sätt att mäta styrka är bänkpress. Ingen studs och rumpan mot bänken.
Inget jävla tjafs. Hur mycket tog du?

Ett sätt att avgöra om man är intelligent är att göra ett IQ-test.
Inget jävla tjafs. Vilket resultat fick du?

Vem är starkast då? Den som gjorde en singel på 200 men bara sex reps på 180, eller han som gör tio reps på 180 men inte klarar 200?

allan

Jax
2005-10-08, 11:06
Vem är starkast då? Den som gjorde en singel på 200 men bara sex reps på 180, eller han som gör tio reps på 180 men inte klarar 200?

allan
Är testet maxstyrka så är han som tar 200 starkast i den grenen.

Den som har 130 i iq är intelligentare än personen med 100 sett till den måttstocken.

Men jag förstår inte vad allt ordvrängeri ska vara bra för. Frågan löd klart och tydligt om man ansåg sig vara intelligent. Så strunta i vad andra lägger in i begrepp, utgå från din egen definition och svara på frågan...eller låt bli, vilket som.

Att det ska vara så jäkla fult att mäta egenskaper eller talanger.

hasse36
2005-10-08, 11:07

allanÄr du bakis? Han som tog 200 är starkast.

Den som får 140 på IQ-testet är intelligentare än den som får 120 på 6 tester. :D

Jag misstänker att det här är lite känsligt för dig.
Du är begåvad men skulle nog inte göra bra ifrån dig på ett IQ-test.
Du är stark men suger i bänk.

Mr. Moose
2005-10-08, 11:15
Jag körde denna testen

http://web.tickle.com/invite?test=3001&type=t

Den är på engelska så det kanske kan orsaka lite problem??

Jag fick 140 "points" och här är vad dom skrev om mig/mitt resultat.

This number is based on a scientific formula that compares how many questions you answered correctly on the Classic IQ Test relative to others.

Your Intellectual Type is Visionary Philosopher. This means you are highly intelligent and have a powerful mix of skills and insight that can be applied in a variety of different ways. Like Plato, your exceptional math and verbal skills make you very adept at explaining things to others — and at anticipating and predicting patterns. And that's just some of what we know about you from your IQ results.

Så enligt dom är jag intelligent.

Claes

Kunde va kul om alla körde samma test så svaren kunde jämföras?

Allan
2005-10-08, 11:16
Är du bakis? Han som tog 200 är starkast.

Den som får 140 på IQ-testet är intelligentare än den som får 120 på 6 tester. :D

Jag misstänker att det här är lite känsligt för dig.
Du är begåvad men skulle nog inte göra bra ifrån dig på ett IQ-test.
Du är stark men suger i bänk.

Eftersom jag tittat runt lite nu så vet jag att jag antagligen inte skulle klara mig så bra. Såna där "..fortsätt serien"-uppgifter är inte min grej. Men varför är det så känsligt att diskutera det? Jag får snarare intrycket att det är de som vill kunna mäta egenskaper som tycker diskussionen är pinsam. Än så länge har jag inte fått en för mig godtagbar definition på vad intelliegnt är. Eller hur är man om man är ointelligent? Är det när man suger på IQ-test? Varför är det viktigt att veta det?

Och innan frågan dyker upp, jag är övertygad om Kristin inte tycker att diskussionen är off-topic. Var annars skulle man diskutera det?

allan

Jax
2005-10-08, 11:20
Orkar inte registrera mig, men med denna tråden i baktanke besökte jag mensa.se tidigare idag. De hade bytt ut det gamla testet. Vilket var till store glädje mitt under tentapluggandet. Nu finns det två test. Ett lagom svårt och ett extra svårt. 15 min som tidsgräns.

Fick 18/18 (4 min) på det första och 16/18 (13 min) på det svåra.

Var lite besviken på andra resultatet först, men sen läste jag att när 50 olika mensa medlemmar hade provat det svåra testet hade medlet blivit precis under 12. Tycker dock att det verkar väldigt lågt.

Hobbes
2005-10-08, 11:29
*kliar i fingrarna*

Jag är intelligent i vissa avseenden, tackar Sverker för sitt inlägg angående Howard Gardner känns lite svårt att diskutera ämnet intelligens utan att åtminstånde nämna honom.

http://www.pz.harvard.edu/PIs/HG.htm

http://www.howardgardner.com/

Vad jag menar med - i vissa avseenden - är att jag växt upp med läs och skrivsvårigheter, något som fortfarande märks i mina texter. Har klarat mig igenom en omfattande examen, läst vid två lärosäten i Sverige och ett år vid UofC, Kanada - avslutar nu min andra examen under hösten.

Sätt med mig matte - jag är stendum! (rent utav ointelligent, i betraktarens ögon:)...men flera andra sammanhang beskrivs jag som intelligent av min omgivning. Jag antar att vad jag vill få sagt är det som Allan skriver lite om (rätta mig om jag har fel) - hur tillskriver vi intelligens, att klara ett intelligens text - i såfall, vilket test skall man genomföra, matte, logisk, analytiskt osv. för att anses som intelligent.

Just nu är väl det mest omfattande och väl beskrivande intelligenstestet man kan genomföra just WAIS-III (http://www.wilderdom.com/personality/intelligenceWAISWISC.html). Som texten antyder längre ner, så anses det mäta vad det avser att mäta. Finns en version för barn oxå, användes väldigt mycket i Nordamerika, får endast tillämpas av psykologer efter genomgången specialutbildning, ca 6 månaders utbildning, iallafall i Kanada. Min proffessor Dr. Tim Rogers vid UofC hade utbildningen på versionen för barn. Jag sett uppsättningen, men vi fick inte ta del av materialet då det används i flera sammanhang såsom rekrytering exempelvis! Men smakar det så kostar det, tippade på att ett test i Kanada låg på ca 1000 CAD.

För den som orkar läsa länken så ser Ni att den mäter flera olika aspekter och används även i rena kliniska miljöer för att se om det förefaller finnas skador på hjärnan.

Hobbes
2005-10-08, 11:34
Uppsättningen för barn heter alltså WISC-III (http://alpha.fdu.edu/psychology/WISC-III%20Descrpition_.htm).

Hann inte korrigera mitt inlägg inom 2 minuter.