Logga in

Visa fullständig version : Morötter och grönt te?

gladiatorerna1
2005-10-06, 15:08
Kan man äta obegränsat med morötter utan att behöva oroa sig för kalorimängden?

Vad finns det för fördelar och nackdelar med grönt te? Jag har nyligen sett en tråd om detta här tror jag..

z_bumbi
2005-10-06, 15:13
Kan man äta obegränsat med morötter utan att behöva oroa sig för kalorimängden?

Nej. Varför skulle man kunna det?

gladiatorerna1
2005-10-06, 15:16
Nej. Varför skulle man kunna det?

Man hör ofta att man kan äta obegränsat med grönsaker i tex "du är vad du äter"

Cerberus
2005-10-06, 15:22
Du kan nog käka ordentligt mkt morötter utan att gå upp särskilt i vikt skulle jag tro...vet ej vad kcal-mängden ligger på men de flesta grönsaker e energisnåla.

Dock innehåller morötter mkt vitamin-a och ett överskott av det har jag läst att man kan bli blind eller t.om dö?

King Grub
2005-10-06, 15:24

Om man baserar sin kost på grönsaker blir man antagligen mätt innan man hamnar på energiöverskott.

Men grönsaker ger kalorier, precis som allt annat (om än mindre än det mesta per 100 gram), främst från socker, och räknas i kaloriintaget, precis som allt annat.

gladiatorerna1
2005-10-06, 15:26
Du kan nog käka ordentligt mkt morötter utan att gå upp särskilt i vikt skulle jag tro...vet ej vad kcal-mängden ligger på men de flesta grönsaker e energisnåla.

Dock innehåller morötter mkt vitamin-a och ett överskott av det har jag läst att man kan bli blind eller t.om dö?

Jag tror det är ca 50 kcal ungefär i morötter...men kan det verkligen stämma?

Niclaaas
2005-10-06, 15:26

de menar på att man inte kommer kunna äta tillräckligt med grönsaker för att komma upp i några större kalorimängder och för att det är en bra vana att äta mycket grönsaker antar ja. men obegränsat - nej.

1kg morot ~ 400kcal
1kg blandsallad ~ 150kcal

sen finns det ju massor av nackdelar med för mycket A-vitamin så ett kilo morötter om dan är väl inte direkt att rekommendera :)

EDIT: jaha cerberus OCH grub var före

gladiatorerna1
2005-10-06, 15:28
Om man baserar sin kost på grönsaker blir man antagligen mätt innan man hamnar på energiöverskott.

Men grönsaker ger kalorier, precis som allt annat (om än mindre än det mesta per 100 gram), främst från socker, och räknas i kaloriintaget, precis som allt annat.

Okej. Förstår inte hur den där näringsfysiologen kan hävda motsatsten. Det du säger låter ju mer realistiskt. Men hur är det med grönt te då?

gladiatorerna1
2005-10-06, 15:29

Jag tycker nämligen om att äta morötter framför TV:n och då kan det bli stora mängder...

gladiatorerna1
2005-10-06, 15:31
de menar på att man inte kommer kunna äta tillräckligt med grönsaker för att komma upp i några större kalorimängder och för att det är en bra vana att äta mycket grönsaker antar ja. men obegränsat - nej.

1kg morot ~ 400kcal
1kg blandsallad ~ 150kcal

sen finns det ju massor av nackdelar med för mycket A-vitamin så ett kilo morötter om dan är väl inte direkt att rekommendera :)

EDIT: jaha cerberus OCH grub var före

Ohh, shit! Så det är 400 kcal i 1 kg morötter! Det är mycket!

King Grub
2005-10-06, 15:32
Du får fortfarande 40 kcal per 100 gram morot du äter, i princip uteslutande från socker. Det är inte mycket per 100 gram. Och du får ju näringsämnen på köpet - det är inte som om du satt och åt skumbananer. :) Men 40 kcal per 100 gram är det. Det går inte att komma ifrån.

Njjjaeeej, det kan man väl inte påstå. 1 kilo pasta ger 3500 kcal och 1 kilo socker 4000 kcal, så i jämförelse är det inte mycket.

gladiatorerna1
2005-10-06, 15:38
Du får fortfarande 40 kcal per 100 gram morot du äter, i princip uteslutande från socker. Det är inte mycket per 100 gram. Och du får ju näringsämnen på köpet - det är inte som om du satt och åt skumbananer. :) Men 40 kcal per 100 gram är det. Det går inte att komma ifrån.

Njjjaeeej, det kan man väl inte påstå. 1 kilo pasta ger 3500 kcal och 1 kilo socker 4000 kcal, så i jämförelse är det inte mycket.

