Visa fullständig version : Rött fläskkött?
OK, jag har köpt 2kg fläskkarre på willys som jag var tvungen att steka upp på dirren. När jag stekt de första bitarna (genomstekta) så tyckte jag att det blev halvdant, men när jag stekte de följande lite rosa i mitten blev de OFANTLIGT mycket godare...
Min fråga är: är fläskkött farligt när det är lite rött/rosa? Jag hört att det är det men jag tror att det är överdrivet. Vad är det som är farligt i så fall?
OK, jag har köpt 2kg fläskkarre på willys som jag var tvungen att steka upp på dirren. När jag stekt de första bitarna (genomstekta) så tyckte jag att det blev halvdant, men när jag stekte de följande lite rosa i mitten blev de OFANTLIGT mycket godare...
Min fråga är: är fläskkött farligt när det är lite rött/rosa? Jag hört att det är det men jag tror att det är överdrivet. Vad är det som är farligt i så fall?
Trikiner. De dör vid 80C och därför rekommenderas man att inte äta rött fläskkött. Men om jag förstått det rätt så är trikiner i kött ganska (väldigt) ovanligt i Sverige, så du lär överleva, men det kan vara dumt att riskera sjukdom då det är en tämligen obehaglig parasit. Dessutom är det mycket som är utrotat i Sverige, TBC, Salmonella etc....
Tack för svar! Då ska jag äta mina rosastekta fläskkarebitar men ro! :eating:
Njaa... jag skulle äta fäskkött genomstekt, just m a p trikiner.
Visserligen är det nog 40 år sedan det senast fanns trikiner i kött men ändå.
Salmonellan är INTE uttrotad i Sverige :( Den finns där så fortsätt att äta genomstekt kött och hårdkokta ägg.
Njaa... jag skulle äta fäskkött genomstekt, just m a p trikiner.
Visserligen är det nog 40 år sedan det senast fanns trikiner i kött men ändå.
Salmonellan är INTE uttrotad i Sverige :( Den finns där så fortsätt att äta genomstekt kött och hårdkokta ägg.
Det kanske inte framgick tillräckligt tydligt och det var nog ganska dumt med tanke på allvaret. Det var tänkt att säga motsatsen för att inte någon ska invaggas i säkerhet och tro att trikiner inte finns, det har ju nämligen nyligt skett salmonella-"utbrott" och i takt med ökad invandring i kombination med att vi inte längre vaccinerar mot TBC eftersom det är "utrotat" har allt fler fall av TBC dykt upp i landet.
Jag försökte göra en poäng med ironi men som sagt, det var lite dumt eftersom han var på väg att slänga i sig rå filé i mängder.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.