Okej, det känns ju skönt att höra. Då kan jag fortfarande äta mina morötter. Men däremot så är jag otroligt svag för mackor med ost. Det är mer en fysikt absistens än ett psykiskt. Det blir, tro det eller ej, ca 2 kg ost i veckan...Det är inte konstigt med tanke på att jag äter mackor flera gånger om dagen...Jag måste sluta med det, jag fruktar för att jag annars kommer att se ut som en ost!

Grisen
2005-10-06, 16:03

Nej, det är inte mycket.

Tolkia
2005-10-06, 16:07
sen finns det ju massor av nackdelar med för mycket A-vitamin så ett kilo morötter om dan är väl inte direkt att rekommendera
Morötter innehåller inte "rent" A-vitamin, utan ett förstadium (betakaroten är det väl) som måste omvandlas till A-vitamin i kroppen. Den omvandligen sker i mindre omfattning om man redan har så mycket vitamin A som man behöver, varför A-vitaminförgiftning via morötter inte är något man behöver oroa sig för (magsäcken är full innna dess ...).

gladiatorerna1
2005-10-06, 16:10
Jag tycker nämligen om att äta morötter framför TV:n och då kan det bli stora mängder...

Jag åt massor av morötter en dag och blev dålig i magen. Det slutade ironiskt nog med att mitt avföring blev orange.

gladiatorerna1
2005-10-06, 16:10
Jag åt massor av morötter en dag och blev dålig i magen. Det slutade ironiskt nog med att mitt avföring blev orange.

MIN avföring skulle det stå med korrekt svenska!

Tolkia
2005-10-06, 16:13
Ironiskt nog? Med tanke på att det väl i stort sett var morötter som kom ut var det väl snarare högst väntat?

gladiatorerna1
2005-10-06, 16:13
hoppas fortfarande på ett svar gällande grönt te

Grisen
2005-10-06, 16:14

Ursäkta men :laugh:

Det är väldigt mycket avföringssnack idag.

Grisen
2005-10-06, 16:16
hoppas fortfarande på ett svar gällande grönt te

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52012&highlight=gr%F6nt

Niclaaas
2005-10-06, 16:32
Morötter innehåller inte "rent" A-vitamin, utan ett förstadium (betakaroten är det väl) som måste omvandlas till A-vitamin i kroppen

jag vet ;)

Den omvandligen sker i mindre omfattning om man redan har så mycket vitamin A som man behöver, varför A-vitaminförgiftning via morötter inte är något man behöver oroa sig för (magsäcken är full innna dess ...).

Mer än 15 000 ug retinolekvivalenter per dag under längre tid har gett förgiftningssymptom. I RDA 1989 avråder man från att regelbundet dagligen äta mer än 7 500 ug.
-näringslära för högskolan

i morötter är det 1317ug retinolekvivalenter/100g. vilket ger 13170ug av ett kilo. det plus att man får i sig A-vitamin från andra källor än morötterna gör kanske ändå att man inte vill rekommendera det?

har inga nyare siffror och väldigt hypotetisk fråga... 1kg om dan. men ändå

gladiatorerna1
2005-10-06, 16:33
Ursäkta men :laugh:

Det är väldigt mycket avföringssnack idag.

*Asgarvar*

Tolkia
2005-10-06, 16:48
Niclaas: Jag kan tänka mig en hel massa anledningar till att man inte skulle rekommendera någon att äta 1 kg morötter eller mer om dagen ... om man är mån om utseendet är en anledning att man blir jäkligt karotenorange om man äter för mycket. ;)

Mac
2005-10-06, 16:52
kan förstå om du får ont i magen genom att trycka 1kg morötter... *screwy*

Niclaaas
2005-10-06, 16:54
Niclaas: Jag kan tänka mig en hel massa anledningar till att man inte skulle rekommendera någon att äta 1 kg morötter eller mer om dagen ... om man är mån om utseendet är en anledning att man blir jäkligt karotenorange om man äter för mycket. ;)

byt inte ämne nu :D

förresten så köper ju folk dyra kapslar för att bli karotenorangea vet du väl :thumbup:

Tolkia
2005-10-06, 21:58
... förresten så köper ju folk dyra kapslar för att bli karotenorangea vet du väl ...
Jo, och de måste bli rätt besvikna när de upptäcker att de ser gulsotsdrabbade ut snarare än fint solbruna ... (been there, done that). Men det måste vara en lönsam grej att tillverka eftersom myten verkar hålla hur länge som helst; råvaran lär inte kosta alltför mycket. :D